Knutgrus Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Mine tanker bak at jeg synes det dags å gi slipp på denne pluggen på mobiltelefon: Noen folk er audiofile. For dem er ikke lydkvaliteten bra nok i mobilen. De krever egen dac. Disse personene har gjerne også et kostbart headset. Nyter golyden i gostolen. Ingen fare her med det første. Det er kun på mobilfronten det er snakk om å slippe å ha to plugger. Mange folk synes lyden fra en mobil er grei nok, og bruker de medfølgende pluggene. Hvilken kontakt disse har er likegyldig for den gjennomsnittlige forbruker. Kanskje noen av dem har et par (Som nevnt tidligere) Koss porta pro... Kjipt at de blir utdaterte. Så er det (skal jeg si den gjennomsnittlige diskusjon.no bruker) den siste delen som kanskje har et noe bedre headset som for nå kanskje må finne seg i å kjøpe en overgang. Hvem vet, kanskje med en slags mobil dac-løsning. Kanskje får man etter hvert tak i en vinklet type-c snart, som man kan sette inn hvilken vei man vil - plassert på siden av mobilen, så man slipper å tenke på at kabelen blir bøyd. Noe alla disse: Kjekt å kunne snu begge veier, så kan brukeren selv velge om mobilen ligger opp eller ned i bokselomma. Tar inn igjen den tidligere understrekingen min: "Mobilfronten". For det er ikke snakk om å brenne alt som heter 3,5mm jack. Men til mobilbruk. Her er det en ting som fungerer for meg og det er trådløst. Jeg trenger ikke plassbesparelsen det gir å fjerne den. Jeg har allerede en diger telefon som med kortholder i lær bare blir gigantisk. Den har også et par andre teknologier jeg ikke bruker. Så om Intel og Apple ønsker å fjerne den, er det helt ok FOR MEG! Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det du ikke skjønner i all din naivitet, er at dette ikke handler om teknologi, men om business. Apple er et selskap, og de har forpliktet seg overfor sine aksjeeiere, som ethvert aksjeselskap, å levere størst mulig overskudd og utbytte til sine eiere. Dette oppnås på mange måter, å tvinge kundene på noe nytt er velkjent. Noen spørsmål til din noe merkelige kommentar...: - Hvorfor handler ikke teknologisk utvikling om teknologi? - Artikkelen handler først og fremst om at Intel ser ut til å kutte ut minijack. Du må selvsagt henge deg opp i Apple. Hvorfor? - Selvfølgelig skal et aksjeselskap ta vare på sine eiere. Apple har vært litt flinkere enn mange andre til dette, men jeg tror ikke eierne av Google, Microsoft eller haugevis av andre teknologiselskap er så veldig misfornøyd. Likevel må du igjen henge deg opp i Apple. Så jeg spør igjen, hvorfor er du så opphengt i Apple? - Du antyder i det du skriver at det er Apple som bruker tvang overfor sine kunder. På hvilken måte bruker Apple, eller noen av disse andre bedriftene, tvang overfor sine kunder? 1 Lenke til kommentar
FB.531088530 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Spiller ingen rolle, så snart dette evt blir en realitet vil garantert en eller aen prøve å gjøre penger på en form for adapter fra Usb til minijack sånn at man kan velge selv. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Å ha en felles kontakt for lyd, data og strøm er vel ikke noe nytt? Ingen her som husker Sony Ericcson sin FastPort? Da de sluttet med det og ga oss separat minijack til lyd i tillegg til USB for strøm og data var det en positiv utvikling. Nå skal man slå kontaktene sammen igjen til én (riktig nok til en ny moderne standard), men da må vi til med overganger igjen for å bruke yndlingsheadsetet. Trodde jeg skulle slippe løsninger som dette i framtiden: Endret 2. mai 2016 av Mr D 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Siden Apple nevnes av noen så kan det gi grunn til ettertanke at det kun er to kontakter på Macbook Retina: USB-C og 3.5mm mini-jack. Apple fant ut at de kunne droppe alle andre kontakter siden de ikke var like viktige for brukerne. I gamle dager syntes vi det var tungvint å forholde seg til både 6.3mm og 3.5mm jackplugger, mens i fremtiden må vi kanskje forholde oss til mini-jack, USB-C og Lighting lydplugger/adaptere Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jacken ble vel for brukervennlig. 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det du ikke skjønner i all din naivitet, er at dette ikke handler om teknologi, men om business. Apple er et selskap, og de har forpliktet seg overfor sine aksjeeiere, som ethvert aksjeselskap, å levere størst mulig overskudd og utbytte til sine eiere. Dette oppnås på mange måter, å tvinge kundene på noe nytt er velkjent. Noen spørsmål til din noe merkelige kommentar...: - Hvorfor handler ikke teknologisk utvikling om teknologi? - Artikkelen handler først og fremst om at Intel ser ut til å kutte ut minijack. Du må selvsagt henge deg opp i Apple. Hvorfor? - Selvfølgelig skal et aksjeselskap ta vare på sine eiere. Apple har vært litt flinkere enn mange andre til dette, men jeg tror ikke eierne av Google, Microsoft eller haugevis av andre teknologiselskap er så veldig misfornøyd. Likevel må du igjen henge deg opp i Apple. Så jeg spør igjen, hvorfor er du så opphengt i Apple? - Du antyder i det du skriver at det er Apple som bruker tvang overfor sine kunder. På hvilken måte bruker Apple, eller noen av disse andre bedriftene, tvang overfor sine kunder? Haha. Var det noen som klaget på Apple nå 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Don't change a winning concept har vel de fleste hørt. Personlig ser jeg ikke helt poenget med å lage en ny standard enn den gode gamle som funker så bra. Så mange ganger at denne porten har vært en veldig god reserveløsning, til f.eks og overføre musikk fra mobil til anlegget i en bil, hvor spilleren i bilen ikke har bluetooth eller minnekortleser f.eks. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Haha. Var det noen som klaget på Apple nå Det må man gjerne gjøre, men det virker noe merkelig å "klage" på mekanismer som gjelder for hele markedet... Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Haha. Var det noen som klaget på Apple nå Det må man gjerne gjøre, men det virker noe merkelig å "klage" på mekanismer som gjelder for hele markedet... Det virker på hele markedet men det er så typisk at noen må forsvare apple samme hva. Men jeg gidder ikke en sånn diskusjon nå 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Haha. Var det noen som klaget på Apple nå Det må man gjerne gjøre, men det virker noe merkelig å "klage" på mekanismer som gjelder for hele markedet... Det virker på hele markedet men det er så typisk at noen må forsvare apple samme hva. Men jeg gidder ikke en sånn diskusjon nå Jeg stilte egentlig bare "kremt" noen spørsmål, det var ikke noe forsvar av noe. Muligens et forsvar for normale markedsmekanismer, men ikke rettet mot noe spesielt firma... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) dette er ren pengepressing av bransjen Hvilken bransje da? Hvorfor er det pengepressing? Endret 2. mai 2016 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Nytt er ikke nødvendigvis bedre, men ofte er det jo akkurat det. Denne gangen tror jeg at det nye blir bedre enn det gamle, men det gjenstår å se. Først må det jo lanseres... Det du ikke skjønner i all din naivitet, er at dette ikke handler om teknologi, men om business. Apple er et selskap, og de har forpliktet seg overfor sine aksjeeiere, som ethvert aksjeselskap, å levere størst mulig overskudd og utbytte til sine eiere. Dette oppnås på mange måter, å tvinge kundene på noe nytt er velkjent. Kan du forklare litt nærmere hvordan Apple vil tjene penger på dette? Og hva med Intel? Jeg ser ingen "raging" mot Intel i innlegget ditt. Hva kommer det av? 1 Lenke til kommentar
Hagene Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg tror apple og kommer til å bytte til USB C på sine mobiler og siden de allerede har det på macbook. Så tror innen 5 år vil USB C være standard på nesten alt av nytt elektronisk utstyr. Og Intel går jo ut med at de ønsker å fjerne 3.5mm pluggen her, med de har jo minimalt med markedsandel akkurat nå, er vel kun noen få produkter, sett noen asus mobiler blant annet. Er ikke sikkert de andre android produsentene kommer til å følge det her i det hele tatt. Tiper de vil ha modeller med 3.5mm i lang tid fremover så lenge folk er interessert i det. I tillegg tar det jo mindre plass å ha 2 usb C kontakter enn å ha 3,5 minijack. Som nevnt før, mulig det er planen? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Ennå litt (delvis) off-topic om Apple: Apple kan velge å erstatte mini-jack i iPhone med en USB C (i tillegg til Lighting), da ville det blitt vanskelig å kritisere dem for sære løsninger. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Utbytting av 3.5 mm plugg vil utvilsomt føre til mer salg av headset. Apple lager headset, og vil naturligvis tjene ekstra på en slik overgang. Hvordan Intel skal tjene på det vet jeg ikke..... Det meste av pengene fra det derimot vil jo være diverse headset, bluetooth og DAC produsenter som tjener. Det er jo likevel helt legitimt å si at selskaper gjør dette for å tjene mer penger, da det utvilsomt vil føre til mer salg av produkter, og da kommer noen til å tjene på det. At disse har gått sammen i et konsortium for å endre standarden derimot er vel litt vel mye til konspirasjonsteori. Selv om Apple selger headset så tjener de jo og mye mer på iPhone enn headset. Er ikke verdt å ofre iPhone salg for headset salg, og om de gjør det for å tjene mer penger vil jo være ren spekulasjon. Det finnes ikke noe konkret som tilsier at det er Apple sin grunn for dette. Likevel er det jo helt greit å å spekulere i at det er slik, så lenge du gjør det tydelig at det er en spekulasjon selvfølgelig 1 Lenke til kommentar
Hagene Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Bra poenger. Nå er det jo og litt naivt og tro at telefoner kommer til å se helt like ut og være i samme formfaktor som i dag i fremtiden. Intel har jo investert stort i "wearable devices" og "the internet of things", som nevnt i artikkelen. Så mulig de har en plan om å ta over hele markedet der, selv om de ikke er så involvert i smart-telefoner akkurat nå. Mulig det er en del av en flere stegs plan for å få større markedsandel i fremtiden. http://www.intel.com/content/www/us/en/wearables/wearables-overview.html http://www.intel.com/content/www/us/en/internet-of-things/infographics/guide-to-iot.html Endret 2. mai 2016 av Hagene Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det er jo og verdt å nevne at Thunderbolt alltid har hatt en annen kontakt enn USB. På grunn av dette har få brukt Intels Thunderbolt, da det meste har vært USB. Thunderbolt er jo likevel bedre enn USB, og nå som kontakten er lik vil bruken sannsynligvis gå opp. Det å få lyd over på denne kontakten, betyr at lyd kommer på samme kontakt som Intels standard. Det vil si at du vil kunne plugge headset inn i Thunderbolt kontakten på PCen din f.eks. Noe som vil styrke Thunderbolt sin posisjon som kontakten som forener alle kontakter. Tenk hvor mye lettere det blir om PCen bare har masse Thunderbolt kontakter og de kan brukes til alt, det kan jo hjelpe PC salg. Eller trådløst med IoT der du fjerner mer og mer porter. Så ja, det er jo mulig at Intel tenker på noe slik og. Vanskelig å si. Og i fremtiden så blir vel sikkert mobiler helt uten kontakter. Trådløs lading, og trådløs overføring av alt annet. Når du har BT headset og trådløs lader, hvor mye mer er det å putte kabelen i for da? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Å ha en felles kontakt for lyd, data og strøm er vel ikke noe nytt? Ingen her som husker Sony Ericcson sin FastPort? Da de sluttet med det og ga oss separat minijack til lyd i tillegg til USB for strøm og data var det en positiv utvikling. Nå skal man slå kontaktene sammen igjen til én (riktig nok til en ny moderne standard), men da må vi til med overganger igjen for å bruke yndlingsheadsetet. Trodde jeg skulle slippe løsninger som dette i framtiden: Den perioden var et mareritt. Sony Ericcsson sugde balle. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Den perioden var et mareritt. Sony Ericcsson sugde balle. Syns ikke SE var så galt på den tiden jeg. Dette var jo før smarttelefonen kom og SE var vel blant de gode og populære. Litt sære løsninger på enkelte ting, men det hadde vel alle... Nokia var vel uansett "standarden". Hvert fall før de sovnet i timen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg