Gå til innhold

LiteOn 24x og "hakking"

telifia

Anbefalte innlegg

Hei

Skulle brenne noen cd'er i dag med den nye brenneren min, men da jeg var kommet ca halvveis i brenningen begynnte maskinen å hakke noe veldig.. tilslutt hengte den seg helt.. :sad:

Samtidig som jeg brente kjørte jeg følgende programmer:

Winamp

MSN Messenger

Norton Antivirus autoscan

Etterpå maskinen var restartet, fjernet jeg alle programmer fra minnet unntatt msn messenger, men fremdeles så var det en del hakking. :sad:

Så vidt jeg har fått med meg så skal det være mulig å enable DMA på denne brenneren. Problemet er bare det at jeg ikke får den muligheten når jeg går på egenskaper. Jeg kjører forøvrig brenneren på en Promise Raid kontroller. Er DMA alltid på på en slik kontroller? eller er det en måte å sjekke det på?

Ble litt mye spørsmål dette, men det jeg helst vil finne ut av er hvorfor F... maskinen min ikke takler å gjøre noe annet mens jeg brenner?

Systemet mitt er følgende dersom det kan være til hjelp:

MSI 815EP Pro-R

Pentium3 1GHz

256 Ram

LiteOn 24x

Brenneren kjører som master på en egen ide kontroller.

Håper på gode svar!

-Telifia

[ Denne Melding var redigert av: telifia på 2001-10-22 16:50 ]

[ Denne Melding var redigert av: telifia på 2001-10-23 19:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-10-22 13:46, tittentei skrev:

etter det jeg har lest så er det ikke å anbefale å ha en brenner på en Promise raid kontroller.

...vel.. nå er vel egentlig ikke brenneren direkte på raid kontrolleren... Den står vel helst på IDE1 konrolleren som master. Det er ellers ingen andre enheter på denne kontrolleren.

Er det noen som har en ide om hvordan oppsettet mitt på kontrollerene bør være?

Akkurat nå så er brenneren på IDE1 som master, cd-rom'en som master på IDE2 og så har jeg to 60GB harddisker i raid på IDE3

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøv å defrage harddisken hvor du har det du skal brenne. Du bør også avslutte alle programmer når du skal brenne. Messenger har en tedens til å 'plutselig' slå inn for å sjekke om det har kommet noen meldinger, og hvis DMA ikke er aktivert på cd-brenneren og harddisken så vil alt bare stoppe opp, og cden har blitt frisbee plate. Antivirus programmer er heller ikke gode å ha i bakgrunnen fordi de også får det for seg å plutselig sjekke etter virus (selvfølgelig når det ikke passer).

Jeg løste problemet ved å stenge alle programmer og defrage harddisken.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-31 17:03, Mawerick skrev:

Har du aktivert DMA?

Les før du skriver da!

Han sier jo at han ikke får enable den

---------

Så vidt jeg har fått med meg så skal det være mulig å enable DMA på denne brenneren. Problemet er bare det at jeg ikke får den muligheten når jeg går på egenskaper

---------

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...