Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

På aftenposten.no ble jeg klar over at Musk har et nytt opplegg som heter Starlink. 

Som skal være det en ser her, 60 satelitter som er knyttet sammen. Kan jo skremme vannet av folk som frykter en alien invasion. 

Burde det ikke vært en liten kurve i linja av satelitter, eller er dette mens de skal være på vei ut i verdensrommet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Budeia said:

På aftenposten.no ble jeg klar over at Musk har et nytt opplegg som heter Starlink. 

Som skal være det en ser her, 60 satelitter som er knyttet sammen. Kan jo skremme vannet av folk som frykter en alien invasion. 

Kan vel nesten anta at Starlink allerede har bekymret noen stammer i Amazonas og slikt. 

35 minutes ago, Budeia said:

Burde det ikke vært en liten kurve i linja av satelitter, eller er dette mens de skal være på vei ut i verdensrommet?

Det kommer an på hvor man observerer fra. Om man er rett under satellittene vil det ikke være noen kurve, om man er ut til siden vil det være en kurve. Videoen er ikke rett under satellittene, så det vil være en kurve. Og ved å legge en linjal på PC-skjermen er det faktisk mulig å se at det er en kurve. (Det er ikke veldig tydelig, ettersom satellittene ikke er perfekt etter hverandre.)

Edit: Egentlig, for å gjøre kurven litt klarere, så kunne man manipulere videoen litt. Hvis man emulerer lang lukkertid, altså interpolerer alle bildene, slik at alle punktene blir til linjer, så vil kurven bli klarere. Men det er ikke noe jeg klarer sånn på sparket, og jeg bryr meg ikke nok til å investere tid i det heller.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Kan vel nesten anta at Starlink allerede har bekymret noen stammer i Amazonas og slikt. 

Har kanskje lagd seg en ny religion etter å ha sett linja på himmelen?

Ifølge dette virker det sannsynlig at lysene ikke er så klare og store i virkeligheten. 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Budeia said:

Har kanskje lagd seg en ny religion etter å ha sett linja på himmelen?

Ifølge dette virker det sannsynlig at lysene ikke er så klare og store i virkeligheten. 

De er ganske klare i virkeligheten. Spesielt ved skumring, slik som i videoen.  Det er litt vanskelig å se de fra Norge, ettersom de fortsatt er ved noe sånt som 340 km høyde. Det er mulig å se mot sør når de kommer seg opp til 550 km høyde, men da har de spredt seg utover, slik at du ikke ser dette "toget" av satellitter. I tillegg er de ikke like lyse når de har kommet seg opp i riktig bane, for da orienterer de seg for minst mulig refleksjon.

Om du ønsker å se de best mulig selv bør du reise ned til ca tyskland.

 

Lenke til kommentar
On 9/5/2020 at 10:02 PM, CaZpeR said:

Og det søkeresultatet i YouTube er vel ganske cookie-basert. Når jeg søker Starlink på min YouTube så får jeg ikke opp en eneste fake-video. Mer informasjon om Starlink og hvordan teknologien virker. Enn å bare avfeie det som fake....

Der satt du vel fingeren på hele flat-jord bevegelsens problematikk. En selvforsterkende sløyfe hvor de bare fores mer og mer med ting de liker. Altså videoer om hvor rett de har og hvor idiotisk det er å gå på skole - som da resulterer i at de som ikke skjønner at de fores på denne måten ender opp med å skrike til småbarn om at de er hjernevasket. Og sågar tar det som en seier når han blir arrestert fordi han mener seg nektet å snakke om flat jord. Jeg er sågar helt sikker på at en god porsjon flat jordere, også i denne tråden, er enige i at det er slik. Da er du passe hjernevasket selv.

La meg spørre flat-jorderene slik da: Hva kunne denne personen skreket til barna som han ikke ville blitt arrestert for? Hva kan en voksen mann gå til en barneskole og rope til barna og ikke bli arrestert for? Hmm?

Som bonus ved å ikke forstå denne selvforsterkende youtubesløyfen så sitter jo selvsamme folk og tror at det er slik for alle andre også, selv de som ikke får sin informasjon via hva en pengemaskin forteller dem at de skal se på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selve kommentarene til bildet fra youtube, ligger på Reddit. 

Har det vært en episode der en flatjorder har skreket til barnehagebarn, i det siste?

I denne videoen sies det at øya Tristan da Cunha ligger midt i havet, en 18 dagers båttur fra Cape Town. I stormfullt hav. Og det virker vel som det er en motordrevet, moderne båt de reiser med. Om det er slik, ville det tatt enda lengre tid med en seilbåt. 

Hvor lang tid tok det skip som Titanic å nå fram til New York? https://www.encyclopedia-titanica.org/community/threads/how-long-was-the-voyage-from-queenstown-to-nyc.14955/  Fra Queenstown, Irland til New York kunne det ta 5 til 7 dager. Som gir inntrykk av at det er enorme avstander i sydhavene. 

 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 timer siden):

I denne videoen sies det at øya Tristan da Cunha ligger midt i havet, en 18 dagers båttur fra Cape Town. I stormfullt hav. Og det virker vel som det er en motordrevet, moderne båt de reiser med. Om det er slik, ville det tatt enda lengre tid med en seilbåt.

Hvor uærlig er du? Han sier da vitterlig "18 days of sailing". Lyver du bare for gøy? Seilbåten på videoen har vel på ingen måte nok drivstoff til å gå for motor over slike avstander heller. Og så sammenligner du en seilbåt som kun kan holde kanskje 8 knop, selv med motor, med Titanic som kunne gå i 23 knop! Og det er under optimale forhold for seilbåten.

Han sier også at det er 2500 km fra Cape Town, under halvparten av avstanden London til New York.

Så din egen kilde debunker din egen påstand. Imponerende....

Endret av nirolo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, nirolo said:

Hvor uærlig er du? Han sier da vitterlig "18 days of sailing". Lyver du bare for gøy? Seilbåten på videoen har vel på ingen måte nok drivstoff til å gå for motor over slike avstander heller. Og så sammenligner du en seilbåt som kun kan holde kanskje 8 knop, selv med motor, med Titanic som kunne gå i 23 knop! Og det er under optimale forhold for seilbåten.

Han sier også at det er 2500 km fra Cape Town, under halvparten av avstanden London til New York.

Så din egen kilde debunker din egen påstand. Imponerende....

Når passasjerfly kan gå i mach 2-3 i de samme områdene er alt mulig.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (10 timer siden):

Han sier da vitterlig "18 days of sailing"

Trodde ordet "sail" ble brukt litt annerledes på engelsk, at det også kunne brukes om moderne båter. Det som jeg ser av båten, ligner på en yacht. Og hvorfor ville denne reporteren frivillig reise i en seilbåt, på en lang båttur gjennom farlige og stormfulle områder?

Men uansett, skrev jeg "om det er riktig" og holdt det litt åpent. Så å bli møtt med en slik konfronterende holdning blir usaklig. 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (42 minutter siden):

Det som jeg ser av båten, ligner på en yacht. 

9 sekunder ut i videoen ser du tydelig mast og seil.

Budeia skrev (43 minutter siden):

Og hvorfor ville denne reporteren frivillig reise i en seilbåt, på en lang båttur gjennom farlige og stormfulle områder?

Er ditt beste argument at du ikke skjønner hvorfor noen seiler med seilbåt?

Budeia skrev (45 minutter siden):

Men uansett, skrev jeg "om det er riktig" og holdt det litt åpent. Så å bli møtt med en slik konfronterende holdning blir usaklig. 

Når du linker til en video og påstår det er en motorbåt så forventer jeg at du har sett de første 15 sekundene av videoen og skjønner hva en mast og et seil er. Jeg legger lista såpass høyt, synes du det er et urimelige krav?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er blitt så gammel at jeg ikke klarer å oppfatte det som skjer de første 10 sek. av en video :) Men kan dere bevise at det ikke er en seilbåt med motor. Er det virkelig ansvarlig å ikke ha motor på så lange og farlige turer?

De har f.eks. en buss på øya, så øya må vel ha blitt besøkt av en ferje tidligere. 

Dere mener altså at en motorbåt ville ha kommet fram mye hurtigere enn en seilbåt?

Lenke til kommentar

Stort sett alle seilbåter har en motor for å komme seg frem f.eks ut av havner osv..
Men veldig treigt til faktisk transport. 7 knop eller 13km/t er vanlig fart på en seilbåt på motor.

En motorbåt går gjerne dobbelt så fort eller mer.

Man kjøper og seiler ikke en seilbåt for å bruke den som motorbåt, de er verken designet eller har motor til det.
Fordelen med seilbåt er jo at den går langt, ettersom de går på vind og ikke bensin. Skal man langt med bensinbåt, så må man ha tilsvarende mye bensin og dermed større båt.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Budeia said:

Er blitt så gammel at jeg ikke klarer å oppfatte det som skjer de første 10 sek. av en video :) Men kan dere bevise at det ikke er en seilbåt med motor. Er det virkelig ansvarlig å ikke ha motor på så lange og farlige turer?

De har f.eks. en buss på øya, så øya må vel ha blitt besøkt av en ferje tidligere. 

Dere mener altså at en motorbåt ville ha kommet fram mye hurtigere enn en seilbåt?

Øya? Du snakker om antarktis, gjør du ikke? I så fall - Antarktis er endel større enn USA og halvparten av Afrika. Altså "litt" i overkant av hva man kan kalle en øy da man kunne fått plass til ganske mange av verdens land der. Prøv kontinent. Det kan virke pirkete, men det har litt å si for hva slags mentalt bilde du gir folk av hva du mener er sannheten. Og du tror visst antarktis er en øy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Øya?

Her var det snakk om den isolerte øya Tristan da Cunha, som ikke er en del av Antarktis. Men på en av øyene er det en type pingviner som heter "Rockhopper". Interessant nok er det en av øyene som heter "Inaccessible island", eller utilgjengelig øy. Blir nesten på linje med Deception Island, som også er i Sydhavet.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 5.9.2020 den 16.21):

På aftenposten.no ble jeg klar over at Musk har et nytt opplegg som heter Starlink. 

Som skal være det en ser her, 60 satelitter som er knyttet sammen. Kan jo skremme vannet av folk som frykter en alien invasion. 

Burde det ikke vært en liten kurve i linja av satelitter, eller er dette mens de skal være på vei ut i verdensrommet?

 

Oppsettet til Project Bluebeam

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...