Gå til innhold

Starte firma tyverialarm, med vekterutrykning.

Anbefalte innlegg

Hei,

Om jeg hadde startet et firma som monterte tyverialarmsystemer.

Jeg lurer på om jeg selv kan f.eks. tilby "vekterutrykning" mot mine egne tyverialarmsystemer? Eller må jeg ha folk med vekterutdanning. Det vil bare være å dra til stedet å se om det er noen på stedet.

Kunne jeg evt. hatt en frilanser som jeg leide inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avgjerande punktet er vell om du skal drive med vaktvirksomheit eller ikkje.

Frå vaktvirksomheitslova:

§ 2.Virkeområde

Loven gjelder for ervervsmessig vaktvirksomhet og egenvakthold. Med ervervsmessig vaktvirksomhet forstås i loven her virksomhet som går ut på å utføre vakttjenester mot vederlag. Med egenvakthold menes vakttjenester av egen privat eiendom og egne statlige og kommunale eiendommer, med tilliggende bygninger og ansatte, så lenge vaktholdet utføres av virksomhetens egne ansatte. Med vakttjenester forstås tjenester der det ved bruk av personer, TV-overvåking, elektronisk overvåking eller på annen måte:

a) utføres tilsyn med privat område eller offentlig område, b) utføres kontrolltjenester, c) utføres verditransporter, d) utføres ledsagertjenester, e) mottas og behandles alarmsignaler fra overfalls- eller innbruddsalarmanlegg eller utrykning etter slike signaler etter avtale, eller f) opplæring i vakttjenester.

Loven gjelder ervervsmessig vaktvirksomhet og egenvakthold som drives av private eller forvaltningsorgan. Med forvaltningsorgan forstås i loven her ethvert organ for stat eller kommune.

Loven gjelder ikke for vaktoppdrag som utøves sporadisk og har lite omfang, med mindre politiet setter som vilkår at vakttjenestene av sikkerhetsmessige grunner skal utføres av godkjente vektere. Loven gjelder ikke for vaktvirksomhet som Forsvaret utfører ved bruk av eget personell, vaktvirksomhet på skip eller godsterminaler på havner eller havneterminaler som omfattes av ISPS-regelverket, eller vaktstyrken ved Norges Bank.

Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse på Svalbard og kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige forhold.

Sidan den virksomheita du skisserer er mottak av alarmsignaler, og den ikkje faller inn under unntaka så betyr det at slik virksomheit må følge vaktvirksomheitslova. Dette betyr i all eenkelheit at du må ha tillatelse til å starte vaktselskap, og at det er krav til at dei ansatte må ha vekterutdanning.

Om du skal unngå krava etter vaktvirksomheitslova så må du tilby ei tjeneste som ikkje kan definerast som mottak og behandling av alarmer, eller utrykning til alarmar. Alternativt at tjeneste blir utført i så lite omfang at du faller inn under unntaksbestemmelsane.

Det fyrste som slår meg er at det du i alle fall må styre vekk frå alt som kan minne om utrykning eller mottak og behandling av innbrudsalarmar. 

Av lovlige alternativer som står igjen då er at du bedriver service og reparasjon på sjølve alarmsystemet, eller at du tilbyr ein type "vaktmestertjeneste" der du kjøyrer ut etter innbrudd for å hjelpe huseigaren med å rydde opp glasskår, spikre plater foran knuste vindu, osv.

Men då er du heilt heilt i grenseland for kva du kan drive med utan å være godkjent vaktvirksomheit.

Ein anna ting er også om du blir trudd på at du kun leverer den tjenesten du påstår at du leverer. Om du f.eks. ved utløyst innbruddsalarm rykker ut med ein teknikar fordi "innbruddsalarmen er i utstand pga av at døra med påmontert alarmsensor har blitt brutt opp, og din jobb er å reparere sensoren ikkje å skremme vekk innbruddstjuvar", så er det nok tvilsomt at politiet vil akseptere den forklaringa.

Her må du nok gå via ei løysning der det er huseigaren som mottar alarmen, og at det er huseigaren som tek kontakt med ditt firma for utføre ein jobb på innbruddsalarmen som ikkje er vekterjobb. Her må det nok være ei forholdsvis betydelig tidsforsinkelse mellom alarmtidspunkt, og tidspunktet der du kjøyrer ut for at du ikkje skal bli ramma av lovens bestemmelser angåande utrykning.

Kan være verdt å merke seg av lova seier "utrykning etter slike signaler etter avtale" dette kan åpne for at du sjølv utan registrert vaktselskap kan "rykke ut" på alarmar så lenge det er huseigaren som bestiller ei slik utrykning, og ikkje at du rykker ut fordi du har gjort ein avtale om å rykke ut når alarmen går.

Men som sagt, om du ikkje har plana om å starte godkjent vaktvirksomheit så beveger du deg ut på veldig tynn is, og det skal ikkje så veldig mykje til for at du kan bli dømt for brudd på vaktvirksomheitslova.

Lenke til kommentar

Det høres riktig ut det som "Avatar" sier over.

En "farbar vei", det skulle vel være hvis man deler virksomheten i to og inngår en samarbeidsavtale med et godkjent vaktselskap.

"Man" sørger for markedsføring og salg og oppmontering og igankjøring/teknisk drift av teknisk utstyr.

Samarbeidende vaktselskap tar seg av utrykninger og betaler kanskje "prosent" av innkommende oppdrag.

"Teknisk leverandør" får i gang sin virksomhet. Vaktselskapet får økt oppdragsmengde, og kunden får et ønsket produkt. Win, win, som man sier.

Man må ellers få godkjent sitt tekniske utstyr hos "Forsikringsselskapenes godkjenningsnemnd" ellers så er ikke forsikringsvilkårene oppfylt hvis disse er: "godkjent alarmsystem".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Er ikke noe ekspert på loven her, men jeg hadde blitt overrasket dersom det blir godkjent å drive med alarmutrykning uten godkjent vekterkurs. Lov om vaktvirksomhet har i senere tid bare blitt strengere, og verre blir det sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...