phax Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 utviklet seg til en liten mac vs pc fight det her... kan bare for ordens skyld si at en fet mac koster i underkant av 30000 (G5 + skjerm/tastatur/mus/høyttalere osv..) i motsetning til en tilsvarende pc som du må betale 15000 for! da kan du altså bruke de resterende 15000 på nytt hk cpu og ram sånn ca hvert 2-3 år de neste 6-9 åra! altså pc yter best i forhold til pris! kan man forresten oppgradere en mac? men nok om det, nå er det bærbare pc'er vi snakker om og ja må innrømme der at powerbook frister veldig men de er fortsatt et par tusen dyrere en tilsvarende pc. derfor blir det pc denne gang! ferdig med det! Lenke til kommentar
Calm Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Ok, jeg har ingenting i mot Mac, men det er alltid like festlig å lese all den Mac pushinga som kommer frem når noen spør om en laptop! Nå har karen sagt at han ikke vil ha en Mac! Alle Apple PC'er er dyre! Og det finnes på ingen måte MYE programvare for OS X! I motsetning til hva som var tilfelle tidligere, så har ikke Mac så mange fortrinn på x86-platformen lengre. i stedet for å ha en pc som veier litt mindre, men som man må ha dockingstasjon eller kabeltilkobling for å bruke en CDROM. Hvor mange nye PC'er får du kjøpt i dag uten mulighet for et modulært optisk drev? Går du opp til Powerbook starter jo disse på 14990 for 12" For en som skal jobbe med grafikk vil jeg jo si at å kjøpe en maskin med 12" XGA skjerm stort sett vil være å gå NED Lenke til kommentar
skjelsba Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) Alle Apple PC'er er dyre! Og det finnes på ingen måte MYE programvare for OS X! I motsetning til hva som var tilfelle tidligere, så har ikke Mac så mange fortrinn på x86-platformen lengre. Tja, ok. ikke like mange, men det finnes programmer som dekker like mange behov, er det ikke det som teller da? Når det gjelder fortinn, så er vel det smak og behag. Grunnen til at folk driver og pusher mac er vel at de er hellig overbevist om at andre kan få samme a-ha opplevelsen de selv fikk da de gikk over fra pc til mac. Noe som faktisk er godt mulig, men synes det er litt for mye pushing for tiden. Nevn gjerne mac så folk kan vurdere det, men når folk sier at de har vurdert og kommet til at de ikke skal ha det så dropp diskusjonen! Og til deg som trakk fram en G5, her er det snakk om bærbare! Om du skal trekke inn G5 får du vel sammenlikne med athlon 64 eller tilsvarende, ikke en byggeselvsak til 15000 hos komplett. Går du opp til Powerbook starter jo disse på 14990 for 12" For en som skal jobbe med grafikk vil jeg jo si at å kjøpe en maskin med 12" XGA skjerm stort sett vil være å gå NED Nå har ikke fyren som spurte spesifisert bruken sin så veldig, men om han skal ha maskien stående ett sted for å ta den med å jobbe på toget/flyet så er kanskje en 12" powerbook med ekstern skjerm et alternativ. Hvor mange nye PC'er får du kjøpt i dag uten mulighet for et modulært optisk drev? For å nevne en: IBM Thinkpad X31, optisk drev i docking. Mulig at det er slik på noen toshiba og noen compaq-maskiner også, men det er jeg ikke helt sikker på. Nå er vi kanskje litt på viddene, men men. IBM har forresten en R40 med SXGA+ oppløsning som sikkert kan funke bra i denne sammenhengen, men en jeg ville kanskje gått for en Dell 8600 med widescreen. Endret 24. november 2003 av skjelsba Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 så centrion prosessor er veien og gå mener dere? 1200*800 på en bærbar widescreen er absolutt ikke noe å gå for. Selv liker jeg 1280*1024 bedre på min 21 tommer crt enn 1600*1200, men når jeg tester noe annet enn 1680*1050 på min bærbare (15,4 tommer) blir det fælt å se på. Om du driver med grafisk/beldebehandling så er 1280*1024 ikke en spesielt bra opplösning på en vanlig skjerm. Da blir skjermbildet dratt og proposjonene helt feil. Bruke heller 1280*960 som er proposjonelt riktig. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Alle Apple PC'er er dyre! Og det finnes på ingen måte MYE programvare for OS X! I motsetning til hva som var tilfelle tidligere, så har ikke Mac så mange fortrinn på x86-platformen lengre. Kvalitet fremfor kvantitet sier nå jeg. Selv ville jeg kjöpt en PC, men det er fordi jeg gjör mere web enn print og fordi jeg sitter i et windows netverk på jobben. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Generelt: Om du finner en mac lommeboka di er fornøyd med tror jeg ikke du vil angre. Skal du ha windows maskin bør du passe på å få en 5400rmp disk, nok ram (kan være billigere å kjøpe ram i andre nettbutikker) og bra skjermkort. Centrino er et must om du har tenkt å være utenfor rekkevide av strømledning. Oppløsningen på laptopen bør være minst det samme som du er fornøyd med på desktopen. Prøv deg fra på desktopen med lavere oppløsninger, og se om du er fornøyd eller ikke. Lenke til kommentar
perbl Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 For en som skal jobbe med grafikk vil jeg jo si at å kjøpe en maskin med 12" XGA skjerm stort sett vil være å gå NED Som sagt, jeg sa startprisen, og jeg har på ingen måte hevdet at apple er billigere enn pc rent ytelsesmessig. Selv jobber jeg en del med utvikling og grafikk, både innen visualisering/3d etc, og litt mekking i photoshop mot web etc og synes selv at 12" er for lite å jobbe eksklusivt på. Derfor setter jeg pris på den bra kombinasjonen med en 12" svært portabel maskin som duger til å jobbe når man er på farten, pluss at du har skikkelig DVI-tilkobling og twinview, slik at man kan jobbe med en større LCD-skjerm når man sitter hjemme/på kontor. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Generelt:Om du finner en mac lommeboka di er fornøyd med tror jeg ikke du vil angre. Skal du ha windows maskin bør du passe på å få en 5400rmp disk, nok ram (kan være billigere å kjøpe ram i andre nettbutikker) og bra skjermkort. Centrino er et must om du har tenkt å være utenfor rekkevide av strømledning. Oppløsningen på laptopen bør være minst det samme som du er fornøyd med på desktopen. Prøv deg fra på desktopen med lavere oppløsninger, og se om du er fornøyd eller ikke. Kan jo hende man kun tar med seg maskinen fra jobb og hjem og da har man en extern skjerm på begge steder. Da har man jo ikke behov for noe mere enn en 10" skjerm på den bärbare, så lenge den har vga ut. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 kan man forresten oppgradere en mac? Skal ikke hamre i vei på den evige mac/PC-PC krangelen her, men: Ja! Selvfølgelig! Maskiner som iMac, eMac og de bærbare har selvfølgelig begrensede muligheter for oppdatering, selv om det ofte dukker opp løsninger også for disse. Towermaskinene til Apple er derimot ikke bare mulige å oppgradere, takket være svært elegante løsninger i åpning av kasser, layout innvending er de faktisk svært lette å oppgradere... (Et unntak for prosessoroppgraderinger, som har dreid seg om 3. parts "hacks"). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Generelt:Om du finner en mac lommeboka di er fornøyd med tror jeg ikke du vil angre. Skal du ha windows maskin bør du passe på å få en 5400rmp disk, nok ram (kan være billigere å kjøpe ram i andre nettbutikker) og bra skjermkort. Centrino er et must om du har tenkt å være utenfor rekkevide av strømledning. Oppløsningen på laptopen bør være minst det samme som du er fornøyd med på desktopen. Prøv deg fra på desktopen med lavere oppløsninger, og se om du er fornøyd eller ikke. Kan jo hende man kun tar med seg maskinen fra jobb og hjem og da har man en extern skjerm på begge steder. Da har man jo ikke behov for noe mere enn en 10" skjerm på den bärbare, så lenge den har vga ut. Hvis man ikke har bedre ting å bruke skrivebordsplassen sin til enn skjerm da... Selv foretrekker jeg å slippe ekstern skjerm, da jeg må ha 20" for å få brukbar oppløsning på dem hvis den skal være LCD, og noe annet er ikke aktuelt på mitt skrivebord. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Selv ville jeg kjöpt en PC, men det er fordi jeg gjör mere web enn print og fordi jeg sitter i et windows netverk på jobben. Hvis det ikke er slik at du trenger noen spesifike PC-PC programmer som ikke finnes til mac, så er da ikke det noen hindring. Mac-PC-PC nettverk Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Generelt:Om du finner en mac lommeboka di er fornøyd med tror jeg ikke du vil angre. Skal du ha windows maskin bør du passe på å få en 5400rmp disk, nok ram (kan være billigere å kjøpe ram i andre nettbutikker) og bra skjermkort. Centrino er et must om du har tenkt å være utenfor rekkevide av strømledning. Oppløsningen på laptopen bør være minst det samme som du er fornøyd med på desktopen. Prøv deg fra på desktopen med lavere oppløsninger, og se om du er fornøyd eller ikke. Kan jo hende man kun tar med seg maskinen fra jobb og hjem og da har man en extern skjerm på begge steder. Da har man jo ikke behov for noe mere enn en 10" skjerm på den bärbare, så lenge den har vga ut. Hvis man ikke har bedre ting å bruke skrivebordsplassen sin til enn skjerm da... Selv foretrekker jeg å slippe ekstern skjerm, da jeg må ha 20" for å få brukbar oppløsning på dem hvis den skal være LCD, og noe annet er ikke aktuelt på mitt skrivebord. Hvis du driver med bildebehandling og kun bruker skjermen på den bärbare så har du tydeligvis bomma stort på prioriteringene! En ekstern skjerm er et must for meg hvis jeg skal få rette farger! Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Selv ville jeg kjöpt en PC, men det er fordi jeg gjör mere web enn print og fordi jeg sitter i et windows netverk på jobben. Hvis det ikke er slik at du trenger noen spesifike PC-PC programmer som ikke finnes til mac, så er da ikke det noen hindring. Mac-PC-PC nettverk yeye, give it a rest Nick. Det der funker farlig dårlig og det samme gjör exhange server når Windows netverket ikke kjörer nyeste versjon. I tillegg er flashplayer ytelsen på mac tragisk. Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Hadde jeg vært deg hadde jeg stikket innom mac & carry eller fotoknudsen på karl johann og testet den ut før du kjøper en pc.. og selvsagt tar man det forgitt at jeg bor i oslo og bare kan stikke en tur ned på karl johann.. tror nok det hadde vært lettere og stikke innom mac butikken i tromsø da.... men uansett, skal ikke ha mac, for dyrt. Ferdig med det! Greit lykke til med din "Design og fororedigerings maskin" så når du skal studere design og bilderedigering senere r det bare å kjøpe en mac. Alt innen foro og design er mac! Merkelig men det er slik det ER!!!! Lykke til med pcen og håper du får en knall maskin som varer i lang tid fremmover. Og husk på og formater ca hvert halv år da! Eller fungerer pcen så sinnsykt treigt. Jeg håper bare du vet hva du driver med! Lykke til! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) Hei, jeg har ikke giddet å lese hele denne MAC vs PC diskusjonen. Men jeg kan fortelle deg om min laptop erfaringer. Selv jobber jeg som freelance multimedia designer. Jeg kom i en posisjon hvor jeg måtte jobbe ute hos kundene, og da trengte jeg en relativt krafig maskin. Jeg jobber med bildebehandling, 3D animasjon og flash utvikling. Av alle steder jeg fant min drømme maskin...så var det på Elkjøp. Jeg var tilfeldigvis innom en dag og så en utrolig skarp monitor....maskinen var ikke dårlig heller...jeg falt pladask for den. Fargene var utrolig skarpe og kontrastene MEGET bra. Aldrig sett en monitor som det før. Så...den kan jeg anbefale for ditt endemål. Toshiba Satellite 5200- 902 P4 2.4 Ghz 512 MB RAM Geforce 5600 go DVD brenner 1600x1200 oppløsning på en 15.1 tommer 80 GB HD IR og Bluetooth AKIRA Endret 24. november 2003 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Calm Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) Tja, ok. ikke like mange, men det finnes programmer som dekker like mange behov, er det ikke det som teller da? Når det gjelder fortinn, så er vel det smak og behag. Du har selvfølgelig rett! Kvantitet blekner mot kvalitet når det gjelder arbeidsredskaper... mange halvgode kan ikke sammeliknes med ett suverent... Men den gamle greia om at software til Mac er mye bedre enn til x86 PC begynner å bli foreldet og er etter min menig ikke helt riktig... det samme synes jeg også gjelder OS hvis man f.eks. sammenlikner OS X med Windows XP! Hvis man ser på brukervennlighet, som mange bruker som eksempel, kan jeg ikke se hvordan OS X er noe særlig bedre enn Windows XP! Grunnen til at folk driver og pusher mac er vel at de er hellig overbevist om at andre kan få samme a-ha opplevelsen de selv fikk da de gikk over fra pc til mac. Noe som faktisk er godt mulig, men synes det er litt for mye pushing for tiden. Nemlig, og saklig argumentasjon og religiøs forkynnelse har ingen ting med hverandre å gjøre... Synes liksom jeg har lest så mange ganger at noen forespør f.eks. bærbar spill PC og har spørsmål som "Centrino eller P4?" også svarer noen at de burde kjøpe en iBook... Hvis noen lurer på ting rundt, eller vil kjøpe Apples bærbare ville de vel sikkert skrevet det under amac's forum eller inkludert det i innlegget sitt... edit: jeg beklager forøvrig å ha bidratt til en Mac vs. PC diskusjon... Endret 25. november 2003 av Calm Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Generelt:Om du finner en mac lommeboka di er fornøyd med tror jeg ikke du vil angre. Skal du ha windows maskin bør du passe på å få en 5400rmp disk, nok ram (kan være billigere å kjøpe ram i andre nettbutikker) og bra skjermkort. Centrino er et must om du har tenkt å være utenfor rekkevide av strømledning. Oppløsningen på laptopen bør være minst det samme som du er fornøyd med på desktopen. Prøv deg fra på desktopen med lavere oppløsninger, og se om du er fornøyd eller ikke. Kan jo hende man kun tar med seg maskinen fra jobb og hjem og da har man en extern skjerm på begge steder. Da har man jo ikke behov for noe mere enn en 10" skjerm på den bärbare, så lenge den har vga ut. Hvis man ikke har bedre ting å bruke skrivebordsplassen sin til enn skjerm da... Selv foretrekker jeg å slippe ekstern skjerm, da jeg må ha 20" for å få brukbar oppløsning på dem hvis den skal være LCD, og noe annet er ikke aktuelt på mitt skrivebord. Hvis du driver med bildebehandling og kun bruker skjermen på den bärbare så har du tydeligvis bomma stort på prioriteringene! En ekstern skjerm er et must for meg hvis jeg skal få rette farger! Vet ikke om du har jobbet på bærbare maskiner med skikkelige skjermer hvis du påstår det der... Dvs - det kan du ikke ha gjort. Det er mye bedre fargegjengivelse på LCD-skjermene på de to siste bærbare jeg har hatt enn det har vært på noen andre CRT-skjermer jeg har sett, og i tillegg har de vesentlig mye skarpere bilde. Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Greit lykke til med din "Design og fororedigerings maskin" så når du skal studere design og bilderedigering senere r det bare å kjøpe en mac. Alt innen foro og design er mac! Merkelig men det er slik det ER!!!! Lykke til med pcen og håper du får en knall maskin som varer i lang tid fremmover. Og husk på og formater ca hvert halv år da! Eller fungerer pcen så sinnsykt treigt. Jeg håper bare du vet hva du driver med! Lykke til! Har snart studert grafisk design i 3 år nå på pc, og må bare si at det har fungert helt utmerket! og når jeg ser på klassekameratene mine som absolutt skulle kjøpe mac, fordi som du sier "alt inne foto og design er mac", sitter og sliter på en gammel G3 fordi de ikke hadde råd til annet må jeg bare smile inni meg..! og til du som påsto at man kunne oppgradere mac, nå snakker jeg selvsagt ikke om og peise inn ny harddisk og litt ram, nå mente jeg selvsagt og oppgradere selve hovedkort og prosessor.. slik at man for en to-tre tusen kroner kan få en helt ny maskin! men nok mac vs pc!! denne tråden handlet om hvilken bærbare pc jeg skulle velge! er kanskje ikke så mye bedre selv, men blir bare så provosert... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 hva med zepto 4100 fra ca 15 000 inkl moms på www.zepto.no centrino, bra skjermkort, firewire, 3xusb2 osv osv. skift harddisken ut til en 60gb 5400 rpm disk, en Gb minne kanskje kombinert dvd og cd brenner istedet for å oppgradere til en centrino 1.6 så bruk heller pengene på ram og bedre harddisk. merker mer til det en 200mhz mer på prosessoren. husk en skikkelig bæreveske tror du blir fornøyd med denne. samme maskinen har de under annet navn på whitebox.no, men har litt mer trua på zepto for å si det sånn. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 og til du som påsto at man kunne oppgradere mac, nå snakker jeg selvsagt ikke om og peise inn ny harddisk og litt ram, nå mente jeg selvsagt og oppgradere selve hovedkort og prosessor.. slik at man for en to-tre tusen kroner kan få en helt ny maskin! Oppgradering av cpu i bärbare PC'r er vel ikke så veldig utbredt at det gjör noe! Tviler på at det er noe större tilgjengelighet for det til Pc enn Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå