Gå til innhold

Lønn som nyudannet sivilingeniør

Anbefalte innlegg

Lurte litt på lønn som nyudannet sivilingeniør. Skal på intervju neste uke, og da kan spørsmålet om lønn dukke opp. Det er et lite firma (3 ansatte) i privat sektor, 2-åring stilling. I følge Tekna tjente nyudannede sivilingeniører 510k i 2015.

Foreldrene mine mener jeg burde legge meg på ca 450k, pga situasjonen i arbeidsmarkedet. Jeg mener det er for lavt, og at det kan slå negativt ut i vurderingen av meg. Vil det være greit å være lite konkret i intervjuet og si "et sted mellom 450 og 500k, men lønn er ikke hoved-motivasjonen for jobben", noe det heller ikke er. Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke nevne lønn, kan hende de er villig til å tilby høyere enn det du ønsker til og med. Hvis de spør hvilke tanker du har rundt lønnen, kan du bare nevne at det har du ikke tenkt på, og det er ikke det som motiverer deg til denne jobben.

La de være den som første som opplyser lønnsnivået, så kan du velge å forhandle etter det. Du får minst 450,- uansett tenker jeg.

Lenke til kommentar

Tekna uteksaminert 2015

SEKTOR         GJ.SNITT        NEDRE KVARTIL
Privat         509.000         480.000
Kommunal       493.000         470.000
Statlig        450.000         430.500 

Kan kanskje se for meg at snittet blant medlemmer av Tenka er noe høyere enn snittet blant de som ikke er medlemmer.  I tillegg så har hva du er spesialisert innen endel å si. Synd at de ikke har noen lønnsstatistikk spesifisert etter hva slags type ingeniør hos Tekna.

450.000 er i hvert fall i det nedre sjiktet av hva jeg ville godtatt. Spesielt fordi det er en toårig stilling, som dermed ikke gir noen langsiktig løsning, (antakelig pga en kontrakt de har fått inn?). Men du får nesten bare se an, hvor mange jobber har du søkt, hvor interessant virker jobben i seg selv, osv. Tipset til Logaritmemannen høres forøvrig lurt ut.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tanken den, men under 350 000,- som ingeniør er misbruk av den ansatte.

Ja, 350000 kr er for lavt selv for en nyutdannet siv.ing. Rundt 450000 kr bør man kunne få som nyutdannet, spesielt siden den "anbefalte" lønnen Tekna refererer til ligger litt over 500000 kr.

Lenke til kommentar

Dersom du får spørsmål om lønn så bør du berre svare at du forventer deg ei konkurransedyktig lønn, får du meir spørsmål så henviser du berre til lønnsstatistikken og kva Tekna anbefaler som startlønn.

Så får du heller gjere ei vurdering av lønnsnivået når du får lønnstilbudet. Sjølv meinar eg at det er arbeidsgiver som er den profesjonelle parten sin jobb å finne ut kva dei må tilby i lønn for å tilknytte seg den ønskede kompetansen og arbeidsinnsatsen.

Arbeidsgiver må gjere ei vurdering på kva du er verdt, og kva risiko arbeidsgiver er villig til å ta.

Arbeidsgiver veit at du som nyutdanna nok kjem til å ta jobben nesten uansett kva du får i lønn, men om du blir underbetalt så vil det føre til ein vesentlig risiko for at du bytter jobb om eit års tid etter at du har fått opplæring og arbeidserfaring. 

Får du greit betalt frå dag 1 så er sannsynlegheita langt større for at du ikkje bytter arbeidsgiver etter kort tid, noke som igjen gjer at arbeidsgiver får meir utbytte av sin investering. Typisk så er ikkje ein arbeidstakar skikkelig lønnsom før dei har 1-2 års arbeidserfaring og kan jobbe sjølvstendig og effektivt.

Arbeidsgiver vil heller sjølvsagt ikkje betale langt meir enn nødvendig for deg.

Samtidig så er eg forsåvidt enig i dine foreldre at det kan være lurt å ikkje være for kravstor. Totalt sett vil du være betre tjent med å få deg ein jobb med dårlig betaling slik at du opparbeidar deg arbeidserfaring, enn alternativet som i verste fall kan være å gå arbeidsledig.

Men dine foreldre sitt lønnsforslag ville eg tatt med ei klype salt. Husk at inntektsnivået har endra seg mykje dei siste åra, så eg ville ikkje stolt på at dine foreldre nødvendigvis er oppdatert på dagens arbeidsmarked.

Husk også at det er mulig å forhandle fram andre lønnsavtalar. Innan privatsektor har det blitt meir vanlig å tilby ei lav lønn i prøvetida, og ein avtale om lønnsjustering etter prøvetida. Så om du får tilbud om ei starlønn på f.eks. 350 000 kr, men med lovnad om at lønna blir justert til 550 000 kr etter seks månedar, så vil det fort være meir lukrativt enn å få ei startlønn på 500 000 kr frå dag 1.

PS. Sidan det er snakk om ei stilling som kun varer i 2 år så ville eg brukt det som argument for å kreve meir lønn. Du tek tross alt ein viss risiko med å velge ei 2 års stilling i staden for ein fast jobb. Kven veit, om 2 år kan arbeidsmarkedet for ingeniørar være langt dårligare enn i dag. Så då bør du ha litt ekstra i lønn for å kompansere for at du kan risikere å måtte gå arbeidsledig ei stund etter 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...