Biffstrimla Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Hei!For snart sju uker siden beslagla politiet førerkortet mitt pga mistanke om ruskjøring (jeg var ikke ruset). Jeg ga IKKE mitt samtykke til førerkortbeslag. Det ble tatt blod, spytt og urinprøve. Jeg ble sendt i tingretten der jeg snakka med dommer for å få lappen tilbake. Rettens kjennelse ble at jeg skal få lappen tilbake. Etter tre uker gikk jeg til politikammeret med skriv fra retten og krevde mitt førerkort tilbake. De ringte kontaktpersonen og sa de skulle sende meg førerkortet mitt. En uke senere (UKE 4 etter beslag) purret jeg på dem og de ringte kontaktpersonen som hadde dette. Han sa "vi jobber enda med saken, derfor sender vi ikke ham førerkortet". Senere (UKE 6 etter beslag) fikk jeg meg en advokat som kontakta politiet. Politiet ringte meg like etterpå og beklaget seg og sa de skulle sende meg førerkortet omgående. Nå har det gått ENDA en uke og ingen førerkort i posten (virkedag post: en dag).Er det noen her som kan foreslå hva jeg kan gjøre? Politiet bryter åpenlyst loven, og de har "terrorisert" meg lenge nå. PS: etter de stoppa meg ble jeg kasta i glattcella i to timer. De avhørte kjæresten min i en time; spurte hvor vi skulle, hvor vi hadde vært OSV. Deretter ransaka de bilen vår to ganger. Dette fikk jeg beskjed om fra min samboer da jeg kom hjem. Hjelp! Hilsen frustrert mann, 30. 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Har du noe tidligere på rullebladet ditt? Vet at tidligere dømte kan bli urettferdig behandlet... Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 I en slik situasjon hadde jeg bare kjørt som om jeg hadde førerkortet. Hadde jeg blitt stoppet hadde jeg sagt at så lenge politiet var enig i at jeg skulle få tilbake førerretten så hadde jeg den uavhengig om de fysisk hadde levert førerkortet tilbake. 1 Lenke til kommentar
Biffstrimla Skrevet 30. april 2016 Forfatter Del Skrevet 30. april 2016 I en slik situasjon hadde jeg bare kjørt som om jeg hadde førerkortet. Hadde jeg blitt stoppet hadde jeg sagt at så lenge politiet var enig i at jeg skulle få tilbake førerretten så hadde jeg den uavhengig om de fysisk hadde levert førerkortet tilbake. Har ikke noe på rullebladet. Men jeg bor i en liten by med 3000 innbyggere og rundt 200 politi. Det er mange nyutdannede politi her som nylig har fått jobb. Derfor gjør de alt de kan for å "ta folk" slik at de kan få jobb videre mtp at det er vanskelig nå til dags å få jobb som politi. Synd det går ut over lokalbefolkninga. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 I en slik situasjon hadde jeg bare kjørt som om jeg hadde førerkortet. Hadde jeg blitt stoppet hadde jeg sagt at så lenge politiet var enig i at jeg skulle få tilbake førerretten så hadde jeg den uavhengig om de fysisk hadde levert førerkortet tilbake. Har ikke noe på rullebladet. Men jeg bor i en liten by med 3000 innbyggere og rundt 200 politi. Det er mange nyutdannede politi her som nylig har fått jobb. Derfor gjør de alt de kan for å "ta folk" slik at de kan få jobb videre mtp at det er vanskelig nå til dags å få jobb som politi. Synd det går ut over lokalbefolkninga. Å drite seg ut ved å gå ut over sin myndighet er ikke akkurat en god søknad for videre jobb. Be advokaten din sende en mail og vise til saken og at deres klient vurderer det slik at vedkommende har fått førerretten tilbake til tross han ikke har mottatt førerkortet fysisk i posten. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Blir det for ille har du alltid et alternativ til: Få utstedt nytt førerkort. Husker ikke på om ventetiden er 1-2 uker på at det ankommer i posten, men det er en mulighet. Siden du sier at du har gyldig kjøretillatelse, så skal det ikke være noe problem med nytt førerkort. Men det spørs jo hvor vanskelig det er å komme til en av plassene som utsteder de, og hvor ille det er å få nytt bilde. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Gå til politiet å krev at de skriver ut et midlertidig førerkort til du får ditt tilbake. Nekter de bør du anmelde de siden du har en rettskraftig avgjørelse om at du skal ha det tilbake. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 (endret) Da jeg tok lappen klasse A nylig, fikk jeg "Mellombels førarprov" på Vegvesenet samme dag. Jeg måtte nemlig levere inn mitt gamle med klasse B, og fikk et A4-ark jeg kunne vise i eventuell kontroll mens jeg ventet på nytt plastkort i posten. Vet ikke om politiet kan gi slike midlertidige førerbevis, men Vegvesenet gjør det når du oppgraderer i hvert fall. Endret 30. april 2016 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Har ikke noe på rullebladet. Men jeg bor i en liten by med 3000 innbyggere og rundt 200 politi. Det er mange nyutdannede politi her som nylig har fått jobb. Derfor gjør de alt de kan for å "ta folk" slik at de kan få jobb videre mtp at det er vanskelig nå til dags å få jobb som politi. Synd det går ut over lokalbefolkninga. 200 politifolk på 3.000 innbyggere...? 9 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 I en slik situasjon hadde jeg bare kjørt som om jeg hadde førerkortet. Hadde jeg blitt stoppet hadde jeg sagt at så lenge politiet var enig i at jeg skulle få tilbake førerretten så hadde jeg den uavhengig om de fysisk hadde levert førerkortet tilbake. Har ikke noe på rullebladet. Men jeg bor i en liten by med 3000 innbyggere og rundt 200 politi. Det er mange nyutdannede politi her som nylig har fått jobb. Derfor gjør de alt de kan for å "ta folk" slik at de kan få jobb videre mtp at det er vanskelig nå til dags å få jobb som politi. Synd det går ut over lokalbefolkninga. Hva får deg til å tro at videre jobb avhenger av å "ta folk"? Tror du det er vanskeligere for dem å få jobb hvis de sender førerkort tilbake i tide? 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Det er velkjent på forumet at unge "jypling" politifolk er ute etter å ta folk, i større grad enn erfarne politifolk som kan vise skjønn. Om det er det som er problemet i dette tilfellet, vet jeg ikke noe om. Du skriver noe om ransakelser og glattcelle. Hvilke grunner politiet har for dette skal jeg ikke spekulere. Men hvis de har lovet deg sertifikatet tilbake umiddelbart, burde du kunne hente det på stasjonen? 2 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Vet kommunikasjonen innenfor politiet er minimal så det kan kansje lønne seg å kontakte overhodet til ditt distrikt Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Meld førerkortet stjålet og få nytt hos Veivesenet. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Det er velkjent på forumet at unge "jypling" politifolk er ute etter å ta folk, i større grad enn erfarne politifolk som kan vise skjønn.7 "Det er velkjent" er jo et morsomt uttrykk som stort sett betyr "jeg synser". Forskningen viser vel tvert imot at nyutdannede er mer opptatt av å følge lover og regler enn mer erfarne betjenter fordi de kommer rett fra skolen og det enorme fokuset der på lovhjemler, og har ikke blitt fullstendig sosialisert inn i den lokale politikulturen. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 "Det er velkjent på forumet", skrev jeg. Påstanden at politimannen var nyutdannet og derfor unødig streng går igjen i mange "Hjelp! Jeg mistet lappen!"-tråder. Ja, de kommer rett fra politiskolen, og kan alle lovhjemlene på rams. Lovene er til for å følges, samme hvor firekantet det måtte være i det enkelte tilfelle. 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Erfaring viser at babypoliti er ute etter å ta folk mer enn voksenpoliti. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 "Det er velkjent på forumet", skrev jeg. Påstanden at politimannen var nyutdannet og derfor unødig streng går igjen i mange "Hjelp! Jeg mistet lappen!"-tråder. Ja, de kommer rett fra politiskolen, og kan alle lovhjemlene på rams. Lovene er til for å følges, samme hvor firekantet det måtte være i det enkelte tilfelle. Jeg skjønner ikke hva "på forumet" har med saken å gjøre. Det jeg skriver er like relevant selv om du tar med dette. Hvordan vet man om politifolkene er nyutdannet eller ikke? Kommer man rett fra skolen hvis man har jobbet i flere år? Det virker heller som f.eks. råkjørere i "mistet lappen"-tråder er mer opptatt av ansvarsfraskrivelse. Hvis noen kjører så fort så bør de miste lappen uansett om det er en ny eller en erfaren politibetjent som stopper dem. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Erfaring viser at babypoliti er ute etter å ta folk mer enn voksenpoliti. Erfaring viser at synsere synser uten grunnlag. 7 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Erfaring viser at synsere synser uten grunnlag. Hvis noen kjører så fort så bør de miste lappen uansett om det er en ny eller en erfaren politibetjent som stopper dem. Dette høres ut som synsing uten grunnlag, fra en jypling som et ute etter å ta folk, du er klar over det? Du skjønner kanskje at en trafikkforseelse er litt mer omfattende enn et eksempel i politistudentens skolebok, og at det kan være formildende omstendigheter der skjønn bør utvises. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå