krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 I forbindelse med at vi planlegger å skifte innredning på kjøkkenet så tenkte jeg å finne ut hvilke stikkkontakter som går på de forskjellige kursene i tilfelle det kunne ha noe betydning i tilfelle vi skal sette opp flere stikkontakter eller flytte på dem og da oppdaget jeg noe merkelig. Vi har tre kurser som går på kjøkkenet: Kurs 2: Platetopp Kurs 3: Lys, Kjøleskap og vaskemaskin Kurs 4: Vifte, steikeovn og stikk som kaffetrakter står på + mikrobølgeovn. Det jeg oppdaget var at både kurs 3 og 4 må være på for at kurs 4 skal være på, men det er nok at bare kurs 3 er på for at apparatene der skal fungere. Er det noen som har en logisk forklaring på hvordan dette kan ha oppstått eventuelt vært borti noe slikt før? Jeg antar at dette kan bety at kurs 4 i verste fall ikke vil slå ut på riktig strøm ettersom to sikringer forsyner denne? Huset er forresten satt opp i 1998 og kurs 3 & 4 er sikret med 15A på 1.5mm2, mens kurs 2 er trukket om i ettertid og sikret med 20A på 4mm2. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Sikker på at det er 15A på 1,5mm2? Det er mye.. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Sikker på at det er 15A på 1,5mm2? Det er mye.. Det var visstnok en periode på slutten av 90-tallet hvor dette var greit. Nå er det 10A på 1.5mm2. Og 16A på 2.5mm2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Kurs 3 og 4 skal da fungere helt uavhengig av hverandre. Ville fått en elektriker til å se på dette, her må noe være koblet feil inn eller ut av sikringene. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det jeg oppdaget var at både kurs 3 og 4 må være på for at kurs 4 skal være på, men det er nok at bare kurs 3 er på for at apparatene der skal fungere. Er det noen som har en logisk forklaring på hvordan dette kan ha oppstått eventuelt vært borti noe slikt før? Hva mener du med dette? At hvis du skrur av alle sikringer, og kun setter på 3 eller 4 så er fortsatt ikke noe apparat i drift? Eller mener du at teksten i kursfortegnelsen ikke stemmer? Jeg formoder siden du har såpass nytt anlegg at det er automater det er snakk om, og ikke gamle skrusikringer. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Det jeg oppdaget var at både kurs 3 og 4 må være på for at kurs 4 skal være på, men det er nok at bare kurs 3 er på for at apparatene der skal fungere. Er det noen som har en logisk forklaring på hvordan dette kan ha oppstått eventuelt vært borti noe slikt før? Hva mener du med dette? At hvis du skrur av alle sikringer, og kun setter på 3 eller 4 så er fortsatt ikke noe apparat i drift? Eller mener du at teksten i kursfortegnelsen ikke stemmer? Jeg formoder siden du har såpass nytt anlegg at det er automater det er snakk om, og ikke gamle skrusikringer. Hei. Det stemmer at det er automatsikringer. Dette er forresten et TN-C-S-anlegg dersom det er av betydning. Det var kanskje litt dårlig forklart, men for at kurs 4 skal være på så må sikring for både kurs 3 og 4 være på, ellers er den av. (Den er altså avhengig av kurs 3). Men, dersom kurs 4 er av og kurs 3 er på, så fungerer kurs 3. Kurs 3: PÅ og Kurs 4: PÅ = Begge PÅ. Kurs 3: PÅ og Kurs 4: AV = Kurs 3 PÅ, Kurs 4 AV. Kurs 3: AV og Kurs 4: PÅ = Begge AV. Kurs 3: AV og Kurs 4: AV = Begge AV. Det som er så snodig er at det er en usymmetri her, at kurs 3 er avhengig av kurs 4, men ikke motsatt. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Kurs 3 og 4 skal da fungere helt uavhengig av hverandre. Ville fått en elektriker til å se på dette, her må noe være koblet feil inn eller ut av sikringene. Ja. Vet du hvem som har ansvaret her? Er det en garantisak? (Huset er 17 år gammelt). Eller skal det belastes dem vi kjøpte huset av for to år siden eller er det en forsikringssak? Jeg antar at hvis det er en koblingsfeil så kan det ha vært slik uoppdaget siden huset ble bygget. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 En elektriker fikser dette på kort tid. Jeg hadde nok bare betalt det selv, uten å tenke på hverken garanti (som er utløpt forlengst), selger eller forsikring. Lenke til kommentar
dagled Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Her er nok kontaktene på kurs 4 forsynt med N-leder fra kurs 3, men faseleder fra kurs 4. Hadde du hatt jordfeilautomater ville en av disse løst ut, men siden anlegget er fra -98, tipper jeg du har vanlige automater. Om du har et multimeter kan du prøve å måle på begge polene i et stikk mot jord, med kurs 4 innkoblet og kurs 3 utkoblet. Stemmer det jeg beskriver over vil det da se slik ut:Kontakt pol 1 - jord: 230VKontakt pol 2 - jord: 0VKontakt pol 1 - kontakt pol 2: 0V Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Er nok sannsynlig det som dagled sier ovenfor. Men uansett tilfelle så kan jeg ikke skjønne annet enn at han som utførte jobben var litt halvveis i koma når han stod og skrudde. Kanskje like greit å få en elektriker til å sjekke kjapt over resten også, og stramme til skrukoblinger er heller ikke dumt når han først skal inn der. Tar ikke lange tida, og de fleste opererer med en minimum fakturerbar tid på 1 time, muligens 0,5 time. Det er eier og bruker som er ansvarlig for tilstanden på det elektrike anlegget. Det er mulig at du kunne tatt det med selger av boligen, men tviler på om du hadde hatt noen særlig sak. Jeg ville heller bitt i det sure eplet og betalt tusenlappen for å få en lokal elektriker til å se på det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hvis det stemmer kan noen ha koblet kurs 4 i serie med sikring 3. Ser dog ingen grunn til dette annet enn en spøk som kan ha blitt utsatt og glemt. Har du problemer med at sikring 3 ofte slår ut? Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Hvis det stemmer kan noen ha koblet kurs 4 i serie med sikring 3. Ser dog ingen grunn til dette annet enn en spøk som kan ha blitt utsatt og glemt. Har du problemer med at sikring 3 ofte slår ut? Aldri opplevd at den har slått ut faktisk til tross for at vi ofte bruker støvsuger samtidig med at komfyren står på. Ut fra det jeg kan se så er heller ikke sikringene seriekoblet, det var forresten det som slo meg først. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Her er nok kontaktene på kurs 4 forsynt med N-leder fra kurs 3, men faseleder fra kurs 4. Hadde du hatt jordfeilautomater ville en av disse løst ut, men siden anlegget er fra -98, tipper jeg du har vanlige automater. Om du har et multimeter kan du prøve å måle på begge polene i et stikk mot jord, med kurs 4 innkoblet og kurs 3 utkoblet. Stemmer det jeg beskriver over vil det da se slik ut: Kontakt pol 1 - jord: 230V Kontakt pol 2 - jord: 0V Kontakt pol 1 - kontakt pol 2: 0V Takk for tips. Skal sjekke ut dette i morgen. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Er nok sannsynlig det som dagled sier ovenfor. Men uansett tilfelle så kan jeg ikke skjønne annet enn at han som utførte jobben var litt halvveis i koma når han stod og skrudde. Kanskje like greit å få en elektriker til å sjekke kjapt over resten også, og stramme til skrukoblinger er heller ikke dumt når han først skal inn der. Tar ikke lange tida, og de fleste opererer med en minimum fakturerbar tid på 1 time, muligens 0,5 time. Det er eier og bruker som er ansvarlig for tilstanden på det elektrike anlegget. Det er mulig at du kunne tatt det med selger av boligen, men tviler på om du hadde hatt noen særlig sak. Jeg ville heller bitt i det sure eplet og betalt tusenlappen for å få en lokal elektriker til å se på det. Kjøkkenet skal jo skiftes ut så et par tusenlapper fra eller til merkes knapt . Egentlig burde jeg vel kanskje trekke opp 2.5mm2 og sikre med 16A på begge disse kursene i samme slengen? 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Det må svært høye reparasjonskostnader til før man får tatt det på eierskifteforsikring så det enkleste er å betale for det selv og bli ferdig med det. 1 Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 3. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2016 Her er nok kontaktene på kurs 4 forsynt med N-leder fra kurs 3, men faseleder fra kurs 4. Hadde du hatt jordfeilautomater ville en av disse løst ut, men siden anlegget er fra -98, tipper jeg du har vanlige automater. Om du har et multimeter kan du prøve å måle på begge polene i et stikk mot jord, med kurs 4 innkoblet og kurs 3 utkoblet. Stemmer det jeg beskriver over vil det da se slik ut: Kontakt pol 1 - jord: 230V Kontakt pol 2 - jord: 0V Kontakt pol 1 - kontakt pol 2: 0V Testet dette nå og målte 230V mot jord på begge polene og 3-4V over polene, med kurs 4 innkoblet og kurs 3 utkoblet. Lenke til kommentar
dagled Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Testet dette nå og målte 230V mot jord på begge polene og 3-4V over polene, med kurs 4 innkoblet og kurs 3 utkoblet. Interessant. Mulighet for å gjøre de samme målingene med begge kursene inne, samt kun kurs 3 inne? Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 3. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2016 Testet dette nå og målte 230V mot jord på begge polene og 3-4V over polene, med kurs 4 innkoblet og kurs 3 utkoblet. Interessant. Mulighet for å gjøre de samme målingene med begge kursene inne, samt kun kurs 3 inne? Med kun kurs 3 inne så måler jeg følgende: Kurs 3: 230V over polene og 230V mot jord på den ene polen. Kurs 4: 0V over polene og mot jord på begge polene. Målte en gang til med kun kurs 4 inne og la merke til at det ikke var nøyaktig 230V mot jord på begge polene, men 230V på den ene og ca 200V på den andre. En annen ting jeg la merke til er at en dimmer som er koblet på samme panel som lysbryterne til kjøkkenet (kurs 3) ser ut til å være koblet til kurs 4, men fungerer selv når kurs 3 er koblet fra, altså at den fungerer som normalt. Tar en liten oppsummering her: Kurs 3 på, 4 på: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 på, 4 av: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 av, 4 av: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 av, 4 på: Kurs 3: 3-4V over poler, hhv 200 og 230 mot jord. Kurs 4: 4-5V over poler, 230V mot jord på begge poler. Dimmer fungerer selv om den er på kurs 4. Lenke til kommentar
dagled Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Med kun kurs 3 inne så måler jeg følgende: Kurs 3: 230V over polene og 230V mot jord på den ene polen. Kurs 4: 0V over polene og mot jord på begge polene. Målte en gang til med kun kurs 4 inne og la merke til at det ikke var nøyaktig 230V mot jord på begge polene, men 230V på den ene og ca 200V på den andre. En annen ting jeg la merke til er at en dimmer som er koblet på samme panel som lysbryterne til kjøkkenet (kurs 3) ser ut til å være koblet til kurs 4, men fungerer selv når kurs 3 er koblet fra, altså at den fungerer som normalt. Tar en liten oppsummering her: Kurs 3 på, 4 på: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 på, 4 av: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 av, 4 av: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 av, 4 på: Kurs 3: 3-4V over poler, hhv 200 og 230 mot jord. Kurs 4: 4-5V over poler, 230V mot jord på begge poler. Dimmer fungerer selv om den er på kurs 4. Oisann. Vanskelig å diagnostisere noe mer uten å se anlegget selv, men kurs 3 og 4 er nok koblet i sammen ute i felt et sted. Kan se ut som om du måler potensial mellom N-leder og jord på polene, uten at jeg skal si det sikkert. Har du jordfeilbryter forankoblet automatene? 1 Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 3. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2016 Med kun kurs 3 inne så måler jeg følgende: Kurs 3: 230V over polene og 230V mot jord på den ene polen. Kurs 4: 0V over polene og mot jord på begge polene. Målte en gang til med kun kurs 4 inne og la merke til at det ikke var nøyaktig 230V mot jord på begge polene, men 230V på den ene og ca 200V på den andre. En annen ting jeg la merke til er at en dimmer som er koblet på samme panel som lysbryterne til kjøkkenet (kurs 3) ser ut til å være koblet til kurs 4, men fungerer selv når kurs 3 er koblet fra, altså at den fungerer som normalt. Tar en liten oppsummering her: Kurs 3 på, 4 på: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 på, 4 av: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 av, 4 av: Alle målinger normale begge kurser Kurs 3 av, 4 på: Kurs 3: 3-4V over poler, hhv 200 og 230 mot jord. Kurs 4: 4-5V over poler, 230V mot jord på begge poler. Dimmer fungerer selv om den er på kurs 4. Oisann. Vanskelig å diagnostisere noe mer uten å se anlegget selv, men kurs 3 og 4 er nok koblet i sammen ute i felt et sted. Kan se ut som om du måler potensial mellom N-leder og jord på polene, uten at jeg skal si det sikkert. Har du jordfeilbryter forankoblet automatene? Ingen jordfeilbryter på disse kursene nei. Det er kun én kurs som har jordfeilbryter tilknyttet og det er bad i sokkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå