Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er elbil et godt valg?


Anbefalte innlegg

 

denne er fin: *snipp*

 

Videoen hvor han lister opp alt som har gått til helvete på bilen i den perioden er dobbelt så lang. Alt gjort under garanti, ja, men likevel irriterende. Mye er selvfølgelig også endret/rettet etter at de første Model S'ene ble levert.

 

Og siden billigste Model S på finn er over 3 ganger trådstarters budsjett, blir det en diskusjon for en annen tråd...

Nyland har kjørt over 100k km, så garantien dekker kun drivenhet og batteri. Ev. andre feil må han dekke selv, men det spørs om Tesla tar kostnaden pga. god PR. Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 
Nyland har kjørt over 100k km, så garantien dekker kun drivenhet og batteri. Ev. andre feil må han dekke selv, men det spørs om Tesla tar kostnaden pga. god PR.

 

 

Husk at vi har reklamasjon her i Norge, det kombinert med PR gjør nok at han får mye dekket om noe oppstår. Men det er også flere uten PR'en som får ting dekket som er kjente feil pga reklamasjon. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nyland har kjørt over 100k km, så garantien dekker kun drivenhet og batteri. Ev. andre feil må han dekke selv, men det spørs om Tesla tar kostnaden pga. god PR.

 

Husk at vi har reklamasjon her i Norge, det kombinert med PR gjør nok at han får mye dekket om noe oppstår. Men det er også flere uten PR'en som får ting dekket som er kjente feil pga reklamasjon.

Reklamasjonsretten er ingen garanti for at Tesla automatisk dekker kostnaden. Det er flere som har fått regninger på titusner av kroner.
Lenke til kommentar

 

 

 

Husk at vi har reklamasjon her i Norge, det kombinert med PR gjør nok at han får mye dekket om noe oppstår. Men det er også flere uten PR'en som får ting dekket som er kjente feil pga reklamasjon.

Reklamasjonsretten er ingen garanti for at Tesla automatisk dekker kostnaden. Det er flere som har fått regninger på titusner av kroner.

 

 

Kommer vell an på om det faller innenfor eller utenfor det som bør være en reklamasjons sak, men jeg har ikke inntrykket av at Tesla er kjipe her. tvert i mot. De har jo en del kjente feil etterhvert, så da må de nesten reklamere når det oppstår innenfor perioden.

Lenke til kommentar

Husk at vi har reklamasjon her i Norge, det kombinert med PR gjør nok at han får mye dekket om noe oppstår. Men det er også flere uten PR'en som får ting dekket som er kjente feil pga reklamasjon.

Vet du hva reklamasjonsrett egentlig betyr?

Lenke til kommentar

 

Husk at vi har reklamasjon her i Norge, det kombinert med PR gjør nok at han får mye dekket om noe oppstår. Men det er også flere uten PR'en som får ting dekket som er kjente feil pga reklamasjon.

Vet du hva reklamasjonsrett egentlig betyr?

Ja, det omhandler fabrikasjonsfeil og vare som ikke er som beskrevet under handel. Men du må gjerne fortelle meg hva du mener er feil med påstanden.

Lenke til kommentar

Det er vel neppe relevant å trekke inn Model S når man ser trådstarters spørsmål, men i menigheta er den vel alltid relevant kanskje..

 

Det er litt pussig at du omtaler de som liker elbil som "menighet" når du selv virker å ha et nærmest religiøst hat mot elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vel neppe relevant å trekke inn Model S når man ser trådstarters spørsmål, men i menigheta er den vel alltid relevant kanskje..

 

Det er litt pussig at du omtaler de som liker elbil som "menighet" når du selv virker å ha et nærmest religiøst hat mot elbiler.

 

Det har jeg så absolutt ikke, men batteribiler som det her er snakk om er feil vei å gå.

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel neppe relevant å trekke inn Model S når man ser trådstarters spørsmål, men i menigheta er den vel alltid relevant kanskje..

 

Det er litt pussig at du omtaler de som liker elbil som "menighet" når du selv virker å ha et nærmest religiøst hat mot elbiler.

 

Det har jeg så absolutt ikke, men batteribiler som det her er snakk om er feil vei å gå.

 

 

Det virker som veldig mange har ett slikt religøst hat mot elbiler, finnes jo egne grupper på Facebook til og med.

 

Egentlig bør vi som elbileiere ligge så lavt som mulig, og la elbilhatere holde på. Jo lenger jeg kan være en blandt "få" elbileiere jo lenger vil jeg sannsynligvis nyte av ekslusive elbilgoder. :w00t:

Lenke til kommentar

Hvis du skal se det økonomiske aspektet ved å kjøpe el bil så er det helt klart det lureste.

Med så mye subsidier man får er det dumt å ikke få en del av kaka hvis man klarer seg med de begrensingene man får.

Så får andre diskutere om det er kvaliteten eller subsidiene som gjør at folk velger det.

 

Leaf og Golf som du er inne på er også de to beste kandidatene slik du vurderer.
Ettersom bilene ikke er enkle biler å reparere selv anbefales det å kjøpe av en forhandler og gjerne med garanti.

 

Vi så nettopp i3 komme med en betydelig rekkevidde økning, Nissan og VW er nok ikke langt unna de heller.

Da vil man se en vesentlig reduksjon i bruktbil prisene på de utgående modellene som gjerne vil gjøre de til enda bedre kjøp.

Lenke til kommentar

 

Vi så nettopp i3 komme med en betydelig rekkevidde økning, Nissan og VW er nok ikke langt unna de heller.

Da vil man se en vesentlig reduksjon i bruktbil prisene på de utgående modellene som gjerne vil gjøre de til enda bedre kjøp.

 

E-golf kommer også med større batteri neste år, 48% økning. 

Lenke til kommentar

Ettersom bilene ikke er enkle biler å reparere selv anbefales det å kjøpe av en forhandler og gjerne med garanti.

 

Er fossilbiler enkle å reparere selv? De fleste gjør det neppe selv. Elbiler har jo mindre deler som kan gå i stykker og trenge reparasjon også. Så jeg skjønner ikke helt argumentet ditt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, elbil gir mening. Det er biler med en mye enklere drivlinje, mye mindre som kan gå galt. Færre slitedeler og mindre bremseslitasje. Driftsutgiftene er veldig redusert, spesielt om du lader hjemme.

 

En god elbil har også veldig god plassutnyttelse. Mer plass til overs for lagring, flatt gulv, mer åpent interiør.

 

Mindre støy og veldig lettkjørt.

 

 

Skulle til å råde deg mot disse bilene, da BMW i3 etter min mening er et bedre valg. Ikke for å prøve å få deg til å angre, men sånn for informasjon til andre:

 

De har en platform spesiallaget for elbiler. Batterimodulen sitter i gulvet (som på Tesla-biler) og er laget for å lett kunne byttes ut, slik de gjør i Europa i år da årets modell fikk 50 % økt rekkevidde. Dvs., at siden de nye modulene har helt lik formfaktor gjør det enkelt for dem å oppgradere til høyere rekkevidde og også tilby dette til tidligere kunder. Bilen er superlett og definitivt den mest effektive elbilen som er. Førerhuset er laget av karbonfiberarmert plastikk som er sterkere og lettere enn aluminimum. Dette gjør at bilen veier 1195 kg. Dette er ikke avgjørende for hvermandsen sånn sett, men er en av grunnene til hvorfor bilen er så gjennomtenkt.

 

Materialene er veldig utvalgt iforhold til bærekraftighet. Investeringene de har gjort viser at de er veldig serriøse. Fabrikken som produserer disse bilene går på 100 % fornybar energi og bruker materialene veldig effektivt.

 

Sikkerheten er også mye bedre når du kommuniserer med bilen og går gjennom en BMW-server der trafikken blir kryptert.

 

Bilen har et avansert kjølesystem som til enhver tid regulerer temperaturen på batteriet. Dette kombineres med kupéoppvarming med ventiler. Batteriet (som kommer fra Samsung SDI) er estimert til å være i 15-20 år, ifølge eksperter.

 

Det er trolig mer enn hva Leaf og e-Golf sine batterier vil vare, grunnet manglende batteriregulering.

 

Selve bilen er også både lettkjørt og kjapp. Veldig gjennomtenkt interiør med en god kombinasjon av design og funksjon. Den er også overraskende komfortabel. Det føles ikke som en vanlig bil som bare har fått ny drivlinje og batterier smelt ned i gulvet (ja, jeg peker på e-Golf).

 

Jeg vet den koster mer og bare er en fireseter, men i forhold til hva du faktisk får så vil jeg si det på mange måter er verdt det. Det er definitivt en bedre elbil enn hva konkurrentene tilbyr. Og til tross for at bilen blant annet er laget med karbonfiber, så tjener de penger på den. De har klart å effektivisere mange ledd i produksjonen og gjort mange gode investeringer som vil føre til fremtidige interessante biler.

 

Ikke det at jeg tror Nissan kommer til å tape, de har solgt dessidert mest elbiler og vil nok fortsette å selge mange biler. Det blir interessant å se neste generasjons Leaf, jeg tror og håper den vil vise hvor serriøse de er når det gjelder elbiler. Jeg er litt skeptisk på konseptene deres da. Som kjent stemmer ikke produksjonsbilene overens med konsepter...

 

 

 

Det jeg hører fra mange når ej sier jeg ønsker meg en elbil er jo det med bytte av batteripakke. 

Noen som vet hva dette vil koste på feks en Nissan Leaf eller en eGolf? Og hva betyr det med 8 års garanti på batteri? Vil det si at om batteripakken streiker bytter dem den kostnadsfritt?

 

Er det stor risiko å kjøpe en elbil som er 3-4 år gammel?

 

 

Edit:

Ang andre biler jeg har sett for meg er Volvo S60 og VW Golf. Begge ligger rundt 150-200k på rundt 2011++ modell

Batteriene varer lenger enn folk tror. Til og med på Leaf og e-Golf som ikke har aktiv temperaturregulering på batteriene. Det har vist seg å påvirke batteriene på disse bilene negativt, da temperaturene går utenfor komfortområdet uten at bilen kan gjøre noe med det.

 

Det er ikke mye risiko, du har bare mindre spillerom å gå på.

 

 

 

Stor sjanse for at El-biler vil miste alle fordeler i 2017 (slutt på gratis bom, parkering, ferje etc.)

Nei.

 

Det er en viss sjanse for at noen av fordelene vil gå bort mens andre blir redusert. Det er også stor sjanse for at ulempene med brenselsbil vil øke. Dvs. høyere bombavgift og høyere avgifter generelt sett. Det vil ikke bli en fryd å eie en brenselsbil.

 

Gratis bompassering vil vare ihvertfall en liten stund til. Hvis man må betale for passering vil det være mye lavere enn andre typer biler.

 

Parkering blir opptil kommunen å bestemme, så det kan bli spennende.

 

Andre ting som driftsutgifter vil være store fordeler med elbil uansett hva som skjer.

 

 

 

El bil i Norge? Njaa.... dem har jo problemer med

rekkevidden når man ønsker å ha på klimaanlegg, radio etc.

Og også elendig på å takle Norsk vinterkulde (bruker mye mer batteri = kortere rekkevidde).

De har ikke "problemer", det er en naturlig reduksjon i rekkevidde. Du mister 10-30 % av rekkevidden, avhengig av temperatur. Dagens elbiler (i3, Leaf, e-Golf etc.) vil få deg minimum 150 km på vinterstid, noe mer med økonomisk kjøring.

 

Radio har absolutt ingenting å si for rekkevidden. Forbruket er så lavt at du ikke trenger å nevne det som faktor en gang. Klimaanlegg vil påvirke rekkevidden, selvsagt, men det er derfor man skal gå etter EPA-estimat og ikke tro blindt på de europeiske tallene.

 

Jeg har kjøpte elbil og kjører den akkurat som jeg skulle kjørt en hvilken som helst annen bil. Så mye varme jeg føler for, fullt volum på anlegget og ikke økonomisk kjørestil.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det er iallefall ingen tvil for meg, jeg hadde gått for elbil og har allerede gjort det. koster meg rundt 300 kr pr måned i drivstoff mot 2000 før. En annen ting å tenke på er utgifter ved service og vedlikehold, dette er langt lavere ved elbil og her sparer en mye penger. 

Kostnader til "drivstoff" er mye lavere når man kan lade hjemme, men service er overraskende dyrt. Kostet nesten 4.500 for første års service på trillingen, og den skal ha service hvert år. Denne servicen må (visstnok) tas på merkevekrsted, og dersom man slurver med det mister man batterigarantien, Mye av tiden de har bilen inne på service går til batteritesting. Har også en bensin-Audi, der koster service omtrent det samme (litt mer), men den går ca 2 år mellom hver service, så årlig servicekost er lavere på bensinbilen enn på elbilen.

 

Edit: Trilling = Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn og Citroën C-zero (samme bil, laget av Mitsubishi)

 

Betydelig billigere service enn hva jeg har på mitt vrak av en bensinbil. 7500 i årt pluss 24 000 om jeg ønsker å bytte registerreim.

 

Konklusjonen er at en må se på hvilke elbiler en anser som aktuelle og sammenligne disse med fosilbiler som en finner aktuelle. Først da får en realsistisk sammenligning på driftutgifter. Eneste som hindrer meg fra å ha elbil nå er rekkevidden på disse (Model X&X er utenfor min økonomiske rekkevidde). Men, jeg har en Model 3 reservert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...