Gå til innhold

Øker rekkevidden med 50 prosent


Anbefalte innlegg

Elon har på en måte "kastet kortene" ang TM3.

Spesifikasjoner, pris og levering er så godt som klart + forsinkelser selvsagt i god stil som vanlig.

Andre produsenter har nå en viss tid på seg til å svare på dette, imens renner pengene ut av TM som jobber på høygir for å levere nye modeller og bygge opp selskapet. Fra 2018 til 2020 forventer jeg at mange produsenter vil komme på banen med folkelige elbiler som kan kjøre minst 300 km på hver lading til en pris fra 300 tusen. Synkende batterikostnader gjør dette mye mer aktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en har fulgt Elon så er jo dette hele misjonen hans, altså å akselerere elbil produksjonen til andre.

Det stemmer nok. Ryktene sier at han vil restruktere TM og heller vil satse på batteriproduksjon og salg av teknisk kompetanse. Musk hadde først som mål å vise at det var mulig å lage en elbil som kunne måle seg med ordinære biler. Nå er det masseproduksjon (500k per år?) av en rimelig elbil. Så får vi se om han får til å stave S-E-X (som S-3-X).

Lenke til kommentar

 

Om en har fulgt Elon så er jo dette hele misjonen hans, altså å akselerere elbil produksjonen til andre.

Det stemmer nok. Ryktene sier at han vil restruktere TM og heller vil satse på batteriproduksjon og salg av teknisk kompetanse. Musk hadde først som mål å vise at det var mulig å lage en elbil som kunne måle seg med ordinære biler. Nå er det masseproduksjon (500k per år?) av en rimelig elbil. Så får vi se om han får til å stave S-E-X (som S-3-X).

 

 

Jo det er vell naturlig når de skal produsere halve? verdens produksjon av litium batterier. Han har vell også varslet en enda billigere bil, type konebil tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Øøøø... Resten av bilindustrien står jo på sidelinjen og ser på. Det er jo derfor en har de ekstremt høye tallene for forhåndsbestilling av Model 3.

Resten av bilindustrien gir ikke folk muligheten til å forhåndsbestille en bil som ikke engang er ferdig utviklet.

TM trenger kapital. Det gjør ikke de store aktørene. Forhåndsbestilling kan også ødelegge for salg av eksisterende modeller.

 

Mye tyder på at Tesla nå har nådd nye kundegrupper for de lukrative Model S og Model X som følge av forhåndsbestillingene av Model 3. Salg som følge av forhåndsbestilling av et annet produkt, kan det bli bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Om en har fulgt Elon så er jo dette hele misjonen hans, altså å akselerere elbil produksjonen til andre.

Det stemmer nok. Ryktene sier at han vil restruktere TM og heller vil satse på batteriproduksjon og salg av teknisk kompetanse. Musk hadde først som mål å vise at det var mulig å lage en elbil som kunne måle seg med ordinære biler. Nå er det masseproduksjon (500k per år?) av en rimelig elbil. Så får vi se om han får til å stave S-E-X (som S-3-X).

 

Klart han vil. Det er jo opplagt. En skal være bra ensporet om en ikke ser at bilene bare er et virkemiddel for å oppnå noe mye større. Men å slå inn åpne dører er jo også en aktivitet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Elon har på en måte "kastet kortene" ang TM3.

Spesifikasjoner, pris og levering er så godt som klart + forsinkelser selvsagt i god stil som vanlig.

Andre produsenter har nå en viss tid på seg til å svare på dette, imens renner pengene ut av TM som jobber på høygir for å levere nye modeller og bygge opp selskapet. Fra 2018 til 2020 forventer jeg at mange produsenter vil komme på banen med folkelige elbiler som kan kjøre minst 300 km på hver lading til en pris fra 300 tusen. Synkende batterikostnader gjør dette mye mer aktuelt.

Med andre ord, produsentene legger seg flere år bak tesla i rekkevidde, og de har heller ikke et supercharger nettverk. Ikke har de noen batterifabrikk heller. Ups...

Lenke til kommentar

 

 

Om en har fulgt Elon så er jo dette hele misjonen hans, altså å akselerere elbil produksjonen til andre.

Det stemmer nok. Ryktene sier at han vil restruktere TM og heller vil satse på batteriproduksjon og salg av teknisk kompetanse. Musk hadde først som mål å vise at det var mulig å lage en elbil som kunne måle seg med ordinære biler. Nå er det masseproduksjon (500k per år?) av en rimelig elbil. Så får vi se om han får til å stave S-E-X (som S-3-X).

 

Klart han vil. Det er jo opplagt. En skal være bra ensporet om en ikke ser at bilene bare er et virkemiddel for å oppnå noe mye større. Men å slå inn åpne dører er jo også en aktivitet.

Smarting, du.

Lenke til kommentar
 

Med andre ord, produsentene legger seg flere år bak tesla i rekkevidde, og de har heller ikke et supercharger nettverk. Ikke har de noen batterifabrikk heller. Ups...

 

Hva er det som tilsier at produsentene legger seg flere år bak Tesla i rekkevidde?

GM sin Bolt som kommer i år vil få 200 miles EPA, samme som TM3 som kommer 1-2 år senere. 

Supercharger er et godt poeng, der ligger de meget godt an. Tror dette er det beste argumentet faktisk.

Usikker på batterifabrikken, var det ikke halvparten av verdens batteriproduksjon den skulle ha i kapasitet? Dette er isåfall massivt. Hva med kostnadene? Andre gjør også store fremskritt, som LG Chem og Samsung SDI for eksempel. Hvis BMW hadde villet kunne de lansert i3 med cirka 44 kwh batteri NÅ. Samsung har 120 Ah celler og vil selge dem, men BMW vil tydeligvis slippe dette i to omganger for å "melke" ut litt ekstra fra kundene.

Hvis Tesla får fart på produseringen av TM3 etterhvert og leverer OK kvalitet også så ser jeg det som meget sannsynlig at jeg skaffer meg en sånn en. Men andre produsenter driver også og utvikler, så man vet ikke hva som kommer om 2-3 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med andre ord, produsentene legger seg flere år bak tesla i rekkevidde, og de har heller ikke et supercharger nettverk. Ikke har de noen batterifabrikk heller. Ups...

 

Hva er det som tilsier at produsentene legger seg flere år bak Tesla i rekkevidde?

GM sin Bolt som kommer i år vil få 200 miles EPA, samme som TM3 som kommer 1-2 år senere. 

Supercharger er et godt poeng, der ligger de meget godt an. Tror dette er det beste argumentet faktisk.

Usikker på batterifabrikken, var det ikke halvparten av verdens batteriproduksjon den skulle ha i kapasitet? Dette er isåfall massivt. Hva med kostnadene? Andre gjør også store fremskritt, som LG Chem og Samsung SDI for eksempel. Hvis BMW hadde villet kunne de lansert i3 med cirka 44 kwh batteri NÅ. Samsung har 120 Ah celler og vil selge dem, men BMW vil tydeligvis slippe dette i to omganger for å "melke" ut litt ekstra fra kundene.

Hvis Tesla får fart på produseringen av TM3 etterhvert og leverer OK kvalitet også så ser jeg det som meget sannsynlig at jeg skaffer meg en sånn en. Men andre produsenter driver også og utvikler, så man vet ikke hva som kommer om 2-3 år.

 

Nei, det er visst utelukkende Tesla som driver med FoU. Batterifabrikken til Tesla (i samarbeid med Panasonic) skal visst kunne produsere 500k batterier i 2020. Det er vel nok til å dekke deres eget behov.

 

Tesla is a hot mess—there is no path to profitability

 

First, the Model 3. This was Tesla's play for an "affordable" electric car but it appears to be affordable for everyone EXCEPT Tesla.

 

Tesla loses more than $4,000 on each of its high-end Model S electric sedans; and that model's cost is between $70 and $108k. With margins like that, one has to assume a $35k Model 3 can't be the answer to solving Tesla's red ink.

 

First, he pointed out that, on the back of falling oil prices, demand for electric vehicles (EVs) is slowing. Second, there is growing competition that will cut into Tesla's margins as prices for EVs fall. Tesla has a lot of competition over the next few years. The industry is already awaiting the Apple car with bated breath that is set to launch in four years. And GM's Chevy Bolt is similarly priced with a similar range and is set to come out this year. And then we have the Nissan Leaf expected to more competitive in the coming months and years. And add to that first generation vehicles like the BMW i3.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Med andre ord, produsentene legger seg flere år bak tesla i rekkevidde, og de har heller ikke et supercharger nettverk. Ikke har de noen batterifabrikk heller. Ups...

 

Hva er det som tilsier at produsentene legger seg flere år bak Tesla i rekkevidde?

GM sin Bolt som kommer i år vil få 200 miles EPA, samme som TM3 som kommer 1-2 år senere. 

Supercharger er et godt poeng, der ligger de meget godt an. Tror dette er det beste argumentet faktisk.

Usikker på batterifabrikken, var det ikke halvparten av verdens batteriproduksjon den skulle ha i kapasitet? Dette er isåfall massivt. Hva med kostnadene? Andre gjør også store fremskritt, som LG Chem og Samsung SDI for eksempel. Hvis BMW hadde villet kunne de lansert i3 med cirka 44 kwh batteri NÅ. Samsung har 120 Ah celler og vil selge dem, men BMW vil tydeligvis slippe dette i to omganger for å "melke" ut litt ekstra fra kundene.

Hvis Tesla får fart på produseringen av TM3 etterhvert og leverer OK kvalitet også så ser jeg det som meget sannsynlig at jeg skaffer meg en sånn en. Men andre produsenter driver også og utvikler, så man vet ikke hva som kommer om 2-3 år.

 

Nei, det er visst utelukkende Tesla som driver med FoU. Batterifabrikken til Tesla (i samarbeid med Panasonic) skal visst kunne produsere 500k batterier i 2020. Det er vel nok til å dekke deres eget behov.

 

Tesla is a hot mess—there is no path to profitability

 

First, the Model 3. This was Tesla's play for an "affordable" electric car but it appears to be affordable for everyone EXCEPT Tesla.

 

Tesla loses more than $4,000 on each of its high-end Model S electric sedans; and that model's cost is between $70 and $108k. With margins like that, one has to assume a $35k Model 3 can't be the answer to solving Tesla's red ink.

 

First, he pointed out that, on the back of falling oil prices, demand for electric vehicles (EVs) is slowing. Second, there is growing competition that will cut into Tesla's margins as prices for EVs fall. Tesla has a lot of competition over the next few years. The industry is already awaiting the Apple car with bated breath that is set to launch in four years. And GM's Chevy Bolt is similarly priced with a similar range and is set to come out this year. And then we have the Nissan Leaf expected to more competitive in the coming months and years. And add to that first generation vehicles like the BMW i3.

 

Øøøh... Du hører på en short-spekulant som har alt å vinne på at Tesla sin aksje faller, og ekstremt mye å tape på at Tesla sin aksje stiger? Tror du må mer i bredden og mye dypere, og så må du forstå hvordan en bygger et varemerke over tid. Det enkleste og mest sammenlignbare er Amazon. Ved første øyekast har Amazon blødd penger i alle år, fordi Amazon har kjørt all profitt inn i å videreutvikle firmaet. Og nå, til de ignorante sin overraskelse, så klasker de til med skikkelig inntjening. Den taktikken brukes av et annet selskap som heter Tesla.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Med andre ord, produsentene legger seg flere år bak tesla i rekkevidde, og de har heller ikke et supercharger nettverk. Ikke har de noen batterifabrikk heller. Ups...

Hva er det som tilsier at produsentene legger seg flere år bak Tesla i rekkevidde?

GM sin Bolt som kommer i år vil få 200 miles EPA, samme som TM3 som kommer 1-2 år senere.

Supercharger er et godt poeng, der ligger de meget godt an. Tror dette er det beste argumentet faktisk.

Usikker på batterifabrikken, var det ikke halvparten av verdens batteriproduksjon den skulle ha i kapasitet? Dette er isåfall massivt. Hva med kostnadene? Andre gjør også store fremskritt, som LG Chem og Samsung SDI for eksempel. Hvis BMW hadde villet kunne de lansert i3 med cirka 44 kwh batteri NÅ. Samsung har 120 Ah celler og vil selge dem, men BMW vil tydeligvis slippe dette i to omganger for å "melke" ut litt ekstra fra kundene.

Hvis Tesla får fart på produseringen av TM3 etterhvert og leverer OK kvalitet også så ser jeg det som meget sannsynlig at jeg skaffer meg en sånn en. Men andre produsenter driver også og utvikler, så man vet ikke hva som kommer om 2-3 år.

Nei, det er visst utelukkende Tesla som driver med FoU. Batterifabrikken til Tesla (i samarbeid med Panasonic) skal visst kunne produsere 500k batterier i 2020. Det er vel nok til å dekke deres eget behov.

 

Tesla is a hot mess—there is no path to profitability

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

First, the Model 3. This was Tesla's play for an "affordable" electric car but it appears to be affordable for everyone EXCEPT Tesla.

Tesla loses more than $4,000 on each of its high-end Model S electric sedans; and that model's cost is between $70 and $108k. With margins like that, one has to assume a $35k Model 3 can't be the answer to solving Tesla's red ink.

First, he pointed out that, on the back of falling oil prices, demand for electric vehicles (EVs) is slowing. Second, there is growing competition that will cut into Tesla's margins as prices for EVs fall. Tesla has a lot of competition over the next few years. The industry is already awaiting the Apple car with bated breath that is set to launch in four years. And GM's Chevy Bolt is similarly priced with a similar range and is set to come out this year. And then we have the Nissan Leaf expected to more competitive in the coming months and years. And add to that first generation vehicles like the BMW i3.

Øøøh... Du hører på en short-spekulant som har alt å vinne på at Tesla sin aksje faller, og ekstremt mye å tape på at Tesla sin aksje stiger? Tror du må mer i bredden og mye dypere, og så må du forstå hvordan en bygger et varemerke over tid. Det enkleste og mest sammenlignbare er Amazon. Ved første øyekast har Amazon blødd penger i alle år, fordi Amazon har kjørt all profitt inn i å videreutvikle firmaet. Og nå, til de ignorante sin overraskelse, så klasker de til med skikkelig inntjening. Den taktikken brukes av et annet selskap som heter Tesla.
Jøss, du er jammen med bombastisk og ganske nedlatende (ignorante...?). Har du bevis for at Pento er en spekulant i denne sammenhengen? Han er for øvrig ikke den eneste som er skeptisk til Teslas fremtid. Synes ikke Amazon er en god sammenligning, da de opererer i en helt annen bransje med andre marginer. Selskapet ble stiftet for 22 år siden og har vært en etablert merkevare i mange år. De har også vist til sterk vekst gjennom flere å, og har hatt en solid kontantstrøm (Teslas CF er negativ!). Det mange stiller seg tvilende tvil er om Tesla klarer overgangen til masseproduksjon, noe som gjenstår å se.

 

Enda en spekulant (som kommenterer selskapets CF)

http://blogs.wsj.com/moneybeat/2016/04/01/surging-model-3-orders-dont-solve-teslas-cash-need/

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

 

Hva er det som tilsier at produsentene legger seg flere år bak Tesla i rekkevidde?

GM sin Bolt som kommer i år vil få 200 miles EPA, samme som TM3 som kommer 1-2 år senere. 

Supercharger er et godt poeng, der ligger de meget godt an. Tror dette er det beste argumentet faktisk.

Usikker på batterifabrikken, var det ikke halvparten av verdens batteriproduksjon den skulle ha i kapasitet? Dette er isåfall massivt. Hva med kostnadene? Andre gjør også store fremskritt, som LG Chem og Samsung SDI for eksempel. Hvis BMW hadde villet kunne de lansert i3 med cirka 44 kwh batteri NÅ. Samsung har 120 Ah celler og vil selge dem, men BMW vil tydeligvis slippe dette i to omganger for å "melke" ut litt ekstra fra kundene.

Hvis Tesla får fart på produseringen av TM3 etterhvert og leverer OK kvalitet også så ser jeg det som meget sannsynlig at jeg skaffer meg en sånn en. Men andre produsenter driver også og utvikler, så man vet ikke hva som kommer om 2-3 år.

 

 

Bolt vill vell ha maks rekkevidde på 200, Tesla vill nok levere en god del mer om en ønsker det, i tillegg vinner de på design(at den ser ut som en "vanlig" sedan og ikke en liten konebil som vanlig), fart, teknologi osv. De har mange fordeler sammenlignet med de andre som kommer nå, og det ser vi jo greit på forhåndsbestillingen. Tror ikke det blir tusenvis av kø i chevrolet butikkene i slutten av 2016(sannsynligvis tidlig 2017).

 

Men nå er vi langt unna i3, greit å komme tilbake til dem kanskje? 

Lenke til kommentar

Bolt er bekreftet 60 kwh.

TM3 er bekreftet i området 50-55 kwh, muligens at den er litt mer effektiv og vil gå lengre sånn sett, men det blir nok tett mellom de to, med TM3 som fordel i SC selvsagt.

Gjenstår jo å se om det bare blir en størrelse på tm3

Lenke til kommentar

Nei, det blir nok 2, kanskje 3. Grunnmodellen forventes å ha 50-55 kwh, som sagt. Med EPA på 215 kan det bli passende.

Ja det jeg mener, det er en av fordelene til tesla vs de andre. Etter hva jeg har forstått leverer de bare en pakke(bolt mm)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...