Riki Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) Skal forklare det. Jeg har lest Sahih al-bukhari, himla kjedelig lesestoff, men gikk gjennom den og det er mye snakk om absolutt tro, dø for allah, eller som sahih muslim sier det "Jeg har blitt velykket gjennom teror". Så sunni hadither er jo rene oppskriften på fundamental terrorisme eller det å faktisk være fanatisk nok til å gjennomføre det. Dermed leste jeg "Kitab Al-Kafi". Som du kan lese her om du vil http://www.almujtaba.com/books/hadith/al-kafi/index.htm Som er en av 4 shia haditene. Iforhold til sunni haditer så er i det minste den interesangt å lese. Som beviser hvor dyktige perserne var før i tiden når det kom til å formulere ting innenfor skrive stoff, som kanskje forklarer hvorfor fleste perserne på den tiden gjorde mye gjennombrudd i vitenskap og tenkning, før 1200 tallet selvfølgelig da islamsk fundamentalisme nådde gjennom at det vil få folk til å gå bort fra allah. Det som er greia er at jeg føler at islamsk terror i Shia kretsen er mer politisk enn religiøst. Hvis man tenker "Hezbollah og Hamas" som er støttet av Iran, som er mer misnøye med Israel, og hvis vi teller med Shia militsen i Yemen mot Saudi Arabisk wahabisme. Men de går ikke i land og sier "HURR vantro land ALLAHU AKBAR BOOOM!". Det er akkurat det sunni hadither og tradisjoner oppmuntrer til, ren religiøs fanatisme, i shia så har de imam dyrkelsen som er ufeilbar(Tror jeg iallfall) som etterfølger Ali osv eller noe. Men det jeg kan bekrefte er at jeg har lest 2 av bøkene, og det den sier er "Ignoranse vil føre til ødeleggelse mens kunnskap vil føre til liv" så basically de oppmuntrer til å tenke. Sunni er akkurat det motsatte av det. Så spørsmålet er. Hvem er mest skumlest om man sammenligner Uansett er interesert i å høre deres meninger Endret 1. mai 2016 av Riki 2 Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Jeg tror det beste er at Islam i sin helhet forsvinner, shia eller sunni spiller ingen rolle. 7 Lenke til kommentar
Harryen Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) Har inntrykket, men ikke mer, at (Iransk)shia islam er mer "moderat" enn Saudi Arabisk wahabisme. Jeg bygger dette inntrykket på blant annet hvordan evolusjon læres i de respektive landene, for ikke å snakke om at de verste terrororganisasjonene er Sunni. Om det kommer av de ulike hadithene innenfor de respektive retningene, eller annet, er dog vanskelig å si. Jeg vil tro at de aller færreste innom her, har lest stort fra hadithene, og vet lite om splittelsen Shia/Sunni, så det blir vanskelig å gi deg noen gode svar. Kanskje du heller kan opplyse oss litt mer Endret 1. mai 2016 av Harryen 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Samme trollet som tidligere. Fjell, Mopi, Jauboi, Pai, Jorin, FreedomAsia, TopGun11, Roiter... Hva blir din neste konto? Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Iran gir meg ikke akkurat noe inntrykk av at shiamuslimer er spesielt mye mer tolerante. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå