Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Rettigheter ved hus

Halveey

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på her inne :) Vet ikke helt hvor jeg skal begynne men jeg prøver. For noen år tilbake ble huset jeg vokste opp i delt opp sånn at min far eier 4/6 av huset, jeg eier 1/6 og min søster eier 1/6. Nå har søsteren min sagt hun skal ha huset. Hun skal gjøre mye rart og jeg lurte bare på hva mine rettigheter er. Hun har ikke kjøpt huset enda. Men jeg lurer altså på om hun må kjøpe meg ut før hun gjør noe eller kan hun bare kjøre på? For jeg er ikke enig i alt hun skal gjøre. Jeg er ikke så flink å formulere meg men håper noen har erfaring eller kan noe om dette her inne! Setter stor pris på all hjelp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at i et sameie kan flertallet styre, og her vil det være din far som utgjør flertallet. Endringer i boligen vil derfor være resultat av en flertallsbeslutning.

Litt avhengig av hva du legger i "kjøre på" trenger hun derfor ikke ditt samtykke eller å kjøpe deg ut. Men du kan kreve henne tvangsutløst, dvs. at du og din far overtar hennes eierandel, hvis hun misbruker posisjonen sin. 

Lenke til kommentar

Det enkleste er å få solgt seg ut så fort som mulig. Alternativt, dersom oppussingene vil føre til verdiøkning, kan dere dele likt på kostnad og arbeid og så kjøper hun deg ut etterpå, men til en høyere pris.

Det er alltid kjedelig når penger blir konflikttema i familier...

Lenke til kommentar

Ta takst på huset så dere vet hva hver av deres andeler er verdt i markedet. Kjøp og selg andeler dere i mellom til dere blir fornøyde med ny fordeling av eierandelene. La flertallet (far) bestemme hva som skal gjøres med huset. Fordel kostnadene etter eierandel. Sørg for at egeninnsatsen blir fordelt nogen lunde etter samme brøk. Det burde bli rettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...