Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt hus før ekteskap. Får jeg beholde det ved skillsmisse?

Tå.

Anbefalte innlegg

OK. Siden det ikke var noen spørsmålstegn i innlegget ditt var det vanskelig å tolke det som et spørsmål, spesielt siden det var formulert som en påstand.

Men da er altså svaret på spørsmålet ditt nei. Det fungerer ikke slik du beskriver, han har ingen "god sak" basert på de momentene du nevner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hva om de skriver en kontrakt som sier noe om eieforholdet? F.eks. at TS eier 100% og kona 0%?

Lenke til kommentar

Hva med gående inntekt?

lesson of the day: Ikke gift dere. Nesten alle jeg kjenner som har giftet seg har skilt seg i løpet de første ti årene. De som jeg kjenner som har holdt sammen lengst, er samboere uten ekteskap.

Evt ha kontrakter på stell, eller fordel utgifter/arbeid på en måte som gjør at når man deler 50/50 senere føles det rettferdig.

Om begge skyter inn 50% av ek til felles bolig, og betaler 50% av løpende utgifter underveis i ekteskapet blir det ikke bittert å dele 50/50 til slutt heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

lesson of the day: Ikke gift dere. Nesten alle jeg kjenner som har giftet seg har skilt seg i løpet de første ti årene. De som jeg kjenner som har holdt sammen lengst, er samboere uten ekteskap.

Jeg mistenker at du her blander kausalitet og korrelasjon. Min påstand er at mennesker som velger å ikke gifte seg holder sammen lenge fordi de liker hverandre, og at valget om å ikke gifte seg var irrelevant. 

Forøvrig synes jeg det er veldig merkelig å ikke bli enige om hva man skal gjøre med store verdier når man finner ut at man skal være sammen lenge. Min anbefaling til TS er å ringe skilsmisseadvokat lenge før kona gjør det.

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Lærepengen er nok heller å ha særeie

Det er vel ingen fordeler å gifte seg lengre?  Kan vel få det samme med samboerkontrakt?

Det er en hel del ting man kan oppnå med ekteskap som er mye vanskeligere å oppnå som samboere.

Skilsmisse :p

Lenke til kommentar

Bare etter fem års samboerskap. Synd hvis noen dør i en ulykke eller av kreft etter fire.

Betyr bare at det er noe galt med lovene i Norge

Nei, det betyr bare at du som vanlig skyter fra hofta uten å faktisk vite hva lovene i Norge sier og ikke sier.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hva om de skriver en kontrakt som sier noe om eieforholdet? F.eks. at TS eier 100% og kona 0%?

Litt sent når skilsmisse står på trappene smarten....

Kjipt for deg da. Takk for det, jeg er smarten som har papirer og kontrakter på stell. ?

Lenke til kommentar

Bare etter fem års samboerskap. Synd hvis noen dør i en ulykke eller av kreft etter fire.

Betyr bare at det er noe galt med lovene i Norge
Nei, det betyr bare at du som vanlig skyter fra hofta uten å faktisk vite hva lovene i Norge sier og ikke sier.
Gir ikke felles barn samboer rett til arv? Det er jo ofte først da det teller..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...