Redaksjonen. Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 For usikkert å anbefale sprenging av nye fjellhaller.Miljødirektoratet trosser advarslene fra lokalbefolkningen - anbefaler avfallsdeponi i Brevik Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Om det var 159 personer som ikke er folkevalgt som bestemmer; da ville man hatt et reelt diktatur. Men det gjeld for så vidt i Bærum også, der dei ikkje toler å sjå en blåmann på 100 meters avstand anna enn på safari. For Dere som fortsatt lurer på hvor samfunnet går, her er en opplysningsside: http://www.vg.no Endret 2. mai 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 At lokalbefolkningen protesterer er ikke noe nytt. De vil ikke få noen personlige fordeler, og selv om sannsynligheten for negative konsekvenser er liten vil de naturlig nok være i mot så lenge de ikke selv tjener noe på det. Men et sted må en ha et slikt deponi. Og da vil noen føle seg tråkket på tærne. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Det handler ikke om miljø, forurensning eller teknisk fare, det handler om tomtepriser. Jeg har jobbet i Miljødirektoratet og hadde hovedansvaret for å skrive NOAHs utslippstillatelser i 1995 og 1997. Eg veit... Lenke til kommentar
Andre J. Johansen Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 Jeg tror dette utenkelige allerede er bestemt. I det norske kameraderiet kan selv en så absurd ide som å fylle opp en norsk kystby med farlige gifter bli realitet, og gjerne på tross av all den ledige plassen vårt langstrakte land faktisk har, men dette handler selvsagt om profitt og ikke sikkerhet. Hadde det handlet om sikkerhet så valgte man de 4000 borehullene I Nordsjøen som må fylles igjen, eller andre enda mer egnede steder. Jeg tror 80/90 % av Norge er ubebodd, og likevel velger man en by, eller å legge en fruktbar fjord øde I 50-100 år slik som I Førdefjorden, tror jeg det var. Jeg ville faktisk tro at både Bellona, Natur og Ungdom m.fl skrek høyest her, men også dem anbefaler dette. Det er I seg selv en nyhet, men så ser jeg at ganske riktig.. begge mottar penger fra både NOAH og Heidelberg.. Eneste mulighet for Brevik er I såfall å komme opp med en bedre ide enn å bruke gruvene til giftdeponi og som kommer til å ødelegge Brevik og kanskje omegn. Det handler også om å få det norske folket engasjert. Jeg tror de færrste forstår hvor dette faktisk skal dumpes, og at det vil trigge mer trafikk til Norge. DET GRØNNE GULLET! Norge trenger masse nye arbeidsplasser og ikke minst inntekter, og med ny moderne teknologi er det fullt mulig å gjøre gruvene om til et gigantgartneri som produserer hurtigvoksende grønnsaker uten sprøytemidler. Dette er fullt mulig med nye spesiallagede LED-Lys. Produksjonen foregår året rundt. Vi snakker 25 mil med hurtigvoksende grønnsaker I kanskje 16 etasjer, tusenvis av arbeidsplasser, samt et stort skole og forskningsmiljø som vil oppstå rundt dette. Alternativet er at få mennesker skal tjene penger på at all verdens skip skal få dumpe avfallet sitt ved norskekysten. Jeg tror NOAH tjente skarve 25 millioner på å la 30 danske skip med 130 Tonn farlig avfall få dumpe på Langøya I Oslofjorden. Hva om det kom inn en flodbølge eller noe der? Det finnes ufattelig med områder som allerede er ødelagt eller av andre grunner er bedre egnet, men det forutsetter at voksne folk tar gift og avfallsdebatten, og gjerne på internasjonalt nivå. Jeg ser for meg et Grenland I front for det grønne skifte, og med ny skole og forskning på dette med Led teknologi innen havbrug, skogbruk og jordbruk. Regjeringen ga nettopp en milliard til havforskning I forbindelse med det grønne skife. Hva kunne en slik milliard ha skapt for Brevik Grenland, og ikke minst Norge I denne sammenheng? Alle kan ikke gjøre dette, så det gjelder å være tidlig ute. Vi mistet suksessbilen Think, har solgt ut solenergien til Kina, og har bare olje igjen.. Det er litt sent å satse på sol ute I verden nå når Kina, Usa og Tyskland er på banen alle steder. Poenget er at det er begrenset hvor mange aktører som kan være med. La oss forsøke det grønne gullet? Mer her.. https://spesielt.wordpress.com/2016/05/15/25-mil-med-gronnsaker-i-16-etasjer/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Hvor har du det fra at 4000 borebrønner skal fylles igjen? Hva mener du med "dumpe"? Kan du presisere? Endret 8. juni 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Andre J. Johansen Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Hvor har du det fra at 4000 borebrønner skal fylles igjen? Hva mener du med "dumpe"? Kan du presisere? Jeg mener å ha sett 4000 brønner som må plugges, men I følge denne artikkelen fra TU er det OVER 3000. Dette er ikke ideelt, men adskillig bedre enn å fylle opp grunnen under husene til folk. http://www.tu.no/artikler/det-kan-ta-15-rigger-40-ar-a-plugge-alle-bronnene-pa-sokkelen/230974 130.000 tonn dansk avfall på vei til Norge 05.01.2010, I disse dager sendes opp mot 130.000 tonn miljøfarlig avfall fra Danmark til avfallsdeponiet på Langøya utenfor Holmestrand. 30 skipslaster med avfall skal over skagerak og inn mot Oslofjorden. Farlig, Ja, men kontrakten har tross alt en bruttoverdi på rundt 25 millioner kroner… http://www.nrk.no/norge/130.000-tonn-dansk-avfall-til-norge-1.6931337 Og fordi det da blir fullt på Langøya må gruvene under Brevik tas I bruk? Helgesen kaller det et nasjonalt anliggende da det handler om å plassere norsk avfall, men han sier ikke hele sannheten. 300 skip I året skal komme til Brevik. https://www.nrk.no/norge/xl/skittent-maktspill-om-soppeldeponi-i-brevik-1.12797182 IMPORT AV AVFALL FRA; Tyskland, Storbrittania, Nederland, Israel, m.fl. http://www.miljostatus.no/tema/avfall/import-og-eksport-av-avfall/graf_d4c36b2406854c4fa64421f405cacd0a/ Enda mer på denne posten for dem som er interessert, se også kommentarer med dokumentasjon om pengebetalinger til “støttespillerne”: https://spesielt.wordpress.com/2016/02/29/noahs-giftark Lenke til kommentar
Andre J. Johansen Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Ved litt gjennomlesning av artikkelen I TU ser jeg at det kan handle om totalt 5880 brønner. For I tillegg til de 3000 har Norsk olje og gass tatt høyde for at det kommer til å komme 144 nye brønner hvert år fremover, noe som betyr at på de 20 årene man har brukt på å plugge gamle brønner, har det kommet 2880 nye brønner som også skal plugges. Det vil da ta 39,2 år å plugge totalt 5880 brønner med 15 rigger på heltid. Med en gjennomsnittlig riggrate på to millioner kroner, blir prislappen på over 429 milliarder kroner. Gjelsten og NOAH ser en fortjeneste på 10 milliarder ved Brevikkdeponiet. Om dette er netto eller brutto vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Har du sjekket om det er teknisk mulig å injisere farlig avfall i borebrønner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå