Gå til innhold

Er streaming og piratkopiering synd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Piratkopering er ikke tyveri. Det er piratkopiering.

Å stjele er å ta noe ifra noen andre slik at de ikke har det. Når jeg bruker min datamaskin og min innleide nettlinje til å kopiere nuller og ettall som ligger ute i verden i distribuert form så tar jeg ikke noe ifra noen andre.

Personlig velger jeg å støtte de som lager gode produkter jeg liker - særlig når de tilbyr overlegne tjenester, som f.eks Steam. Har også abbonoment på både musikktjeneste og flere filmtjenester.

"Pirater" er de beste kundene. Når "pirater" laster ned så er det ofte for å teste eller fordi de ikke har råd. "Pirater" bruker fem ganger mer penger på lisensberettighet materiale enn befolknigen forøvrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med den avataren der tviler jeg på at du har noe meningsfult liv i det hele tatt. Men det skal nå bli kjekt når man dør så blir det kjempe morsomt da ho ho.

Du gjør ikke akkurat skam på tittelen religiøs kødd, det skal du ha :)

Håper mange kristne leser denne tråden og tenker "Sånn vil ikke jeg bli fordi jeg tror på mytene om jesus" og hopper av hele tankefengslet kristendom... 

Så en takk til deg for at du er så flink til å lage ateister av folk  :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Mener du ikke: "Av nysgjerrighet, hvor mange forskjellige brukerkontoer har du opprettet her nå?" :p

Haha!

Fjell, Mopi, Jauboi, Pai, Jorin, FreedomAsia, TopGun11, Roiter...

Skulle ønske jeg hadde like mye mening i livet som det trollet, meningen med livet er tydeligvis å lage nye kontoer på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Å stjele er å ta noe ifra noen andre slik at de ikke har det.

Du har et "litt" rart syn på hva som er tyveri...

Når jeg bruker min datamaskin og min innleide nettlinje til å kopiere nuller og ettall som ligger ute i verden i distribuert form så tar jeg ikke noe ifra noen andre.

Så hvis jeg lager at spill/program der jeg LEVER av inntekten jeg får av det spillet/programmet så stjeler ikke du fra meg når du lar være å betale for spillet/programmet? (og kanskje hjelper andre til å kopiere det) Si meg, hvor mange spill og programmer tror du folk gidder å sitte å lage gratis?

Men da er du enig i at hvis jeg laget en programsnutt i det programmet du har pirat kopiert som først kopierte hele harddisken din og sendte alt til meg før programmet dyp SLETTET harddiskene dine slik at det ikke var mulig å opprette dataene igjen så gjør ikke jeg noe galt? Selv om jeg sletter noe du kanskje må bruke i jobben din og en rekke private ting, bilder dokumnter og alt som du har laget? Det ligger jo, i følge deg, på nettet og består kun av nuller og enere og da er det fritt frem for alle som kan få tak i det? Er det tankegangen din?

Nå skriker du sikkert opp og påstår at alle har og bruker pirat kopierte spill og programmer, men jeg er ingen hykler, for jeg har BETALT for alt jeg har.... Spill (ca 500 tittler alt i alt i løpet av tyve år, 137 på steam kjøpt i elektronisk form, resten på kjøpte (gammeldagse) CD'er), programmer og windows 10 i bunn, alt sammen har jeg betalt for og du ville lett forgjeves i mine hyller og på PC'n hvis det var pirat kopierte ting du lette etter... For jeg har ikke et eneste pirat kopiert spill eller program. Jeg hadde noen pirat kopierte spill i 1995, (Transport tycoon bland annet), men det var det... Transport tycoon delux bestilte jeg fra England fordi jeg ikke var sikker på om den ble utgitt her i landet (det var ingen Steam eller lignende, veldig lite nett (Var ingen bilder på VG.no den gangen :) ) og ende lenger imellom butikker som solgte spill og programmer, men jeg syntes ikke det var mer riktig å bruke pirat kopierte spill og programmer av den grunn...) Jeg har kjøpt hele windows serien, helt fra den første windows 3.1 til dagens windows 10...

Kan være fordi jeg har en del venner som faktisk lever av de programmene de lager og jeg anser det som å stjele fra dem ved å pirat kopiere..

Jeg vet også at jeg ikke ville blitt særlig blid om noen hadde kopiert og stjålet de programmene jeg har laget oppover. Jeg bruker et par av dem i jobben min (for å beregne lukketid og shutter ut i fra lys når jeg high speed filmer og lignende) og jeg bruker de andre progrmmene hjemme. Jeg har også progrmmert et par enkle spill til gutta mine... Men du påstår altså at siden dette er i form av nuller og enere (der nullene og nerne er arrangert av meg) er fritt for alle?

Javel... Ser på det som tyveri jeg... På lik linje med at du hadde stjålet en vinholder eller annet  jeg har laget i smia mi..

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvis noen har laget musikken eller programmet så er det å kopiere det og bruke det uten å betale for det akkurat som å stjele det...

Er ikke noe gråsone der, er svart som natta dette...

Vet at jeg ikke hadde giddet å sittet i ukesvis for å lage en låt eller et program for å få det kopiert og stjålet uten å få betalt for det...

Tja.

I såfall stjeler vi hele tiden.

Eksempelvis alle som bor i nærheten av en konsertarena stjeler om de hører på musikken som de ikke har betalt for.

De som er på besøk til en venn som streamer musikk fra pcen stjeler også fra dem da de som streamer faktisk ikke har lov til å la andre få lov til å lytte på musikken (Sjekk Eula).

Og hva med artistene før i tiden som kopierte gamle sanger over på papir? De stjal jo i såfall fra de gamle musikerne som var fra lokale lag og områder...

Eller hva med alle musikerne som i dag tar fra andre og lager sitt eget? Igjen snakker vi om å stjele....

Om gud sto og sang til oss alle fra himmelen og vi valgte å synge sangen hans så stjal vi jo egentlig fra ham , selv om sangen virkelig var vakker og det vi ønsket var å videreformidle den til de andre som ikke hørte den... 

Lenke til kommentar

Nå skriker du sikkert opp og påstår at alle har og bruker pirat kopierte spill og programmer, men jeg er ingen hykler, for jeg har BETALT for alt jeg har.... Spill (ca 500 tittler alt i alt i løpet av tyve år, 137 på steam kjøpt i elektronisk form, resten på kjøpte (gammeldagse) CD'er), programmer og windows 10 i bunn, alt sammen har jeg betalt for og du ville lett forgjeves i mine hyller og på PC'n hvis det var pirat kopierte ting du lette etter... For jeg har ikke et eneste pirat kopiert spill eller program. Jeg hadde noen pirat kopierte spill i 1995, (Transport tycoon bland annet), men det var det... Transport tycoon delux bestilte jeg fra England fordi jeg ikke var sikker på om den ble utgitt her i landet (det var ingen Steam eller lignende, veldig lite nett (Var ingen bilder på VG.no den gangen :) ) og ende lenger imellom butikker som solgte spill og programmer, men jeg syntes ikke det var mer riktig å bruke pirat kopierte spill og programmer av den grunn...) Jeg har kjøpt hele windows serien, helt fra den første windows 3.1 til dagens windows 10...

Kan være fordi jeg har en del venner som faktisk lever av de programmene de lager og jeg anser det som å stjele fra dem ved å pirat kopiere..

Så du har betalt dine venner for dine programmer? Hvordan kan du da stjele fra dine venner om du lager en kopi av de programmene du har kjøpt og eier, og deretter gir kopien til meg? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Å stjele er å ta noe ifra noen andre slik at de ikke har det.

Du har et "litt" rart syn på hva som er tyveri...

Når jeg bruker min datamaskin og min innleide nettlinje til å kopiere nuller og ettall som ligger ute i verden i distribuert form så tar jeg ikke noe ifra noen andre.

Så hvis jeg lager at spill/program der jeg LEVER av inntekten jeg får av det spillet/programmet så stjeler ikke du fra meg når du lar være å betale for spillet/programmet? (og kanskje hjelper andre til å kopiere det) Si meg, hvor mange spill og programmer tror du folk gidder å sitte å lage gratis?

Men da er du enig i at hvis jeg laget en programsnutt i det programmet du har pirat kopiert som først kopierte hele harddisken din og sendte alt til meg før programmet dyp SLETTET harddiskene dine slik at det ikke var mulig å opprette dataene igjen så gjør ikke jeg noe galt? Selv om jeg sletter noe du kanskje må bruke i jobben din og en rekke private ting, bilder dokumnter og alt som du har laget? Det ligger jo, i følge deg, på nettet og består kun av nuller og enere og da er det fritt frem for alle som kan få tak i det? Er det tankegangen din?

Jeg vet også at jeg ikke ville blitt særlig blid om noen hadde kopiert og stjålet de programmene jeg har laget oppover. Jeg bruker et par av dem i jobben min (for å beregne lukketid og shutter ut i fra lys når jeg high speed filmer og lignende) og jeg bruker de andre progrmmene hjemme. Jeg har også progrmmert et par enkle spill til gutta mine... Men du påstår altså at siden dette er i form av nuller og enere (der nullene og nerne er arrangert av meg) er fritt for alle?

Javel... Ser på det som tyveri jeg... På lik linje med at du hadde stjålet en vinholder eller annet  jeg har laget i smia mi..

"Bare" 500? Jeg har over 1300 på Steam alene. ;) Slik jeg ser det har du da stjålet 800 spill som du har latt være å kjøpe i forhold til meg. :p

Neida, men du har sauset sammen mange forskjellige stråmenn her RWS. At kriminelle handlinger som ulovlig streaming og ulovlig kopiering ikke passer inn i den gammeldagse "stjele" formen er noe vi alle burde kunne være enige om. En ting kan fremdeles være ulovlig, selv om det ikke per definisjon er å stjele.

Når du snakker om å bryte deg inn på en annens datamaskin og begå hærverk, så mener jeg det er en mye større kriminell handling enn for eksempel en fjortiss som laster ned et spill ulovlig fordi mor ikke har råd til å kjøpe spill til ham siden hun røyker og drikker opp alt hun tjener. De som lever av å lage det spillet, ville aldri sett ett rødt øre fra denne gutten uansett. Så hva har han da stjålet fra dem?

Det er fremdeles ikke en lovlig handling. Men om han var sulten og stjal en pose boller fra en butikk. Så kan ikke butikken selge den posen til noen andre. DA har han stjålet noe..

Ulovlig streaming og kopiering er ikke en svart hvit spørsmåls stilling. Her for leden så stengte EA serverne til spillet "Dark Spore". Jeg har en lovlig kjøpt kopi som jeg aldri får brukt lenger. Har EA stjålet spillet tilbake fra meg?

Vel, uansett i henhold til topic: Om jeg har begått en "synd". Hvem er det ovenfor? Finnes det synd uten gud? Er ikke ordet "synd" slik brukt, rett og slett kun en handling "gud" ikke liker? Vel, i så fall finnes det ingen synd. Vi kjenner ikke gud, og vet ikke hva en slik eventuell entitet ønsker, eller ikke ønsker, av oss.

Men vi blir født med moral, forsøk med spedbarn som ikke engang har språk enda. Viser at de (fleste ihvertfall) fra tegneserier liker figurer som hjelper hverandre. Men vil ikke leke med "slemme" figurer. Så om det er "moralsk" eller ikke, å streame eller kopiere uten å betale for tjenester er nok en mer interessant problemstilling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...