Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) Her følger en oppsummering av prisreduksjonene som har skjedd i mars og april 2016. Disse operatørene har senket prisene i EU/EØS-området: Chess Djuice ICE MyCall OneCall Talkmore Telia I store trekk betyr dette at følgende ca-priser gjelder: 39-52 øre per utgående minutt 11 øre eller mindre per minutt for innkommende samtaler 19-21 øre per SMS 19-49 øre per MB Det finnes også datapakker, som gir priser per MB på 10-33 øre, hvis man bruker opp hele pakka. NB! I tillegg til det over, kan de fleste av Telias kunder med Smart ABO bruke den inkluderte datakvoten i EU/EØS. De kan også ringe og sende meldinger gratis hjem til Norge og til det landet de befinner seg i. Da snakker jeg om selve nummeret, ikke hvor mottakeren faktisk befinner seg. Utenfor Norden/Baltikum er det tidsbegrensninger for hvor lenge man kan være utenlands i løpet av ca. 90 dager. Telenors kunder med de nye Frihet-abonnementene kan i tillegg ringe og sende meldinger gratis fra ett EU/EØS-land til et annet. Kunder av Chilimobil kan bruke inkludert data i EU/EØS og ringe/tekste hjem til Norge Legg også merke til dette: Utgående SMS og MMS prises stort sett likt. Innkommende SMS er gratis, innkommende MMS koster stort sett det samme å motta som utgående. Sveits er ikke medlem av EU/EØS, men noen operatører inkluderer likevel Sveits i de ovenstående prisene. Chess har nesten EU/EØS-priser i USA Det er ikke anledning til å ta startavgift, men det er en minstetaksering på 30 sekunder, og bare for utgående samtaler. Disse endringene er ikke i henhold til endringene som skal skje 1.7.2017, Da skal tillegget for roaming fjernes helt, i det minste for fair usage. De skyldes i stedet en annen lovpålagt endring der roaminmgprisene fra 1.5.2016 skal være lik vanlig pris pluss et lite påslag. De nye norske prisene er i det store og hele de samme som selve påslaget. Dette har medført en del snodigheter på prissiden:Hvis du har kontantkort fra Chess, koster data 99 øre per MB i Norge, 19 øre i Sverige i USA koster det 19 øre per MB med Chess, og 40 kroner (jepp) med PepCall Det er billigere å ringe fra Hellas til Island, enn fra Norge til Sverige, med mange operatører. Med mitt gode, gamle belgiske kontantkort er roamingprisen gått opp fra 22 til 30 eurocent. Edit: denne posten oppdateres løpende. Endret 20. august 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Så kort oppsummert om man ønsker å ta med seg hele pakkeinnholdet i EU/EØS så er Telia best for de som klarer seg med mindre datapakker (1-6 GB) mens Telenor er best om man vil ha 20 GB eller mer med seg rundtom i EU/EØS. Mens Chess slår til med lave ringe, sms og megabyte-priser for dem som drar ofte til USA. Blir interessant å se hva ChiliMobil leverer av pakker sammen med fri bruk i EU/EØS slik de har forespeilet blir lansert på førstkommende onsdag 04.05.16. Om man derimot stort sett oppholder seg i Norge så vil det kunne være en god del billigere å velge en av de mindre operatørene med lavere månedsavgift og mer data og heller betale litt mer når man først drar utenlands enten som datapakker alá de OneCall har eller per megabye alá Chess, Telipol med flere leverer. Og helt klart unngå Pepcall om man skal til USA. Storbrukere som vil ha mer enn 20 GB har dog kun Telia og Telenor å velge mellom hvor Telenor nå leverer mest av alle operatører med opptil 60 GB inkludert. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) OneCall har lansert 2 nye datapakker for EU/EØS/Tyrkia/Sveits/USA. Du kan velge mellom 400 MB for kr. 49 (12,25 øre/MB) eller 1 GB for kr. 99 (9,9 øre/MB). Pakkene er gyldige i opptil 30 dager. Endret 2. mai 2016 av Øystein H Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Da har Pepcall endret til 0,52 per minutt på innkommende og utgående angrep i EU/EØS, 0,49 per mb data og 0,20 per sms/mms. De har også satt ned dataprisen i USA fra 40 kr mb til 1,99. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Da har Pepcall endret til 0,52 per minutt på innkommende og utgående angrep i EU/EØS, 0,49 per mb data og 0,20 per sms/mms. De har også satt ned dataprisen i USA fra 40 kr mb til 1,99. EU-kravet til innkommende samtaler er ~0,11 kr per min fra 30.4. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 EU-kravet til innkommende samtaler er ~0,11 kr per min fra 30.4. Det ser ikke ut til at Pepcall har fått det memoet, de skriver 0,52 på inn- og utgående samtaler i EU/EØS. Det samme ser ut til å gjelde Telipol som også tar 0,52 på inn- og utgående samtaler i EU/EØS. Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Husk at kravet fra EU ikke er gjeldende lov i Norge enda. Det ble vedtatt innført i slutten av april men er ikke endelig vedtatt enda. Så snart loven er aktiv må de enkelte aktørene forholde seg til dette men ikke før. Det betyr mest sannsynlig at vi vil se endringer innenfor dette området fremover. De fleste aktørene har i dag innført priser som er mindre enn det som EU krever men noen aktører (særlig de små) enda ikke er helt hvor de bør/må være. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 @Øystein H: kan du hjelpe meg med litt faglig påfyll? Det er satt to datoer i EU-systemet, så vidt jeg har forstått. Prisreduksjon 30.4.2016 (kun tillatt med et mindre påslag på "vanlig pris") og 1.7.2017 (Roamingtillegg skal fjernes helt). Hvilke av disse to er egentlig vedtatt i Norge? Jeg har i grunnen bare trodd at priskuttet de siste to måneden var et resultat av de to reguleringene. Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 (endret) @Øystein H: kan du hjelpe meg med litt faglig påfyll? Det er satt to datoer i EU-systemet, så vidt jeg har forstått. Prisreduksjon 30.4.2016 (kun tillatt med et mindre påslag på "vanlig pris") og 1.7.2017 (Roamingtillegg skal fjernes helt). Hvilke av disse to er egentlig vedtatt i Norge? Jeg har i grunnen bare trodd at priskuttet de siste to måneden var et resultat av de to reguleringene. Eller tar jeg feil? ------------------ Endringene er et resultat av EU-s krav men det hadde strengt tatt ikke vært nødvendig å innført dem enda. EU har 2 datoer, 30/4/16 og 15/6/17. Fra og med Juni neste år skal det ikke være noen form for påslag. Det skal ikke koste noe mer å bruke telefonen i EU/EØS enn det gjør å bruke den i Norge. Det er satt noen unntak og de går på misbruk og tidsbegrensninger. Dette er gjort for at du ikke skal kunne kjøpe et abonnement fra et "billig land" i EU og bruke det i Norge som om det var et vanlig norsk abonnement. Hvordan dette skal gjøres er ikke helt klart enda (dvs. jeg har ikke funnet noen skikkelige beskrivelser). Fra og med 30. april i år er det vedtatt makspriser for innkommende, utgående, meldinger samt datatrafikk. Disse er beskrevet her https://ec.europa.eu/digital-single-market/node/90. Prisene er oppgitt i Euro. Men selv om dette er vedtatt i EU så er det ikke endelig vedtatt innført i EØS (Norge, Island, Lichtenstein). 22. april ble det lagt frem en resolusjon om at dette skal innføres i Norge (lå ute artikkel på digi.no men finner ikke den, med det samme står her http://www.rbnett.no/nyheter/2016/04/22/Nå-blir-det-billigere-å-bruke-mobilen-i-Europa-12637464.ece. Nederst i artikkelen står det følgende: --- Det arbeides med å få det nye regelverket gjennomført nasjonalt i de tre EFTA-landene slik at endringen i EØS-avtalen kan tre i kraft. Nasjonalt setter vi inn ressurser i dette arbeidet, slik at vi kan få nytte av de nye reglene så snart som mulig, sier Solvik-Olsen. --- I praksis betyr det at alle de tre EFTA landende må godkjenne dette slik at dette tillegget til EØS-avtalen kan tre i kraft, og dette arbeidet var ikke ferdig 30. april. I verste fall er ikke dette arbeidet ferdig før etter sommeren og i praksis kunne teleselskapene hatt høy pris helt til dette arbeidet var ferdig og loven ble endret fra "vedtatt innført" til "innført og aktiv". Til info så ser jeg har f.eks. Phonero ikke har gjort noen store endringer men kjører på samme priser som før. Telia har heller ikke gjort noen endringer for sine bedriftskunder men de har i alle fall sagt at det skjer innen "kort tid", så får en se hvor lang tid kort tid er ..... Når de fleste nå velger å innføre dette nå, eller tilpasse seg det på best mulig vis, så skyldes nok det at de vet at det kommer uansett og ingen vil sitte igjen med SvartePer og være dårligst i klassen. Det som også er viktig er at EU beskriver maks påslag. Når f.eks. Telia gir deg gratis roaming på tale hjem til Norge og til samme landet som du befinner deg i, men tar betalt dersom du ringer til nabolandet, så er dette tillatt så lenge de ikke tar høyere pris enn dersom du befant deg i Norge og ringte samme landet. Håper dette var klart Endret 3. mai 2016 av Øystein H Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Veldig bra! Det som jeg er litt opptatt av, er samtaler fra ett EU-land (ikke ditt eget) og til et annet. Tidligere har det vært satt makspris på dette, som har ligget på ca 2 kroner per minutt. De fleste operatørene har senket til ca femtiøringen, Hvordan blir dette etter 1.7.1017? Blir den da satt lik samtaler fra hjemland til det aktuelle EU-landet? Da kan prisen plutselig skvette i været... Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Veldig bra! Det som jeg er litt opptatt av, er samtaler fra ett EU-land (ikke ditt eget) og til et annet. Tidligere har det vært satt makspris på dette, som har ligget på ca 2 kroner per minutt. De fleste operatørene har senket til ca femtiøringen, Hvordan blir dette etter 1.7.1017? Blir den da satt lik samtaler fra hjemland til det aktuelle EU-landet? Da kan prisen plutselig skvette i været... Det kan vi faktisk oppleve. Regelverket om roaming sier bare hvor mye ekstra operatøren kan ta (eller ikke ta) for å benytte mobiltelefonen utenfor eget hjemmenett til å ringe/svare/sende SMS/bruke data. Det sier ikke noe om hvor mye operatøren kan ta for at du skal ringe til et annet land. Men jeg tror denne problemstillingen kanskje er gjort større enn den i grunnen er. Dersom du er på ferie i EU (med norsk nummer) og ringer til en annen nordmann i EU (med norsk nummer) så vil samtalen være gratis uansett. Du ringer jo i praksis "hjem til Norge" og han andre "mottar fra Norge". Begge deler skal være gratis fra og med neste sommer (og er det tilnærmet i dag). Og er du i EU og ikke ringer til et norsk nummer så er sannsynligheten størst for at du ringer lokalt innen landet du er i. Dette gjelder også stort sett for bedrifter og personer som reiser rundt. Enten ringer de til kontoret i hjemlandet eller så ringer de til et lokal kontor/bedrift/selskap i landet de er i. Formålet med regelverket at det ikke skal koste mer enn hjemme og benytte mobiltelefonen og det har de i alle fall oppnådd. Annen prissetting vil være opp til konkuransen mellom operatørene å avgjøre. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 ^ Med andre ord så er ikke denne regulering fra EU ment å likestille situasjonen med hva den er internt i et land (som f.eks. USA). Man kan risikere betydelige ekstrakostnader som man ikke risikerer på nasjonalt nivå. Den vage ordleggingen om at man ikke skal kunne ha en leverandør fra et annet sted enn der man har tilhørighet tyder også på dette. Er det politiske grunner til at dette er "halvveis"? Har telebransjen nasjonalt sett risikoen for en massiv konsolidering og pushet EU til ikke å gå lenger enn dette? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 ^ Med andre ord så er ikke denne regulering fra EU ment å likestille situasjonen med hva den er internt i et land (som f.eks. USA). Man kan risikere betydelige ekstrakostnader som man ikke risikerer på nasjonalt nivå. Den vage ordleggingen om at man ikke skal kunne ha en leverandør fra et annet sted enn der man har tilhørighet tyder også på dette. Er det politiske grunner til at dette er "halvveis"? Har telebransjen nasjonalt sett risikoen for en massiv konsolidering og pushet EU til ikke å gå lenger enn dette? Jeg må rette meg selv. Jeg dobbelsjekket EUs regelverk i dag og endringen fra 15. juni 2017 sier at følgende mobiltrafikk skal ha samme pris i alle EU/EØS land som i landet som abonnementet hører hjemme (same as domestic usage). - alle utgående samtaler til alle EEA nummer (EEA = EU/EØS området) - alle innkommende samtaler fra alle land - SMS til alle EEA nummer - alle innkommende SMS - all datakommunikasjon Det betyr dersom du har et abonnement med fri tale/SMS/MMS hjemme og 10 GB med data, så kan du bruke dette overalt i EU/EØS uten noen form for påslag. Det var med andre ord feil det jeg opplyste i går at det bare gjaldt samtaler til hjemlandet og til landet du befinner deg i. Det gjelder til alle land i EU/EØS fra juni neste år. I perioden fra 30. april 2016 (eller når loven blir aktiv i Norge) gjelder følgende pristak (eks mva) på roaming frem til 15. juni 2017. - alle utgående samtaler til alle EEA nummer (EEA = EU/EØS området): €0.05/min - alle innkommende samtaler fra alle land: €0.0114/min - SMS til alle EEA nummer: €0.02/stk - alle innkommende SMS: gratis - all datakommunikasjon €0.05/MB - maks €50 per måned Det kan ikke bety noe annet enn når loven blir aktiv i Norge i løpet av sommeren så må også trafikk fra Norge til et EU/EØS land få andre priser enn i dag. Men det er fortsatt en "fair use" klausul og denne er ikke helt avklart enda eller i alle fall ikke offentlig. Dette skal hindre at vi f.eks. skal kunne kjøpe et abonnement i Danmark og bruke det 95% av tiden i Norge. Beklager min feilinformasjon i går men det skal nå være rettet . Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Kan du gi et eksempel? Som norsk nordmann i Sverige, hva betaler jeg for å ringe fra Sverige til Tyskland etter 1.7.2017? Dagens EEA-pris, ca 50 øre/min? Dagens Norge-Tyskland pris, ca 5 kr/min? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Kan du gi et eksempel? Som norsk nordmann i Sverige, hva betaler jeg for å ringe fra Sverige til Tyskland etter 1.7.2017? Dagens EEA-pris, ca 50 øre/min? Dagens Norge-Tyskland pris, ca 5 kr/min? I følge EU sine reguleringen skal du, etter 15.6.2017, ikke betale noe ekstra. Dersom du har "fri bruk av telefon" hjemme så gjelder dette også om du er i et annet EU land. Så hvis du er i Sverige med din norske mobiltelefon og ringer til Tyskland (tysk nummer) så skal det ikke tilkommende noen ekstra utgifter. Det skal bli priset på samme måte som om du var i Oslo og ringte til et norsk nummer i Stavanger. Så det betyr at dersom du har hytte i Sverige kan du bruke din norske mobil akkurat som hjemme uten noe ekstra form for påslag. Telenor har, med sine Frihets abonnement, innført dette allerede fra i dag av. Telia har, uten å innføre/endre sine abonnement, innført dette med en begrensning. Hvis du er i EU så kan du ringe/tekste uten påslag til Norge. Ringer/tekster du, mens du er i EU, til et annet EU land (ikke norsk nummer) så blir du belastet med tilnærmet dagens maks takst (0.52 kroner per minutt for utgående tale tilsvarer ca 0,046 Euro uten mva. Både Telenors Frihet og Telias Smart har begge ingen påslag på databruk uansett hvor du er i EU. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Takk, Øystein. Du har bekreftet en liten pussighet, I Sverige koster det 5,50 per min å ringe til Tyskland, med svensk abo. Med et nosk abo koster det ~50 øre. Merkelig at EU vil fremtvinge en slik skjevhet... Har EU planer om å regulere prisene for samtaler fra hjemland til utland? Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 6. mai 2016 Del Skrevet 6. mai 2016 Takk, Øystein. Du har bekreftet en liten pussighet, I Sverige koster det 5,50 per min å ringe til Tyskland, med svensk abo. Med et nosk abo koster det ~50 øre. Merkelig at EU vil fremtvinge en slik skjevhet... Har EU planer om å regulere prisene for samtaler fra hjemland til utland? Det sier historien ingenting om ..... Tror vi bare får vente å se hva som skjer frem til neste år. Personlig tror jeg konkuransen vil føre til endringer i prismodellene. Som du selv sier så er det ingen logikk i at det skal, med et norsk abonnement, være dyrere å ringe fra Norge til Tyskland enn fra Sverige til Tyskland. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. mai 2016 Del Skrevet 7. mai 2016 (endret) Chilimobil gjør diverse endringer fra den 15.5. Alle pakkeabo får mer data inkludert , og mot et tillegg på en femtilapp kan inkludert innhold brukes i EU, EØS og Sveits. Bruk i EU omfatter bare trafikk til Norge, mens Telia inkluderer trafikk til Landet man besøker og Telenor inkluderer trafikk til hele EU.Tidligere var trafikk fra Norge til Norden inkludert, finner ikke info om det.De har også introdusert et kontantkort med tilsvarende betingelser ved bruk i EU, men les prisene NØYE før bestilling. Akkurat nå ser det ut som om kontantkort fra Chess og Talkmore er like gode eller bedre alternativer.Prisene på trafikk melom EU-land er som før, og her lurer jeg rett og slett på om det er en feil. Å betale 2 kroner for tale mellom EU-land er ikke helt 2016-standard.Edit: oppdatert innhold. Endret 9. mai 2016 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 Jeg spurte Thomas Sandaker på facebook før helga hvordan det står til med oppdateringen av abonnementene til Hello. Responsen hans var at dem fortsatt jobber med å få til avtaler, men håper å kunne få dette fullført i nærmere tid. (Min ordlegging, ikke hans.) Ellers håper jeg Hello gjør som Chilimobil gjør, at man kan slenge på en femtilapp og så få fri bruk i EU/EØS, selv om drømmen er at man kan ha samme abonnement bare med fri bruk uten noe hvis om og men. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 11. mai 2016 Del Skrevet 11. mai 2016 Hello varsler at de kommer med sine nye utenlandspriser på førstkommende fredag og at de vil være gjeldende fra 01.06.16. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå