Gå til innhold

Så lenge kan du forvente at batteriet i elbilen varer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så når batteriet omsider tar kvelden så kan man likegodt kaste hele bilen?

 

Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen? Et batteri er en smal sak å erstatte, og innen det blir aktuelt, er kapasiteten bedre, og prisen lavere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Ja, jeg fikk livstidsgaranti på et armbåndsur. Hvis det noen gang tar kvelden, så må jeg nok henge et rep i nærmeste tre. Jeg bekymrer meg hver dag =(

 

Er det bias i tankegangen din som gjør at du snur dette på hodet, kanskje?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Poenget er vell at ved den tid er de fleste klar til å slenge bilen på dynga. Evt kan en kjøpe nytt batteri, og siden en har spart så mye penger på å ikke bytte turbo, girkasse, og annet diverse så har en nok av penger til det :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Usikkerhet rundt batterienes leve tid?. Jeg kan leve med usikkerheten her gitt opp mot sikkerheten om at en vanlig drivlinje med forbrenningsmotor, automatgirkasser og Haldexkoblinger mm garantert gir store utfordringer lenge før et batteri lager problemer for elbiler. Om batteriet mot formodning ryker kan man oppgradere å få langt lengre rekkevidde på kjøpet :o)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Nye Leaf med 24 kWh batterier koster kr 200 000, 5 år gamle Leaf går for kr 120 000 brukt (importerte er billigst, originale norske modeller er dyrere).

Jeg tror den viktigste prisfaktoren når Leaf er blitt 10 år gammel er hva nye elbiler koster, dermed blir det vanskelig å kalkulere slik vi gjør med fossilbiler.

Lenke til kommentar

Elbil er gunstig i Norge. Same batteriteknologi som i elverktøy. Eg er overbevsit om (sjolv om eg ikkje har elbil ) på 10 -13 år levetid på ein elbil som leaf. Mange fosilbilar i same prisklasse har heller ikkje lengre levetid. Tesla vil nok på same måte som Merchedes og andre dyre fosile merke ha noke lengre levetid . Ganske enkelt fordi andrehandsverdien er hogre, og dei derfor er meir lønnsame å reparere.

Er du miljøbevist bruker du den gamle fosilbilen så lenge osm mulig. Bytter så til el eller anna miljøvenleg teknologi. Alle som har to bilar i familien bør kunne ha ein elbil.

Det er ikkje miljøvenleg politikk å innføre så høge avgifter på fosillt drivstoff at vi får ein unaturleg hurtig utskifting av bilparken. Då er det betre å auke skilnaden i anskaffelse pris. Gjere miljøvenleg gunstig å anskaffe. Miljøbelastande dyrt.

Lenke til kommentar

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Eller med andre ord: Når bilen "konker" så vil det ofte fortsatt være mye igjen av batteriet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De skriver at batteriet vil vare ut bilens levetid. Så er batteriet konka vil bilen også være det. Jeg er spent på hvordan disse bilene blir priset når de blir rundt 10 år gamle.

 

Poenget er vell at ved den tid er de fleste klar til å slenge bilen på dynga. Evt kan en kjøpe nytt batteri, og siden en har spart så mye penger på å ikke bytte turbo, girkasse, og annet diverse så har en nok av penger til det :)

 

Er bare å kjøpe biler der ting ikke går istykker, de finnes faktisk.

Så prisen på nytt batteri til Roadster, 29k USD.

Så vet man cirka hva det vil koste. Usikkert om særlig mange produsenter vil tilby dette dog, selv om det har vært noe snakk om det blant enkelte.

http://www.autoblog.com/2015/09/01/tesla-roadster-battery-pack-replacement/

Lenke til kommentar

Musk sa jo nettopp at kostnaden pr. kwh batteri er 190 dollar så for et 90 kwh batteri med moms blir rundt 170 tusen i kostpris.

Så legg på på litt avanse frakt så nærmer du deg nok 250 tusen hvor attraktiv blir da en 10 år gammel model S på bruktmarkedet.

For den prisen kan du oppgradere din BMW e90 serien med et fabrikk nytt chasis, motor og girkasse.

Lenke til kommentar

Jeg liker el-biler veldig godt men batterier er fremdeles akilleshælen. Jeg tror vi "fattige" som må holde oss til bruktbiler fremdeles må holde oss til fossilbiler og el-bilene kommer til å bli vraket ganske tidlig.

 

Hvordan kan du dra denne konklusjonen etter å ha lest denne artikkelen? I mitt hode betyr det jeg leser her at jeg kan kjøpe en brukt Nissan Leaf for ca. 130 000 som er kjørt 60 000 km også kjøre denne 140 000 km til uten at batteripakken er redusert til under 70 %. Dersom man da nedskriver bilen helt vil man ha betalt under 1 NOK/km i verditap, totalt med drivstoff (strøm) ville man ha betalt ca. 1 NOK/km og det er vanskelig å slå uansett bil. Sleng på lav veiavgift, ingen bompenger, lave servicepriser, etc. Så økonomisk bør det ikke være noen tvil om hva man bør velge. Om man vil ha en Nissan Leaf er et helt annet spørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker el-biler veldig godt men batterier er fremdeles akilleshælen. Jeg tror vi "fattige" som må holde oss til bruktbiler fremdeles må holde oss til fossilbiler og el-bilene kommer til å bli vraket ganske tidlig.

 

Hva mener du med at batterier er akilleshælen?

Lenke til kommentar

Vi som ikke har så god råd må finne biler rundt 20-50000. Hva slags Leaf får man der?

 

Du får nok ingen Leaf til kr 50.000 ennå, men om et par år så begynner elbilene å bli flere i disse prisklassene på bruktmarkedet.

Et par av elbilmodellene (Leaf og trillingene) har vist seg meget solide og vil nok holde lenge. Batteriene degraderes sakte og gradvis og bilene kan fortsatt gjøre god nytte for seg med 50-70 % batterikapasitet. Skulle enkeltceller svikte så kan de skiftes.

Til forskjell fra tidligere modeller er det lite aktuelt å bytte hele batteriet i bilens levetid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Jeg så en Top Gear USA episode igår. personlig har jeg ikke vært så stor fan av dem, da jeg liker originalen best. Dog syntes jeg denne episoden var bra. De startet på en havn i New York med 3 super-biler. Første oppgave var å få tak i en genuin amish-hatt. Alle satte kursen mot en av de nærmeste statene hvor det befant seg amish-folk. De var 3 stykker og hadde såklart ulike fremgangsmåter, men jeg likte én av de best. Han ene rullet opp på siden av noen amish folk med hest og kjerre, i siste spesialutgave av Lamborghini Gallardo. Han spurte om han kunne trade en tur i Gallardo'en med en hatt. De gikk faktisk med på dette. Programlederen satte klampen i bånn, og spurte karen: This do sound great ? Amish karen satt der med et hysterisk smil rundt kjeften: "YUP"!

 

Her hadde vi en kar som kanskje aldri har sittet i en bil en gang, som får tidenes opplevelse. I tillegg lever han i et samfunn som forbyr denne opplevelsen. 

Personlig er jeg glad jeg lever akkurat nå, hvor jeg kan fortsatt velge. Jeg er en petrolhead, og jeg HAR prøvd elektrisk. Til alle EL-elskerne så må jeg bare få si at de må være følelsesløse individer. Tesla-eiere må være følelsesløse individer som later som om de er miljøbevisste. 

La oss ikke glemme den fantastiske forbrenningsmotoren:

 

 

Les spesielt prestanda under videoen. Det beste kommer noe etter 2 minutter i videoklippet.

Lenke til kommentar

Bruktverdien på elbiler vil holde seg langt høyere enn hva vi er vant til med fossilbiler der noen hundrelapper for full tank er eneste restverdi+vrakpant. Dette fordi batteriene vil ha høy restverdi selv om de begynner å bli stusselige for bilbruk. De er fortsatt svært verdifulle for å lagre strøm fra variabel kraft fra vindmøller og solceller.

Prisen på brukte litiumbatterier fra elbiler er i dag typisk 1000-1500kr/kWt selvom bilen er vrak.

Disse prisene vil holde seg fordi det vil være lønnsomt for alle etterhvert å kunne lagre elektrisitet, både for forbrukere og produsenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...