Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Spørsmål angående varmtvannsbereder

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat flyttet inn i ny bolig, og oppdaget nettopp at det ikke finnes varmtvann her. Jeg har aldri rotet noe særlig med slikt før, og føler meg derfor helt rådvill. Jeg har forsøkt å finne en bruksanvisning på varmtvannsberederen, men der står det lite som hjelper meg. Sikringer er også i orden. Er det noen som vet hvordan jeg går frem for å feilsøke problemet? Eventuelt hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ventiler inn og ut at de er åpne. Sjekk blandeventilen (hvis den har det) at den ikke pøser på med for mye kaldtvann. Sjekk at støpselet er koblet i stikkontakten (hvis den har det) og se om du finner termostaten.

Edit: Er vannet kaldt eller er det ikke vann i det hele tatt?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kan det hende at varmtvannstanken er langt fra springen? Kanskje du må la vannet gå en stund (1-2 minutter) før det blir varmt?

Kan også hende det er noen som har justert med temperaturen i tanken, skal være ett hjul ett sted som du kan justere varmen på, se at den står på rundt 60°

Lenke til kommentar

Støpselet er tilkoblet, jeg har vann, og jeg har forsøkt å la vannet renne. Til ingen nytte dessverre. Har lagt ved et bilde av en ventil jeg forsøkte å vri på. Denne sitter dog bom fast. Forsøkte med en tang, men det "knekker" i plasten da jeg tar i for å vri den. Det gjelder begge veier.

Jeg ser heller ingen termostat. Det er veldig begrenset tilgang siden den står i et trangt skap. Den er av typen CTC FerroTerm om det er nyttig informasjon.

Edit: Bildet ble visst ikke med, men det er en ventil med +/-. Regner dermed med at denne styrer temperaturen.

Endret av Slarken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Blir rørene i utgangen fra tanken varme når du tapper? Når du tar ut kontakten, og setter den inn igjen, går telleverket (hjulet) i strømmåleren (forbruksmåleren) merkbart fortere? Hvis ikke, feil på termostat eller element, eller på kabling. Mål deg frem.

På de fleste beredere er det to steder du justerer. Termostaten (den som bestemmer varmen inne i tanken) bør stå på minst 70 grader for å unngå legionella. Det andre steder er innblandingsventilen, som blander kaldt vann inn i det varme fra tanken, slik at vannet du får på tappestedene ikke blir for varmt.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :) Problemet er nå løst. Det viste seg å være en sikring allikevel. De forrige huseierne tenkte de skulle være snille, og skiftet sikringer før de flyttet ut. Problemet var bare at det var feil ampere på sikringen til varmtvannsberederen, og den hadde blitt overbelastet. Heldigvis en relativt ukomplisert feil.

Endret av Slarken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...