Gå til innhold

Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer


Anbefalte innlegg

 

Leste du artikkelen? 

 

 

Ja

 

 

Der kommer det jo frem at batteriet mest sannsynlig overgår levetiden til bilen, altså faller dine poenger vekk. I tillegg har en spart så enorme mengder på å ikke bytte turbo, clutch, reg reim, vannpumpe osv at batteriet egentlig ikke blir så dyrt om en velger å kjøpe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det føles litt feil å måtte drive voksenopplæring om dagens (moderne) batteriteknologi når man diskuterer en artikkel fra TU, jeg kunne forstått det hvis det var snakk om DinSide/DB/VG.
Er det på på grunn av at utviklingen har gått for raskt de siste årene, og at TU-lesere flest bare kjenner egenskapene til blybatteri og batterier man får kjøpt i butikkene?

 

For 13 år siden monterte NASA 7 kg lithium ion-batterier i Opportunity og sendte den til Mars, der kjører den på solcelle/batteridrift den dag i dag.

http://mars.nasa.gov/mer/mission/status.html#opportunity

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Leste du artikkelen?

 

Ja

Der kommer det jo frem at batteriet mest sannsynlig overgår levetiden til bilen, altså faller dine poenger vekk. I tillegg har en spart så enorme mengder på å ikke bytte turbo, clutch, reg reim, vannpumpe osv at batteriet egentlig ikke blir så dyrt om en velger å kjøpe nytt.

Og hva er så bilens levetid?

En forbrenningsmotor bil lever jo tross alt glatt 20 år før den skrapes, og flere lever 30 år og mer også.

Lenke til kommentar

 

 
Og hva er så bilens levetid?

En forbrenningsmotor bil lever jo tross alt glatt 20 år før den skrapes, og flere lever 30 år og mer også.

 

 

Ja si det, men du blir nok overrasket av gjennomsnittlig levetid på biler om dagen.For rett svar må du jo nesten ta kontakt med de som uttalte det. 

 

Men en ting er sikker, det er langt mindre deler som må skiftes i en elbil mot ett gammelt vrak av en fossil bil 

Lenke til kommentar

 

 

 

Leste du artikkelen?

Ja

Der kommer det jo frem at batteriet mest sannsynlig overgår levetiden til bilen, altså faller dine poenger vekk. I tillegg har en spart så enorme mengder på å ikke bytte turbo, clutch, reg reim, vannpumpe osv at batteriet egentlig ikke blir så dyrt om en velger å kjøpe nytt.

Og hva er så bilens levetid?

En forbrenningsmotor bil lever jo tross alt glatt 20 år før den skrapes, og flere lever 30 år og mer også.

 

 

Fra 14.9 år (Skoda) til 22.4 år (Volvo)

 

Kilde: http://www.dinside.no/932936/disse-bilene-blir-eldst

Lenke til kommentar

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

*Jeg* derimot er mer spent på hvordan dagens fossilbiler blir priset når *de* blir 10 år gamle! Hvem ved sine fulle fem vil kjøpe en bil som er svinedyr i drift når det finnes et etablert bruktmarked med rimelige og driftssikre elbiler? Tror prisfallet på fossilbiler kan bli tungt å svelge for mange fremover....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Min Leaf er fire år, gått 85000, og har ned mot ca 80 prosent av kapasiteten igjen. Jeg har hurtigladet kun 26 ganger. Noe som er spesielt interessant, er at ladeindikatoren til bilen fortsatt indikerer 12 streker ved fullading, og ikke 9-10 som den burde gjort, det virker som om programvaren sørger for at man alltid skal se 12 streker ved fullading, og at hver strek dermed dermed er mindre verdt! Programvarefeil eller bevisst juks mtp garanti?

 

Å måle batterikapasitet er ingen enkel affære, og det du påpeker der har jeg mistenkt at ville dukke opp før eller siden og er intet annet enn juks. Tester har vist at kapasiteten til ett startbatteri, for eksempel, kan variere med så mye som 10 til 15 % målt bare med dagers mellomrom. Kan lese mer om dette her. http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_capacity

Ta testen med en klype pepper men den indikerer ett problem.

 

Du kan måle når ett batteri ikke tar til seg mer lading. Å sette det som topp for indikatoren indikerer da ingenting annet enn at man har nådd topp av batteriets kapasitet på det tidspunktet. Det sier imidlertid ingenting om hva som ER den faktiske kapasiteten, altså hvor mange ampere timer du har på tanken..

 

Tenk deg en fosilbil hvor tanken hadde den egenskapen at volumet varierer med tiden. Den eneste indikatoren du har er fyllingsgraden. Altså hvor stor andel av gjeldende volum som er fylt opp. Du vil aldri kunne vite hvor mange liter du har på tanken. Indikatoren vil altså vise fullt når du har 40 liter på tanken i en tank som er oppgitt til å ha ett volum på 50liter.

 

Det er imidlertid ett dårlig sjekketriks å snakke sant om seg selv.

I utgangspunktet burdet det vært enkelt å måle kapasitet. Jeg regner med at alle elbiler har innebygget energimåler for å klare å forutsi rekkevidden. Etter hver fulllading resettes måleren og hvis man da kjører bilen helt tom (den siste biten er vel best å ta med varmeapparatet) så er kapasiteten gitt og denne kunne blitt vist i kWh. Burde vært påbudt funksjonalitet av EU\EPA etc.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet burdet det vært enkelt å måle kapasitet. Jeg regner med at alle elbiler har innebygget energimåler for å klare å forutsi rekkevidden. Etter hver fulllading resettes måleren og hvis man da kjører bilen helt tom (den siste biten er vel best å ta med varmeapparatet) så er kapasiteten gitt og denne kunne blitt vist i kWh. Burde vært påbudt funksjonalitet av EU\EPA etc.

Ufordringen er at tallet du regner deg frem til vil være forskjellig hver gang. Og det er ikke gitt at tallet bare synker over tid. Du kan f.eks få ubalanse i fordelingen av litium inni battericella som gjør at du ikke har hele kapasiteten tilgjengelig i en periode. Så kan denne ubalansen rette seg selv opp igjen og du har full kapasitet igjen.

 

Det er ikke snakk om enorme variasjoner, det kan være noen prosent, men noen få prosent kan være nok til å gi misvisende konklusjoner. Du kan f.eks oppleve at en helt ny bil regner seg frem til at batteriet er på 95%, mens en annen ny bil regner seg frem til at batteriet er på 105%. Så etter 50k km kan den første bilen fortsatt regne seg frem til at batteriet er på 95%, og den andre bilen regne seg frem til at batteriet er på 90%.

 

Denne informasjonen er ikke ekstremt nyttig, så lenge den kun beskriver hva kapasiteten har vært - ikke hva den er akkurat nå. Men så klart, *litt* nyttig er slik informasjon, man må bare være klar over at den ikke forteller hele sannheten.

Lenke til kommentar

 

 

Leste du artikkelen? 

 

 

Ja

 

 

Der kommer det jo frem at batteriet mest sannsynlig overgår levetiden til bilen, altså faller dine poenger vekk. I tillegg har en spart så enorme mengder på å ikke bytte turbo, clutch, reg reim, vannpumpe osv at batteriet egentlig ikke blir så dyrt om en velger å kjøpe nytt. 

 

De aller fleste biler holder slike deler "bilens levetid" som du så fint påpeker i hvert eneste innlegg.

Ikke vet jeg hvilke biler du har erfaring med, men BMW var vel nevnt. Kanskje du har dårlig erfaring evt tilfeldigheter med dårlige biler derfra? Vanskelig å si. Verste problemet med nyere biler er alle de elektroniske feilene, der er nok ikke elbiler så mye mindre utsatt.

Dette skulle vel tilsi et sted mellom 15-20 år, og da har man strukket strikken ganske langt.

Vi får gi TMS en 10-15 år på norske veier så skal vi se hvordan den oppfører seg og koster i drift, vedlikehold og reparasjon. 

Jeg ville ikke forventet så veldig forskjellig fra vanlige biler for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Så når batteriet omsider tar kvelden så kan man likegodt kaste hele bilen?

 

Leste du artikkelen? Eller bare skummet du?

Nissan forventer at batteriet varer lenger enn bilen, og at batteripakken kan tas ut og brukes stasjonært etter bilens levetid.

Lenke til kommentar

 

Så når batteriet omsider tar kvelden så kan man likegodt kaste hele bilen?

 

Leste du artikkelen? Eller bare skummet du?

Nissan forventer at batteriet varer lenger enn bilen, og at batteripakken kan tas ut og brukes stasjonært etter bilens levetid.

Og som sagt så sier det fint lite når man ikke opplyser hva som er forventet levetid på bilen.
Lenke til kommentar

Som jeg linket til lenger opp her så er det merket som går kortest i gjennomsnitt før skroting  Skoda med 14.9 år, og de som går lengest er Volvo med 22.4 år. Dette gir en kjørelende på henholdvis 178 800km og 268 800km ved en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12000km. Må det gjentas flere ganger hva som er vanlig levetid på en bil?

 

At batteriene i en elbil holder en kjørelengde på 270 000km er langt fra urealistisk!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste.

 

Hvorfor må de være følelsesløse individer?

 

Er du et følelsesløst individ hvis du ikke er stor entusiast innenfor alle interesseområder i hele universet?

 

Nei, men du glemmer dét faktum at en forbrenningsmotor skaper lyd og vibrasjoner som ene og alene vil aktivere følelser selv ved å starte kjøretøyet. Kjøremessig får man stifte bekjentskap med mange ulike effektkurver som har stor betydning for opplevelsen. Ikke bare en lineær og kjedelig kurve slik el-biler har. 

Du kan ikke sammenlikne forbrenningsmotorer opp mot å studere veggtapet...

 

Poenget er at kanskje ikke alle blir like følelsesladd over de tingene som rører akkurat deg til tårer. Folk har forskjellige preferanser. Ja, jeg ser jo at det kan være vanskelig for deg å fatte det, men slik er det faktisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Nei, men du glemmer dét faktum at en forbrenningsmotor skaper lyd og vibrasjoner som ene og alene vil aktivere følelser selv ved å starte kjøretøyet.

For de som har vokst opp med fossilbiler stemmer nok dette. De som vokser opp med elbiler vil ha like mye følelser rundt elbiler. Det handler bare om hva man er vant med.

 

Kjøremessig får man stifte bekjentskap med mange ulike effektkurver som har stor betydning for opplevelsen. Ikke bare en lineær og kjedelig kurve slik el-biler har. 

Du kan ikke sammenlikne forbrenningsmotorer opp mot å studere veggtapet...

Man kan sammenligne denne situasjonen med vinyl vs digitale format. Akkurat som gode digitale format, så har en elbil en mye mer ideell opptreden, uten masse forskjellig støy på effektkurven, som turbolag, giring, forsinkelser både her og der. Fossilbilene derimot har disse faktorene som spiller inn.

 

Akkurat som med vinyl så vil man fortsatt ha folk som elsker fossilbiler om 50 år, men bortsett fra disse enkeltindividene vil resten av befolkningen vil ha gått videre til annen teknologi som oppfører seg mer ideelt.

 

Så når de starter en elbil så våkner villdyret i dem og følelsene bruser av 0 decibel ? 

 

Du skriver masse forskjellig støy - vel dette sammen med vibrasjoner skaper følelser hos folk som ikke er kalde individer.

Turbolag skriver du - Vi lever i år 2016, ikke 1980.

Giring skriver du - Vel, de som virkelig liker å kjøre foretrekker manuelt gir. Selve jobben skaper en tilfredstillelse av å få kjøretøyet fremover. Du deltar mer i selve kjøringen. Flappy paddels hører hjemme i formel 1, og automat er for late folk som ikke bryr seg.

Forsinkelser skriver du - Vi prater vel om personbiler i helhet, ikke om professjonelle sjåfører som kom 0.23 sekunder bak beste rundetid på en bane.

 

Anyhow, jeg skjønner at jeg sitter her og diskuterer med en person som syntes det er trivelig å sitte på bussen eller toget. Du slipper alt "maset" med å kjøre selv. Så praktisk. Du skjønner vel lite om hvilken genial oppfinnelse hjulet var heller. Historie ? Hæ ?

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Nei, men du glemmer dét faktum at en forbrenningsmotor skaper lyd og vibrasjoner som ene og alene vil aktivere følelser selv ved å starte kjøretøyet.

Du glemmer det faktum at det er støy og helseskadelig. Du glemmer det faktum at alle ikke er like irrasjonelle som deg. Elbil lager en nydelig støy som får en deilig fremtidsfølelse inni meg. Men det er kjekt å kjøre lambo også, men ikke hver dag.. 

 

Kjøremessig får man stifte bekjentskap med mange ulike effektkurver som har stor betydning for opplevelsen. Ikke bare en lineær og kjedelig kurve slik el-biler har. 

Du kan ikke sammenlikne forbrenningsmotorer opp mot å studere veggtapet...

En el-bil har ikke lineær kurve... 

 

sammenligningen er horribel. 

 

Helseskadelig ? Om jeg hadde kjent deg hadde jeg funnet mange punkter å dømme deg for om man skal være 100% earthfriendly. Ikke prøv deg en gang...

Det er ikke irrasjonelt å følge hjertet og støtte historie og en stor del av menneskets utvikling. Hver gang jeg møter motstand innen dette temaet, så er det garantert fra personer som aldri har kjørt noen raske kjøretøy, aldri vært på bane, aldri opplevd hva de kritiserer. Hele livet blir bedre om man tør å ta sjangser. Motor er en form for å ta sjangser, men det finnes mange fler. Folk som ikke liker sjangser eller utfordringer, stagnerer seg selv og kommer aldri til å oppleve å leve livet til det fulle. Du kan være en tilskuer, eller du kan gjøre noe med saken...

 

Elbil lager en nydelig støy som får en deilig fremtidsfølelse inni deg... Har du prøvd å lese dette flere ganger ? Skulle tro en eller annen hippie hadde tatt overdose på meth. Åhh denne deilige girkasse vinelyden suser så deilig i mine ører, fremtiden er her... Om du hadde våknet opp og hørt en skikkelig motor så kanskje du hadde skjønt hvor latterlig det utsagnet var.  

 

Angående effektkurve er de veldig lineære og kjedelige. Kanskje noen finner på å skape en mer spennende kurve med software, men rett ut av "boksen" handler det vel mest om kjørelengde og ikke moro....

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Helseskadelig ? Om jeg hadde kjent deg hadde jeg funnet mange punkter å dømme deg for om man skal være 100% earthfriendly. Ikke prøv deg en gang...

Det er ikke irrasjonelt å følge hjertet og støtte historie og en stor del av menneskets utvikling. Hver gang jeg møter motstand innen dette temaet, så er det garantert fra personer som aldri har kjørt noen raske kjøretøy, aldri vært på bane, aldri opplevd hva de kritiserer. Hele livet blir bedre om man tør å ta sjangser. Motor er en form for å ta sjangser, men det finnes mange fler. Folk som ikke liker sjangser eller utfordringer, stagnerer seg selv og kommer aldri til å oppleve å leve livet til det fulle. Du kan være en tilskuer, eller du kan gjøre noe med saken...

 

Ja støy og vibrasjoner er helseskadelig, det er derfor jeg har gått i fult verne utstyr de siste dagene pga en MAK rekke 9'er i nær beliggenhet til der jeg har gjort arbeid den siste uken... Prøv meg? earthfriendly? hva pokker snakker du om? 

Menneskets utvikling? det er ikke elektronikk, elmotorer mener du? lol. 

Og jo, jeg har kjørt raske biler og flotte biler, ingen overgår min Tesla, dessverre. Hadde en fin runde med bavaria sist år, en hel convoy av nye flotte biler som vi rullerte på å kjøre, både meg og "copilot" vurderte begge tesla på tidspunktet selv om vi begge var gode kunder av bavaria, vi har begge tesla i dag. Kjangser? Hva i alle dager er det du snakker om egentlig. 

 

 

Elbil lager en nydelig støy som får en deilig fremtidsfølelse inni deg... Har du prøvd å lese dette flere ganger ? Skulle tro en eller annen hippie hadde tatt overdose på meth. Åhh denne deilige girkasse vinelyden suser så deilig i mine ører, fremtiden er her... Om du hadde våknet opp og hørt en skikkelig motor så kanskje du hadde skjønt hvor latterlig det utsagnet var.  

 

 

Så hyggelig sagt da, kan jo si det samme om deg og følelsene for støy... Jeg har hørt masse skikkelige motorer jeg, det er bråk og ikke godt for verken hørsel eller helse. Men det vekker følelser i meg det også, siden det er slik vi er "oppdratt", men det er helt irrasjonelt. Så om du hadde tenkt deg om så hadde du forstått hvor latterlig du er nå. 

 

 

Angående effektkurve er de veldig lineære og kjedelige. Kanskje noen finner på å skape en mer spennende kurve med software, men rett ut av "boksen" handler det vel mest om kjørelengde og ikke moro....

 
Ja kjempe kjedelig med brutalitet, hva i alle dager går av deg det er jo dette du hyller så lenge det er litt lyd... Og den er ikke lineær, det er bare til å søke på effektkurver, de er synkende og starter på maks. Det ligner mer en parabel når den starter å falle. Min nåværende bil er den mest morro bilen jeg har kjørt i hele mitt liv, selv uten lyd. den gruser så og si alt jeg møter på veien... 

Helseskadelig ? Om jeg hadde kjent deg hadde jeg funnet mange punkter å dømme deg for om man skal være 100% earthfriendly. Ikke prøv deg en gang...

Det er ikke irrasjonelt å følge hjertet og støtte historie og en stor del av menneskets utvikling. Hver gang jeg møter motstand innen dette temaet, så er det garantert fra personer som aldri har kjørt noen raske kjøretøy, aldri vært på bane, aldri opplevd hva de kritiserer. Hele livet blir bedre om man tør å ta sjangser. Motor er en form for å ta sjangser, men det finnes mange fler. Folk som ikke liker sjangser eller utfordringer, stagnerer seg selv og kommer aldri til å oppleve å leve livet til det fulle. Du kan være en tilskuer, eller du kan gjøre noe med saken...

Lenke til kommentar

Så når de starter en elbil så våkner villdyret i dem og følelsene bruser av 0 decibel ?

Ja. Det handler bare om hva man er vant med.

 

Du skriver masse forskjellig støy - vel dette sammen med vibrasjoner skaper følelser hos folk som ikke er kalde individer.

Turbolag skriver du - Vi lever i år 2016, ikke 1980.

Giring skriver du - Vel, de som virkelig liker å kjøre foretrekker manuelt gir. Selve jobben skaper en tilfredstillelse av å få kjøretøyet fremover. Du deltar mer i selve kjøringen. Flappy paddels hører hjemme i formel 1, og automat er for late folk som ikke bryr seg.

Forsinkelser skriver du - Vi prater vel om personbiler i helhet, ikke om professjonelle sjåfører som kom 0.23 sekunder bak beste rundetid på en bane.

Til daglig kjører jeg med manuelt gir. Automatgir gjør som oftest masse idiotiske avgjørelser som jeg ikke er enig med, så fremt det ikke er en trinnløs automatkasse (disse kan jeg tolerere).

 

Men det er helt klart at min neste bil er elektrisk. Disse hopper galant over problemstillingen med manuelt vs automat, med kun ett gir, og i samme slengen retter de opp de fleste andre ulempene med fossil drift. Jeg liker fossilbiler, men elbilene er jo helt klart overlegen på de aller fleste områder. Det er noe man bare må akseptere.

Anyhow, jeg skjønner at jeg sitter her og diskuterer med en person som syntes det er trivelig å sitte på bussen eller toget. Du slipper alt "maset" med å kjøre selv. Så praktisk. Du skjønner vel lite om hvilken genial oppfinnelse hjulet var heller. Historie ? Hæ ?

Kanskje du bør synse mindre om hvem du diskuterer med. Eller i hvert fall bli bedre på det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...