Mastiff Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) I øyeblikket har vi en Golf Plus (Pensjonist...) 1996 og en Touran 1995, begge med DSG, men fra høsten av flytter vår yngste ut og vi skal flytte til et sted som er mer "syklebart", og da trenger vi ikke mer enn én bil. Det trenger ikke være en racer, jeg har en Honda Blackbird som gir meg utløp for den delen, og som jeg bruker mye om sommeren. Vi får også mulighet å sykle til butikken, og ikke minst har jeg hjemmekontor og trenger aldri dra noe sted for å jobbe. Så da skal vi selge de to og kjøpe en noen hakk nyere og bedre bil, som vi så har tenkt å kjøre omtrent til den ramler fra hverandre. De absolutte kravene er automat og adaptiv cruise control. Helst diesel (pga. drivstofforbruket) DAB og muligheten til å trekke iallfall halvannet tonn (båten) er også krav, men det er lett å oppfylle. Det blir snakk om å handle til høsten, og jeg håpet å havne et sted mellom 200 og 250 høvdinger for en bil som har kjørt godt under 100 000 kilometer. Jeg har ingen spesielle preferanser, men en sterk antipati mot franske biler (sikkert ikke logisk, de må jo ha forandret seg litt de siste ti årene, men likevel...), Fiat og kvalitet er ikke ord jeg ofte har hørt sammen, Kia hadde ynkelige kjøreegenskaper og fraværende kvalitetsfølelse sist jeg prøvde det, for 5-6 år siden, og Audi/Mercedes/BMW gir for lite bil for pengene. Ellers kan det godt være tysk, japansk eller tsjekkisk. En Skoda Superb ville vært fint, men den er vel ikke å få med adaptiv cruise i den prisklassen. Og det aller viktigste er er et langvarig, billig bilhold. Så alt som er av dårlig kvalitet, er uaktuelt. Regner med å kjøre den i minst ti år før jeg bytter igjen, og da sannsynligvis til noe med batteri eller (selv om jeg tviler mer på framtiden til det enn Spetalen gjør) hydrogen. Karosseriet bør være stasjonsvogn eller helst noe suv-lignende, og minimum Passat-størrelse, for selv om vi er hundeløse nå, er det jo mulig at vi kjøper en ny mastiff i løpet av ti år, og en sedan eller småbil holder ikke til 75 kilo tenner og klør. Siden det blir den eneste bilen vi skal ha, er det nok best ikke å ha en varebil. Så vanlig femseter er helt greit. Jeg har sett på Tiguan, men det er neppe mulig å få en sånn innenfor prisklassen som har kjørt få nok kilometer og har adaptive cruise. Er det noen som har noen fornuftige forslag? Edit: Mer utstyr er jo selvsagt bedre. Nøkkelfri inngang og start er fint. Jeg liker Fords versjon med varmetråder i frontruta, så man slipper å skrape. Men fjernstyrt Webasto er jo også fint. Firehjulstrekk er aldri noen ulempe heller. Filvarsling og utallige sikkerhetsdingser har jeg ikke noe spesielt behov for, jeg foretrekker å ta meg av sånt selv. Slår som regel av ESP når jeg kjører på vinterføre... Endret 1. mai 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 1. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) Mobile999, takk for tipset! Toyota er jo kvalitet. Jeg visste ikke at de hadde adaptiv cruise. Og Avensis er ikke stygg (i motsetning til Prius, som bærer preg av å være designet av en komité...i sjimpanserburet i dyrehagen)! Edit: Det eneste er at jeg ikke vet hvordan CVT-kasse er å kjøre med, i forhold til en dobbeltkløtsjkasse. Men den praktiske forskjellen er kanskje ikke så stor? Snylter, oops... 2005 og 2006, mente jeg! Endret 1. mai 2016 av Mastiff Lenke til kommentar
oOF Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) CVT mot DSG er noe helt annet. Hvis du kjører som en pensjonist er CVTn god, men en vanlig automat eller DSG er nok å foretrekker for de fleste. Selv syns jeg faktisk CVT-kasser fungerer helt greit av det jeg har prøvd. Men husk at man må lære seg å tolerere at motoren spinner til sinnsvake turtall ofte. Endret 1. mai 2016 av oOF Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 1. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2016 Det høres ikke helt bra ut, nei. Minner meg litt om DAF og Volvo 340 på 1970-tallet. Da man kunne kjøre like fort framover som bakover! Jeg vil nok helst ha trinn i automatkassa da. Pensjonist kjører jeg absolutt ikke som, selv om jeg er 50! Det måtte i så fall være som pensjonisten Mick Fleetwood, som jeg så på Top Gear i går! Jeg har for øvrig også sett en annen bil som ser ganske lovende ut: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=56898034 En Accord Diesel Executive, med det meste av det jeg vil ha. Riktignok ikke nøkkelfri, men det kan jeg nok leve uten. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 CVT-girkassa i Avensis er designet slik at den simulerer en 7-trinns automat. Den kan gires med spakene på rattet. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 1. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2016 Høres bra ut. Den er på lista. Sammen med Hondaen, og kanskje Honda CRV og Octavia. Jeg må iallfall få prøvekjørt alt sammen før jeg bestemmer meg. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 CVT mot DSG er noe helt annet. Hvis du kjører som en pensjonist er CVTn god, men en vanlig automat eller DSG er nok å foretrekker for de fleste. Selv syns jeg faktisk CVT-kasser fungerer helt greit av det jeg har prøvd. Men husk at man må lære seg å tolerere at motoren spinner til sinnsvake turtall ofte. Kjører selv auris hsd, greit nok. Hva med rav hybrid. Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 1. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2016 Jeg ser på RAV, ja. Men jeg får vel neppe en hybrid for 250 høvdinger. Som jeg skrev, er omtrent der jeg setter grensa. Jeg kan nok gå opp til 300 hvis jeg virkelig finner noe som passer. Men jeg tror vel ennå ikke det holder til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå