Gå til innhold

Jorden er flat

Anbefalte innlegg

Hva skal en si hvis bilder motsier hverandre? Syns jeg så noe info om at dette vannet er en langgrunne. Sånn sett kan det forklares hvis brua går litt oppover fra land, fra hver side. Hvis det ikke er mulig å bygge en lavere bro for biler, vil broa faktisk måtte gå litt oppover fra land. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (1 time siden):

Hva skal en si hvis bilder motsier hverandre? Syns jeg så noe info om at dette vannet er en langgrunne. Sånn sett kan det forklares hvis brua går litt oppover fra land, fra hver side. Hvis det ikke er mulig å bygge en lavere bro for biler, vil broa faktisk måtte gå litt oppover fra land. 

Det er ingen bilder her som motsier hverandre. Denne videoen er tatt fra 15. etasje med et kraftig teleskop, mens det bildet du la ut er tatt med et vanlig kamera fra bakkenivå og i en helt annen vinkel.  Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at brua går litt oppover fra land. Hvordan kan det forklare bildet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Du ser på bilder og videoen at de hvite dingsene på siden er nøyaktig like høye over vannet hele veien. Hvis brua hadde steget i starten ut fra land, ville vannet steget høyere opp på de nærmest land. Siden det ikke er tilfelle, er bortforklaringen din nettop en bortforklaring.

Og det at bilder tilsynelatende motsier hverandre, er ofte fordi det ene, som videoen her, er lagd med godt utstyr fra en vinkel som viser det vi ønsker, mens det andre ofte er lagd med dårlig utstyr  fra meningsløs vinkel.

Endret av theNiceOne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fra to av kommentarene under videoen: This video footage is heavily compressed and proves nothing. - What is compressed is the mush inside your head :)

Vel, broa er så sammentrykt at det ser umulig ut å kjøre over de høye delene. Mens disse er ganske slake i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (16 minutter siden):

Fra to av kommentarene under videoen: This video footage is heavily compressed and proves nothing. - What is compressed is the mush inside your head :)

Vel, broa er så sammentrykt at det ser umulig ut å kjøre over de høye delene. Mens disse er ganske slake i virkeligheten. 

Det er rett og slett perspektiv som gjør at det ser slik ut. Sånn vil det alltid bli når du ser en vei gjennom et teleskop på så lang avstand og omtrent langs med veien. Det er ikke noe hokuspokus. Hadde du hatt kikkertsyn ville du sett det akkurat slik, men du må nok ty til et teleskop. La oss si at de høye delene er 100 meter høye og ca 1 km lange. Det betyr at du ser høyden som den er, men lengden (1 km) ser du komprimert til 50 m. Da må det bli slik, og bilene ser du jo kjøre over. Du vil alltid se det på denne måten. Hvordan skulle det ellers bli? De to kommentarene viser bare hvor inderlig korka flatjordinger kan være, og et nytt eksempel på at de ikke skjønner perspektiv.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal hjelpe? Så sant vedkommende ikke bygger romskipet selv og kan sørge for at ingenting er manipulert. Hadde hun blitt med nasa, så kan det jo argumenteres for at det er staga. Jeg ønsker å vite hva som må til, bare av ren nysgjerrighet. 

Egen observasjon, og viljen til å inse det logiske, tror jeg.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Også av ren nysgjerrighet, hva skal til for å overbevise deg om at jorda er flat og ikke rund`?

Hmm, godt spørsmål. Egen observasjon og logikk. Men all logikk peker jo til at jorda er rund, så det er logiskt at den er det.

Hvis jeg hadde tatt en tur til verdensrommet, og sett at jorda var flat, hadde jeg godtatt det.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (3 minutter siden):

Hmm, godt spørsmål. Egen observasjon og logikk. Men all logikk peker jo til at jorda er rund, så det er logiskt at den er det.

Hvis jeg hadde tatt en tur til verdensrommet, og sett at jorda var flat, hadde jeg godtatt det.

Det var det jeg regnet med, og jeg tipper svaret til Budeia er det samme.

Se der, min medfødte nysgjerrighet har akkurat fått meg til å forstå hvorfor man ikke klarer å overtale hverandre. 😅

Hele diskusjonen er egentlig bare en kveruleringsgreie for moro skyld, begge sider mener de har 100% rett, men det kan bare bevises ved at begge setter seg i en hjemmelaget romferga, flyr ut, ser hva som er riktig og tar hverandre i hånda og sier takk for kampen. Snart er det vel faktisk mulig å reise ut og, men det blir riiiiimelig dyrt å få alle til å skjønne hva som er rett

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Hvis en bro kurver på et bilde, bør en også se en lignende kurve i omgivelsene rundt. 

Blåbanan skrev (1 time siden):

Og da er denne diskusjonen nytteløs. Jeg ser det nå, akkurat som deg.

Hvis alle skolene, Vy og alle andre hadde speilvendt Norgeskartet, ville det ha vært et bedrag som ikke var mulig å gjennomføre i lengden. Men bedrag når det gjelder menneskets tidlige historie, og jordas form, er mulige å gjennomføre dersom mange samarbeider om det.  Sikkert også bedrag når det gjelder mikroskopiske saker. Mikrobiologi. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 minutter siden):

Hvis en bro kurver på et bilde, bør en også se en lignende kurve i omgivelsene rundt. 

Hæ? Omgivelsene i dette tilfellet er jo sjøen, og greier du ikke å se at den også kurver, så vet neimen ikke jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom jorda faktisk er flat, hva er motivasjonen til å opprettholde denne konspirasjonen? Noen  Veldig mange må vel bruke enormt med tid, penger, folk og ressurser for å opprettholde det, siden det isåfall lurer en kjempestor majoritet av befolkningen, og har gjort det i mange hundre år. På 50 tallet så var det vel begrunnelsen for å skape flat jord samfunnet, at man mente myndighetene ville bytte ut gud med vitenskapen. Er dette fortsatt grunnen? Eller er det andre grunner til denne massive konspirasjonen?

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 timer siden):

begrunnelsen for å skape flat jord samfunnet, at man mente myndighetene ville bytte ut gud med vitenskapen. Er dette fortsatt grunnen?

Det er en grei og generell forklaring. En mer spesiell forklaring kan gå inn på ulike typer av hjernevask, og konsekvensene. Det som vitenskapen legger fram, kan virke som det er valgt bevisst for å ødelegge tilliten til Bibelen. 

matteus skrev (8 timer siden):

Hæ? Omgivelsene i dette tilfellet er jo sjøen, og greier du ikke å se at den også kurver, så vet neimen ikke jeg.

Hvis området ved horisonten kurvet så sterkt, ville vi vel ikke sett det mørke området bakenfor i det hele tatt. Husk dette ligger bakenfor både sjøen og broa. Likevel ser vi det tydelig (muligens skog). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...