Gå til innhold

Primærvalgene i USA.

Anbefalte innlegg

Rangering av gårsdagens prestasjoner må bli følgende: 1. Clinton. 2. Sheasy. 3. Sanders. Clinton hadde en god dag, og Sanders tilsvarende dårlig. Mine spådommer var ikke mer enn så som så.

- Clinton vant som sagt Puerto Rico på søndag. De er enda ikke ferdig med å telle, men det ligger an til å bli rundt 60-40. Dette var som forventet.

- Knusende seier til Sanders i North Dakota, med 64,2-25,6. Dette var også forventet.

- Knusende seier til Clinton i New Jersey, 63,3-36,7. Forventet.

- Clinton vant New Mexico 51,5-48,5. Dette var jevnere enn forventet-

- Sanders vant Montana 55,1-44,6. Jevnere enn forventet.

- Clinton vant California, med 96 % av stemmene talt opp leder hun 56-43. Seieren kan bli litt mindre, men uansett en god del større enn jeg trodde den ville bli. Grunnen til det ser ut til å være at Clinton gjorde det mye bedre enn forventet blant de som forhåndsstemte. Av de som faktisk stemte i går var det veldig jevnt.

- Clinton vant South Dakota 51-49. Kveldens overraskelse, og helbom fra min side.

Totalt ble det altså fire seire til Clinton, mot Sanders sine to. Clinton vant den klart største staten med god margin, og den nest største med veldig god margin, så forspranget øker ytterligere. Alt er ikke fordelt enda, så jeg kommer tilbake med nøyaktige tall, men ledelsen vil ligge på rundt 350-400 delegater, og Clinton er klart forbi 2026.

Det hele avsluttes neste tirsdag, når D.C. skal dele ut årets 20 siste delegater. Her kommer Clinton til å vinne klart, ikke at det spiller noen særlig rolle.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel valg og valg. Ikke mye valg når jeg kunne forutse hvem som ville bli presidentkandidater lenge før primærvalgene hadde startet skikkelig.

Trump mot Clinton.. Ingen overraskelse. Bajas og finanssprellmann mot dynastikandidaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...