Populært innlegg Magnum p.i. Skrevet 1. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 1. mai 2016 Tiden var inne for EU kontroll av min Alfa Romeo 159, og siden jeg bor ti minutters gange unna Snap Drive Majorstua tenkte jeg det var greit å ta den dit. Selv syns jeg bilen var i god stand, og regnet ikke med at det ville by på noen problemer å levere den der.. Dessverre var det ikke så enkelt. Da jeg oppdaget mitt tredje ubesvarte anrop fra Snap Drive utpå ettermiddagen begynte jeg å ane fare på ferde. Mekaniker: "Ja...nå har jeg kontrollert bilen din...og det er ganske mange feil på den." Jeg: "Jaha..hva er det du har funnet?" Mekaniker: "Tåkelysene er feiljustert, bakbremsene dine henger på...også har du en ganske stor diesellekkasje." Jeg: "Oi..det høres ikke bra ut.." Mekaniker: "Nei. Det blir en ganske stor jobb.." Jeg: "Akkurat. Hvor stor jobb?" Mekaniker: "Altså, jeg må justere lysene, bytte bremser, kjøre motorrens for å finne ut mer om drivstofflekkasjen..det kan koste litt det her altså." Jeg: "Javel, hvor mye vil det bli, alt i alt?" Mekaniker: "Lys, bremser, drivstofflekkasje...må bestille en ny slange fra Italia, det tar to uker... Alt i alt blir det 11 700 kroner." Nå hadde det seg imidlertid sånn at jeg ikke hadde tenkt å reparere noe som helst hos Snap Drive. Jeg dro dit fordi det var kort vei hjemmefra, slik at det ikke ville bli fort unnagjort. Forklarte dette for mekanikeren, og sa han kunne skru sammen bilen igjen slik at jeg kunne hente den og ordne resten et annet og billigere sted. Dette var han veldig tvilende til, og sa at det antageligvis ikke var noe han ville rekke i løpet av arbeidsdagen. Bilen måtte dermed bli på verkstedet over natta. Og han skulle kontakte meg neste dag. Neste dag kom, og timene gikk...jeg ringte Snap Drive og spurte om bilen var klar til å hentes. Det var den ikke. Likevel ville de veldig gjerne fikse bilen for meg. I mellomtiden hadde jeg kjøpt Brembo bremseskiver og klosser på egenhånd, og de var allerede på vei i posten. Og jeg hadde avtalt med et verksted ute på bygda som jeg pleier å bruke at de skulle fikse bilen for meg. Neste morgen ringer mekanikeren meg igjen. Mekaniker: "Du...jeg har sett litt mer på bilen din, og jeg kan egentlig ikke la deg kjøre herfra med den sånn som der nå altså - så jeg tenkte jeg skulle gi deg en god deal." Jeg: "Jammen det høres jo bra ut! Hva er en god deal?" Mekaniker: "Altså, jeg tror kanskje jeg kan gjøre den drivstofflekkasjen litt billigere. Har lyst til å bare prøve å bytte en pakning i stedet for hele slangen. Den koster 200 i stedet for 6000 (!!!?), så der sparer du en god del. Også tenkte jeg du kunne få litt prosenter på de bremsedelene." Jeg: "Det er jo veldig ålreit av deg, men nå har det seg sånn at jeg allerede har bestilt bremser og avtalt med et annet verksted. Så det blir nok ikke aktuelt." Mekaniker: "Ja, ok. ...men da vet jeg jo at du er på saken.. Men du vil kanskje komme hit for etterkontroll når du har fått ordna den?" Et par timer etterpå hentet jeg bilen på verkstedet. Og 3556 kroner fattigere reiste jeg derfra med mange påminnelser om hvor farlig det var å kjøre med bilen. At drivstofflekkasjen i verste fall kunne gjøre at den tok fyr, og at motorfestet mitt var totalt ødelagt. I stedet ble bilen levert til et verksted på Disenå utenfor Skarnes, hvor mekanikeren kom fram til at det faktisk ikke var noen drivstofflekkasje i det hele tatt, men oljelekkasje som ble tettet med pakningspasta. Motorfestet fikk jeg høre at "ikke så så galt ut", og bremsene ble byttet på 1,5 time. Pris inkludert etterkontroll kom på 1670 kroner. Pluss bremsene jeg betalte 1100 kroner for. Jeg gjentar, Snap Drive Majorstua skulle ha 11 700 kroner - og de ville fikse en drivstofflekkasje som ikke eksisterte. Og tilbudet om å ta etterkontrollen hos de ble selvfølgelig glatt avslått. Nå kan jeg selvfølgelig ta selvkritikk for å ha levert bilen min hos Snap Drive, men vil likevel advare andre og be de kjøre i store sirkler rundt dette stedet. Antageligvis har de ikke hatt kunder som har tittet under sitt eget panser før, og på Oslo vest blir det sikkert god business av sånt. 11 Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Veldig bra at du gidder å ta deg tid til å skrive et innlegg for å advare oss andre. Vil tro det er veldig mange andre verksteder som lurer kunder trill rundt. Det beviser jo egentlig bare at man bør få en vurdering fra flere verksteder før man punger ut i det vie og breie. 4 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Burde hatt et eget nettsted a la Legelisten for slike erfaringer. Tipper det hadde fått fart på sakene. Slik det er i dag kan verksted med høyst tvilsom praksis (som dette) fortsette å ture fram i åresvis, det er endelig nok av kunder som ikke kjenner historien... 3 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Har vært borti noe tilsvarende selv. Verkstedet har nå byttet navn og forhandler ikke Skoda lengre, men på min første EU kontroll fant de dieselflekker nederst i motorrommet. Jeg tenkte ikke noe mer på saken, men det som er merkelig er at det er absolutt ingenting galt med bilen og ingen som har kommentert på det de fant den dagen, selv ikke 6 år senere. Er nok mange som tenker "oida" dette må jeg fikse. La meg kaste litt penger på de slik at jeg får ordnet opp i dette "farlige" greiene. Renspikket tøv hele greia. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Snapdrive er jo kjent for denne måten å jobbe på.. Ikke så overraskende med tanke på hvem eierne er (Bertel O. Steen Invest) 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 3556 kr for en eukontroll? Koster ikke dette 795,- de fleste steder? 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Dette er jo helt vanlig praksis hos slike steder som snapdrive. De leter etter masse feil og forklarer inn i det uendelige hvor dårlig forfatning bilen din er i. Alltid husk at mekanikere som jobber på slike steder har provisjon for å selge mest mulig og gni reprasjonstimer, og derfor har personlig motiv for å ljuge om alt mulig rart. 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Så han mekanikeren i Pondus er typisk SnapDrive ansatt? 1 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Så han mekanikeren i Pondus er typisk SnapDrive ansatt? Han hadde nok fått jobben. 3 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 3556 kr for en eukontroll? Koster ikke dette 795,- de fleste steder?Akkurat dette lurer jeg også på.Ellers er det endel mekonomen verksteder som driver på samme måte, er nok ikke rent lite Ola Nordmann blir "lurt" til å koste på unødvendig i løpet av ett år.... 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 En PKK / EU-kontroll burde kunne ligge på rundt en tusenlapp, ikke så mye mer. Men f.eks 1.500,- er heller ikke nødvendigvis veldig feil. Det er faktisk endel utgifter for et verksted å foreta en PKK, spesielt etter at nivået på den ble skjerpet for en tid siden. Så 795,- vil jeg tro er helt i grenseland for hva de kan ta uten å "tape" penger på det. Alle som har lavere pris enn ca såder tenker jeg må ha behov for å hente inn et overskudd på feil de finner. Ergo; jo fler feil de finner jo mer potensiell fortjeneste. Jeg har hatt en vane for å gå til verksted som IKKE reklamerer for lav pris på PKK, og har vel tilgode å bli prøvd lurt i forbindelse med det. Det trenger ikke ha en sammenheng, men jeg innbiller meg det. Glassverksteder derimot, der har jeg inntrykk av at de fleste prøver å lure deg med å si at denne ruten er utenfor mulighet for reparasjon / sliping. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Mange verksteder som utnytter folk ja.. Det beste er å ha litt peiling selv slik at man kan settte de på plass ;-) Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 3556 kr for en eukontroll? Koster ikke dette 795,- de fleste steder? Prisen var 780,- i utgangspunktet. Økningen til 3556,- kom som følge av feilsøking (1136,-) og "vasking, smøring og justering av bremser bak" (1299,-). Pluss at de justerte tåkelyset til 324 kroner. Sistnevnte ba jeg han om å gjøre, men feilsøkingen ble foretatt uten at jeg fikk beskjed om det. Sendte Snap Drive en mail her om dagen hvor jeg ba om prisoverslaget for det resterende arbeidet for å få bilen EU-godkjent. Det kom på 9176 kroner: http://bildr.no/image/citrS3hs.jpeg. Og her er regningen jeg faktisk endte opp med betale på et annet verksted: http://bildr.no/image/bFNpWDN4.jpeg I tillegg kjøpte jeg bremseskiver og klosser selv fra Tyskland, til en pris av 1120 kroner. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Nettopp av slike grunner jeg benytter meg av bedrifter som kun driver med bilkontroll. Slipper du å ta høyde for at de kanskje vil tjene penger på unødvendig reparasjoner. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Hvis du ikke har bedt om en feilsøking, så skal du heller ikke betale for det. 1 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 3556 kr for en eukontroll? Koster ikke dette 795,- de fleste steder? Prisen var 780,- i utgangspunktet. Økningen til 3556,- kom som følge av feilsøking (1136,-) og "vasking, smøring og justering av bremser bak" (1299,-). Pluss at de justerte tåkelyset til 324 kroner. Sistnevnte ba jeg han om å gjøre, men feilsøkingen ble foretatt uten at jeg fikk beskjed om det. De har vel ikke lov til å bare starte på et slikt arbeid uten å spørre om tillatelse? Det er vel et visst beløp de kan gjøre noe med uten å gi beskjed, men 1136.- er litt drøyt synes jeg. Spesielt når feilsøkingen ga feil resultater. Jeg ville sjekket muligheten for å få pengene tilbake. 1 Lenke til kommentar
Nicola Møller Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg har en ny historie om dette stedet. Etter jeg hadde tatt EU-kontrollen på bilen min i BilXtra, på Skøyen, tidlig på våren, skulle jeg skifte dekk litt sent (Juni). Siden BilXtra da så ut til å være nedlagt, ringte jeg SnapDrive på Majorstuen: De skiftet dekkene og gjorde meg oppmerksom på at bremsene var rustne og måtte byttes. Jeg syntes det var rart at jeg hadde kommet med dette gjennom EU-kontrollen, men bilen drar på årene, og jeg hadde opplevd før at ikke EU kontrollen hadde oppdaget kritiske feil. Så jeg byttet bremsene bak, som anbefalt, men fra dagen, som jeg kom hjem fra verkstedet, virket ikke håndbrekket lengre. Det hadde virket fint dagen før. Det kan selvsagt være tilfeldig, men er nok et merkelig sammentreff. Uansett skal et verksted som har reparert bremsene på en bil ikke slippe kunden avgårde med en håndbrekk, som ikke virker, uten å informere om dette. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Habla Møberg skrev (På 1.5.2016 den 20.58): Burde hatt et eget nettsted a la Legelisten for slike erfaringer. Tipper det hadde fått fart på sakene. Slik det er i dag kan verksted med høyst tvilsom praksis (som dette) fortsette å ture fram i åresvis, det er endelig nok av kunder som ikke kjenner historien... Er en FB-gruppe som heter Svartelisten som det kan være lurt å følge med på. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Dragen skrev (På 1.5.2016 den 22.47): 3556 kr for en eukontroll? Koster ikke dette 795,- de fleste steder? 1400 kr heromkring. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg betalte 990 for en måned siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå