TRCD Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hei. Nå begynner standpunktkarakterene å sakte komme. De fleste karakterene er jeg enig i, men noen av dem er jeg ikke helt enig. I fysikk har jeg fått en 5/4, en 4, og 2 på tentamen. Da fikk jeg 3 til standpunkt. I Historie har jeg fått, 4+, 4+ og 5+, hvor 5+ var en liten test, men får fortsatt får jeg blank 4. Er dette fair karakterer eller bør jeg klage noe, spesielt i historie? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Du går åpenbart ikke ned til 3 i historie, så du har ingenting å tape på å klage. 2 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 I fysisk, så vil jeg tro du har fått den rette karakteren. I historie, så er det avhengig stor del av pensumet hver prøve dekker. Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 klag i vei! Høres ut som du kan ligge på vippen til en femmer i historie. Lærerne får godt betalt, så at de bruker litt mer av arbeidstiden på å ihvertfall gi deg en god begrunnelse på karakteren, det er helt innafor. Ut i fra det som ligger til grunn, de karakterer du har fått på prøver o.l, så tilsier ikke det at du skal gå ned i karakter ihvertfall. Men det blir nok bare synsing fra min side. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 I fag som historie, religion, samfunnsfag osv skal også karakterene fra høstterminen ligge til grunn for standpunktkarakteren. Med mindre du bare har tre karakterer i historie fra hele året, kan det være andre karakterer som også trekker deg ned mot en firer. Ser man rent matematisk på det slik du har lagt det frem så ligger du på rundt 4.5. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Om det er grunnlag for å klage må du nesten vurdere sjølv. Det fyrste du bør gjere er å sjå over læreplanen, det er denne som danner grunnlaget for kva som skal vektleggast i kvart enkelt fag. Ellers er det viktig å huske at standpunktkarakterane kun blir gitt som heile karakterar. Så om du i historie har fått konsekvent 4+ så er det heilt rett at du skal ha standpunktkarakteren 4. Du seier ikkje noke om kor mykje dei forskjellige karakterane som du har fått skal telle, men om vi tek utgangspunkt i at karakterane skal telle omtrent like mykje så er det reint matematisk sett ingenting som indikerer at du har fått feil standpunktkarakter. Det er sjølvsagt fleire ting enn kun prøvene som teller, men om vi ser på kun prøvekarakterane dine: Fysikk: To skuleprøver, ein med karakter 4 og ein med karakter 5 (legger alt eg finn av godvilje til), pluss tentamenkarakteren 2 (tentamenen er nok vekta høgare enn prøvene, men la oss ta utgangspunkt i at det teller likt). Då får vi (5+4+2)/3 = 3,66. Du har fått karakteren 3 og det er omtrent der du skal ligge. Fordi eg la godvilja til og telte prøva med 5/4 som karakteren 5, pluss at eg tok utgangspunkt i at tentamenen berre teller 1/3 av karakteren så vil du etter avrundingsreglane kanskje kunne fått ein 4'er. Men eg støttar meg til at standpunktkarakter 3 er det du fortjener når du gjorde det så dårlig på tentamen. Skuleprøvene er nok vektlagt mykje mindre enn tentamenen. Men her har du lite å frykte ved ei eventuell klage, den 3'aren du har fått er såpass solid at du står ikkje i fare for å gå ned ein karakter dersom du klager. Historie: Samme utgangspunkt, la oss legge godvilja til og runde opp slik at vi tek utgangspunkt i at du fikk to 5 og ein 6.(5+5+6)/3 = 5,3 Så om vi legg til all godvilje så kanskje du kunne fått 5 som standpunkt. Men med tanke på at den prøva du fikk 5+ på teller mykje mindre enn dei to prøvene du fikk 4+ på så er nok standpunktkarakter 4 rett karakter. Også her vil du etter mi meining ha lite å tape på å klage. Karakteren 4 er såpass solid at du ikkje burde kunne risikere å gå ned ein karakter etter ei eventuell klage. Eg må sjølvsagt også ta forbehold om at ein del av vurderinga også er basert på kor aktiv du er i timane, osv. Men med mindre du på dei andre vurderingskriteria har gitt grunnlag for ei negativ vurdering så vil du mest sannsynleg ikkje ha noke å tape på å klage, etter den informasjonen vi har fått så ser det ut som at begge standpunktkarakterane er sterke og ligger i øvre skitet på skalaen. Men når det er sagt så ser eg heller ikkje eit åpenbart grunnlag for at du kjem til å få ein betre karakter. Kanskje du har sjangs til å gå opp ein karakter i historie dersom du har vært aktivt i timane, men samtidig så må du huske at ved ei eventuell klage så blir det lagt mest vekt på det dokumenterte kunnskapsnivået ditt. Ditt bidrag i timane er ei skjønnsvurdering som læraren din har gjort, og sidan Fylkesmannen ikkje har grunnlag for å vurdere korleis du har vært i timane så blir det nesten kun lagt vekt på prøveresultata som du har fått. Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Takk for gode innspill! Når det gjelder fysikken, så gikk det veldig dårlig på tentamen, noe som var grunnen til den 3ern. Jeg fikk vite at jeg lå på nesten 5 i fysikk før tentamen, og når jeg fikk 3 på grunn av tentamen ble jeg selvfølgelig litt irritert. Men tror ikke jeg kommer til å gå opp der. Når det gjelder dette med standpunkt fra forrige halvår. I f.eks religion fikk jeg 5/4 og 4+ i år, og jeg skal ta en vippeprøve hvor dette kan trekke meg opptil 5. Standpunktkarakteren min var da 4 før jul. Standpunktkarakteren min i historie var også 4 før jul.Vi skal ha en oppgave neste uke som også kommer til å telle i historie.Mange har fått beskjed om at dette kan trekke dem opp, men jeg fikk ikke beskjed om dette. Kjenner også en i klassen som har fått 3+ og 4- som har mulighet for 4 dersom han får rundt 4 på neste oppgave. Det jeg nå tenker er å få veldig bra på den neste vurderingen i historie, og selv om han ikke har sagt at jeg vipper, skal jeg prøve å snakke med han på nytt. Eller så sender jeg kanskje en klage. Endret 2. mai 2016 av TRCD Lenke til kommentar
TRCD Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Update. Har hatt 6er på den siste vurderingen nå, som var en tverfaglig oppgave mellom historie og norsk. Hørt at denne karakteren har telt positivt på historiekarakteren til mange. Sendte mail til læreren om å snakke om karakteren, men han virker ikke interresert i det hele tatt og står ved sitt. Dersom jeg skal klage, skal jeg også ta med karakterene fra i fjor? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Update. Har hatt 6er på den siste vurderingen nå, som var en tverfaglig oppgave mellom historie og norsk. Hørt at denne karakteren har telt positivt på historiekarakteren til mange. Sendte mail til læreren om å snakke om karakteren, men han virker ikke interresert i det hele tatt og står ved sitt. Dersom jeg skal klage, skal jeg også ta med karakterene fra i fjor? Ja. Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Om du klager vil det vel bli noe sånt som at faglærer må gi begrunnelse på hvorfor du har fått de ulike vurderingene, samt hvorfor vedkommende gir deg gitt karakter i standpunkt. Dette må så godkjennes av rektor. Da skal alle vurderingene fra vg3 bli tatt med. Lenke til kommentar
pelluspus Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Vil bare minne på om at historie er et muntlig fag. Vet ikke hvordan det er på deres skole, men hos oss teller muntlig aktivitet i timene med på karakteren. Selv fikk jeg 5, 5+, 5/6 osv. på historieprøvene mine, men muntlig aktivitet i timen trakk meg opp til 6. Men prat med læreren din uansett, sånn at du får en begrunnelse og mulighet til å argumentere for en høyere karakter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå