Shi Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Hei. Er ansatt i en butikk, som deltid, og butikken har den praksisen at den konsekvent skriver ut 10% kontrakter til alle deltidsansatte, selv om de jobber mye mer. Nå for tiden jobber jeg nok 80% stilling, og flere andre deltidsansatte har samme greia. Synes dette er veldig en uting, og burde ikke få fortsette. Personlig blir jeg nok ikke å jobbe så mye fra høsten av, men synes praksisen ikke burde få fortsette. Når jeg skrev under kontrakt (etter 3 mnd prøveperiode, som forsåvidt var greit for meg), så spurte jeg om å få oppjustert prosenten, men fikk da til svar at de ikke hadde mulighet for å love så mye arbeid. For tiden så jobber alle deltidsansatte 60%+, selv om jeg tror vi alle har kontrakter som tilsier 10% (5+ personer). Nå har vi forsåvidt en på permisjon og en som er borte pga prosjekt, men de deltidsansatte ender opp med mer enn 10% selv når alle fulltidene er på jobb. Selv har jeg bare hatt et par tre uker hvor jeg har jobbet 10 timer eller mindre. Regner med jeg ikke stiller så sterk om jeg for eksempel knekker foten, og ikke greier å jobbe på flere uker? Hvordan er egentlig praksisen om man blir sykemeldt over lengre tid, når kontrakter tilsier så lite som 10%? Er det noen jeg kan kontakte for at de skal få sjekket ut butikken, og kanskje fått løst opp i denne praksisen? Synes forsåvidt ellers at sjefen og nest-sjefen egentlig er bra folk. Endret 2. mai 2016 av Shi Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Får dere betalt for tiden dere jobber? Om dere ikke får det, er det bare å slutte, for da grenser det til slavearbeid. Om dere derimot får det, kan man argumentere for at dere er "heldige" som har en garantert minsteprosent i det hele tatt. Jeg har jobbet som tilkallingshjelp uten garantert minsteprosent, og kunne i trege perioder risikere flere uker uten jobb. Jobb som tilkalling/"irregulær" deltid er generelt noe dritt, men for mange bedrifter er det dessverre nødvendig for å overleve. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Får dere betalt for tiden dere jobber? Om dere ikke får det, er det bare å slutte, for da grenser det til slavearbeid. Om dere derimot får det, kan man argumentere for at dere er "heldige" som har en garantert minsteprosent i det hele tatt. Jeg har jobbet som tilkallingshjelp uten garantert minsteprosent, og kunne i trege perioder risikere flere uker uten jobb. Jobb som tilkalling/"irregulær" deltid er generelt noe dritt, men for mange bedrifter er det dessverre nødvendig for å overleve. Får selvfølgelig betalt for tiden jeg jobber. Aldri opplevd noe problemer med lønnsutbetalinger, og vet sånn sett at butikken leverer et relativt stort overskudd. Men mener det fortsatt er en uting at de konsekvent gir ut 10% kontrakter, selv om alle jobber mer. Nå er det ikke nødvendigvis noe galt i at man jobber litt mer enn kontrakten tilsier, men når alle kontraktene er så lite som 10%, så synes jeg dette virkelig er dårlig praksis. Vet også at folk tidligere er blitt presset ut ved at man ikke gir de mer jobb enn kontrakten tilsier (10%), noe som blir for lite selv for studenter. Endret 2. mai 2016 av Shi Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hvis ikke butikken kan garantere mer enn 10%, så er det vel fornuftig at de har det i kontrakt? Hva gjør det deg om det står 10% i kontrakt, men du jobber 80% og får betalt for det? Lenke til kommentar
Corporal Jenkinson Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det er vel heller det at en som jobber 80 % skal få betalt mer enn en som jobber 10 %. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Skal en som jobber 80% ha høyere timelønn enn en som jobber 10%? Han får jo betalt for de timene han jobber ekstra... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 AML 14-4A § 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid (1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav. (2) Tvist om rett etter denne bestemmelsen avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Her er det tydelig behov for mer fast ansettelse. Men blir du syk så beregnes det utifra hvor mye du har jobbet, ikke fast stillingsandel. Men arbeidsgiver står jo friere med så dårlige betingelser for sine ansatte og det er i strid med regelverket Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det er ganske vanlig med sånne kontrakter, og noen arbeidsgivere tror kanskje det gir dem mer frihet. Men hvis du har jobbet 80% en stund, har du en 80%-stilling. Arbeidsgiver kan ikke vise til kontrakten og si du ikke er lovet mer enn 10, dere har en ny implisitt kontrakt på 80. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det er jo noe butikker gjør for å kunne bruke de folkene som yter innsats, samt at de kan trikse og mikse for å unngå ub tillegg ved å f.eks gi noen ansatte kun helgejobbing og dermed får de ikke nok timer til å ha krav på helgetillegg. Var mye brudd på aml der jeg jobbet ennå sjefen der var grei sånn helhetlig. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Hvis ikke butikken kan garantere mer enn 10%, så er det vel fornuftig at de har det i kontrakt? Hva gjør det deg om det står 10% i kontrakt, men du jobber 80% og får betalt for det? Problemet er jo at selv om alle fulltidsansatte er på jobb, så vil ikke 10% dekke resten av behovet. Tror alle deltidsansatte må jobbe 40%+ selv i lav-sesong. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Det er vel heller det at en som jobber 80 % skal få betalt mer enn en som jobber 10 %. Selv hadde jeg nok ikke fått noe mer i lønn, men man får vel sånn sett raskere ansiennitet om man er 100% kontra deltid, men vet ikke helt reglene her. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 AML 14-4A § 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid(1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav. (2) Tvist om rett etter denne bestemmelsen avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2. Nå har jeg enda ikke jobbet der så lenge, og skal sånn sett studere til høsten. Men tror jeg skal skrive denne ut, og spre den litt på arbeidsplassen. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Her er det tydelig behov for mer fast ansettelse. Men blir du syk så beregnes det utifra hvor mye du har jobbet, ikke fast stillingsandel. Men arbeidsgiver står jo friere med så dårlige betingelser for sine ansatte og det er i strid med regelverket Okey, bra å høre at jeg har rett på mer enn 10% om jeg blir syk. Ikke at jeg planlegger noe slikt, men hvem vet hva som skjer. Lenke til kommentar
Shi Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Det er jo noe butikker gjør for å kunne bruke de folkene som yter innsats, samt at de kan trikse og mikse for å unngå ub tillegg ved å f.eks gi noen ansatte kun helgejobbing og dermed får de ikke nok timer til å ha krav på helgetillegg. Var mye brudd på aml der jeg jobbet ennå sjefen der var grei sånn helhetlig. Føler ikke de trikser noe for å unngå ub-tillegg, men vet jo ikke sikkert. Men føler virkelig den der at man må yte, og tror ikke den konkurransen blant de deltidsansatte i for eksempel lav-sesong er så veldig bra. Tror overall egentlig butikken taper på dette, tror mange skifter jobb så fort de får noe som er mer sikkert. Endret 2. mai 2016 av Shi Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Sykepenger/dagpenger beregnes ut i fra inntekt og ikke % stilling (så vidt jeg vet) Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) http://horecanytt.no/sykepenger-ekstravakter-og-deltidsansatte http://www.virke.no/virkehjelperdeg/juridiskbistand/Documents/Beregningsgrunnlag%20for%20sykepenger%20fra%20arbeidsgiver.pdf Endret 2. mai 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Etter min mening burde alt utover avtalt arbeidsprosent regnes som overtid for å få bukt med denne praksisen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Med en kontrakt på kun 10% kan en vel også i praksis si nei til arbeid langt utover dette også?. Dvs dersom en kun får 10% bør en kunne ta seg en stilling et annet sted for å ha nok arbeid til en 100% lønn? Jeg vil også tro at det da blir vanskelig å sparke denne personen med gyldig grunn? Ulempen med denne praksisen fikk flere på jobben min kjenne på kroppen. Mange hadde jobbet ganske mange timer hver uke i årevis men stod kun på tilkallingsvakt/ekstrahjelp stilling uten noe fast prosentandel.. Når det da ble litt økonomisk krise på jobben fant plutselig hun ene ut at hun i praksis ikke hadde jobb fra mandagen av (dette fant hun ut på fredagen da hun selv måtte spørre sjefen hvorfor hun ikke stod på timelisten for den neste uken) Lenke til kommentar
tvv Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Det du helt klart går glipp av er OTP - Obligatorisk Tjenestepensjon - når stillingsprosenten er under 20% behøver ikke arbeidsgiver betale den lovpålagte pensjonen. SÅ det bør være et argument for å få den endret til riktig %. Lykke til ! Nå skal det sies at du må arbeide minimum 1 år for å beholde denne pensjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå