Gå til innhold

Øker rekkevidden med 50 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Ingen kommentarer? Det sier vel noe om hvor langt fremme Tesla er og hvor lite spennende det andre gjør er...

Lenke til kommentar

Ingen kommentarer? Det sier vel noe om hvor langt fremme Tesla er og hvor lite spennende det andre gjør er...

 

 

Hva da spennende? Nissan Leaf har allerede økt fra 24 til 30 kWt, så dette er evolusjon, ikke revolusjon.

 

Jeg trodde forresten at Leaf'en var stygg, men der ble de grundig slått av BMW's i3...

 

Rart at alle skal sammenligne seg med Tesla, et 5 meter digert flak på over 2 tonn. Dessuten svært dyr, ikke praktisk for mange og mange som ikke er interessert i noe sånt.

BMW sin elbil er laget av resirkulerbare materialer, er veldig lett og praktisk og har et lite klimatisk fotavtrykk.

Med 33 kwh batteri (27 kwh netto) og svært effektiv drift har den en EPA range på 114 miles. Dessverre mindre enn ventet.

Dog:

 

 

The electricity consumption of the BMW i3 (94 Ah) has also been reduced by a large number of detail improvements including revised electric motor management as well as advanced low-resistance tyres. In the NEDC it consumes 12.6 kWh/100 km

 

200 km rekkevidde går nok store deler av året selv for en amatør. Dette vil jeg tro dekker en svært stor andel av befolkningen sitt behov.

Og i 2018 ryktes det om battericeller på 120 ah, hvilket vil gi rundt 43 kwh (uoffisielt) Samsung SDi celler.

i3 ER spesiell, og ikke for alle. Personlig liker jeg den bedre og bedre, utseendet er nok det som skremmer de fleste. Upraktisk bakdørløsning er også en vesentlig ulempe, og at det er bare en 4-seter. Men de færreste kompaktbiler har vel 5 komfortable seter uansett om de er registrert for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Ingen kommentarer? Det sier vel noe om hvor langt fremme Tesla er og hvor lite spennende det andre gjør er...

Hva da spennende? Nissan Leaf har allerede økt fra 24 til 30 kWt, så dette er evolusjon, ikke revolusjon.

 

Jeg trodde forresten at Leaf'en var stygg, men der ble de grundig slått av BMW's i3...

Rart at alle skal sammenligne seg med Tesla, et 5 meter digert flak på over 2 tonn. Dessuten svært dyr, ikke praktisk for mange og mange som ikke er interessert i noe sånt.

BMW sin elbil er laget av resirkulerbare materialer, er veldig lett og praktisk og har et lite klimatisk fotavtrykk.

Med 33 kwh batteri (27 kwh netto) og svært effektiv drift har den en EPA range på 114 miles. Dessverre mindre enn ventet.

Dog:

The electricity consumption of the BMW i3 (94 Ah) has also been reduced by a large number of detail improvements including revised electric motor management as well as advanced low-resistance tyres. In the NEDC it consumes 12.6 kWh/100 km

200 km rekkevidde går nok store deler av året selv for en amatør. Dette vil jeg tro dekker en svært stor andel av befolkningen sitt behov.

Og i 2018 ryktes det om battericeller på 120 ah, hvilket vil gi rundt 43 kwh (uoffisielt) Samsung SDi celler.

i3 ER spesiell, og ikke for alle. Personlig liker jeg den bedre og bedre, utseendet er nok det som skremmer de fleste. Upraktisk bakdørløsning er også en vesentlig ulempe, og at det er bare en 4-seter. Men de færreste kompaktbiler har vel 5 komfortable seter uansett om de er registrert for det.

Nå finnes det mer til Tesla enn Model S og Model X.

Lenke til kommentar

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Depositumet får man tilbakebetalt om man trekker tilbake forhåndsbestillingen. Helt til og med man er neste mann i køen til å konfigurere sin bil (da er levering nært forestående) kan man velge å trekke seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som tror TM3 vil bli levert i Norge i 2018 er svært, svært optimistisk og naiv.

Se på TMX. Den skulle komme i 2014 og koste cirka 600k.

Nå er vi langt uti 2016 og enda er ikke en levert til landet, og prisene starter på rundt 800.

Første TM3 levert sent 2019? Tror det er en god antagelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Øøøø... Resten av bilindustrien står jo på sidelinjen og ser på. Det er jo derfor en har de ekstremt høye tallene for forhåndsbestilling av Model 3.

Lenke til kommentar

 

Den som tror TM3 vil bli levert i Norge i 2018 er svært, svært optimistisk og naiv.

Se på TMX. Den skulle komme i 2014 og koste cirka 600k.

Nå er vi langt uti 2016 og enda er ikke en levert til landet, og prisene starter på rundt 800.

Første TM3 levert sent 2019? Tror det er en god antagelse.

Eller ikke...

 

http://m.teslacentral.com/tesla-q1-2016-earnings-transcript

 

 

Jeg forventer ikke å få min før i 2019, om jeg er heldig. og jeg er "en av de første" i køen.. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Øøøø... Resten av bilindustrien står jo på sidelinjen og ser på. Det er jo derfor en har de ekstremt høye tallene for forhåndsbestilling av Model 3.

 

 

Resten av bilindustrien gir ikke folk muligheten til å forhåndsbestille en bil som ikke engang er ferdig utviklet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Øøøø... Resten av bilindustrien står jo på sidelinjen og ser på. Det er jo derfor en har de ekstremt høye tallene for forhåndsbestilling av Model 3.

 

 

Resten av bilindustrien gir ikke folk muligheten til å forhåndsbestille en bil som ikke engang er ferdig utviklet.

 

Hvem lager like mye el-bil for pengene som Tesla? Hvem har egen batterifabrikk? Hvem ønsker å selge deg solceller og batteri til å lagre solenergien på? Hvem pusher autonomi og sikkerhet i bilene like knallhardt som Tesla? Hvem pusher veien mot elektrisk trafikk like hardt som Tesla? Hm? Hvem? GM? De som motvillig lager en bil som de gjør litt dårlig sånn at ikke for mange skal kjøpe den? Eller VW? Eller eller eller? Kom igjen, hvem i alle dager pusher el-biler så hardt som Tesla?

Lenke til kommentar

Vent med oppgradering om du ikke absolutt MÅ. De har mer i ermet som venter på en passende anledning. Synes 80 000 var mye, men de får jo et velfungerende batteri i innbytte. Trekker de fra en verdi på dette mon tro?

 

Ikke godt å si, men det skurrer at de plutselig har klart å øke energitetthet i cellene med 50%. Battericellene kan ikke ha vært optimale ved lansering av første versjon, og det er jo kjipt for nåverende eiere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Øøøø... Resten av bilindustrien står jo på sidelinjen og ser på. Det er jo derfor en har de ekstremt høye tallene for forhåndsbestilling av Model 3.

 

 

Resten av bilindustrien gir ikke folk muligheten til å forhåndsbestille en bil som ikke engang er ferdig utviklet.

 

Hvem lager like mye el-bil for pengene som Tesla? Hvem har egen batterifabrikk? Hvem ønsker å selge deg solceller og batteri til å lagre solenergien på? Hvem pusher autonomi og sikkerhet i bilene like knallhardt som Tesla? Hvem pusher veien mot elektrisk trafikk like hardt som Tesla? Hm? Hvem? GM? De som motvillig lager en bil som de gjør litt dårlig sånn at ikke for mange skal kjøpe den? Eller VW? Eller eller eller? Kom igjen, hvem i alle dager pusher el-biler så hardt som Tesla?

 

 

Det er deg, det.

 

Men fra spøk til revolver, så har jeg heller aldri påstått at Tesla ikke er en markedsleder på elbil. Det jeg hevder er at også andre bilfabrikanter ser dette, og vil satse (mer) for å være med på "leken". Det er en stund til 2018, og tilbudet av elbiler vil endre seg en del til da. Forspranget vil skrumpe inn, og på kvalitet er Tesla IKKE en markedsleder.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Hvem lager like mye el-bil for pengene som Tesla? Hvem har egen batterifabrikk? Hvem ønsker å selge deg solceller og batteri til å lagre solenergien på? Hvem pusher autonomi og sikkerhet i bilene like knallhardt som Tesla? Hvem pusher veien mot elektrisk trafikk like hardt som Tesla? Hm? Hvem? GM? De som motvillig lager en bil som de gjør litt dårlig sånn at ikke for mange skal kjøpe den? Eller VW? Eller eller eller? Kom igjen, hvem i alle dager pusher el-biler så hardt som Tesla?

Det finnes lite grunner til å produsere de siden omtrent ingen har klart å gjøre profitt av produksjon av elbiler.

Visse ting skinner også fort gjennom, bare så du vet det. Overdreven positivitet for visse ting er ikke særlig bra.

Lenke til kommentar

 

Vent med oppgradering om du ikke absolutt MÅ. De har mer i ermet som venter på en passende anledning. Synes 80 000 var mye, men de får jo et velfungerende batteri i innbytte. Trekker de fra en verdi på dette mon tro?

Ikke godt å si, men det skurrer at de plutselig har klart å øke energitetthet i cellene med 50%. Battericellene kan ikke ha vært optimale ved lansering av første versjon, og det er jo kjipt for nåverende eiere.

 

Hva er det som skurrer? At det foregår en rivende utvikling? Både ytesle, energitetthet, forventet levetid, pris og tilgjengelighet endrer seg nærmest fra måned til måned. Hvis du skal vente på at elbilbatteriene blir 'optimale' kan du vente lenge..

Lenke til kommentar

 

 

Eller Model 3? Det er for meg komplett uforståelig hvordan folk kan betale et depositum (om enn "bare" 10000 kroner) for en elbil de ikke vil få levert før i 2018, når resten av bilindustrien ikke akkurat vil stå på sidelinjen og se på i det samme tidsrommet.

Øøøø... Resten av bilindustrien står jo på sidelinjen og ser på. Det er jo derfor en har de ekstremt høye tallene for forhåndsbestilling av Model 3.

Resten av bilindustrien gir ikke folk muligheten til å forhåndsbestille en bil som ikke engang er ferdig utviklet.

TM trenger kapital. Det gjør ikke de store aktørene. Forhåndsbestilling kan også ødelegge for salg av eksisterende modeller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...