Gå til innhold

Norge bør bli katolsk igjen


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg helt skjønner. Kan du beskrive med egne ord nøyaktig du mener er så ille med dagens samfunn, og hvorfor disse tingene er ille?

 

Eksempelvis lever vi lengre, har bedre håndtering ved sykdom, dagens ungdom drikker mindre, og samfunnet er generelt sett ganske greit i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ingenting slår det å få en moralpreken fra en religion som er kjent for overgrep mot barn.

 

nja, sånn passe sant, men det kan være vel så presist å si at den katolske kirken er kjent for å ikke være åpen om egne overgrep og at de dermed har hjulpet individer å unndra seg straff .., Litt pussig at det skal kunne foregå overgrep i sånne gode miljøer, nesten like uforståelig som at overgrep kan skje i våre mest moderne barnehager, og årelangt misbruk blir avslørt helt tilfeldig der

 

Hva angår trådens tema, og om det beste ville være å bli katolsk er jeg ikke sikker på, men er ganske sikker på at vi som verdisamfunn har beveget oss i feil retning litt for lenge

 

Tror ikke det blir noen endring på den trenden før det går på helt på trynet og vanlige folk må ta tak i seg selv igjen

Lenke til kommentar

 

litt bedre hadde det ikke vært at jeg tror muligens katolsk kristendom blir bekreftet av bibelen,

At en fisk lever i vannet bekrefter vel også at fisken lever i vannet?

 

Nå var det faktisk den katoslke kirken, opprinnelig, som satte sammen biblen da, så det ville jo vært utrolig om de satte sammen noe som IKKE bekreftet deres egen eksistens, ville det ikke? Snakk om fucked up logikk...

 

 

Paven skulle vært hentet og dømt for de overgrepene han helt soleklart har gjort det han kan for å dekke over, deretter skulle man kastet hver eneste pedolsk prest i buret for de faktiske overgrepene! Deretter skulle paven måttet stå til rette for de millioner av drap han har begått ved å nekte ignorante troende i den tredje verden bruk av prevensjon (var vel litt i overkant av en million menneker som døde av aids i fjor som en ren følge av dette sinnsvake forbudet..... I den opplyste delen av verden gir folk flest selvsagt faan i sex rådene til denne gamle trestokken av en (kysk?) mann... Å ta i mot råd om sexliv av paven er det samme som å lære å kjøre bil av en person som aldri har sett en bil....)

 

Deretter skulle alle katolske kirker strippes for verdier som så ble tilbake sendt til de menneskene og samfunnene den katolske kirken har ranet og stjålet dem i fra og om det fremdeles var noen verdier igjen etter det skulle det betales som erstattning for de enorme ødeleggelsne den katolske kirken har stått for oppover i form av voldtekt og utraderinger av samfunn i jøde kongens navn...

 

Det er hva som venter på den katoslke kirken om noen år, når sosiale medier har klart å opplyse folk om hva kristendom og kristne EGETNTLIG har stått for oppover..

 

Hadde den katolske kirken gått ut og helgengjort hitler i morgen ville jeg ikke blitt forundret i tre sekunder engang, ikke når den kirken klarer å helgengjøre onde mennesker som moder theresa og lignende desporet, diktatorer og torturister... Bare se på vår egen "hellige" olav det, en mann som ikke gjorde noe godt mot mennesker i sin samtid, men som denne tvers igjennom onde banden av prester og røvere helgengjorde fordi han kristnet landet med sverd...

 

Så nei, den katolske kirken er definitivt ikke veien å gå.... Det er en religion der moralen til selv prestene i den religionen er under enhver tvil, og det er vel ingen som tror moralen til de som følger disse prestene og dens banditter er noe bedre, når alt de gjør er å tilgi og snu seg en annen vei når overgrepene kommer for dagen....?

 

Syntes faktisk du er bra frekk jeg Riki, som kommer her og foreslår at vi skal følge den umoralen vi så tydelig er vitne til i denne høyborgen av ignoranse og kriminalitet... Den katolske kirken tilbyr ingen kjærlighet, de tilbyr kun en kraftig innskrenkning av kjærlighet, de tilbyr ingen medmenneskelighet, de tilbyr et slaveåk under en innbilt fantasi gud og de tilbyr ikke rettferd og fred, de tilbyr en umoral som kun overgåes av et fåtall despoter i verdens historien og de tilbyr evig strid mennesker imellom.... For alt de har higet etter er makt og rikdom...

 

På tide du forstår at du ikke kan selge detet iskalde gufset fra jernalderen som et like verdig alternativ til sekulære verdier og moral Riki... Er lenge siden den moralen i kristendom ble forbigått av folk flest, som faktisk forstår at det er mennesker som bor på denne planeten og ikke fantasi guder og at man derfor må ta mer hensyn til mennesker og mindre hensyn til fantasi guder...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å bli så forstyrret religiøst at man faktisk ønsker overtro tilbake i samfunnet igjen?

 

Jo flere som "ser" små blå smurfer løpe rundt i hagen jo mer vanlig og jo mindre latterlig blir påstanden.

 

Hver søndag må man til smurfe slottet og sanke smurfebær til smurfene så ikke smurfene blir sinte på oss og sender oss til Gargamel etter døden, følger du smurfe reglene fra smurfeboken og sanker nok smurfebær så kommer du derimot til smurfeline og venter en evighet med nytelse sammen med kjente og kjære. 

Smurfene laget forresten hele verden og er overalt hele tiden. Jeg kan ikke vise til at det er sånn, man må bare ha tro på det, tro på deres store uforpliktende kjærlighet og all smerten hippiesmurfen tok imot for oss siden vi er mennesker og oppfører oss som mennesker.

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

:)

 

Du har vel rett i det... Var det smurfer disse ignorante mennene hadde skrevet om så var det vel ønsket om at norge ble mer smurfete vi hadde sittet her og diskutert... :)

 

På tide å le høyt og lenge av nestemann som kommer å påstår at han tror på jesus tror jeg... og bare smile vennlig mens man rister på hodet når man små flirende går sin vei... Er vel måten slike stupide påstander skulle blitt møtt med for lenge siden og hvis det var vanlig ville nok ikke religiøse vært så raske med å ytre slikt pølsevev i offentligheten heller... Ei heller ville de satt opp hus som de kom til hver søndag og ble ledd av og pekt på av forbi passerende men latteren strømmet ut av bilene...

 

At det burde vært slik er jo hevet over enhver tvil... Vi ler oss jo omtrent skakke av påstander som er langt mindre absurde til daglig enn det de kristne og muslimske påstandene er... Så hvorfor ikke være ærlig og vise hva man faktisk mener om slike sludder påstander og de som tror på dem?  Jeg sliter faktisk allerede temmelig mye med å holde meg alvorlig når det kommer en som sier han er religiøs... For hva annet av sludder er ikke vedkommende i stand til å tro på i tillegg tenker jeg, når jhan klarer å faktisk tro på kristen eller islam sludderet? Og en vakker dag kommer jeg til å gjøre det, jeg kommer til å begynne å le høyt om noen kommer å skal prakke på meg jesus eller muhammed eller lignende... Sludderet er jo så absurd at det faktisk ikke er annet å gjøre enn å le av det... Ikke egentlig... Så hvor den voldsomme respekten vi har for dette sludderet kommer fra er meg egentlig en gåte... Hvorfor har vi egentlig noen form for respekt for slike latterlige påstander i det hele tatt? Er det kun "tradisjon"? Eller er vi redde for å støte de som tror på dette sludderet og vi derfor lar være å le av det? Men kanskje det er nettopp det vi skulle gjort, gitt faan i at vi støter vedkommende som kommer trekkende med sånt sludder og reagert som vi ville gjort i alle andre situasjoner der folk prøvde å selge oss sludder og vås, med en god latter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

.....

.....

 

 

Det Christopher ofte vil frem til er at du kan gjerne tro på det du vil og ha dine påstander om hva tro er, men du kan holde det for deg selv. Ikke jeg eller mine barn vil kunne trenge din kunnskap om din tro, for den er kun din. Påtvunget religion har det og vil det alltid være, fordi folk ikke klarer å la andre ha sine meninger. Dere mener at alle andre tar feil og dere har rett, men det er ikke sånn ting funker. I mange århundre har kirker i alle verdens deler tråkket på meninger og kunnskap, nå lever vi en tid dette bør ta slutt. 

 

Ofte liker jeg å sammenligne magi med religion, det er ofte uforklarlig ting som skjer men om man kjenner til realiteten så er det kanskje ikke så spennende og utrolig lenger. Er du redd livet ditt er meningsløst om du finner ut at du faktisk bare dør og forblir borte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror du oppsumerte degenerert samfunn bedre enn meg :)

 

Paradoksalt, bildene kan komme fra USA, det mest religiøse landet i den vestlige verdenen.

 

 

...

...

Einstein brukte utrykket gud i en helt annen sammenheng en den religiøse, og de andre vitenskapsmennene kom fra en tidsalder hvor det å være ateist kunne ha seriøse konsekvenser. Så av engenintresse kan noen komme på å lyve for å bokstavelig beskytte sitt eget skinn (en av straffene for å være ateist var nemlig å bli flådd levende)

Endret av DjSlayer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Når jeg leser innlegget ditt så slår det meg hvor forutinntatt du er. Det kommer kanskje av at du er oppdratt i et kristent hjem? Jeg er selv oppdratt etter de beste kristne ideer og verdier, men hadde hele tiden en protest i meg om at noe ikke stemte. Jeg sloss ikke mot kristendommen (eller andre religioner) fordi jeg ønsket dem bort i utgangspunktet. Først når mine foreldre døde var jeg i stand til å innrømme ovenfor meg selv at jeg nå kan ta mitt eget valg uten å skuffe mine foreldre. De døde begge troende. 

Her er spørsmålene til meg selv:

1. Når og av hvem ble bibelen skrevet. Kan man se bort fra det gamle testamentet fordi det nye testamentet nå er rettesnoren? 

2. Finnes det virkelig et helvete?

3. Vil en gud virkelig skille ut lammene (de rene menneskene) og dytte de øvrige til helvetet?

4. Ville en gud som skapte verden og universet virkelig bry seg om hvert enkelt menneske og da spesielt om de hadde sex utenom ekteskapet?

5. Ville en allmektig gud skape mennesket i utgangspunktet som syndere, gjøre seg selv om til sin egen sønn som sit alter-ego, for deretter ofre seg selv for å fjerne skylden han i utgangspunktet ikke behøvde å skape oss med?

6. Ville en allmektig gud sitte og se på at over 5 millioner barn dør hvert år av sult, infeksjoner, innsektesoverførte sykdommer osv?

7. Er moral virkelig et resultat av kristendom? Kan det være at mennesket har utviklet moralske verdier som ikke har med kristendom eller andre religioner å gjøre?

8. Hvilke ti bud er egentlig moralske? bare tre-fire av dem.

9. Hvorfor er det så viktig for en gud å bli tilbedt? Hvorfor ber folk om at han skal endre livets sannheter for dem fremfor andre som ikke ber?

10. Det er gjort studier som faktisk dokumenterer at det å be ikke gir resultater, snarere tvert om. Det skaper problemer for en del av dem som blir bedt for at de ikke blir bedre, og de føler at gud kanskje ikke bryr seg om dem spesifikt

 

Sånn kan man våge å spørre. Alle bør våge å spørre og om man føler at dette er galt, så er det kanskje like greit å ikke hige etter en gud som må tilbes, som straffer folk for at de ikke vet og derfor ikke kan ta stilling. Som sitt eneste "bevis" på sin eksistens får skrevet en bok skrevet av mennesker og med innhold som kan skremme enhver til taushet.

 

Religion forgifter alt! det er min konklusjon. Ikke fordi jeg er ond, men fordi jeg har sett, observert og

slett ikke kan finne andre svar på mine spørsmål enn at den gud som presenteres virker hevngjerrig, narsissistisk, sadistisk og splitte pine gal. 

 

Mine moralske verdier henger høyere enn guds. En lege opererer alle, hjelper alle og pasienten er først, uansett religion, politisk tilhørighet eller hva galt han har gjort i livet. Han får sin legehjelp.

Gud sorterer etter sin subjektive mening og sender folk til helvete. 

Nei, dette velger jeg bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, ikke sant. Katolikker og protestanter hadde vert fint. Noen blodige konflikter hadde det blitt, men pytt, pytt. Og dersom ikke det var spennende nok så har vi jo shia og sunni som kunne stått for resten av konfliktene. Religion er fint vet du, da blir det orden på sakene.

Vel den konflikten er jo løst. De bare lever side om side med hverandre og diskuterer mer hvem som har rett eller ikke. Men protestantismen som vi kjenner det har bare blitt et spillerom for politikerne, det har jo absolutt lite å gjøre ved religion å gjøre og mer om makt, til og med en del prester er jo ateister, rent skuespill mer eller mindre.

 

 

du har rett i at protestantiske kirker er utvannet, men frelsesgrunnlaget til protestantene er jo dette: ved TRO er vi frelst - IKKE gjerninger .... mens katolikkene sier TRO OG GJERNINGER. av egen erfaring så stemmer det at frelsesgrunnlaget rent bibelsk er TRO ... tror du og bekjenner det med munnen, så er du frelst. værre er det ikke.

 

dessuten sier protestanter: kirken er oss troende ... du trenger ikke noe medlemskap eller gå innenfor veggene i et spesielt hus for å være i Jesu kirke, og vi bruker bibelen som autoritet - ikke paven .. paven er ikke bibelsk.

 

jeg stoler ikke på ledelsen i den katolske kirka, opp igjennom århundrene har de drevet med politikk som har vært mindre heldig. jeg er ikke anti-katolikk og det er godt mulig det er katolikker som er frelst, men jeg har dårlige følelser for strukturen og ledelsen. jeg tror ikke reliker og kirkebygg har noe autoritet over det åndelige, eller at en prest nødvendigvis har noe mer åndelig autoritet enn en som hører til i menigheten. det er og andre ting som skurrer ved den katolske kirka for meg.

 

så mitt tips er å heller bli med baptister eller pinsevenn-orienterte kirker, evt lutheranere e.l, det er mange forskjellige grupper av kristne som praktiserer ting litt forskjellig, men felles for alle er enige om frelsesgrunnlag og de viktige tingene i bibelen. hos pinsevenner og div avleggere av de (karismatiske f.eks) er også mer vennlig, jeg opplever det som mer positivt og såklart mye mer nådefokusert. der bruker man ikke engang ord som prest, men pastor. men det er klart, et kall til å bli prest eller pastor er jo helt spesielt, så man må såklart ha evner andre ikke har. pinsevennene er vel generelt de mest "uformelle" og "vennlige" kristne man finner.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja, ikke sant. Katolikker og protestanter hadde vert fint. Noen blodige konflikter hadde det blitt, men pytt, pytt. Og dersom ikke det var spennende nok så har vi jo shia og sunni som kunne stått for resten av konfliktene. Religion er fint vet du, da blir det orden på sakene.

Vel den konflikten er jo løst. De bare lever side om side med hverandre og diskuterer mer hvem som har rett eller ikke. Men protestantismen som vi kjenner det har bare blitt et spillerom for politikerne, det har jo absolutt lite å gjøre ved religion å gjøre og mer om makt, til og med en del prester er jo ateister, rent skuespill mer eller mindre.

 

 

du har rett i at protestantiske kirker er utvannet, men frelsesgrunnlaget til protestantene er jo dette: ved TRO er vi frelst - IKKE gjerninger .... mens katolikkene sier TRO OG GJERNINGER. av egen erfaring så stemmer det at frelsesgrunnlaget rent bibelsk er TRO ... tror du og bekjenner det med munnen, så er du frelst. værre er det ikke.

 

dessuten sier protestanter: kirken er oss troende ... du trenger ikke noe medlemskap eller gå innenfor veggene i et spesielt hus for å være i Jesu kirke, og vi bruker bibelen som autoritet - ikke paven .. paven er ikke bibelsk.

 

jeg stoler ikke på ledelsen i den katolske kirka, opp igjennom århundrene har de drevet med politikk som har vært mindre heldig. jeg er ikke anti-katolikk og det er godt mulig det er katolikker som er frelst, men jeg har dårlige følelser for strukturen og ledelsen. jeg tror ikke reliker og kirkebygg har noe autoritet over det åndelige, eller at en prest nødvendigvis har noe mer åndelig autoritet enn en som hører til i menigheten. det er og andre ting som skurrer ved den katolske kirka for meg.

 

så mitt tips er å heller bli med baptister eller pinsevenn-orienterte kirker, evt lutheranere e.l, det er mange forskjellige grupper av kristne som praktiserer ting litt forskjellig, men felles for alle er enige om frelsesgrunnlag og de viktige tingene i bibelen. hos pinsevenner og div avleggere av de (karismatiske f.eks) er også mer vennlig, jeg opplever det som mer positivt og såklart mye mer nådefokusert. der bruker man ikke engang ord som prest, men pastor. men det er klart, et kall til å bli prest eller pastor er jo helt spesielt, så man må såklart ha evner andre ikke har. pinsevennene er vel generelt de mest "uformelle" og "vennlige" kristne man finner.

 

 

Jehovas vitner Rikets Sal har bare en organisasjon i hele verden. 1.kor 1:10: Brødre, jeg formaner dere i vår herre Jesus kristi navn at dere må vise enighet. La det ikke være splittelse blant dere, men la alt komme i rett stand, så dere har samme syn og samme tanke.

 

pinsevenner har kanskje nå over 30 forskjellige organisasjoner og de er ikke enig med hverandre. Kirkesamfunn har ca over 100 forskjellige organisasjoner men de er ikke enig med hverandre.

Lenke til kommentar

Den katolske kirken er en internasjonal organisasjon som utfører og skuler seksuell utnyttelse av barn.

 

Blir noen tatt for noe slikt flytter kirken personen til et nytt sted hvor ingen kjenner personen, så han kan fortsette sine overgrep i fred. Kirken bruker så all sin politiske og finansielle makt på å dekke over ugjerningene og svekke offerets troverdighet. De ansetter et team av advokater for å frifinne sine egne, uansett hvor bestialske de har oppført seg.

 

Denne organisasjonen er så kjent for overgrep, at de tiltrekker seg pedofile. Når en person vokser opp og forstår at han er pedofil, så er det veldig betryggende å vite at han kan melde seg inn i en religion hvor han vet at han kan voldta barn, og så få beskyttelse fra høyeste hold. Det er en mafiaorganisasjon, viss produkt er barnerumper.

Lenke til kommentar

Jehovas vitner Rikets Sal har bare en organisasjon i hele verden. 1.kor 1:10: Brødre, jeg formaner dere i vår herre Jesus kristi navn at dere må vise enighet. La det ikke være splittelse blant dere, men la alt komme i rett stand, så dere har samme syn og samme tanke.

Mmmhmm...så det tok bare ca 1900 år fra denne jesusdisippelen Paulus kom med denne formaningen til de Rette Kristne™ klarte å samle seg? Nei, vent nå litt...forgjengeren ble jo dannet da Charles Russell og Nelson H. Barbour skilte lag i 1879 etter læremessige uenigheter. Og senere har det jo blitt dannet flere utbrytergrupper fra Jehovas Vitner. La alt komme i rett stand med samme syn og samme tanke, my ass.

 

pinsevenner har kanskje nå over 30 forskjellige organisasjoner og de er ikke enig med hverandre. Kirkesamfunn har ca over 100 forskjellige organisasjoner men de er ikke enig med hverandre.

Men den katolske kirke har i det minste klart å holde det gående lengere enn alle andre, bortsett fra kopterne. Jehovas vitner blir bare en liten sektfotnote i sammnehengen.

 

For øvrig er det vel ikke så rart de forskjellige kirkesamfunnene er uenige, siden de driver med tolkning av et internt inkonsistent verk som krever at man slutter å tenke kritisk for å klare å ta det alvorlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor landet vårt hater Gud så mye?. Jeg mener se hvor degenerert vi er på noen områder. Hva er så ille å leve etter familie verdier? og at ting ikke handler bare om å ha samleie med flest folk eller å dope oss til vi dør eller på fylla. Hvorfor er slikt så ille?. Er det slikt folk liker å leve på? Jeg påstår ikke at folk er perfekt, men jeg hadde trodd vi kunne fått til bedre verdier om vi gikk til katolske røtter igjen.

Hvorfor legger du ut bilder av halvnakne mindreårige jenter? Er det et eksempel på din gode moral?

Lenke til kommentar

 

Ja, ikke sant. Katolikker og protestanter hadde vert fint. Noen blodige konflikter hadde det blitt, men pytt, pytt. Og dersom ikke det var spennende nok så har vi jo shia og sunni som kunne stått for resten av konfliktene. Religion er fint vet du, da blir det orden på sakene.

Vel den konflikten er jo løst. De bare lever side om side med hverandre og diskuterer mer hvem som har rett eller ikke. Men protestantismen som vi kjenner det har bare blitt et spillerom for politikerne, det har jo absolutt lite å gjøre ved religion å gjøre og mer om makt, til og med en del prester er jo ateister, rent skuespill mer eller mindre.

 

 

Norge bør bli katolsk igjen ?

 

Igjen, har Norge vært katolsk land før ?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, ikke sant. Katolikker og protestanter hadde vert fint. Noen blodige konflikter hadde det blitt, men pytt, pytt. Og dersom ikke det var spennende nok så har vi jo shia og sunni som kunne stått for resten av konfliktene. Religion er fint vet du, da blir det orden på sakene.

Vel den konflikten er jo løst. De bare lever side om side med hverandre og diskuterer mer hvem som har rett eller ikke. Men protestantismen som vi kjenner det har bare blitt et spillerom for politikerne, det har jo absolutt lite å gjøre ved religion å gjøre og mer om makt, til og med en del prester er jo ateister, rent skuespill mer eller mindre.

 

 

du har rett i at protestantiske kirker er utvannet, men frelsesgrunnlaget til protestantene er jo dette: ved TRO er vi frelst - IKKE gjerninger .... mens katolikkene sier TRO OG GJERNINGER. av egen erfaring så stemmer det at frelsesgrunnlaget rent bibelsk er TRO ... tror du og bekjenner det med munnen, så er du frelst. værre er det ikke.

 

dessuten sier protestanter: kirken er oss troende ... du trenger ikke noe medlemskap eller gå innenfor veggene i et spesielt hus for å være i Jesu kirke, og vi bruker bibelen som autoritet - ikke paven .. paven er ikke bibelsk.

 

jeg stoler ikke på ledelsen i den katolske kirka, opp igjennom århundrene har de drevet med politikk som har vært mindre heldig. jeg er ikke anti-katolikk og det er godt mulig det er katolikker som er frelst, men jeg har dårlige følelser for strukturen og ledelsen. jeg tror ikke reliker og kirkebygg har noe autoritet over det åndelige, eller at en prest nødvendigvis har noe mer åndelig autoritet enn en som hører til i menigheten. det er og andre ting som skurrer ved den katolske kirka for meg.

 

så mitt tips er å heller bli med baptister eller pinsevenn-orienterte kirker, evt lutheranere e.l, det er mange forskjellige grupper av kristne som praktiserer ting litt forskjellig, men felles for alle er enige om frelsesgrunnlag og de viktige tingene i bibelen. hos pinsevenner og div avleggere av de (karismatiske f.eks) er også mer vennlig, jeg opplever det som mer positivt og såklart mye mer nådefokusert. der bruker man ikke engang ord som prest, men pastor. men det er klart, et kall til å bli prest eller pastor er jo helt spesielt, så man må såklart ha evner andre ikke har. pinsevennene er vel generelt de mest "uformelle" og "vennlige" kristne man finner.

 

 

Jehovas vitner Rikets Sal har bare en organisasjon i hele verden. 1.kor 1:10: Brødre, jeg formaner dere i vår herre Jesus kristi navn at dere må vise enighet. La det ikke være splittelse blant dere, men la alt komme i rett stand, så dere har samme syn og samme tanke.

 

pinsevenner har kanskje nå over 30 forskjellige organisasjoner og de er ikke enig med hverandre. Kirkesamfunn har ca over 100 forskjellige organisasjoner men de er ikke enig med hverandre.

 

 

hvis du leser bibelen og kjenner Luther vet du at hele fundamentet bak den hviler på Guds nåde via tro, Jehovas vitner nekter dels for at Jesus er Gud (tre-enigheten)  og dels for at du er frelst ved tro, som både han og apostlene hans sier flere ganger. f.eks når Jesus blir spurt hvilket arbeid han vil følgerne hans skal gjøre, svaret var kort og godt: tro på meg. Jehovas vitner påstår også at det bare er 144 000 som skal til himmelen, mens det i bibelen tvert imot står det er 144 000 av israels 12 stammer som har en spesiell rolle i endetiden som evangelister, himmelen er noe annet. Jehovas vitner er såvidt jeg har skjønt det av den oppfatning at Jesus var engelen michael. Dette er litt av den ubibelske teologien til Jehovas vitner, jehovas vitner regnes derfor ikke som kristne fordi de avviker så mye fra det som står i bibelen.

 

Katolikker tror verken på frelse via tro, eller bruker bibelen som fundament for sin tro men istedet holder på kirkestrukturen og menneskelige tradisjoner, og denne kirkestrukturen har vært styrt av mye rart oppigjennom årene, og når man ved å grave litt også finner ut at det er en "svart pave" (jesuitt) ved siden av den regulære paven oppi alt dette her, og et vatikan med fingre i mye rart begynner det å se litt suspekt ut for meg. Den katolske kirka er jo strengt tatt en overlevning fra det gamle romerske riket, og paven er jo nærmest en slags etterlikning av den romerske keiseren, han ble jo også erklært som Gud. De har nemlig paven som mellom-mann mellom Gud og menneske, men ifølge bibelen trenger vi ikke noen sånn mellom-mann.

 

Matteus 23:9

 

"Og I skal ikke kalle nogen på jorden eders far; for en er eders far, han som er i himmelen. "

 

Vårt forhold til Gud er mao. individuelt, den katolske kirka legger for mye makt på pave og prester, hos f.eks pinsevenner nøyer man seg med å kalle seg pastor - dvs pastoren blir mer en rådgiver enn en absolutt autoritet som i den katolske kirka og det er en mye flatere struktur. 

 

Det er sånn det bør være, mener jeg. Det blir fort farlig når religiøse ledere får for mye makt, ingen av de er guder, man må ikke la noen pave e.l få den rollen men studere Guds ord på egenhånd. Kirka skal være et sted å hente støtte fra andre troende, og være en platform å nå ut til andre på, ikke noe maktbastion som den katolske kirka er. Vi går i kirka fordi det er koselig - ikke fordi vi må, og vi "skrifter" rett til Jesus - uten å betale noe avlat, det sitter ikke noe prest i et bur vi bekjenner syndene våre til, for presten har ingen autoritet i forhold til Gud jeg eller en hvilken som helst annen person ikke har - men det finnes såklart folk som har fått spesielle evner av Gud (men det blir noe annet og de trenger ikke ha noe spesielt viktig rolle i en kirke i det heletatt).

 

Det er ivertfall mitt syn på det, og nå sier jeg ikke at det ikke er katolikker som er frelst, det er godt mulig det er det.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jehova og Jesus er forskjellige personer

 

Joh 8: 17-18: To menneskers vitnebyrd er sant. Jeg er den som vitner om meg og Faderen som har utsendt meg, vitner om meg.

 

Rom 10: 9: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at Gud ( Jehova ) oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...