Gå til innhold

SIM kort er ikke lenger trygge "identitetsbevis" for bank-ID på mobil?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg leste på internett at noen sikkerhetsfolk har fått til å hacke et SIM-kort, så snart kan hackere klone all kredittkort/bankkort informasjonen og bank-ID på mobil, og da tenker jeg: HJELP... må slette bank-appene mine, avregistrere bank-ID på mobil og slette all kredittkort/bankkortinformasjon fra mobilen og begynne å bruke gavekort til å betale abonnementer på nettsteder i stedet...  :eek:

Fortell meg at det ikke er noe å bekymre seg for og at jeg er overnervøs please...  :hm:

Men er det egentlig noe alternativ med bankkort når bankene dytter på oss mobilbank og bank-ID på mobil? Snart blir vel bankkort avskaffet også så da må alle bruke mobilen til banktjenester...??

REDIGERT:  Jeg har bestemt meg, skal avinstallere appene og gå tilbake til kort, og skaffe meg ny bank-ID brikke... så holder den nok i noen år til. Den jeg har nå har holdt koken i fem år ca. Men jeg har brukt bankID på mobil de siste par årene da, og bare hatt kodebrikken som reserve.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste på internett at noen sikkerhetsfolk har fått til å hacke et SIM-kort, så snart kan hackere klone all kredittkort/bankkort informasjonen og bank-ID på mobil, og da tenker jeg: HJELP... må slette bank-appene mine, avregistrere bank-ID på mobil og slette all kredittkort/bankkortinformasjon fra mobilen og begynne å bruke gavekort til å betale abonnementer på nettsteder i stedet...  :eek:

Fortell meg at det ikke er noe å bekymre seg for og at jeg er overnervøs please...  :hm:

Men er det egentlig noe alternativ med bankkort når bankene dytter på oss mobilbank og bank-ID på mobil? Snart blir vel bankkort avskaffet også så da må alle bruke mobilen til banktjenester...??

REDIGERT:  Jeg har bestemt meg, skal avinstallere appene og gå tilbake til kort, og skaffe meg ny bank-ID brikke... så holder den nok i noen år til. Den jeg har nå har holdt koken i fem år ca. Men jeg har brukt bankID på mobil de siste par årene da, og bare hatt kodebrikken som reserve.

Tror du kan være ganske sikker.  Ja, det er mulig å klone et SIM kort og få ut all informasjon på dette men det er IKKE mulig å hente ut din private nøkkel som benyttes for å signere Bank-ID operasjoner.

SIM kort som støtter Bank-ID inneholder en beskyttet del med eget minne og cpu samt et vel definert I/O interface.  Dette fungerer på samme måte som Smartkort som brukes for digital signering.  Alle dine Bank-ID transaksjoner blir digitalt signert av en privat nøkkel som aldri forlater "sin lille beskyttede hule" på smartkortet. Tilgang for å sende og motta data inn til "denne hulen" er beskyttet av en PIN kode som bare du vet.  Denne PIN koden, sammen med en matematisk algoritme som bruker en 2048 bytes nøkkel som aldri har forlatt "hulen sin", benyttes for å signere transaksjoner.  Norske SIM kort inneholder ingen kontonummer eller annen informasjon angående hvilken bank du bruker eller hvilke kredittkort du har.

Den matematiske modellen baserer seg på asynkrone nøkler og ikke en reverserbar utregning.  Det betyr at det ikke er mulig og regne seg frem til din private nøkkel selv om en klarer og lese hva som sendes inn til, og kommer ut fra, "hulen".

Denne teknologien benyttes til et stort antall autentiseringer og signeringer i mange forskjellige systemer.  Det kan være banker, adgangskontroll, kryptering, etc.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...