Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Hei! Er det noen her som har erfaringer med dette studiet? Jeg er veldig interessert i økonomi og da særlig inn mot markeder og på samfunnsnivå, både nasjonalt og internasjonalt. Bedriftsøkonomi er mindre interessant for min del. Leker med tanken på å starte på en bachelor som jeg eventuelt bruker litt mer enn normert tid på. Fra før av har jeg ett år på BI (bedriftsøkonomi) og avslutter også etterhvert en ingeniørgrad, så jeg har litt ballast fra før av. Særlig på matematisk nivå. Kan være jeg til og med kan få fritak for noen av disse fagene. I tillegg har jeg lest diverse litteratur rundt temaet, så jeg er definitivt ikke helt blank. Er generelt interessert i å høre betraktninger rundt selve studiet. Arbeidsmengde. Undervisningsopplegg. Hvor mye er obligatorisk? Gruppearbeid? Mest individuelt? På forhånd takk! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Hei! Ut fra hva du sier virker det som samfunnsøkonomi passer deg bra. Jeg synes studiemiljøet var veldig bra, i hvert fall litt ut i studiet, men det er litt hva du gjør det til selv. Da jeg studerte var det ikke noe obligatorisk oppmøte, men det var typisk en eller to obligatoriske innleveringer pr fag. Når det gjelder å få godkjent noen emner blir det litt vanskelig. Du har nok mer matematikk enn det første mattekurset, men det kurset, Econ 2200, er et kombinert matematikk- og mikroøkonomikurs og jeg vet ikke om du har nok mikroøkonomi fra BI til å få det godkjent, hør med studieadministrasjonen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Hei! Takk for svar. Vedr. obligatorisk oppmøte, så tenker jeg at dette er minimalt i de fleste studier, men er det lagt opp slik at man ikke må/bør gå i forelesning med hensyn til læringsutbytte? Etter tre års høyere utdanning så langt, er egen erfaring at forelesning som regel er bortkastet tid. I hvert fall for meg. Men jeg ser for meg at det finnes studier hvor forelesninger i større grad utgjør pensum enn hva jeg har vært ute for. Hvordan opplevde du arbeidsmengden? Kanskje noe subjektivt og vanskelig å svare på, men uansett. Er foreløbig bare en tanke jeg leker med, så får se. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 (endret) Det varierte fra emne til emne, i noen fag var det greit å lese på egenhånd, mens i andre fag var forelesningene nødvendige. Personlig fikk jeg mer ut av seminarene enn forelesningene. Så lenge du tar matten greit får du en del gratis, men arbeidsmengden er relativt høy likevel. Jeg jobbet mer enn mange jeg kjenner, men mindre enn kona som studerte medisin. Endret 1. mai 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Skjønner. Har snakket med flere sporadisk tidligere og de gir inntrykk av at arbeidsmengden er høy, men jeg vil allikevel tro at etter å ha vært gjennom en ingeniørutdannelse, så vil det ha noe å si. Av nysgjerrighet - hva med eller hvor endte du å jobbe? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 Noen som vet om det er muligheter for å ta en slik grad som enkeltemner? Og om det i det hele tatt er mulig å melde seg opp rent praktisk? Tenker at det kanskje er kapasitetsproblemer. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 4. mai 2016 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Noen som vet om det er muligheter for å ta en slik grad som enkeltemner? Og om det i det hele tatt er mulig å melde seg opp rent praktisk? Tenker at det kanskje er kapasitetsproblemer. Enkelte emner er adgangbegrenset. Feks Econ3610: les midt på siden under "Opptak og adgangsregulering" http://www.uio.no/studier/emner/sv/oekonomi/ECON3610/ Endret 4. mai 2016 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 5. mai 2016 Del Skrevet 5. mai 2016 Takker, Marcus! Sjekket med emnene for første semester og de ser ut til å være tilgjengelige som enkeltemner. Så da kan jeg vel i teorien ta disse som enkeltemnestudent (gitt at man får plass selvsagt, noe som kanskje ikke er mulig) og så søke meg inn på programmet neste år. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 Samfunnsøkonomi er det hardeste økonomistudiet i Norge. Du vil ha kun rene økonomifag, alt av pensum vil være på engelsk og matematikken ligger på et skyhøyt nivå. De siste årene har strykprosenten ved NTNU og UiO ligget rundt 20% i samtlige førsteårsfag. Og det til tross for han opptakskravene til stysiet ligger rundt 5,1-5,8 (ordinær kvote). Det er et utrolig lærerikt studie, og det er ikke grunn til at samtlige sjeføkonomer i norske banker er samfunnsøkonomer. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 9. juni 2017 Del Skrevet 9. juni 2017 Samfunnsøkonomi er det hardeste økonomistudiet i Norge. Du vil ha kun rene økonomifag, alt av pensum vil være på engelsk og matematikken ligger på et skyhøyt nivå. De siste årene har strykprosenten ved NTNU og UiO ligget rundt 20% i samtlige førsteårsfag. Og det til tross for han opptakskravene til stysiet ligger rundt 5,1-5,8 (ordinær kvote). Det er et utrolig lærerikt studie, og det er ikke grunn til at samtlige sjeføkonomer i norske banker er samfunnsøkonomer. Hovedgrunnen er at sjefsøkonomer jobber hovedsaklig med makroøkonomi, som man lærer mest i en samfunnsøkonomilinje. Og ikke fordi det er det "hardeste" økonomistudiet. Kan tenke meg at indøk er hardere enn samfunnsøkonomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå