Sheasy Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Hva tråden skal handle om: - Nominasjonsprosessen til de to store partiene i USA. Fokuset er på prosessen. Antall delegater, prognoser, meningsmålinger, etc. Hvordan ting er, fungerer eller vil bli, ikke hvordan ting burde eller ikke burde være eller bli. Hva tråden ikke skal handle om: - Preferanser. Det finnes flere andre tråder hvor en kan snakke om hvor fæl Clinton er, hvor fantastisk eller forferdelig Sanders er, eller hvordan Trump er vår redningsmann og/eller undergang. Hvis du vil snakke om hva du håper vil skje eller hvem du heier på, da er ikke dette stedet for deg. "X kommer til å vinne", eller andre one-liners uten kildemateriale, er heller ikke velkomne. Til sist, dette er en tråd om primærvalgene. Presidentvalget er off topic. Jeg håper dette kan bli en informativ tråd, der en kan holde seg oppdatert på hva som har skjedd, skjer, og hva som sannsynligvis vil skje. Som en test vil jeg også tillate artikler som er relevante for trådens tema, eksempelvis denne, så får vi se hvordan det går. Alle innlegg som bryter med reglene vil bli rapportert, slik at vi forhåpentligvis unngår at tråden sklir ut i one-liners og Youtube-videoer. Endret 2. mai 2016 av Sheasy 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Det demokratiske parti: Alle statene, og en del territorier, skal fordele 4 051 delegater. Disse delegatene er bundet, det vil si at delegatene må stemme slik de blir fortalt ved konvensjonen 25-28 juli. 2 026 delegater vil gi flertall. Ettersom det bare er to kandidater, Hillary Clinton og Bernie Sanders, så er det garantert at en av de vil ha et flertall før konvensjonen. I tillegg til disse delegatene er det 719 ubundne delegater, kalt superdelegater. Dette er demokratenes innvalgte medlemmer av partiets nasjonale komité, "distinguished party leaders" (tenk Al Gore og Barack Obama), medlemmer i Representantenes hus og Senatet, og guvernører. Disse superdelegatene kan stemme på hvem de vil. Tilsammen har disse 715 stemmer, noe som gir en total på 4 766. 2 384 gir flertall. Men, hittil har superdelegatene aldri gått mot folkets vilje. For eksempel støttet et flertall av superdelegater tidlig Hillary Clinton i 2008, men skiftet til Barack Obama da det ble klart at han ville ende opp med flest pledged delegates. Det samme vil garantert skje i år, så vi kommer til å forholde oss til tallet 4 051 bundne delegater, hvor 2 026 gir flertall. Hittil er 3 035 delegater delt ut, fordelt på 1 662 til Clinton og 1 373 til Sanders. Clinton leder med 289. Det er 1 016 delegater igjen, så for å nå den magiske grensen på 2 026 trenger Clinton 36 % av de resterende delegatene, mens Sanders trenger 64 %. Clinton har et solid forsprang, med andre ord. Predictwise, en side som ser på prediction markets, betting markets, bookies og meningsmålinger, gir Clinton 98 % sjanse til å bli nominert, og Sanders 2 %. Hvordan ser resten av statene ut? Nettstedet fivethrityeight, med Nate Silver i spissen, har laget en demografisk modell som tar utgangspunkt i at de stiller likt nasjonalt. Det er selvsagt ikke tilfelle, og dette er ikke et forsøk på å predikere resultat. Modellen er likevel nyttig for å se hvilke stater kandidatene er forventet å gjøre det spesielt bra eller dårlig i, basert på demografi. For eksempel var det åpenbart at Maryland ville bli et veldig godt valg for Clinton, fordi afroamerikanere overveldende stemmer på henne. Her ser dere at Clinton hittil har oppnådd 108 % av "targets", mens Sanders ligger på 92 %. Det betyr at Sanders må prestere vesentlig bedre enn denne modellen herfra og inn for å ta igjen forspranget. Alle delegatene blir delt ut proporsjonalt: Får man 60 % av stemmene får man også 60 % av delegatene. Dette er dog en forenkling. For det første må det gå opp rent avrundingsmessig, og for det andre er det noen stater som fordeler proporsjonalt innad i statens counties (fylker?), slik at det kan avvike noe. Det republikanske parti: Her er det 2 472 delegater, ingen superdelegater, så en skulle tro dette var enklere. Nei. Å finne ut hva en trenger for å oppnå majoritet er enkelt: 1 237. For det første er det tre kandidater, ikke to: Ted Cruz, John Kasich og Donald Trump. For det andre er det flere kandidater som har trukket seg, men som fortsatt har delegater. Marco Rubio, for eksempel, trakk seg 16. mars, men med sine 173 delegater har han fortsatt flere enn John Kasich! For det tredje er det noen finurligheter med kandidater som ikke er bundet. Så, hvordan ligger det egentlig an? Trump har en solid ledelse med 957 delegater. Cruz følger med 546 og Kasich har 154. For å bli nominert er det ikke nok å ha flest delegater, man må ha over 50 %. Det finurlige her er at både Cruz og Kasich er så langt bak at de ikke har en sjanse. Selv om en av de skulle vinne absolutt alle delegater herfra og ut, så er det ikke nok til å oppnå over 50 % av delegatene. Så, hvorfor er de med enda? De satser på at heller ikke Trump skal klare det. Om Trump oppnår 1 237 eller flere delegater før konvensjonen er saken klar, da blir Trump presidentkandidat. Om han ikke klarer dette, så får vi en brokered convention. Hvis ingen av kandidatene oppnår en majoritet på første forsøk blir delegatene frigjort, etter visse mer eller mindre kompliserte regler, og det blir masse triksing og miksing helt til noen ender opp med over 50 %. Donald Trump er ekstremt upopulær innad i partiet, så Cruz og Kasich håper på å kunne vinne valget ved at delegatene flykter til en av de ved en brokered convention. Cruz leder klart over Kasich, så en skulle tro Cruz var et enkelt valg om det ikke blir Trump, men om det er noen som kan rivalisere Trump i å være mislikt i sitt eget parti er det Cruz. Derfor er Kasich her. Spørsmålet er altså om Trump vil klare 1 237. 538 har en modell for republikanerne også, og i følge denne er han litt bak. Ikke langt, og han har pollet bra i det siste. Så dette kan bli tett. Predictwise gir Trump 89 % sjanse til å bli nominert, og Cruz 8 %. Merk at Paul Ryan, som ikke engang er med, blir levnet like gode sjanser som Kasich, begge med 1 %. Her fordeles delegatene i en salig blanding fra stat til stat: winner takes all, proporsjonalt og winner takes most (blanding). 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Indiana 3. mai (natt til 4.). Det demokratiske parti: Her er det 83 delegater å kjempe om. Det er en relativt grei størrelse, av resterende stater er bare California (475) og New Jersey (126) større. Med 1 016 delegater igjen er 83 rundt 8 %. Hva trenger kandidatene? I følge 538 sin demografimodell (jeg kommer til å linke til denne siden veldig ofte, dette er også de som mest nøyaktig aggregerer meningsmålinger) så er kandidatene på stedet hvil om Sanders vinner 44-39. Oppslutning i prosent blir da 53-47 fordel Sanders. Men, dette tar som sagt ikke hensyn til at Sanders må ta igjen det han ligger bak. Jeg har mitt eget lille regneark hvor jeg justerer for dette. Metoden er veldig enkel, og har selvsagt flust med svakheter, men det er kanskje bedre enn ingenting: 538 sin modell antar 50-50 nasjonalt. Men, vi vet at Sanders trenger 64 % av delegatene. Så, jeg justerer det slik at totalen blir uavgjort til slutt, med samme proporsjonale resultat som 538 sin modell. Det blir neppe en Nobel-pris i metode av dette, men la gå. Da får vi at Sanders må vinne 54-29, eller 65-35 i prosent. Meningsmålinger: Igjen, 538. Vi ser at Clinton i snitt poller +7. De to nyeste målingene har gitt Clinton +8 og +4. Den med +4 er vektet høyest, noe som betyr at 538 har mer tro på den. Det ligger med andre ord an til å bli relativt jevnt, men det er litt for sent for jevne resultat for Sanders. Han må begynne å vinne, stort. 538 gir Clinton 88 % sjanse til å vinne i følge polls-only, og 92 % med polls-plus (dette tar også hensyn til nasjonale målinger, endorsements, og sikkert diverse andre ting). Predictwise gir Clinton 75 % sjanse for seier. Det republikanske parti: 57 delegater, nest største stat etter California (172) av gjenstående. Targets: Trump trenger 51, Cruz 57 og Kasich 7. Det er med andre ord ventet å være en kamp mellom Trump og Cruz, og den som taper vil ha en svart dag. Predictions: 538. De siste dagene har vi fått tre meningsmålinger: Trump +2, +9 og +15. Dette har vært antatt å bli veldig jevnt mellom Cruz og Trump, men Trump drar fra nærmest fra dag til dag. 538 gir Trump 70-90 % sjanse til å vinne, Predictwise 88 %. Trump trenger minst 50 av 57 her for å holde liv i drømmen om 1 237. Endret 2. mai 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Bra skrevet. Ser jeg har mye å lære om politikken i USA , nå kan jeg i det minste følge med i tråden og passe på at de som deltar holder seg innenfor de reglene du har kommet med i førstepost. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 3. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2016 (endret) Lukene stenger nå, jeg kommer til å bruke denne tråden til å redigere inn informasjon i løpet av kvelden/natten. Først litt om regler: - For Det demokratiske parti (D) er det som sagt proporsjonal fordeling av 83 delegater. - For Det republikanske parti ® er det 57 delegater. Den som får flest stemmer overall får 30 delegater. De resterende 27 er delt på 9 fylker, hvor vinneren i hvert fylke får 3 delegater. Så, vinner man alle fylkene får man 57 delegater, vinner man sammenlagt uten å vinne et eneste fylke blir det 30. Her er det bare å vinne som teller, prosenter spiller ingen rolle så lenge prosentandelen er høyere enn restens. Basert på polls ligger Clinton an til noe rundt +4 til +10. Alt annet enn stor seier (20-30 poeng+) til Sanders er egentlig rimelig uinteressert, og det ser ikke slik ut foreløpig. Trump lå an til rundt +10 eller høyere i forhold til Cruz, igjen basert på meningsmålinger. Det er dårlige forutsetninger for Cruz, som var ventet å gjøre det bra. Sanders har brukt $1,6 millioner på reklame i Indiana, Clinton har ikke brukt en cent. Jeg har ikke tall for republikanerne. Hvis noen har lyst til å følge resultatene (ikke at Indiana er veldig viktig for noen av partiene), så er det et par alternativer. New York Times har en helt fin oversikt for innkommende stemmer, live updates. 538 har live updates, her er det diskusjon om resultatene som kommer inn, en slags chat. Det er også veldig enkelt å følge direkte via stream av den amerikanske nyhetskanalen en måtte like best. Til slutt, NYT sin The Upshot oppdaterer kontinuerlig et sluttresultat basert på opptalte stemmer, demografi, polls, tidligere resultater etc. Ikke veldig nøyaktig tidlig på kvelden, men bedre enn såpass "raw data" som rene stemmer er (det kan f.eks. være at steder som er gode for Cruz rapporterer raskere). Her er sidene for R og D. Per kl 01:00 tipper de +18 til Trump, og alle 57 delegater. For D har de foreløpig Clinton +10 (kl 01:10 er det ned til +4). Igjen, dette er veldig tidlig. 01:01: Indiana allerede called for Trump. Too early to call for demokratene. Merk at too early to call ikke er det samme som too close to call. 01:05: Trump vinner hvite evangeliske kristne. Hvis Cruz ikke engang kan vinne disse, da er det ikke mye håp. 01:06: Av de som har stemt D: 74 % registrert D, 22 % uavhengige og 3 % R. Basert på exit polls. 01:36: 17 % av stemmene er inne. 18-19 poengs ledelse til Trump over Cruz, helt likt mellom Clinton og Sanders. 01:50: D går fra too early to call til too close to call. 02:00. The Upshot estimerer nå en knapp Sanders seier, men det er fortsatt altfor tidlig. Forklaringen ser ut til å være en større splitt mellom tidlige og sene stemmer (Clinton er alltid relativt sett sterkere tidlig, og Sanders sent, men forskjellen er større enn vanlig). 02:35: Hold your horses, Cruz trekker seg! 05:00: Oppsummering: Sanders vinner med rundt 5 poeng. Det er akkurat som vi kunne forvente ved å se på demografi, men meningsmålingene bommet. Dette er andre gangen hittil at 538 tipper feil vinner. Seieren er et pluss for Sanders, og han vil nok få enda mer oppmerksomhet, men ift. selve nominasjonen hjelper ikke resultatet noe særlig. Han vil ta inn ca 5 delegater flere enn Clinton, treffer akkurat sine opprinnelige targets, men faller lengre bak mtp. at han ikke tok innpå. Før kveldens valg trengte Sanders 64 % av resterende delegater, etter Indiana øker tallet til 65 %. Trump gjør rent bord, 57 av 57 delegater. Det var ikke veldig overraskende, men mye viktigere er det at den overlegne seieren gjorde at Cruz trakk seg. Nå er det ingen tvil om at Trump vil bli R sin presidentkandidat, og ettersom D også i praksis er avgjort fordel Clinton drepte Indiana potensialet for denne tråden. Endret 4. mai 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Det skal nå svært mye til for at det ikke blir Trump mot Hillary. I skrivende stund har Hillary 71,9% sannsynlighet for å bli USAs neste president, mens Donald har 25,2%. https://electionbettingodds.com/ Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Da trekker kanadieren seg. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2016 Kasich har trukket seg, så Trump blir nominert. Clintons ledelse er enorm, hun bruker knapt penger og fokuserer på november, så det er heller ikke spennende. Jeg lager en ny tråd om selve presidentvalget når vi kommer litt nærmere. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2016 Siden sist har det vært valgt i Guam og West Virginia. I Guam vant Clinton 4-2, og det ser ut til å bli 18-11 fordel Sanders i WV. Før WV trengte Sanders 65 % av resterende delegater, nå er det 66 %. To små stater, så ingen forandring av betydning. Clinton er et ørlite steg nærmere. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 14. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2016 20. februar var det caucus i Nevada, som tredje stat i nominasjonsprosessen. Clinton vant med +5, og ble projisert 20-15 i delegater. På grunn av caucus-regler måtte delegatene møte opp en gang til, flere måneder etter. Av naturlige årsaker kunne ikke alle fra 20. februar møte, og den største andelen av disse støttet Clinton. Fordelingen skiftet derfor fra 20-15 til 18-17. Man skulle tro det å møte opp og stemme to ganger var nok, men nei, dette er et caucus. Tredje og siste møte er i kveld. Ting er ikke ferdige enda, men det kan returnere til 20-15 Clinton. Moral: Caucuses er kompliserte og latterlige. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 17. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2016 I natt er det Kentucky (KY) og Oregon (OR), henholdsvis 55 og 61 delegater. Totalt blir det 116, noe som er rundt 13 % av resterende delegater. Sanders trenger 66 % av resterende for å vinne, noe som av åpenbare grunner gir et nødvendig snitt på 66-34. Vi har et imponerende tørke i meningsmålinger, så det er ikke mye tilgjengelig informasjon. Tips: Sanders vinner OR med god margin, i KY kan hva som helst skje. Hvis jeg må tippe sier jeg Clinton i KY, men igjen, no idea. 538 sine opprinnelige targets, basert på demografisk sammensetning og uavgjort nasjonalt, er 28-27 Sanders i KY og 37-24 Sanders i OR. Totalt 65-51 Sanders, eller et snitt på 56-44 Sanders i prosent. Men, det er ikke uavgjort, Clinton har en solid ledelse. Justerer vi targets for at Sanders ligger bak, bør Sanders skaffe seg 81 eller 82 av 116 delegater. Gjør han det dårligere enn dette blir påfølgende krav enda tøffere. Det vil si at Sanders trenger et snitt på 70 % - 30 % i natt. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 Hva skjer egentlig når det kun er en republikansk kandidat igjen, men som ikke har 1237 mandater? Holdes valgene i bl.a. California og New Jersy eller droppes de fordi det kun er en igjen å stemme på? Kan en "outsider" senere dukke opp på the Republican National Convention, hevde at Trump ikke har nok (1237) til automatisk å bli republikanernes president kandidat og pga. unbound mandates eller andre obskure regler ende opp som president kandidat i stedet for Trump. Kan Cruz gjøre "come back"? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 17. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2016 (endret) Valgene holdes, og Cruz/Kasich står fortsatt på listen og kan få delegater. Ved konvensjonen, hvis Trump har færre enn 1 237 så har vi en brokered convention. Da fristilles alle delegatene, og stemmer en gang til. Opprinnelige kandidater kan da i teorien ende opp med nominasjonen, ja, og jeg er ganske sikker på at hvem som helst kan det også (f.eks. Ryan eller Romney). Jeg er usikker på om de må melde seg som kandidater før første stemmerunde, eller om de kan hoppe inn i en hypotetisk andrerunde. Men, nå som alle andre har trukket seg så skal det nok en del til at det ikke ville endt opp med Trump i andrerunden også. Og, nå er det omtrent umulig å se for seg at Trump ikke vil ha mer enn 1 237 før konvensjonen starter. Edit: Dette er hvorfor jeg ikke lenger gidder å oppdatere tråden for hvert valg i Det republikanske partiet. Endret 17. mai 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 17. mai 2016 Del Skrevet 17. mai 2016 (endret) Valgene holdes, og Cruz/Kasich står fortsatt på listen og kan få delegater. Ved konvensjonen, hvis Trump har færre enn 1 237 så har vi en brokered convention. Da fristilles alle delegatene, og stemmer en gang til. Opprinnelige kandidater kan da i teorien ende opp med nominasjonen, ja, og jeg er ganske sikker på at hvem som helst kan det også (f.eks. Ryan eller Romney). Jeg er usikker på om de må melde seg som kandidater før første stemmerunde, eller om de kan hoppe inn i en hypotetisk andrerunde. Men, nå som alle andre har trukket seg så skal det nok en del til at det ikke ville endt opp med Trump i andrerunden også. Og, nå er det omtrent umulig å se for seg at Trump ikke vil ha mer enn 1 237 før konvensjonen starter. Edit: Dette er hvorfor jeg ikke lenger gidder å oppdatere tråden for hvert valg i Det republikanske partiet. Ok, republikanernes gjenstående primær valg holdes. Cruz og Kasich står fremdeles på listen, selv om begge har trukket seg og kan få stemmer. Trump, får tilslutt 1236 før konvensjonen starter. Kan da Cruz ombestemme seg? Endret 17. mai 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2016 (endret) Dette gikk mer eller mindre som forventet. En ekstrem jevn Clinton-seier i KY gir 28-27 der, og OR ligger an til å bli Sanders +10, og rundt 35-26 i delegater. Totalt blir dette 62-54 fordel Sanders, noe som er noen få delegater bak opprinnelige targets og langt bak hva han trengte for nominasjonen. Før disse to valgene var kravet til Sanders 66-34 i snitt, nå er det 67-33. Trump vant som ventet enkelt. Nå er det 2-3 ukers pause. Edit: Jeg glemte den viktigste nyheten. Clinton vant sitt første Clinton county! Jeg er ganske sikker på at dette var det siste i årets valg, og Sanders har vunnet alle andre. Endret 18. mai 2016 av Sheasy Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 18. mai 2016 Del Skrevet 18. mai 2016 Ville bare si at jeg setter pris på denne tråden, mye god informasjon Hva menes med Clinton county? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 18. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2016 Takk for det. Jeg kommer til å lage en ny tråd med samme regler om selve presidentvalget, den blir forhåpentligvis litt mer spennende. Fylke blir vel det beste ordet på norsk, tror jeg. Statene er delt inn i mindre 'counties', bortsett fra i to stater. I Lousiana kalles de parishes, og i Alaska boroughs. Det er ingen praktisk forskjell. Stemmene rapporteres fylkevis, så en kan se hvem som vinner hvilke. Man finner Clinton County i New York, Ohio, Illinois, Indiana, Iowa, Michigan, Missouri, Pennsylvenia og Kentucky. Sanders vant alle, unntatt sistnevnte. Det har ingenting å si, bare en liten kuriositet. Sanders County finnes det bare ett av, og det ligger i Montana. De stemmer 7. juni (den siste dagen av betydning, nesten alle av de resterende delegatene deles ut da), så vi får se om Clinton kan revansjere seg. Det er et veldig hvitt fylke, så antagelig ikke. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Da nærmer vi oss slutten, og nå kommer det til å gå fort. Først av alt, i går var det Virgin Islands (USVI)sin tur, et lite territorium med bare 7 delegater. Det ble en knusende seier til Clinton, med 86,5 % av stemmene plukket hun opp 6 delegater, mens Sanders plukket opp 1 delegat med sine 12,3 %. Dette var et av de minst overraskende resultatene så langt; i en stat hvor 76 % av befolkningen er svarte, og hvor Clinton er den eneste kandidaten som vil gi innbyggerne stemmerett, så kunne det bare gå én vei. Resultatet gjør at Sanders nå trenger 68 % av resterende delegater, mot 67 % før USVI. Så. 3277 delegater er delt ut, Clinton leder 1776-1501 over Sanders. Det er 774 delegater igjen, hvor Clinton trenger 250 og Sanders 525. Av disse 774 skal 754 deles ut innen tirsdag. Timeplan: I dag: - Puerto Rico (PR), 60 delegater. Tirsdag 7. juni: - California (CA), 475 delegater. - Montana (MT), 21 delegater. - New Jersey (NJ), 126 delegater. - New Mexico (NM), 34 delegater. - South Dakota (SD), 20 delegater. - North Dakota (ND), 18 delegater. Tirsdag 14. juni: - District of Colombia (DC), 20 delegater. Spådommer: Bankers: Sanders vinner Montana og North Dakota. South Dakota er nesten bankers. Clinton vinner New Jersey og District of Colombia. New Mexico er nesten bankers. I disse statene kan vi vente oss store seiersmarginer. Begrunnelser: NJ er den eneste staten av disse hvor vi har et solid antall meningsmålinger, og Clinton leder alle med stor margin. Resten er pga. demografi. MT, SD og ND er typiske Sanders-stater, dvs. veldig hvite. DC og NM har en solid andel ikke-hvite, så Sanders har ingen sjanse. Rimelig safe: Clinton vinner Puerto Rico i kveld. Igjen, demografi peker helt klart i retning Clinton. Men, territorier er notorisk vanskelig å si noe sikkert om, og vi har ikke polls. Jevnt: California. Den siste uken har polls konsekvent vist Clinton et par prosentpoeng foran Sanders. Clinton er favoritt, men det er ingen bombe om Sanders skulle vinne. Uansett hvem som stikker av med CA, så blir det antagelig tett. Konklusjon: Et tett resultat i CA gjør at Sanders ikke kan ta innpå noe særlig der. Den nest største staten er NJ, hvor Clinton vil vinne stort. Clinton vil nå 2026 pledged delegates med solid margin, og godt mulig øke den nåværende ledelsen på 275 delegater. Angående hvilke resultat Clinton og Sanders trenger i PR i kveld, så var opprinnelige targets 30-30. Justert for at Clinton leder er break even nå en 40-20-seier til Sanders, dvs at han trenger to tredjedeler av stemmene. Gjør han det bedre enn dette øker han sjansene sine, mens alt over 33 % av stemmene for Clinton gjør hennes vei enda enklere. Jeg kommer tilbake med oppdaterte targets for resten, etter delegatene fra Puerto Rico er fordelt. Som alltid kan dere se 538 sin vurdering av meningsmålinger her, og prediction markets hos Predictwise. De som gidder å sjekke ser fort at mine spådommer er ganske like som Predictwise sine, det er ikke tilfeldig (så kan vi selvsagt late som om kausaliteten går fra meg til de). Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2016 Det blir en komfortabel Clinton-seier i Puerto Rico. Med 69 % av stemmene registrert (de teller for hånd) leder hun 61-39. Holder det seg slik fordeles delegatene 36-24 fordel Clinton. Det vil si at Sanders ikke trenger 67 % av resterende delegater, som før Virgin Islands. Ikke 68 %, som før Puerto Rico. Nå er det 70 %. Av de 714 resterende trenger Clinton 214 for å sikre flertall pledged delegates, mens Sanders trenger 501. Dette er for å nå 2026 pledged delegates, noe som gir flertallet av 4 051. Jeg har ikke tatt med superdelegater i denne tråden, men media kommer til å snakke om de på tirsdag, så la oss ta det kort. Inkluderer vi superdelegater er totalen 4 765, og en trenger da 2 383 for flertall. Inkludert superdelegater leder Clinton ca 2 360 - 1 571. For flertall pledged delegates trenger Clinton 214 delegater, og Sanders 501. For flertall delegater totalt trenger Clinton ca 23, mens Sanders trenger rundt 812. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå