Gå til innhold

KOMMENTAR: Den vanligste kontakten vi har kan bli borte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skader lydkabelen er det i dag lett å kjøpe en ny mini-jack plugg og lodde den på.

Med ødelagt USB-plugg må man håpe at man klarer å bytte hele kabelen, eller så må man kaste utstyret.

Planned obsolence! :D Alle tjener på det. Bortsett fra kundene. Men de finner seg i det uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordet den brukes i utrolig mange andre ting enn telefoner. At det er gammel teknologi betyr ingenting. Hjulet er også gammel teknologi men det er ingen umiddelbare planer om å bytte det ut med noe nytt.

Det er mye som er brukt utrolig mange steder, og som har blitt erstattet. Og som det blir påpekt blir hjulet en dårlig sammenligning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skader lydkabelen er det i dag lett å kjøpe en ny mini-jack plugg og lodde den på.

Med ødelagt USB-plugg må man håpe at man klarer å bytte hele kabelen, eller så må man kaste utstyret.

Planned obsolence! :D Alle tjener på det. Bortsett fra kundene. Men de finner seg i det uansett.

Jeg har tidligere forklart hvordan dette ikke har noe med PO å gjøre. Les det er du snill.

Var overgangen fra VHS til DVD også PO?

Lenke til kommentar

Hvis minijack er så håpløst. Hvorfor har de ikke tvunget på oss nye måter å koble høyttalere på? Eller hvorfor er ikke høyttalere i seg selv blitt endret fra den eldgamle metoden med magnetisert spole og membran? Fins andre løsninger på begge deler. Kan det være fordi alternativene suger og ingen vil ha det?

Er ikke noe galt med selve mini-jack tilkoblingen. Det er implementasjonen av det som driver den i bakhånd som er problemet. Hvertfall i mine øyne. Det er ikke tilfelle på alle mobiltelefoner men de fleste. Jeg skjønner og godt at folk flest ikke er interessert i å betale 500 kr(random tall)  ekstra for en god lyd løsning i telefonen sin. Da bruker de fleste produsenter delen som koster 10 kr i stedet. Også er ikke innsiden av en mobiltelefon et sted hvor du vil håntere analog lyd sånn egenlig, som nevnt i artikkelen. Akkurat som det er mindre opptimalt i en pc på grunn av den "elektroniske" støyen fra de andre komponentene. 

Tror også mange som ikke vet bedre vil kunne få seg en ganske solid oppgradering når det kommer til lydkvalitet, for eksempel de som kobler headsettet sitt i 3,5 mm inngangene forran på den stasjonære pcen sin. 

Endret av Hagene
Lenke til kommentar

Jeg forstår det er folk som ikke trenger eller bruker 3.5 mm pluggen. Helt greit, men telefonen har jo bluetooth og USB type-C uansett. Så da kan jo alle headset av denne typen brukes uansett. 3.5 mm pluggen ødelegger jo ingenting. Mye plass tar den heller ikke. Folk hyller Samsung for å lage større Galaxyer. Nå skal de plutselig absolutt bli mindre?

Hvis folk VIRKELIG vil spare plass. Hvis folk VIRKELIG vil bli kvitt dårlige utdaterte løsninger i mobiler så må vi kvitte oss med minnekort og SIM-kort. De tar ekstra plass, de bruker ekstra strøm, de er ekstra utsatt for skader, minnekort er langt tregere og ødelegger systemytelse osv. Så hvis målet er å få tynnere telefoner, eller telefoner med mer batteritid er det disse kortene som bør forsvinne, ikke 3.5 mm porten.

Jeg så noen nevne trådløs lading for å kunne bruke headset + lade samtidig. Joda, det fungerer sikkert fint om du teiper mobilen til ladeplaten, fordi mobilen må ligge ganske rett på for å lade med trådløs lading. Så hvis du skal høre på noe i mellomtiden må du absolutt ikke røre den, eller nappe litt i kabelen. Da lader den ikke lengre. Den eneste åpenbare løsningen til det må jo være trådløse headset. Som betyr at utrolig mange må kjøpe nye, og dyrere bare pga trådløshet. Det blir veldig mye ekstra penger for mange, og gevinsten liten. Jeg  har ikke noe imot å bruke trådløst, og USB headset er vel greit det og. Problemet derimot er at et USB type C ikke ville fungert med noen PC jeg har. Bluetooth ville ikke fungert med stasjonær PC. Utvalget for den type headset jeg har er liten, og sannsynligvis måtte jeg endt opp med to headset som erstatning for et (dvs bare kjøpt et ekstra). Det er jo lov å se ting i perspektiv og. Kan alle i Norge bare bruke en del ekstra på nytt lydutstyr til sin nye mobil uten videre? Og hva med utenfor Norges grenser? Er det slik at folk flyter over av penger til å kjøpe masse nytt lydutstyr?

Hva er det vanligst å se folk med, selv i Norge? Headset til 50kr-100 kr. Ekstremt enkle. Åpenbart er det mange folk som ikke legger mye penger i det. Som plutselig må, hvis de vil høre på lyd i det hele tatt. Hvor får du noe du kan høre lyd på over bluetooth for 50 kr, eller i nærheten? Eller med USB type-C? Joda, det vil bli billigere over tid, men hvorfor? Fordi folk kjøper, slik at det blir store volum. Som betyr at mange allerede har blitt tvunget til å kjøpe for høye priser.

Så fungerer ikke headset overalt lengre, du må ha adaptere eller flere headset. Så kan du spørre, hvilken fordel har jeg etter alle disse ekstrakostnadene og ekstra strevet? 10 minutter lengre batteritid på slutten av dagen? Folk som vil ha spesielle kontrollfunksjoner på headsette kan jo bare kjøpe et Type-C. Folk som vil ha bluetooth kjøper jo bare det. Det er derimot utrolig mange som bruker 3.5 mm pluggen hele tiden, så hvorfor fjerne den? Hvis jeg kunne gjort headsette mitt til et bluetooth headset i dag ville jeg gjort det selvfølgelig, men det er ikke mange som har slike headset. Så før den dagen kommer der folk faktisk ikke bruker 3.5mm så mye og har stort sett bluetooth headsett og de er rimelige, så ser jeg ikke hvorfor den skal vekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår det er folk som ikke trenger eller bruker 3.5 mm pluggen. Helt greit, men telefonen har jo bluetooth og USB type-C uansett. Så da kan jo alle headset av denne typen brukes uansett. 3.5 mm pluggen ødelegger jo ingenting. Mye plass tar den heller ikke. Folk hyller Samsung for å lage større Galaxyer. Nå skal de plutselig absolutt bli mindre?

Hvis folk VIRKELIG vil spare plass. Hvis folk VIRKELIG vil bli kvitt dårlige utdaterte løsninger i mobiler så må vi kvitte oss med minnekort og SIM-kort. De tar ekstra plass, de bruker ekstra strøm, de er ekstra utsatt for skader, minnekort er langt tregere og ødelegger systemytelse osv. Så hvis målet er å få tynnere telefoner, eller telefoner med mer batteritid er det disse kortene som bør forsvinne, ikke 3.5 mm porten.

Jeg så noen nevne trådløs lading for å kunne bruke headset + lade samtidig. Joda, det fungerer sikkert fint om du teiper mobilen til ladeplaten, fordi mobilen må ligge ganske rett på for å lade med trådløs lading. Så hvis du skal høre på noe i mellomtiden må du absolutt ikke røre den, eller nappe litt i kabelen. Da lader den ikke lengre. Den eneste åpenbare løsningen til det må jo være trådløse headset. Som betyr at utrolig mange må kjøpe nye, og dyrere bare pga trådløshet. Det blir veldig mye ekstra penger for mange, og gevinsten liten. Jeg  har ikke noe imot å bruke trådløst, og USB headset er vel greit det og. Problemet derimot er at et USB type C ikke ville fungert med noen PC jeg har. Bluetooth ville ikke fungert med stasjonær PC. Utvalget for den type headset jeg har er liten, og sannsynligvis måtte jeg endt opp med to headset som erstatning for et (dvs bare kjøpt et ekstra). Det er jo lov å se ting i perspektiv og. Kan alle i Norge bare bruke en del ekstra på nytt lydutstyr til sin nye mobil uten videre? Og hva med utenfor Norges grenser? Er det slik at folk flyter over av penger til å kjøpe masse nytt lydutstyr?

Hva er det vanligst å se folk med, selv i Norge? Headset til 50kr-100 kr. Ekstremt enkle. Åpenbart er det mange folk som ikke legger mye penger i det. Som plutselig må, hvis de vil høre på lyd i det hele tatt. Hvor får du noe du kan høre lyd på over bluetooth for 50 kr, eller i nærheten? Eller med USB type-C? Joda, det vil bli billigere over tid, men hvorfor? Fordi folk kjøper, slik at det blir store volum. Som betyr at mange allerede har blitt tvunget til å kjøpe for høye priser.

Så fungerer ikke headset overalt lengre, du må ha adaptere eller flere headset. Så kan du spørre, hvilken fordel har jeg etter alle disse ekstrakostnadene og ekstra strevet? 10 minutter lengre batteritid på slutten av dagen? Folk som vil ha spesielle kontrollfunksjoner på headsette kan jo bare kjøpe et Type-C. Folk som vil ha bluetooth kjøper jo bare det. Det er derimot utrolig mange som bruker 3.5 mm pluggen hele tiden, så hvorfor fjerne den? Hvis jeg kunne gjort headsette mitt til et bluetooth headset i dag ville jeg gjort det selvfølgelig, men det er ikke mange som har slike headset. Så før den dagen kommer der folk faktisk ikke bruker 3.5mm så mye og har stort sett bluetooth headsett og de er rimelige, så ser jeg ikke hvorfor den skal vekk.

Enig i at 3,5mm pluggen bør bli værende (selv om jeg omtrent utelukkende bruker BT selv), og at digitale sim kort er veien å gå, men at minnekort sluker batteri å ødelegger systemytelsen er jeg uenig i. Minnekort blir i de aller fleste tilfeller brukt til bilder, musikk og video. Til formål som det er minnekort mer enn tilstrekkelig. Å kunne utvide minne med hundrevis av gigabyte er bare en fordel i mine øyne.

Lenke til kommentar

aner jeg flere kickstarter kampanjer med minijack<>usb-c/lightning adapter montro?

dette er ren pengepressing av bransjen, og sauene godtar det enkelt gjennom fanboys og andre idioter som er enige i skiftet... 

Endret av guest_anon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at dette kommer til å bli løst på en like strålende måte som de fleste andre teknologier som har blitt utviklet og skiftet ut de siste 50 årene. Om 2-3 år flirer vi sikkert like mye av motstanden mot å droppe minijack som vi nå flirer av de som ville forby farge-TV...:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at dette kommer til å bli løst på en like strålende måte som de fleste andre teknologier som har blitt utviklet og skiftet ut de siste 50 årene. Om 2-3 år flirer vi sikkert like mye av motstanden mot å droppe minijack som vi nå flirer av de som ville forby farge-TV... :)

Fin sammenligning.

Er nok litt av teknologisk kvantesprang dette ja.

Om 10 år, vil den i Apple som bestemte dette motta den gjeveste prisen som finnes.

Dette for å implementere banebrytende teknologier i en mobiltelefon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at dette kommer til å bli løst på en like strålende måte som de fleste andre teknologier som har blitt utviklet og skiftet ut de siste 50 årene. Om 2-3 år flirer vi sikkert like mye av motstanden mot å droppe minijack som vi nå flirer av de som ville forby farge-TV... :)

Fin sammenligning.

Om 10 år, vil den i Apple som bestemte dette motta den gjeveste prisen som finnes.

Takk...

Ingen får nok noen pris for å kutte ut minijack. Gammel teknologi blir alltid skiftet ut med ny. Det er helt normalt og det utdeles ikke priser til noen bedrift for sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fin sammenligning.

Takk...

Ingen får nok noen pris for å kutte ut minijack. Gammel teknologi blir alltid skiftet ut med ny. Det er helt normalt og det utdeles ikke priser til noen bedrift for sånt.

Men for hver teknologi som skiftet ut, så er det enormt mange "nye teknologier" som aldri tar av, nytt er ikke alltid bedre, så det er ikke noe poeng å argumentere som om det er det.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men for hver teknologi som skiftet ut, så er det enormt mange "nye teknologier" som aldri tar av, nytt er ikke alltid bedre, så det er ikke noe poeng å argumentere som om det er det.

AtW

Nytt er ikke nødvendigvis bedre, men ofte er det jo akkurat det. Denne gangen tror jeg at det nye blir bedre enn det gamle, men det gjenstår å se. Først må det jo lanseres...:)

Lenke til kommentar

Nytt er ikke nødvendigvis bedre, men ofte er det jo akkurat det. Denne gangen tror jeg at det nye blir bedre enn det gamle, men det gjenstår å se. Først må det jo lanseres... :)

Det du ikke skjønner i all din naivitet, er at dette ikke handler om teknologi, men om business.

Apple er et selskap, og de har forpliktet seg overfor sine aksjeeiere, som ethvert aksjeselskap, å levere størst mulig overskudd og utbytte til sine eiere. Dette oppnås på mange måter, å tvinge kundene på noe nytt er velkjent.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nytt er ikke nødvendigvis bedre, men ofte er det jo akkurat det. Denne gangen tror jeg at det nye blir bedre enn det gamle, men det gjenstår å se. Først må det jo lanseres... :)

Det du ikke skjønner i all din naivitet, er at dette ikke handler om teknologi, men om business.

Apple er et selskap, og de har forpliktet seg overfor sine aksjeeiere, som ethvert aksjeselskap, å levere størst mulig overskudd og utbytte til sine eiere. Dette oppnås på mange måter, å tvinge kundene på noe nytt er velkjent.

Hmmm...lurer på hvem som er naiv her...

Lenke til kommentar

dette er ren pengepressing av bransjen, og sauene godtar det enkelt gjennom fanboys og andre idioter som er enige i skiftet... 

Jeg var skeptisk første gangen jeg hørte om dette, men har som nevnt ikke brukt jack i mobilen på nesten halvannet år. Så er jeg sau, fanboy eller idiot for å mene at jeg ikke trenger noe jeg ikke bruker?

Men jeg skjønner godt at andre ikke vil være foruten.

Lade / lytte til musikk problematikken løses enkelt ved å organisere seg litt. Sliter man med flatt batteri når man vil høre på musikk, har man kanskje kjøpt feil modell? Det hender seg min holder både 2 og 3 dager å en drøy times lading.

Lenke til kommentar

Lade / lytte til musikk problematikken løses enkelt ved å organisere seg litt. Sliter man med flatt batteri når man vil høre på musikk, har man kanskje kjøpt feil modell? Det hender seg min holder både 2 og 3 dager å en drøy times lading.

Ulempene er ikke så veldig store med å fjerne minijack, det er bare det at fordelene er enda mindre.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var skeptisk første gangen jeg hørte om dette, men har som nevnt ikke brukt jack i mobilen på nesten halvannet år. Så er jeg sau, fanboy eller idiot for å mene at jeg ikke trenger noe jeg ikke bruker?

Det er jo nettop det som er problemet. Skal ikke spille noen rolle om man kjøper en telefon til 600 eller 8000 kr. Man skal da vel kunne gjøre noe så enkelt som å lade telefonen mens man hører musikk/ser film?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at 3,5mm pluggen bør bli værende (selv om jeg omtrent utelukkende bruker BT selv), og at digitale sim kort er veien å gå, men at minnekort sluker batteri å ødelegger systemytelsen er jeg uenig i. Minnekort blir i de aller fleste tilfeller brukt til bilder, musikk og video. Til formål som det er minnekort mer enn tilstrekkelig. Å kunne utvide minne med hundrevis av gigabyte er bare en fordel i mine øyne.

Jeg tenkte på at minnekort bruker mye strøm i forhold til det ekstra batteriet du får ved å droppe 3.5 mm pluggen. Minnekortleser bruker ikke mye strøm, og tar ikke mye ekstra plass, men 3.5 mm pluggen trekker ikke noe strøm, og den tar og svært liten plass.

Systemytelsen blir ødelagt om du kombinerer som i Android 6, eller du legger apper på minnekortet. Organiserer du med bilder og musikk på minnekort er det selvfølgelig ikke noe problem. Merk og at jeg ikke argumenterer her for å ta vekk minnekortet. Det jeg sier er at det er en stor andel folk som vil ha minnekort. Hvis 3.5 mm pluggen skal fjernes vil det gi mindre fordeler enn å fjerne minnekort. Så hvorfor er det slik at folk vil ha minnekort, men samtidig absolutt vil ha vekk 3.5 mm pluggen? Det var det spørsmålet jeg stilte. 

For min del så trenger jeg ikke minnekort, men jeg ser ikke et problem i at telefoner har støtte for det.

Det er jo helt greit å mene at 3.55 mm pluggen må vekk selvsagt. Det er jo en del folk som faktisk ikke bruker den og har lydutsyr som er tilkoblet på andre måter. 

Likevel er det jo slik at selv om det er noe som ikke brukes for mange, så er det langt flere som bruker det. Det er ikke noen videre fordeler av å fjerne det for folk som ikke bruker det. Så å fjerne det nå betyr jo at du fjerner noe som er veldig populært. Det finnes laaaangt flere på ethvert gitt produkt som bruker 3.5 mm enn USB/BT. Så selv om det finnes folk som ikke bruker det, så vil en fjerning påvirke alle de som bruker det. Samtidig som jeg ikke ser den store forskjellen hvis den faktisk fjernes for de som allerede bruker BT headset f.eks. 

Selvfølgelig, det bør fortsatt være lov å si at du ikke trenger det uten å bli kalt sau, fanboy eller idiot. Det er jo mange som faktisk ikke har bruk for den i det hele tatt. Jeg tror nok og at i fremtiden så vil bluetooth headset være mer vanlige, da jeg tror det er bedre for de fleste og prisene sannsynligvis gå ned ettersom flere folk kjøper det. Problemet mitt er hvis de skal gjøre det nå. Det er ikke merkelig at folk sier dette er en måte å tjene penger på, fordi det vil tvinge folk til å kjøpe nye headset til mobilene sine. Noe som ikke burde skje.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...