kremt Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 50 tusen for et nytt batteri? Det er i din fantasi. Enn så lenge koster det 60-70 tusen å oppgradere fra 60 til 75 kwh. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 50 tusen for et nytt batteri? Det er i din fantasi. Enn så lenge koster det 60-70 tusen å oppgradere fra 60 til 75 kwh. Men det er jo bare en SW oppdatering og har ingenting med batteriene å gjøre Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Men det er jo bare en SW oppdatering og har ingenting med batteriene å gjøre Og poenget ditt er? Mange sier at batterier er billige og på veldig få år skal de bli nærmest gratis. Pr i dag ser jeg at batterier er svinedyre, og det vil nok vedvare en god stund enda. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Men det er jo bare en SW oppdatering og har ingenting med batteriene å gjøre Og poenget ditt er? Mange sier at batterier er billige og på veldig få år skal de bli nærmest gratis. Pr i dag ser jeg at batterier er svinedyre, og det vil nok vedvare en god stund enda. Poenget er at den prisen ikke gjenspeiler batterikost, den er allerede "tatt" av tesla. Det er bare til å se på hvordan kost pr kWh har utviklet seg det og sammenligne med fremskrittene som blir gjort i dag, ganske lett å se at prisen vill gå drastisk ned og kapasiteten opp. Bare monsterfabrikken til Tesla vill utgjøre store forskjeller. Men batterier er ikke billig, det er heller ikke registerreim bytte, vannpumpe, turbo, clutch osv osv. Totalt sett så kommer nok ikke elbiler særlig verre ut enn en fossilbil etter 2-300 000 kjørte km.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Du tror fabrikken til Musk som produserer billige batterier i store kvanta vil bety at du får hele besparelsen? Prisene har helt sikkert droppet litt de senere årene uten at forbrukere i særlig grad har dratt nytte av det. Bilene til Musk blir jo bare dyrere og dyrere, og mer og mer fosinket. Så nettopp en av hans biler til 1.3 mill til salgs. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Du tror fabrikken til Musk som produserer billige batterier i store kvanta vil bety at du får hele besparelsen? Prisene har helt sikkert droppet litt de senere årene uten at forbrukere i særlig grad har dratt nytte av det. Bilene til Musk blir jo bare dyrere og dyrere, og mer og mer fosinket. Så nettopp en av hans biler til 1.3 mill til salgs. Nei jeg tror ikke jeg får noe som helst, men jeg tror det får prisen ned en del ja. tja, de blir ikke så veldig mye dyrere, det er bare den håpløse kronen som ikke følger etter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Du tror fabrikken til Musk som produserer billige batterier i store kvanta vil bety at du får hele besparelsen? Prisene har helt sikkert droppet litt de senere årene uten at forbrukere i særlig grad har dratt nytte av det. Bilene til Musk blir jo bare dyrere og dyrere, og mer og mer fosinket. Så nettopp en av hans biler til 1.3 mill til salgs. Bilene blir ikke dyrere, dollaren har styrket seg. Når det gjelder batteriprisen så er det ingen hemmelighet at Tesla har en fortjeneste på oppgraderingen av batteripakkene som hvilken som helst bransje kan drømme om. Mener det var tett opp mot 100% avanse de hadde på oppgraderingen. Produksjonskosten er i alle fall allerede under 199 USD per kWh. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Ikke? http://www.greencarreports.com/news/1103380_2016-tesla-model-s-gets-styling-update-48-amp-charger-new-interior-options Dette i tillegg til at de ved flere anledninger har tatt ut en urimelig stor avanse på dollarkurs. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 (endret) Ikke? http://www.greencarreports.com/news/1103380_2016-tesla-model-s-gets-styling-update-48-amp-charger-new-interior-options Dette i tillegg til at de ved flere anledninger har tatt ut en urimelig stor avanse på dollarkurs. Det er ganske normalt å sette opp prisen ved endringer som gir de merkost, det er uansett en minimal pris ift hva dollaren har påført den i pris. Urimelig stor avanse? De lå under lenge i den perioden jeg kjøpte bil, nå ligger de over etter hva jeg forstår. Men det går begge veier, de har flere ganger hatt en veldig god kurs. Men at de tjener gode penger på bilene sine, det er klart. De har jo ikke direkte konkurrenter... Endret 21. juli 2016 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. juli 2016 Del Skrevet 21. juli 2016 Ikke? http://www.greencarreports.com/news/1103380_2016-tesla-model-s-gets-styling-update-48-amp-charger-new-interior-options Dette i tillegg til at de ved flere anledninger har tatt ut en urimelig stor avanse på dollarkurs. Bilene i dag har mange flere features som standard. Sammenligner man 2013 S60 med 2016 S60, så er det store forskjeller. Blant annet får man 8 års garanti på batteri og drivlinje, man har inkludert superlading, man har inkludert ting som parkeringssensorer, autobrems, fartsassistent, osv. Og fordi batteriet egentlig er et 75 kWh batteri, så vil man lade 0-100% ca dobbelt så raskt ved en superlader, og man trenger stort sett ikke bekymre seg for levetiden på batteriet. Når det gjelder avansen i forhold til dollarkurs har Tesla stort sett vært veldig tilbakeholden med å sette opp prisene. Det er først nå de siste 6 månedene at Tesla har fått litt ekstra avanse fra dollarkursen. De er altså trege med å sette opp prisene, og trege med å sette ned prisene. Det kan man ikke protestere for høylydt på. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle. Poenget er vell at ved den tid er de fleste klar til å slenge bilen på dynga. Evt kan en kjøpe nytt batteri, og siden en har spart så mye penger på å ikke bytte turbo, girkasse, og annet diverse så har en nok av penger til det Nå har jeg hatt 20 år gamle biler, og hverken clutch eller girkasse har måttet byttes. Men Tesla hadde noen problemer med drivverket, har jeg lest? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle. Poenget er vell at ved den tid er de fleste klar til å slenge bilen på dynga. Evt kan en kjøpe nytt batteri, og siden en har spart så mye penger på å ikke bytte turbo, girkasse, og annet diverse så har en nok av penger til det Nå har jeg hatt 20 år gamle biler, og hverken clutch eller girkasse har måttet byttes. Men Tesla hadde noen problemer med drivverket, har jeg lest? Dey har de ja. Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Så når batteriet omsider tar kvelden så kan man likegodt kaste hele bilen? Når bilen er utslitt har du fortsatt et brukbart batteri... Lenke til kommentar
kmlund Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle. Nye Leaf med 24 kWh batterier koster kr 200 000, 5 år gamle Leaf går for kr 120 000 brukt (importerte er billigst, originale norske modeller er dyrere). Jeg tror den viktigste prisfaktoren når Leaf er blitt 10 år gammel er hva nye elbiler koster, dermed blir det vanskelig å kalkulere slik vi gjør med fossilbiler. Og i 2026 er det ikke sikkert at en fossilbil fra 2016 har holdt seg veldig bra i verdi heller... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Så... Tesla og Leaf vil fremdeles ha tilnærmet 100% batterikapasitet når de omsider blir veteraner? Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle. Nye Leaf med 24 kWh batterier koster kr 200 000, 5 år gamle Leaf går for kr 120 000 brukt (importerte er billigst, originale norske modeller er dyrere). Jeg tror den viktigste prisfaktoren når Leaf er blitt 10 år gammel er hva nye elbiler koster, dermed blir det vanskelig å kalkulere slik vi gjør med fossilbiler. Og i 2026 er det ikke sikkert at en fossilbil fra 2016 har holdt seg veldig bra i verdi heller... Stemmer. Og i 2026 er det ikke sikkert man får lov å kjøre med den i våre byer. Utviklingen går fort nå. Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 nå er jo mange tesla kjørt over 500.000km med over 90% igjen på batteriet. sier jo litt om at batteier, skal man ikke bekymre seg for. de varer hele bilens levetid og klan deretter gjennvinnes 99% eller brukes til lagring av energi. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Så... Tesla og Leaf vil fremdeles ha tilnærmet 100% batterikapasitet når de omsider blir veteraner? Har du lest om hva som skjer med elbiler som har kjørt veldig langt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Så... Tesla og Leaf vil fremdeles ha tilnærmet 100% batterikapasitet når de omsider blir veteraner? Har du lest om hva som skjer med elbiler som har kjørt veldig langt? Ja. De mister en ubetydelig del av batterikapasiteten? Lenke til kommentar
Karl Johan Grimstad Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 ikke rart dett ennå er små problemer når bilene er nye vetn når det har gått noen år å se da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå