muffe Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) Jeg holder på med et prosjekt i naturfag på skolen (10. kl.). Til dette trenger jeg en oversikt over de forskjellige symbolene som brukes i et koplingsdiagram. Jeg kan de mest vanlige, men husker ikke bla. spenningsregulator og de andre som ikke er så mye brukt. På forhånd takk for hjelpen. Endret 22. november 2003 av muffe Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) kjenner du ingen som går elektro'n? vi har jo bøkene da.. er bare å kikke litt der.. og husk: google is your friend Endret 22. november 2003 av el_diablo_21 Lenke til kommentar
muffe Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Nei, jeg kjenner ingen som går på elektro. Men jeg fant en side: http://www.kpsec.freeuk.com/symbol.htm Er det det symbolet som heter "amplifier" som er spenningsregulator? Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 den sida du har funnet er jo god den... det symbolet du tenker på er symbolet for en forsterke/buffer... tror ikke det finnes et eget symbol for en spenningsregulator... siden den består av mange deler og kan bygges opp på mange måter... hva er det egentlig du trenger da? Lenke til kommentar
capy Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 husk at de norske symbolene ikke alltids stemmer over ens med de amerikanske. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 (endret) This type of variable resistor with 3 contacts (a potentiometer) is usually used to control voltage. It can be used like this as a transducer converting position (angle of the control spindle) to an electrical signal. bfisk Endret 22. november 2003 av hrichard Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 This type of variable resistor with 3 contacts (a potentiometer) is usually used to control voltage. It can be used like this as a transducer converting position (angle of the control spindle) to an electrical signal. bfisk Dette er ikke en spenningsregulator, men en i realiteten en spenningsdeler. En spenningsregulator vil produsere en tilnærmet konstant utspenning uansett innspenning (innenfor visse rammer). En spenningsdeler er derimot avhengig av innspenning, forhold mellom de to motstandene og lastmotstand. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 This type of variable resistor with 3 contacts (a potentiometer) is usually used to control voltage. It can be used like this as a transducer converting position (angle of the control spindle) to an electrical signal. bfisk Dette er ikke en spenningsregulator, men en i realiteten en spenningsdeler. En spenningsregulator vil produsere en tilnærmet konstant utspenning uansett innspenning (innenfor visse rammer). En spenningsdeler er derimot avhengig av innspenning, forhold mellom de to motstandene og lastmotstand. legger meg flat for det. var nærmeste jeg fant bfisk Lenke til kommentar
fondus Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 I fjor gikk jeg på GK Elektro og i elektronikktimene der lærte jeg at tegnet for en spenningsregulator var å tegne en firkantet boks som man skriver REG og utspenningen inni... Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 ja.. og ofte skriver man 78xx eller 79xx bakom... 7805 er +5v utspenning 7812 er +12v utspenning samme for 79xx men de har negativ utspenning... Lenke til kommentar
fondus Skrevet 22. november 2003 Del Skrevet 22. november 2003 Ja stemmer det Det er sykt så fort man glemmer sånne ting. Så noe på det binære tallsystemet i dag og måtte bruke dritlang tid på å komme inn i det igjen... hadde helt glemt nummereringen av IC-er også helt til jeg så det nå. Et tips til alle: Repeter Lenke til kommentar
muffe Skrevet 22. november 2003 Forfatter Del Skrevet 22. november 2003 Takker for alle svar. Det var et banalt sted jeg fandt det... I databladet til spenningsregulatoren... Lenke til kommentar
fondus Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Takker for alle svar. Det var et banalt sted jeg fandt det... I databladet til spenningsregulatoren... Hvorfor gjøre det enkelt når det kan bli såååå vanskelig? Fint du fant det ut iallefall Lenke til kommentar
Duron rocks Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Tegnene kan variere alt etter som hvilket firma som har produsert dem, og dermed har skjemaene. ANSI og DIN er allikevel de mest vanlige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå