kjartani Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 No e nok nok...... Den forferdelige ulykken ved Turøy har fratatt mange sine kjære og hele offshore familien har mistet venner og kolleger. Eg har aldri blitt kvitt uroen eg får kver gang Anita'en min ska i luften; og eg regner med at det ikkje blir bere etter dette. Det e faktisk ganske vondt og eg føler med alle de som har det på tilsvarende måter. Nei eg glemmer ikkje de som faktisk MÅ fraktes med helikopter til og fra installasjonene offshore. Eg håper at DE blir ivaretatt på best mulig måte og at ingen blir tvunget til denne transporten. "Super Puma'en" har no fått stempelet "drapsmaskinen" og bør fjernes fra alt flyaktivitet. Det e vondt i denne situasjonen å begynne å snakke om fortiden te denne helikoptertypen men eg kommer ikkje utenom. Økonomi og ikkje sikkerhet har styrt de som har arbeidet med problematikken rundt gearet til helikopteret. Og det gjelder hele ansvarskjeden fra produsent til flymyndigheter. Eg forventer at det blir en helvetes oppvask i kjølvannet etter ulykken og at alt av uhumskheter, og då mener eg ALT, kommer på bordet. Det e nok mange som har svin på skogen og som sannsynligvis ve vri seg som ål, ref DNB skandalene, for å unngå å bli stilt te ansvar. Det e ikkje øye for øye og tann for tann eg e ute etter; men de som har hatt en finger med i dette skitne spillet må bli kjent og bli fratatt de gevinstene de har fått gjennom sine handlinger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 (endret) Jeg håper dere er klar over hvordan økonomien til selskapet har nada å si på hvordan vedlikeholdet deres gjennomføres. Dette er trolig en feil med helikopteret, ikke selskapet, pilotene, teknikerne eller hva enn folk måtte lire fra seg. Neste steg er å sette pumaen på bakken, og gjenopprette de 19 årene med sikker flyging vi har hatt i Norge. Endret 30. april 2016 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Produsent kunne ikke ha tengt mye på redundancy og overenginearing i leddene der redundancy ikke lar seg gjennomføre. At rotorhodet faller fysisk av skulle ikke være mulig pågrunn av et girkassehavari, og et girkassedesign må gjennomføres der havari ikke fører til at hovedakslingen låser seg. Måten dette må gjøres på er å ha deler i kassa som gir seg før akslingen eller innfestningen til hodet gir seg. Og om de har tengt på alt dette så er det kun en ting igjen som kan fortsatt føre til at hodet faller av og det er om et rotorblad løsner og da er det game over uansett hvordan du designer drivlinja. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 (endret) Ut fra det jeg set av bildet fra selve rotorhodet ser det ut som alle 5 rotorblarne er festet til hubben så mest sansynlig ikke et blad som løsnet.http://1.vgc.no/drfront/images/2016/04/30/c=437,1655,2304,1648;w=316;h=226;276323.jpg] Endret 30. april 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Ser store deler av 1 blad mangler. Mest sannsynlig at det har skjedd når rotoren traff bakken så klart. Regner med de finner ut av det. 1 Lenke til kommentar
kjartani Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Jeg håper dere er klar over hvordan økonomien til selskapet har nada å si på hvordan vedlikeholdet deres gjennomføres. Dette er trolig en feil med helikopteret, ikke selskapet, pilotene, teknikerne eller hva enn folk måtte lire fra seg. Neste steg er å sette pumaen på bakken, og gjenopprette de 19 årene med sikker flyging vi har hatt i Norge. Selvfølgelig har økonomien noe å si; mye og si faktisk..... Selskapet har selvfølgelig en stor medvirkning til ulykken; et selskap med elendige ledere der profitt e det eneste som teller, og der de ansatte mest sannsynlig aldri kommer til orde..... Mener å kjenne lusa på gangen...... Feil på helikopteret e vel utvilsomt årsaken, men ingen skal komme å si at denne feilen på denne typen e nokke nytt.... Lenke til kommentar
Orangutango Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Hørte Syljeset på TV i dag og han virket oppgitt over den valgte løsningen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Jeg håper dere er klar over hvordan økonomien til selskapet har nada å si på hvordan vedlikeholdet deres gjennomføres. Dette er trolig en feil med helikopteret, ikke selskapet, pilotene, teknikerne eller hva enn folk måtte lire fra seg. Neste steg er å sette pumaen på bakken, og gjenopprette de 19 årene med sikker flyging vi har hatt i Norge. Selvfølgelig har økonomien noe å si; mye og si faktisk..... Selskapet har selvfølgelig en stor medvirkning til ulykken; et selskap med elendige ledere der profitt e det eneste som teller, og der de ansatte mest sannsynlig aldri kommer til orde..... Mener å kjenne lusa på gangen...... Feil på helikopteret e vel utvilsomt årsaken, men ingen skal komme å si at denne feilen på denne typen e nokke nytt.... Norske offshore-helikoptere er vel omtrent den tryggeste helikopter-transporten som finnes. Skal ikke si det ikke har vært gjort feil eller gale vurderinger, men at det er kun elendighet og ingen tanke for annet enn profitt virker overdrevent. AtW 1 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Jeg håper dere er klar over hvordan økonomien til selskapet har nada å si på hvordan vedlikeholdet deres gjennomføres. Dette er trolig en feil med helikopteret, ikke selskapet, pilotene, teknikerne eller hva enn folk måtte lire fra seg. Neste steg er å sette pumaen på bakken, og gjenopprette de 19 årene med sikker flyging vi har hatt i Norge. Selvfølgelig har økonomien noe å si; mye og si faktisk..... Selskapet har selvfølgelig en stor medvirkning til ulykken; et selskap med elendige ledere der profitt e det eneste som teller, og der de ansatte mest sannsynlig aldri kommer til orde..... Mener å kjenne lusa på gangen...... Feil på helikopteret e vel utvilsomt årsaken, men ingen skal komme å si at denne feilen på denne typen e nokke nytt.... Norske offshore-helikoptere er vel omtrent den tryggeste helikopter-transporten som finnes. Skal ikke si det ikke har vært gjort feil eller gale vurderinger, men at det er kun elendighet og ingen tanke for annet enn profitt virker overdrevent. AtW Ja, uten tvil. Hadde ingen bekymring de få gangene jeg var der ute, men på tv i dag, så jeg en roterende rotor på vei mot bakken i fritt fall. Den manglet ikke noen av bladene, så vidt jeg kunne se. jeg lurer derfor på hva som skjedde med "The Jesus Nut*". Det var det mann kaller den på Huey'en. (Noen snakker om "The Jesus Pin" , låsepinnen på "Nut'en"). 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Flyr RC heli som hobby og der har vi øvre og nedre Jesus bolt. Resultatet blir det samme om en av de løsner eller ryker. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 ulykker skjer, tviler på at det har blitt begått feil av noen her..... uansett hvor mye vedlikehold man har så kan merkelige feil skje fra tid til annen, at hele rotoren løsner er en ekstremt sjelden hendelse som det sikkert er vanskelig å forhindre. kanskje et tretthetsbrudd på en plass som ikke ndt testes på vedlikehold.. who knows. Det eneste som er sikkert er at sintef nå får 10-15 mill for å ha noen overbetalte gråhårete såkalte "superfolk" til å se på tretthetsbruddet og si "tretthetsbrudd".... bravo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 (endret) Jeg håper dere er klar over hvordan økonomien til selskapet har nada å si på hvordan vedlikeholdet deres gjennomføres. Dette er trolig en feil med helikopteret, ikke selskapet, pilotene, teknikerne eller hva enn folk måtte lire fra seg. Neste steg er å sette pumaen på bakken, og gjenopprette de 19 årene med sikker flyging vi har hatt i Norge. Selvfølgelig har økonomien noe å si; mye og si faktisk..... Selskapet har selvfølgelig en stor medvirkning til ulykken; et selskap med elendige ledere der profitt e det eneste som teller, og der de ansatte mest sannsynlig aldri kommer til orde..... Mener å kjenne lusa på gangen...... Feil på helikopteret e vel utvilsomt årsaken, men ingen skal komme å si at denne feilen på denne typen e nokke nytt.... Vet du hvorfor økonomien til CHC er dårlig? Tvilsomt. Vet du om det har noe som helst med vedlikehold standarden å gjøre? Nei. Sikkerhet og økonomi er to forskjellige ting som ikke har noe sammenheng i denne saken her. Du kan gjerne rette fingrene til feile folk, det hjelper derimot ikke situasjonen. Endret 30. april 2016 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 ulykker skjer, tviler på at det har blitt begått feil av noen her..... uansett hvor mye vedlikehold man har så kan merkelige feil skje fra tid til annen, at hele rotoren løsner er en ekstremt sjelden hendelse som det sikkert er vanskelig å forhindre. kanskje et tretthetsbrudd på en plass som ikke ndt testes på vedlikehold.. who knows. Det eneste som er sikkert er at sintef nå får 10-15 mill for å ha noen overbetalte gråhårete såkalte "superfolk" til å se på tretthetsbruddet og si "tretthetsbrudd".... bravo I et helikopter der hele flymaskinens flygedyktighet henger etter en aksling og et rotorhodet som flyr mennesker over havområder burde alle deler i systemet testes til ødeleggelse i hele drivlinjen fra motor og helt til tuppen av hvert rotorblad. At rotorhode og helikopter skiller lag skal ikke under noen omstendigheter kunne skje og kan sammenlignes med at vingene på et fly faller av, i begge tilfeller vitale komponenter for flymaskinen. Begge tilfeller skal man kunne dimmensjonere, designe seg bort fra så lenge service og vedlikehold utføres riktig. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Ja, uten tvil. Hadde ingen bekymring de få gangene jeg var der ute, men på tv i dag, så jeg en roterende rotor på vei mot bakken i fritt fall. Den manglet ikke noen av bladene, så vidt jeg kunne se. Link? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Ja, uten tvil. Hadde ingen bekymring de få gangene jeg var der ute, men på tv i dag, så jeg en roterende rotor på vei mot bakken i fritt fall. Den manglet ikke noen av bladene, så vidt jeg kunne se. Link? Såg det klippet på TV2 nyhetskanalen i dag uten at jeg har noe link til det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Vil tro det er dette dere snakker om http://www.tv2.no/v/1039640/ Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Helt utrolig at lenge før det er faktisk avgjort hva som var den faktiske grunnen til ulykken, så er en sverm av besserwissere i full "angrep" med ørten mange teorier og "svar" på hva som har skjedd og hvordan det kunne hindres. La myndighetene bli ferdig med granskningen før dere trekker noen konklusjoner. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Vi diskuterer på et diskusjonsforum, om du ikke liker det så kanskje du burde holde deg unna tråder som dette? 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Ja, uten tvil. Hadde ingen bekymring de få gangene jeg var der ute, men på tv i dag, så jeg en roterende rotor på vei mot bakken i fritt fall. Den manglet ikke noen av bladene, så vidt jeg kunne se. Link? Jeg fant denne på tv2 , men jeg synes å huske en annen som jeg ikke finner igjen. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Helt utrolig at lenge før det er faktisk avgjort hva som var den faktiske grunnen til ulykken, så er en sverm av besserwissere i full "angrep" med ørten mange teorier og "svar" på hva som har skjedd og hvordan det kunne hindres. La myndighetene bli ferdig med granskningen før dere trekker noen konklusjoner. Nå skilte rotor og helikopter lag, såpass er klart og diskusjon rundt hva, hvordan og hvorfor burde være lov å diskutere på et diskusjonsforum. Og om noen har laget helikopter der hovedrotoren kan løsne på grunn av havari, ja da er det noe fundamentalt galt med designet. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå