Gå til innhold

Symboler i koplingsdiagram

muffe

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med et prosjekt i naturfag på skolen (10. kl.). Til dette trenger jeg en oversikt over de forskjellige symbolene som brukes i et koplingsdiagram. Jeg kan de mest vanlige, men husker ikke bla. spenningsregulator og de andre som ikke er så mye brukt.

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av muffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den sida du har funnet er jo god den...

det symbolet du tenker på er symbolet for en forsterke/buffer...

tror ikke det finnes et eget symbol for en spenningsregulator... siden den består av mange deler og kan bygges opp på mange måter...

hva er det egentlig du trenger da?

Lenke til kommentar

vres3.gif

This type of variable resistor with 3 contacts (a potentiometer) is usually used to control voltage. It can be used like this as a transducer converting position (angle of the control spindle) to an electrical signal.

bfisk ;)

Endret av hrichard
Lenke til kommentar

vres3.gif

This type of variable resistor with 3 contacts (a potentiometer) is usually used to control voltage. It can be used like this as a transducer converting position (angle of the control spindle) to an electrical signal.

bfisk ;)

Dette er ikke en spenningsregulator, men en i realiteten en spenningsdeler. En spenningsregulator vil produsere en tilnærmet konstant utspenning uansett innspenning (innenfor visse rammer). En spenningsdeler er derimot avhengig av innspenning, forhold mellom de to motstandene og lastmotstand.

Lenke til kommentar

vres3.gif

bfisk ;)

Dette er ikke en spenningsregulator, men en i realiteten en spenningsdeler. En spenningsregulator vil produsere en tilnærmet konstant utspenning uansett innspenning (innenfor visse rammer). En spenningsdeler er derimot avhengig av innspenning, forhold mellom de to motstandene og lastmotstand.

legger meg flat for det. var nærmeste jeg fant ;)

bfisk

Lenke til kommentar

Ja stemmer det :)

Det er sykt så fort man glemmer sånne ting. Så noe på det binære tallsystemet i dag og måtte bruke dritlang tid på å komme inn i det igjen... hadde helt glemt nummereringen av IC-er også helt til jeg så det nå. Et tips til alle: Repeter ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...