Paal Martin Hansen Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Hei! Jeg ser etter nytt kamera til konserter. Har Canon 6D nå men er fryktelig i tvil om jeg skal få tak i enten 7D Mk2 (hastighet og "gratis zoom" (crop)), 5D Mk3 (Fullformat), eller vente og se om de lanserer 5D Mk IV... Hva tror dere? Type konsertfoto er alt fra små loka band på små scener til de største bandene og artistene. Lenke til kommentar
tangenfoto Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Har 7D II selv, men ikke prøvd det på konsert ennå. Hastighet er fint, men ville heller valgt bedre ISO-egenskaper på 5D III. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Tja, hva er det egentlig du savner med 6D? Bildekvalitetsmessig så er det ingen vits i å gå for 5D mk III i hvert fall, sensoren i 6D er hakket bedre på alle områder. Går du til 7D mk II så mister du ca. ett trinn støyytelse og dynamisk omfang på det jeg vil kalle konsert-ISOer. Hva pleier du å bruke av optikk og innstillinger når du tar konsertbilder nå? Sikker på at ikke en utvidelse på optikkfronten er et mer fornuftig valg? 1 Lenke til kommentar
Paal Martin Hansen Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Har 7D II selv, men ikke prøvd det på konsert ennå. Hastighet er fint, men ville heller valgt bedre ISO-egenskaper på 5D III. Hvor føler du ISO'en havner på maks? Lenke til kommentar
Paal Martin Hansen Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Tja, hva er det egentlig du savner med 6D? Bildekvalitetsmessig så er det ingen vits i å gå for 5D mk III i hvert fall, sensoren i 6D er hakket bedre på alle områder. Går du til 7D mk II så mister du ca. ett trinn støyytelse og dynamisk omfang på det jeg vil kalle konsert-ISOer. Hva pleier du å bruke av optikk og innstillinger når du tar konsertbilder nå? Sikker på at ikke en utvidelse på optikkfronten er et mer fornuftig valg? Det meste jeg savner er bedre autofokus (bruker nå for tiden kun den ene cross typen i midten og bruker focus-recompose), bedre buffer for RAW og noe hurtigere skuddtakt! Vanlige instillinger for medium konserter er som regel 1/150, F2.8-4 ISO 800 Det jeg bruker av optikk er Canon 17-40 F4 Canon 24-700 F4 IS Canon 70-200 F2.8 IS Mk II Sigma 50 mm F1.4 Ee forsåvidt knallfornøyd med linsene, men vet at kanskje 24-70 kunne fått en oppgradering til F2.8 En annen grunn til hvorfor jeg vil ha ett hus til er for å slippe unna mye av objektiv byttingen. Sånn som på de store konsertene man får 3-4 låter å ta bilder på. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hvor føler du ISO'en havner på maks?Det blir jo veldig avhengig av både optikken du bruker og hvor mye scenebelysning det er. Tok en rask titt over bildene fra sist gang jeg fotograferte en konsert, og der går jo spennet fra rundt 300 til 6400 (som er det maksimale jeg har satt i auto-iso-innstillingene). Og det på f/1,4 med 1/90 sek som lengste lukkertid. Skulle jeg hatt et DX-hus så ville jeg nok holdt meg til lyssterk fastoptikk i hvert fall (jeg leker med tanken på D750 med 35mm f/1,4 og D500 med 50mm f/1,4 som konsert-kombo). Kan ikke uttale meg så mye om AF på Canon siden jeg er Nikon-bruker. Tror alt i alt så ville jeg nok gått for 5D mk III, jeg ser ikke helt at det ekstra du får på AF-fronten med 7D mk II har så mye å si for konsertfoto. Men samtidig så kan det være du fotograferer mer energiske konserter enn jeg gjør Lenke til kommentar
Paal Martin Hansen Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Hvor føler du ISO'en havner på maks?Det blir jo veldig avhengig av både optikken du bruker og hvor mye scenebelysning det er. Tok en rask titt over bildene fra sist gang jeg fotograferte en konsert, og der går jo spennet fra rundt 300 til 6400 (som er det maksimale jeg har satt i auto-iso-innstillingene). Og det på f/1,4 med 1/90 sek som lengste lukkertid. Skulle jeg hatt et DX-hus så ville jeg nok holdt meg til lyssterk fastoptikk i hvert fall (jeg leker med tanken på D750 med 35mm f/1,4 og D500 med 50mm f/1,4 som konsert-kombo). Kan ikke uttale meg så mye om AF på Canon siden jeg er Nikon-bruker. Tror alt i alt så ville jeg nok gått for 5D mk III, jeg ser ikke helt at det ekstra du får på AF-fronten med 7D mk II har så mye å si for konsertfoto. Men samtidig så kan det være du fotograferer mer energiske konserter enn jeg gjør Så absolutt! Hva slags hus brukte du der? Eneste jeg finner noe vanskelig med såpass lyssterke objektiv er jo det at der mindre spillerom på feilfokus men dette er jo også smak og behag Er forsåvidt alt mulig! Du kan jo ta en titt her Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Så absolutt! Hva slags hus brukte du der?Nikon D750 (og en miks av AF 50mm f/1,4D og Sigma 35mm f/1,4A). Du kan for så vidt se exifen hvis du klikker på "i"-knappen nede til høyre under hvert bilde. Eneste jeg finner noe vanskelig med såpass lyssterke objektiv er jo det at der mindre spillerom på feilfokus men dette er jo også smak og behag Står du på litt avstand fra scenen, så er min erfaring at det er nok skarphetsdybde til at det går greit. Er du rett oppi trynet på artistene, så kan det godt være det lønner seg med litt mindre blenderåpning (eller en investering i utstyr for fokuskalibrering). Er forsåvidt alt mulig! Du kan jo ta en titt herSer ut som du tar bilder av litt mer spretne band enn jeg har gjort, ja. Så da kan jeg godt se behovet for følgefokus og seriebildehastighet. Men om forskjellen på 5D mk III og 7D mk II er stor nok på den fronten til at det er verdt det for konsertfoto må nesten noen som har brukt dem uttale seg om Endret 2. mai 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
Pek0 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Så absolutt! Hva slags hus brukte du der?Nikon D750 (og en miks av AF 50mm f/1,4D og Sigma 35mm f/1,4A). Eneste jeg finner noe vanskelig med såpass lyssterke objektiv er jo det at der mindre spillerom på feilfokus men dette er jo også smak og behag Står du på litt avstand fra scenen, så er min erfaring at det er nok skarphetsdybde til at det går greit. Er du rett oppi trynet på artistene, så kan det godt være det lønner seg med litt mindre blenderåpning (eller en investering i utstyr for fokuskalibrering). Er forsåvidt alt mulig! Du kan jo ta en titt herSer ut som du tar bilder av litt mer spretne band enn jeg har gjort, ja. Så da kan jeg godt se behovet for følgefokus og seriebildehastighet. Men om forskjellen på 5D mk III og 7D mk II er stor nok på den fronten til at det er verdt det for konsertfoto må nesten noen som har brukt dem uttale seg om Ja okei.. Men tusen takk for svar! Det belyser jo en del ting uansett! Man får vel ta seg en tur innom Scandinavian Foto og teste begge karene tenker jeg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) 6D skal jo være designet for bla. denne type fotografering, spørsmålet blir om følgefokus klarer å følge med i mørkere omgivelser uansett kamera. Med 7D mkI fikk jeg best autofokus ved og bruke senterfokuspunkt og en egen knapp til fokusering, prøvde jeg for mange fokuspunkt syntes jeg det ble for mye jaging/feil fokusering. Men jeg har kun fotografert en konsert så mine kunnskaper er meget begrenset på dette området Endret 2. mai 2016 av Nautica Lenke til kommentar
Pek0 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 6D skal jo være designet for bla. denne type fotografering, spørsmålet blir om følgefokus klarer å følge med i mørkere omgivelser uansett kamera. Med 7D mkI fikk jeg best autofokus ved og bruke senterfokuspunkt og en egen knapp til fokusering, prøvde jeg for mange fokuspunkt syntes jeg det ble for mye jaging/feil fokusering. Men jeg har kun fotografert en konsert så mine kunnskaper er meget begrenset på dette området Ja det er det! For den er jo laget for -3 EV så det fungerer meget godt! Hva bruker du det til hovedsakelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå