Gå til innhold

WD 1200JB : Locked Disc

alex_v_s

Anbefalte innlegg

Har en WD1200JB 8MB som jeg kjøpte for 6-7 m siden, har virket helt fint bortsett fra noen problemer med jumperinstillingene (sånn passe ordna nå).

Plutselig nå så vil ikke disken vises i Windows, jeg kan se at jeg har den i BIOS, men S.M.A.R.T. melder at det er noe feil med hd.

Tenkte at jeg skulle kjøre WD disksjekkingprogrammet, men det finner ikke disken. Setter disken i en annen maskin, programmet finner disken (ikke windows), og jeg setter på testen; *pling* "Error 0220: The Harddrive has been locked."

"Hmm..." tenker jeg, stikker på nettet, wd's hjemmesider, finner feil 0220:

"Error 0220 : Security feature of the drive reports locked status. Some vendors use the security feature to ensure the usage of only specific drives in their system, or the drive may have been locked by a user using a third party utility to enable this feature. The same utility and the original code used to lock the drive are necessary to unlock this drive. Please contact the system vendor for the above-mentioned information."

Ikke at jeg kan huske å plutselig ha låst disken min, men men...

Problemet nå er hvordan låse den opp, noen som har noen innspill her?

Har mange filmer, musikk, spill, ol... på disken, så jeg skulle gjerne hatt den iorden...

Mvh

aL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve og bruke denne lille saken: Partition Magic

Eller du kan bruke "disk management" som er et windows program.

Det gjør du ved og trykker høyre musetast på "My Computer" å trykker du på "manage". Så finner du det sikkert ut.

Men trur du må formatere den.

Endret av Brannbil
Lenke til kommentar

Der kommer problemet:

Som sagt så finner hverken Windows eller DOS eller lignanes (les:OS) disken.

Det er kun i BIOS og i WDs redningsprogram at maskine registrerer disken, ellers er det som om den ikke er tilkobla i det hele tatt.

Jeg kan heller ikke formatere den fra WDs program da dette kun sier at disken er låst, og at den må låsest opp før jeg kan gjøre noe med den...

Lenke til kommentar

Jeg fant feilen.

På en eller annen måte har sikkerhetsmekanismen i SMART blitt aktivert på harddisken, noe som gjør at jeg ikke kan lese fra disken uten riktig passord.

Hvordan dette har skjedd er et under, men det har visstnok vært et fåtall andre som har opplevd det samme.

Problemet mitt er at SMART funksjonen har blitt innstillt på max sikkerhet, istedenfor normal, på max trenger jeg MASTER koden for å låse opp disken...

Det ser ut som om mitt eneste håp nå er å kontakte WD/PSData for å se om de kan gi ut den forhåndsprogrammerte MASTER koden til disken.

Takker for all hjelp, spesielt Kjetil Lura, det programmet hjalp meg til å skjønne mye!

Mvh

aL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...