Wall Dorf Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 maxRPM skrev (På 3.5.2016 den 11.02): Her er en flat jord modell, hvor solen og månen og stjernenen svever over oss magnetisk Jeg skjønner ikke hvordan man kan mene at jorden er flat? Det er jo mot normalt som Leif Juster plar si. Når jeg er ute på landeveien så er det bakke opp og bakke ned... og jeg vet ikke hvor mange clutcher og gir bokser som har gått fløyten bare fordi jorden ikke er flat... det er det verste jeg har hørt! Hadde det ikke vært for at automatgiret nå er godt representert i biler, så hadde det høyre håndleddet også vært utslitt på grunn av alle stigningene... low gear opp – low gear ned 7% stigning... de bratteste veiene kan vel ikke overstige 10% stigning, og ikke være lengre enn 60 meter? Men dette er langt fra de farligste veiene, de som vises på Discovery viser kjøreturer på verdens farligste veier med stupbratte stup, og da er jorden flat!!! Nei, nei, nei, den er full av fjell og daler og plutselig kan du faktisk forsvinne ned i et gedigent synkehull! Bare tull at jorden er flat, men solen og månen ser nokså flate ut, som runde flate pannekaker. Det kan alle se. Og hva skulle alle fjellklatrerne mene, for ikke å si klatre i hvis jorden var flat? Og basehopperne ville ikke få nok luft i hanggliderne sine til å komme seg opp i luften til å se jordens ende? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 8 hours ago, Budeia said: Det som er over en glasskuppel, må selvsagt være Himmelen (altså Guds himmel med englene). Som det vises i "Hebrew cosmology" eller hebraisk illustrasjon av flat jord, ligger himmelens port over midten av glasskuppelen. Og når de reiste opp til Månen på slutten av 60-tallet, var det dramatisk fordi de ikke så noe av Guds himmel. Men så var det altså bare juks. Det har skjedd tidligere at jeg kom tilbake for å svare på et spørsmål fra Hapi70, og andre brukere gikk fullstendig bananas. Og stilte meg mange andre spørsmål, eller kom for å gjenta spørsmål de har stilt tidligere. Men planen er ikke å gå inn i en diskusjon nå med alle disse brukerne. Jeg tenkte på hva som er utenfor her på Jorden, det er det heller ingen som har funnet ut av. Slik jeg skjønner det så er den flate jorden slik at reiser man langt nok, så kommer man til en vegg av is, og den går rundt hele dette planet som vi befinner oss på? Men ingen har vært bortenfor det noen sinne. Det er det som ikke gir noen mening. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 Hapi70 skrev (3 timer siden): Men ingen har vært bortenfor det noen sinne. Det er det som ikke gir noen mening. Noen kan ha vært der, men det som de skrev ned har blitt ødelagt. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 Ingen har vært utenfor "isveggen" og hvis de har det, er det de opplevde og skrev ned borte og tapt. Veldig beleilig for de som tror på flat jord. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. juli 2021 Del Skrevet 19. juli 2021 Det kan likevel virke som at Byrd virkelig så mere land, under Operation Highjump. https://no.wikipedia.org/wiki/Operasjon_Highjump Dette var en Antarktisekspedisjon til US Navy, i 1946-47. Det finnes intervjuer med Admiral Byrd. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Hvorfor drar dere ikke til iskanten? Det henger virkelig ikke på greip! Er det forbudt? Hvor mange flatjordere fins det i verden? Er noen av de bemidlede? Endret 20. juli 2021 av toro6 2 Lenke til kommentar
matteus Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Budeia skrev (7 timer siden): Det kan likevel virke som at Byrd virkelig så mere land, under Operation Highjump. https://no.wikipedia.org/wiki/Operasjon_Highjump Dette var en Antarktisekspedisjon til US Navy, i 1946-47. Det finnes intervjuer med Admiral Byrd. Admiral Byrd hadde helt rett. Det finnes et land bak iskanten. Det er kjempestort, like stort som USA. Det heter Antarktis. Når du står midt i landet, har du et stjernebilde rett over hodet. Det kaller man Sydkorset. Det kan man se i samme retning, nemlig rett sør, uansett hvor du befinner deg sør for ekvator. Jeg har sett det selv fra to steder langt fra hverandre. Både på ei flat jord og ei rund jord er sør konsekvent motsatt vei av nord, men på ei flat er sør i Sør-Amerika og sør i Australia to vidt forskjellige retninger. Det kan ikke forklares av noen flatjordinger. LIKEVEL tror du at jorda er flat. 3 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 toro6 skrev (5 timer siden): Hvorfor drar dere ikke til iskanten? Det henger virkelig ikke på greip! Er det forbudt? Hvor mange flatjordere fins det i verden? Er noen av de bemidlede? Fordi flatjordere er inkapable å reise noe sted. Hvorfor reise, når de finner alt de vil av "bevis" på Youtube? Dessuten har de ikke noen kart som greier å ta de frem til "iskanten". 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Det er vel fort litt slik at de som er villige til å løfte en finger for å undersøke om jorden faktisk er flat finner fort ut at den ikke er flat og slutter være flatjordere. Så det vil være litt seleksjon inni bildet der bare de lateste forblir flatjordere. 2 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 12 hours ago, Budeia said: Noen kan ha vært der, men det som de skrev ned har blitt ødelagt. Hva med muntlige overleveringer? Man har dette i alle kulturer, men ikke om noe land bak isen. Og det finnes skriftlige kilder som beskriver ting vi ikke skal vite om også. Som f.ex. 'Gudesønnene' i Bibelen, og skriftlige kilder som beskriver solsystemet, muntlige overleveringer som sier Sfinxen er så gammel at den har sett solen stå opp i vest, og beretninger fra Indianerne om et folk før dem osv. Hvis det virkelig er sant at Jorden er et flatt plan så går det ikke an å skjule det helt, siden folk alltid har vandret, de har alltid måttet flytte fra levestedene sine, de har alltid reist på ekspedisjoner. Man har alltid reist på havet også, så de gamle kartene kommer jo fra disse reisene. Jeg tror ikke på alt NASA sier. F.ex. tror jeg de vet at det har landet utenomjordiske fartøy her, og at de vet mer om liv i verdensrommet enn de sier. Men idéen om en klode og et solsystem er ikke deres idé. Den er eldgammel og går igjen i skriftlige kilder fra mange forskjellige kulturer. Det er ikke sant at det er vår sivilisasjon som har oppdaget eller funnet på dette. Idéen er ikke ny. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Hapi70 skrev (1 time siden): Hvis det virkelig er sant at Jorden er et flatt plan så går det ikke an å skjule det helt, Hvorfor ikke, hvis det blir betraktet som greit at en kan se fjell som ligger langt, langt borte? Det finnes visse kart som brukes av dem som mener det er "more land, hidden land". I den norrøne modellen av Midgard (menneskenes verden), er det jo også flere avdelinger over og under Midgard. "Old Buddhist map" som ble omtalt i en Hawaiisk avis. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Problemet er at dette kartet ikke fungerer i praksis. Alt sør for ekvator blir fullstendig feil målestokk og umulig med hva vi kan se og oppleve selv. 3 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) CaZpeR skrev (26 minutter siden): Problemet er at dette kartet ikke fungerer i praksis. Alt sør for ekvator blir fullstendig feil målestokk og umulig med hva vi kan se og oppleve selv. Dette enorme poenget er det ingen flat jord-ere som greier å ta inn over seg. F.eks. ville skipstrafikken på den sørlige halvkule merket om distansene var dobbelt så lange (flat, rund jord) i stedet for halvparten så lange (globus) som på et vanlig, flatt kart (Mercator projection). Det er dog mulig flat jord-ere ikke tror at navigasjon eksisterer, og dermed heller ikke at internasjonal varehandel eksisterer. Endret 20. juli 2021 av Fibonacci 1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Fibonacci skrev (51 minutter siden): Det er dog mulig flat jord-ere ikke tror at navigasjon eksisterer, og dermed heller ikke at internasjonal varehandel eksisterer. Du har helt rett i at alle vanlige flatjordmodeller blir helt feil i sør, men selv her i nord er det mange måter å teste at alle flatjordkart er feil. Det er for eksempel helt umulig å få det vi alle kan måle av vinkler til sola, til å stemme med noen som helst flate modeller. 1 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) toro6 skrev (13 timer siden): Hvorfor drar dere ikke til iskanten? Det henger virkelig ikke på greip! Er det forbudt? Hvor mange flatjordere fins det i verden? Er noen av de bemidlede? Jeg kunne tenkt meg en flytur til iskanten🥶 Vet du eller noen andre hva som skjer hvis flyet flyr forbi iskanten? Hvis jorden er flat er det bare og ha med et Water, det er prøvd ut mange ganger før og når flyet holder samme avstand til bakken under så bevises det at jorden er flat, men hva skjer hvis flyet fortsetter rett frem? Forsvinner det ut i verdensrommet? Endret 20. juli 2021 av Wall Dorf Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Wall Dorf skrev (3 timer siden): Hvis jorden er flat er det bare og ha med et Water, det er prøvd ut mange ganger før og når flyet holder samme avstand til bakken under så bevises det at jorden er flat, Dette må du nesten forklare nærmere, det ga i hvert fall ingen mening for meg. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 4 hours ago, Wall Dorf said: Jeg kunne tenkt meg en flytur til iskanten🥶 Vet du eller noen andre hva som skjer hvis flyet flyr forbi iskanten? Hvis jorden er flat er det bare og ha med et Water, det er prøvd ut mange ganger før og når flyet holder samme avstand til bakken under så bevises det at jorden er flat, men hva skjer hvis flyet fortsetter rett frem? Forsvinner det ut i verdensrommet? Jorden er ikke flat så man bare passerer over sørpolen og begynner fly nordover igjen. Men det er jo bare bestille seg en flytur over Antarktis hvis man vil se nærmere på kontinentet. https://www.antarcticaflights.com.au/ Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 1 hour ago, Capitan Fracassa said: Dette må du nesten forklare nærmere, det ga i hvert fall ingen mening for meg. Tror kanskje det var en referanse til at flatjordere mener en pilot hele tiden må peke nesen på flyet nedover for å følge kurven. Og det er jo teknisk sett riktig. Med et godt nok gyroskop så ville det være mulig å måle hvordan flyet endrer orientering i forhold til jordkurven. Men det er ikke noe som er målbart uten ganske spesialiserte instrumenter. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Dette må du nesten forklare nærmere, det ga i hvert fall ingen mening for meg. Jeg trodde jeg skrev det ganske greit, men ok, du skal få en link til en flat jord med en iskant ... Er jorden rund eller flat? | Christian Paaske: Blogg (wordpress.com) - her er det flere "beviser"😁 Og så fant jeg igjen flyturen med Wateret- Dette er «bevisene» for at jorda er flat | National Geographic (natgeobloggen.no) Youtube. Spørsmålet var om hvis flyet forsvinner over iskanten på den første linken, vil flyet forsvinne ut i verdensrommet eller havne på den andre siden? Endret 20. juli 2021 av Wall Dorf Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 Wall Dorf skrev (48 minutter siden): Spørsmålet var om hvis flyet forsvinner over iskanten på den første linken, vil flyet forsvinne ut i verdensrommet eller havne på den andre siden? Det kommer an på hva som faktisk er på den andre sida av Antarktis. Hvis det er en port i glasskuppelen, kan flyet fly gjennom. Hvis det er en glasskuppel som flyet ikke kan fly gjennom, så krasjer det vel i den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå