siDDis Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) Jeg er skikkeleg nybegynner på nettverk og lurer litt på det med oppsett av VLAN. Jeg trenger en gruppe på switchen min som har egen "intern" trafikk som skal brukes til PXE booting, så her skal det køyrast ein eigen DHCP server. Dette kan vell løses med å sette opp VLAN? Det jeg lurer er om jeg skal konfigurere maskinene med vlan-id? Eller skal det holde å bruke #vlan pvid 10 på switchen? Det skal jo i teorien tagge (untagged) nettverkspakker med vlan 10 ikkje sant? Trenger eg også å enable tagging på switchen? Kva med spanning tree, er det noko eg skal bry om for dette? Endret 1. mai 2016 av siDDis Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Med mindre du er dead set på å kjøre VLAN, så høres det ut som om du kan løse det du vil med 2 forksjellige subnet egentlig. I mitt hode er det litt enklere å forholde seg til i alle fall. Når det gjelder om du skal konfigurere klientene med VLAN så kommer det litt an på oppsettet. Om du bruker en edge switch, så må du ikke ha klientene konfigurert spesifikt for vlan. Det vil gjøre det enklere å legge til nyere klienter siden switchen faktisk tar bort tagen. Om du ikke har det, så må du konfigurere hver klient for VLAN slik at den forstår pakkene afaik. Uansett, hadde tenkt nøye gjennom om du faktisk trenger VLAN. Er ganske enterprisey funksjonalitet, og om du er totalt n00b på området, så er det ganske heftig å begynne med Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Ok, så eg skal på kvar interface/port sette opp spanning-tree som edgeport om eg ønsker at klienter ikkje skal trenge å konfigurerast med vlan? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Ok, så eg skal på kvar interface/port sette opp spanning-tree som edgeport om eg ønsker at klienter ikkje skal trenge å konfigurerast med vlan? Disclaimer: Har aldri satt opp dette selv, men kan teorien. Det er riktig. STP er forsåvidt bare en routing protocol som skal hindre loops i nettverket ditt. Usikker på om du trenger å sette opp det egentlig. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Takk! Då trur eg at eg fikk det til! Kan iallefall pinge som eg hadde tenkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå