Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er elbil et godt valg?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat kjøpt leilighet og per nå leier jeg en bil med noen jeg kjenner (er rundt 15 år og helt OK bil). Fordelen med denne er at jeg betaler lite i mnd (antar det blir rundt 2.500 - 3.000 i mnd inkl bensin til og fra jobb). 

Det har seg slik at jeg gjerne ønsker å kjøpe noe selv når jeg har økonomi til det og jeg har har råd til å ta opp et billån rundt nyåret (kanskje før).
Jeg har sett for meg å kjøpe en bil til rundt 150 000,-, men veldig usikker på hvilken jeg skal gå for. Har sett endel på elbiler - typ Nissan Leaf og Golf. Grunnen til jeg ønsker elbil er hvoudsakelig pga driftutgifter (er vell rundt 10-15% av en vanlig bensin/diesel) og litt pga de andre fordelene som gratis ferge. 

 

Vanlig bruk vil være til og fra jobb. Dette tilsvarer rundt 5-6km hver vei og litt annen kjøring (til og fra butikk, trening, fjell, osv). 
En gang i mnd kommer jeg til å kjøre til og fra hjemmstedet og dette er ca 7 mil hver vei (har mulighet for å lade).

 

Spørsmålet mitt er - vil jeg være tjent med å kjøpe en elbil? Er stort sett korte turer den skal bli brukt til og er sjeldent jeg kjører lenger enn 10 mil i gangen (I desse tilfellene har jeg mulighet for å låne en vanlig bil i mellomtiden med familie).

 

Har som jeg nevnte tidligere sett på Nissan Leaf. 2011-2013 modellene går gjerne for under 150 000,-. Desse har jo fortsatt rundt 4 år med garanti på batteriet og regner med jeg selger før det har gått så lang tid. Har også sett litt på eGolf, men denne blir rundt 250 000,-. Kan gjerne spare lenger å kjøpe denne også om folk mener det er dumt å kjøpe en "eldre" elbil.
Er det noen andre elbiler jeg burde se på, eller har dere noen andre forslag til biler som dere tror ville passet bedre?

Har kjøpt en leilighet hvor det er garasje med mulighet for å lade elbil. 

 

Edit:
Kan forsåvidt nevne at ferge er kun mellom hvor jeg skal bo og hjemmsted. Det er ikke på vei til jobb (hvor jeg vil kjøre daglig)

Endret av Brattus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt an på hvilken bil du vurderer i steden for elbilen, altså kjøper du ett vrak så kommer du kanskje likt ut som med rentekost ift besparelser ved elbil. 

 

Det er iallefall ingen tvil for meg, jeg hadde gått for elbil og har allerede gjort det. koster meg rundt 300 kr pr måned i drivstoff mot 2000 før. 

 

En annen ting å tenke på er utgifter ved service og vedlikehold, dette er langt lavere ved elbil og her sparer en mye penger. 

 

denne er fin: 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

denne er fin: *snipp*

 

Videoen hvor han lister opp alt som har gått til helvete på bilen i den perioden er dobbelt så lang. Alt gjort under garanti, ja, men likevel irriterende. Mye er selvfølgelig også endret/rettet etter at de første Model S'ene ble levert.

 

Og siden billigste Model S på finn er over 3 ganger trådstarters budsjett, blir det en diskusjon for en annen tråd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel neppe relevant å trekke inn Model S når man ser trådstarters spørsmål, men i menigheta er den vel alltid relevant kanskje..

 

Poenget var å få en oversikt over kostnader relatert til elbil ift strøm, det var ikke meningen at han skulle kjøpe S, det er jo utelukket... 

 

Men det måtte jo såklart komme en menighets påstand ut av det. Det var nok ett godt bidrag til tråden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er iallefall ingen tvil for meg, jeg hadde gått for elbil og har allerede gjort det. koster meg rundt 300 kr pr måned i drivstoff mot 2000 før. En annen ting å tenke på er utgifter ved service og vedlikehold, dette er langt lavere ved elbil og her sparer en mye penger. 

Kostnader til "drivstoff" er mye lavere når man kan lade hjemme, men service er overraskende dyrt. Kostet nesten 4.500 for første års service på trillingen, og den skal ha service hvert år. Denne servicen må (visstnok) tas på merkevekrsted, og dersom man slurver med det mister man batterigarantien, Mye av tiden de har bilen inne på service går til batteritesting. Har også en bensin-Audi, der koster service omtrent det samme (litt mer), men den går ca 2 år mellom hver service, så årlig servicekost er lavere på bensinbilen enn på elbilen.

 

Edit: Trilling = Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn og Citroën C-zero (samme bil, laget av Mitsubishi)

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

 

Det er iallefall ingen tvil for meg, jeg hadde gått for elbil og har allerede gjort det. koster meg rundt 300 kr pr måned i drivstoff mot 2000 før. En annen ting å tenke på er utgifter ved service og vedlikehold, dette er langt lavere ved elbil og her sparer en mye penger. 

Kostnader til "drivstoff" er mye lavere når man kan lade hjemme, men service er overraskende dyrt. Kostet nesten 4.500 for første års service på trillingen, og den skal ha service hvert år. Denne servicen må (visstnok) tas på merkevekrsted, og dersom man slurver med det mister man batterigarantien, Mye av tiden de har bilen inne på service går til batteritesting. Har også en bensin-Audi, der koster service omtrent det samme (litt mer), men den går ca 2 år mellom hver service, så årlig servicekost er lavere på bensinbilen enn på elbilen.

 

Edit: Trilling = Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn og Citroën C-zero (samme bil, laget av Mitsubishi)

 

 

Det er nok forskjeller, men slik er det iallefall ikke fra Tesla. Der faller ikke noe bort om man velger å droppe den årlige servicen, som de fleste gjør. Men det jeg er mest ute etter er alle delene, ingen clutch, ingen turbo, ingen girkasse osv. 

 

Men her er det nok best å sjekke opp i forkant ja, ift hva som er gjeldene for de aktuelle bilene.

 

forresten, min siste service på min tidligere bmw kostet 15 000, da inkluderer det skifte av bremsene bak. Service pris var på rundt 9000,-

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det er iallefall ingen tvil for meg, jeg hadde gått for elbil og har allerede gjort det. koster meg rundt 300 kr pr måned i drivstoff mot 2000 før. 

Får jeg spørre om hvilken bil du har? Og er du fornøyd?

Noen uforutsette utgifter så langt?

 

Det jeg hører fra mange når ej sier jeg ønsker meg en elbil er jo det med bytte av batteripakke. 

Noen som vet hva dette vil koste på feks en Nissan Leaf eller en eGolf? Og hva betyr det med 8 års garanti på batteri? Vil det si at om batteripakken streiker bytter dem den kostnadsfritt?

 

Er det stor risiko å kjøpe en elbil som er 3-4 år gammel?

 

 

Edit:

Ang andre biler jeg har sett for meg er Volvo S60 og VW Golf. Begge ligger rundt 150-200k på rundt 2011++ modell

Endret av Brattus
Lenke til kommentar

 

Får jeg spørre om hvilken bil du har? Og er du fornøyd?

Noen uforutsette utgifter så langt?

 

Det jeg hører fra mange når ej sier jeg ønsker meg en elbil er jo det med bytte av batteripakke. 

Noen som vet hva dette vil koste på feks en Nissan Leaf eller en eGolf? Og hva betyr det med 8 års garanti på batteri? Vil det si at om batteripakken streiker bytter dem den kostnadsfritt?

 

Er det stor risiko å kjøpe en elbil som er 3-4 år gammel?

 

 

Edit:

Ang andre biler jeg har sett for meg er Volvo S60 og VW Golf. Begge ligger rundt 150-200k på rundt 2011++ modell

 

 

Jeg har kjøpt meg en Tesla og er strålende fornøyd, selv om den ikke er perfekt. Men ser en på totalen så er det den beste bilen jeg noen gang har kjørt og eid.  Har ikke hatt noen uforutsette utgifter så langt.

 

Dette med batteripakker som må skiftes er en gammel mye fra bly batterienes tid, det var jo akkurat en artikkel i TU om dette. Sannsynligvis er bilen død før batteripakken. Jeg mener på leaf sine batterier koster rundt 5000$ ved innbytte av  gammelt batteri. Nissan sier vell at om du har mindre en 70% kapasitet før garanti så bytter de, altså om det streiker helt får du nytt. 

 

Jeg vill si det er minimal risiko med 3-4 år gammel bil, men husk at kapasiteten kan være noe redusert. I tillegg til at de eldre bilene nok har noen barnesykdommer og slikt, usikker på når leaf kom? 

 

TU artikkel: http://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at bilen skal brukes hele året. 10 mil på en lading i -20C eller lavere tror jeg det bare er Kia Soul EV og Leaf 30kWh som er sikre på å levere. Evt Renault Zoe, men den er litt knotete mhp lading.

 

Edit: Av bilene i mellomklassen altså.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Stor sjanse for at El-biler vil miste alle fordeler i 2017 (slutt på gratis bom, parkering, ferje etc.)

 

Tja, miste er nok ett sterkt ord. Det er vell reduksjoner som det er snakk om i tillegg til at prisene vill øke for bensin/diesel. Men det er ingen som vet, men det er iallefall slike ting som har blitt foreslått. 

 

Også verdt å nevne at det allerede har startet på kommune nivå, som parkering og ferjer på riksvei osv. 

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd elsykkel vurderer jeg dette som ett reelt alternativ til bil for pendling til/fra jobb. Og jeg har 30km tur retur!

 

Og da snakker jeg inkl. levering i barnehagen med sykkelvogn på slep (7,5km til barnehage hver vei).

 

Sjekk det ut.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det noe tilleggsutstyr jeg  ha på en Leaf i deres øyne?
Ser litt på Finn nå (tror jeg må kjøpe meg en bil relativt snart, fordi den gamle steiket akkurat) og hva tror dere om å kjøpe en Leaf til rundt 130k som f.eks denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75734930
Eneste jeg føler mangler er vell den "nordic pack"?

Bor på vestlandet om det skulle ha noen betydning

Lenke til kommentar

El bil i Norge? Njaa.... dem har jo problemer med
rekkevidden når man ønsker å ha på klimaanlegg, radio etc.
Og også elendig på å takle Norsk vinterkulde (bruker mye mer batteri = kortere rekkevidde).

Endret av Danr
Lenke til kommentar

El bil i Norge? Njaa.... dem har jo problemer med

rekkevidden når man ønsker å ha på klimaanlegg, radio etc.

Og også elendig på å takle Norsk vinterkulde (bruker mye mer batteri = kortere rekkevidde).

 

Radio? Nå tøyser du fælt. Men ja, forbruket øker i med synkende temperaturer. Det er dog ikke noe problem så lenge en er klar over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...