Gå til innhold

Feil kid nummer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ikke betal purring, betal den orginale regingen

Han skriver jo at han fikk purring fordi han glemte å betale den første regningen. Om han da betaler den første regningen, så vil han allikevel motta en tilleggsregning på purregebyret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det flotte med årsavgiften er at den kreves inn av Staten så selv om du aldri har mottatt noe faktura er du fortsatt pliktig å betale den i tide. Har du ikke fått den/mistet den kan du lage KID her: https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/arsavgift/sjekk-betalingsstatus/kid-for-arsavgift/

Taster du feil KID-nummer vil betalingen avvises (med mindre du er så uheldig å taste et annet KID-nummer som eksisterer. Taster du derimot et nummer som er for kort (som jeg mistenker du har gjort ettersom du skriver at mobilen ikke viste hele nummeret) vil det uansett ikke gå.

Lenke til kommentar

Hmm. Så rart. Jeg var redd for dette i åresvis. Gikk over tallene like nøye som om jeg tasta et kontonummer. Det var ikke før jeg fikk ansvar for betalinger på jobb at jeg gjorde denne feilen første gangen og da kom det jaggu opp "Vennligst benytt et gyldig KID-nummer" el. Siden det har jeg tasta KID-nummer så raskt jeg klarer. 

Lenke til kommentar

Det kan av og til forekomme at KID blir godtatt selv om siste siffer (et eller flere) mangler. Noe med godkjenningsalgoritmen som brukes...

Hvis du får en purring til (eller inkassovarsel o.l.), vis til at du allerede har betalt, og dokumenter det med utskrift fra nettbank, kontoutskrift e.l.

Lenke til kommentar

Det kan av og til forekomme at KID blir godtatt selv om siste siffer (et eller flere) mangler. Noe med godkjenningsalgoritmen som brukes...

Hvis du får en purring til (eller inkassovarsel o.l.), vis til at du allerede har betalt, og dokumenter det med utskrift fra nettbank, kontoutskrift e.l.

Tviler på at staten godtar det da han innrømmer å ha tastet feil

Beste er nok å ringe og forklare situasjonen på forhånd

Lenke til kommentar

Staten har i og for seg ikke noe med å "godta" det eller ikke. De har fått pengene de har krav på innen fristen, de må bare gjøre en innsats selv for å finne ut hvem de kommer fra. (noe som forekommer rett som det er i forbindelse med betaling over giro, pga enten manglende eller feil KID) Jeg personlig hadde i alle fall ikke løftet en finger før eventuelt neste purring kom. Nå gjaldt jo riktignok dette årsavgift, hvor man risikerer andre "represalier" (avskilting...) enn tvangsinndriving av et ikke lenger eksisterende (ettersom det er innfridd...) pengekrav.

Lenke til kommentar

Staten har i og for seg ikke noe med å "godta" det eller ikke. De har fått pengene de har krav på innen fristen, de må bare gjøre en innsats selv for å finne ut hvem de kommer fra. (noe som forekommer rett som det er i forbindelse med betaling over giro, pga enten manglende eller feil KID) Jeg personlig hadde i alle fall ikke løftet en finger før eventuelt neste purring kom. Nå gjaldt jo riktignok dette årsavgift, hvor man risikerer andre "represalier" (avskilting...) enn tvangsinndriving av et ikke lenger eksisterende (ettersom det er innfridd...) pengekrav.

De har egentlig ikke fått pengene innen fristen da de har blitt betalt feil og staten kommer ikke til å gjøre noe før de blir kontaktet, før de sender ny purring, for får du en purring så må den betales

Lenke til kommentar

De har egentlig ikke fått pengene innen fristen da de har blitt betalt feil og staten kommer ikke til å gjøre noe før de blir kontaktet, før de sender ny purring, for får du en purring så må den betales

Med mindre det er betalt inn til feil kontonummer, så har staten fått pengene de skal ha, jo. At de ikke lett kan finne dem endrer ikke det faktum at de har fått dem. Kan man vise til at man har betalt inn penger til riktig konto, er det strengt tatt mottakers problem å finne igjen pengene. KID-nummer er for å gjøre det enklere å finne igjen betalingen, det har ingenting med gyldighet av selve betalingen å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det er betalt inn til feil kontonummer, så har staten fått pengene de skal ha, jo. At de ikke lett kan finne dem endrer ikke det faktum at de har fått dem. Kan man vise til at man har betalt inn penger til riktig konto, er det strengt tatt mottakers problem å finne igjen pengene. KID-nummer er for å gjøre det enklere å finne igjen betalingen, det har ingenting med gyldighet av selve betalingen å gjøre.

Du leser ikke det jeg skriver

Det kan hjelpe med private aktører, men for staten så er det ikke sikkert det hjelper...

Lenke til kommentar

Han har gjort feil. Da får han rydde opp. Staten har ikke gjort noe feil. Dette er sunn fornuft og ikke noe poeng å krangle.

TS: Vært en fornuftig, ordentlig person og ring til de og forklar situasjonen. Da får du fornuftige og ordentlige svar/hjelp tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...