Gå til innhold

Roaming i EU/EØS - Prisfallet oppsummert


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Okay. Nå har nummeret mitt blitt ferdig portert, og jeg må beskrive førsteinntrykket angående chilimobil:

 

Nettsiden er ok, min side er håpløs og har informasjonen man søker gjemt. La oss bruke Hello som konkurrent. Hos Hello finner man forbruk inkl og ekskl, med en gang. Hos Chili er det sånn at man må knote litt mer. Man får valgt abonnement raskt hos Hello. 1 - 10 GB (100 - 400 kr/mnd) omtrent med en gang. Hos Chilimobil har jeg ikke engang alternativer. Regner med at jeg må ringe kundeservice eller kontakte dem via facebook/mail. En annen ting er at jeg er usikker på om telefonnummeret mitt vises i telefonkatalogen eller ei. Jeg har valgt vekk dette alternativet så lenge det har latt seg gjøre. Har sluppet billig unna telefonselgere i mange år.

 

Feil aktivt abonnement er oppgitt på min side. Jeg har medium, men det står at jeg har large. Står ingenting om jeg har EU/EØS pakka aktivert. Her har Chilimobil en liten jobb å gjøre.

 

Men jeg har også skryt. BankID virker veldig raskt hos Chili, raskere enn hos noen andre av dem jeg har hatt siden januar 15. Netcom, talkmore, ice og hello virker tregere i responsen på BankID.

 

Til slutt: Nå har jeg aktivert roaming på telefonen og skal la denne være på så lenge jeg ikke befinner meg på Kielferga og utenfor EU/EØS. :D

Så da er det ingen mulighet til å bytte mellom abonnementene ettersom det passer seg best, på en enkel måte. Mon tro hvordan kundeservice håndtere forespørsler om abonnementsendring, som å slå eu-pakken av og på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Okay. Nå har nummeret mitt blitt ferdig portert, og jeg må beskrive førsteinntrykket angående chilimobil:

 

Nettsiden er ok, min side er håpløs og har informasjonen man søker gjemt. La oss bruke Hello som konkurrent. Hos Hello finner man forbruk inkl og ekskl, med en gang. Hos Chili er det sånn at man må knote litt mer. Man får valgt abonnement raskt hos Hello. 1 - 10 GB (100 - 400 kr/mnd) omtrent med en gang. Hos Chilimobil har jeg ikke engang alternativer. Regner med at jeg må ringe kundeservice eller kontakte dem via facebook/mail. En annen ting er at jeg er usikker på om telefonnummeret mitt vises i telefonkatalogen eller ei. Jeg har valgt vekk dette alternativet så lenge det har latt seg gjøre. Har sluppet billig unna telefonselgere i mange år.

 

Feil aktivt abonnement er oppgitt på min side. Jeg har medium, men det står at jeg har large. Står ingenting om jeg har EU/EØS pakka aktivert. Her har Chilimobil en liten jobb å gjøre.

 

Men jeg har også skryt. BankID virker veldig raskt hos Chili, raskere enn hos noen andre av dem jeg har hatt siden januar 15. Netcom, talkmore, ice og hello virker tregere i responsen på BankID.

 

Til slutt: Nå har jeg aktivert roaming på telefonen og skal la denne være på så lenge jeg ikke befinner meg på Kielferga og utenfor EU/EØS. :D

Så da er det ingen mulighet til å bytte mellom abonnementene ettersom det passer seg best, på en enkel måte. Mon tro hvordan kundeservice håndtere forespørsler om abonnementsendring, som å slå eu-pakken av og på?

 

Sånn som jeg ser det så er det ingen metode å skru av og på EU pakka eller bytte abonnement hos Chili. Man merker at Chili er et lavprisselskap (på den dårlige måten) når man ser nettsiden, løsningene min side bærer preg av, og at elementære tjenester mangler delvis eller fullstendig fra "self service" delen.

 

På en annen side virker telefonen min i praksis helt fremdragende. 2G, 3G, 4G, bankid, sms, mms, tale og data virker veldig stabilt.

 

EDIT: Abonnementet ble aktivt i går, gikk inn på min side nå og sjekket faktura. Der ser jeg at jeg blir fakturert ut mai, juni (forståelig nok), men også ut juli. Nå er det bare å vente på når neste faktura kommer, og se hvordan jeg blir fakturert i fremtiden. Jeg håper at det blir slik som hos andre operatører: Faktureres månedssum i nåværende måned og forrige måneds forbruk, og ikke også neste måneds faste utgifter, i såfall blir det å holde øynene åpne i fremtiden om/hvis det blir å bytte operatør at man får kreditert innbetalte summer som man ikke skal faktureres for.

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

I sommer skal jeg flytte til Spania å bo der i 11 mnd. Jeg bruker nå Hello og vudere nå å bytte til Telia, Telenor eller chili. 
Jeg blir ikke å sende noe spesielt med sms eller ringe til spanske nr, siden der jeg skal jobbe bruker man Whatsapp og mobildata til kommunikajson. Så derfor ser jeg for meg at Free Roaming skal funke greit og jeg da får beholde telefonnr mitt og blir nokk å ringe og tekste hjem til Norge. 

Har kiket litt på de forskjellige abo. og komment fram til at chilimobile får jeg mest GB for pengene. (5GB for 298kr i mnd med EU/EØS roaming, kontra telia og UNG 21 Frihet i telenor til 3GB 300kr i mnd.)

Det som jeg har lest her så funker chilimobile helt kurant? er det den abo. jeg vil få mest utnyttet av de 11mnd jeg er i utlandet med fordelene og ikke "dyre" regninger?  :)

Endret av sprintball96
Lenke til kommentar

I sommer skal jeg flytte til Spania å bo der i 11 mnd. Jeg bruker nå Hello og vudere nå å bytte til Telia, Telenor eller chili. 

Jeg blir ikke å sende noe spesielt med sms eller ringe til spanske nr, siden der jeg skal jobbe bruker man Whatsapp og mobildata til kommunikajson. Så derfor ser jeg for meg at Free Roaming skal funke greit og jeg da får beholde telefonnr mitt og blir nokk å ringe og tekste hjem til Norge. 

 

Har kiket litt på de forskjellige abo. og komment fram til at chilimobile får jeg mest GB for pengene. (5GB for 298kr i mnd med EU/EØS roaming, kontra telia og UNG 21 Frihet i telenor til 3GB 300kr i mnd.)

 

Det som jeg har lest her så funker chilimobile helt kurant? er det den abo. jeg vil få mest utnyttet av de 11mnd jeg er i utlandet med fordelene og ikke "dyre" regninger?  :)

 

 

Siden du skal bo 11 mnd i Spania så er det vel også viktig at du kan ringe lokalt i Spania ?    Sjekk med Chilimobil om de også dekker lokale samtaler i Spania (dvs fra din mobil til Spania).   Det gjør Telia men jeg vet at mange andre "billigaktører" ikke gjør det.  De dekker bare samtaler til norske nummer.

 

/Øystein

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det virker som den gjennomsnittlige prisdifferansen for roaming i EU er 50kr. Har virkelig leverandørene tjent 600kr pr person i snitt i året på roaming? Eller bruker de dette som påskudd for permanent økte marginer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Da har Telio slengt seg med på "fri bruk" av ringeminutter, sms og mms i EU sammen med 1 GB data til 248 kr mnd eller 5 GB data til 358 kr mnd.

Hva mener de med fri bruk? Trafikk til Norge? Trafikk til Norge og det landet man er i? Trafikk til hele EU/EØS? Ikkje skjønar eg...

Lenke til kommentar

 

Da har Telio slengt seg med på "fri bruk" av ringeminutter, sms og mms i EU sammen med 1 GB data til 248 kr mnd eller 5 GB data til 358 kr mnd.

Hva mener de med fri bruk? Trafikk til Norge? Trafikk til Norge og det landet man er i? Trafikk til hele EU/EØS? Ikkje skjønar eg...

 

 

Det blir greit å vite. Jeg også stille det samme spørsmålet om Komplett mobil tilbud.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Typisk mobilselskaper. De enkleste tingene er ofte de vanskeligste å forklare. Telias FAQ om "roam like home" kunne ha blitt kuttet til halvparten dersom de hadde giddet å bruke språkfolk i stedet for markedsførere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter å ha kikket på prislisten osv. tolker jeg det slik at man bruker mobilen i EU som i Norge. Dvs. ringe, sms til norske nummer osv - akkurat som reklamen sier; bruk mobilen som i Norge. All annen bruk står spesifisert og da forstår jeg det slik at man må betale for lokale samtaler, sms og mottak.

 

De leverer ikke like gode priser som feks. Hello eller Chilimobil.

 

Selv synes jeg hundre kroner ekstra pr. mnd (noe som skulle blir kr. 1200 pr. år) ikke forsvarer MIN utenlandsbruk. Så jeg velger trolig å betale som vanlig når jeg utenlands - om man ikke får kjøpt en pakke for datatrafikk slik Onecall har presentert.

Lenke til kommentar

Kjøpte Telenor Frihet 3 GB til 349,- idag til en sydentur (Hellas) nå.

 

Håper det holder og funker bedre enn kjip hotell-wifi til 25€ som jo man betaler på hotellet uten å blunke.

 

 

Tenker å si opp Telenor abonnementet umiddelbart etter ferien, da det er altfor dyrt å ha.

 

Poster igjen senere for rapport..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte Telenor Frihet 3 GB til 349,- idag til en sydentur (Hellas) nå.

 

Håper det holder og funker bedre enn kjip hotell-wifi til 25€ som jo man betaler på hotellet uten å blunke.

 

 

Tenker å si opp Telenor abonnementet umiddelbart etter ferien, da det er altfor dyrt å ha.

 

Poster igjen senere for rapport..

Dette fungerte utrolig bra!

 

Bra hastighet på data så og si overalt på ferien.

Brukte 600mb på én uke med hard bruk, skjermtid 6 timer daglig i Hellas.

 

Også så utrolig greit å slippe å mase om wifi-passord på restauranter og barer...

 

Men har sagt opp dette abonnementet pga det er for dyrt i lengden.

 

Noen forslag til ny billigste mobiloperatør med EU-pakke? (gjerne som tilvalg)

Lenke til kommentar

 

Noen forslag til ny billigste mobiloperatør med EU-pakke? (gjerne som tilvalg)

 

 

 

Chilimobil har greie priser og du kan legge på fri bruk i EU/EØS når du trenger det for en 50-lapp ekstra i måneden. Jeg har ikke personlig erfaring med dem som operatør og har lest litt ymse i forhold til at de ikke har noe god "Minside", ikke-fungerende mobilapp, blandede erfaringer med kunderservice o.l. men de er per i dag eneste som lar deg velge når du trenger fri bruk i EU/EØS som en tilleggstjeneste fremfor å betale for det hele året som du gjør hos Telia og Telenor.

 

Edit: Glemte Komplett.no og Telio.no sine mobilabonnement som også ikke er så kostbare som Telia eller Telenor sine alternativer med EU/EØS-bruk inkludert. Komplett.no har en kampanje nå også ser jeg med "Bli kunde i dag, og få to måneder gratis mobilabonnement!".

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer Chillimobil, men klarer ikke å finne ut hva som skjer når man nærmer seg datakvoten. Får man varsel, settes hastigheten ned, eller faktureres det per MB som går over kvota? Er det i så fall et tak? I tillegg er jeg ikke kar om å finne ut hva data koster fra USA. Ganske rotete nettsider.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-376f9

Skal vi se videre?

 

Telia og Telenor har langt på vei oppfylt EU-kravene til fri roaming. Jeg tror at neste trinn vil være å inkludere all trafikk fra Norge til EU-land. Det kan og må operatørene gjøre. For det første er kostnadene med å sette opp internasjonale samtaler svært lave. For det andre betyr fri databruk i EU at det er gratis (OK, inkludert da) å bruke Skype, Snap, og alle de andre tjenestene. Da følger det naturlig at også mobiloperatørene inkluderer all trafikk innen EU.

 

Om dette skjer ved at trafikk inkluderes i eksisterende ABO (Hallo, Telia) eller ved å introdusere nye ABO (Hei, Telenor) tør jeg ikke si noe om. Det jeg vet, er at det kommer. Jeg ser at blant annet belgiske og sveitsiske operatører tilbyr EU-inklusiv ABO.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Støtter den. Jeg kjørte Ookla på Aker Brygge i går, med Telenor og belgisk kontantkort. Fikk 60+ Mbit/sek før jeg måtte stenge ned. Det rare med roaming er at du får bedre betingelser enn i Norge, og bedre enn landets egne innbyggere.

 

Edit: korrigering.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...