Redaksjonen. Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Dette var helikopteret som havarerte i dag: Modellen har vært i fem ulykker på fire år Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang. AtW 6 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang. AtW Sørgelig ulykke! Jeg tenkte også først Super Puma da jeg leste om ulykken gjennom RT.com. Jeg har hørt mye godt om maskinen fra dem som flyr den, men som så mange andre så trakk vel også jeg et slags lettelsens sukk de gangene sikkerhetsinfoen før flyging var for S-92. 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Det er på tide å pensjonere dette helikopteret. Det er ein pris nokon må ta, men det er langt billigare enn prisen av menneskeliv. Særs tragisk ulykke. No kan det vere ein spesiell tilstand med akkurat det helikopteret, men statistikken til Super Puma er veldig dårleg, og dette er den verste ulykka på 19 år her i Norge. 2 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma). I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken. Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma). I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken. Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport? En nestenulykke og en alvorlig ulykke (nesten alle døde) såvidt jeg vet, men ingen på norsk sektor som jeg om. AtW Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 På tide å ta Superpumaene ut av drift. Når flere av disse ramler i fra hverandre i lufta, og kritiske svakheter oppdages, og det til tross, hoppes over servicer, så bør noen få svi her!! 5 Lenke til kommentar
Engineering Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 CHC har ikke gjennomført nødvendig vedlikehold på helikopteret. Luftfartstilsynet er med på leiken. Dei har godkjent alle søknadene. =============GODKJENNING TIL Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS================= LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av utvidelse av Inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225 03.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av andre gangs utvidelse av inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225 18.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS =============SØKNAD OM Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS================= LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad om godkjenning av ytterligere utvidelse av TBO på MGB - EC225 11.12.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad - utvidelse av "Time Between Overhaul" på main gearbox 09.11.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Airbus Technical Agreements vedr. TBO utvidelse på Main gearbox 14.11.2014 FRA:CHC Helikopter Service AS Det har ikke komt fram andre plasser, men LN-OJN er i samme situasjon. Link: https://oep.no/search/result.html?1=1&searchText=LN-OJF&period=none&month=all&searchType=simple&year=2016&contentSupplier=%20&start=0 4 Lenke til kommentar
Engineering Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Slurv med vedlikehold står i god kontrast med resultatet for CHC. Enkelt å søke seg vekk fra vedlikehold.. CHC Helikopter Service AS Tall i mill. kroner 2015 (t.o.m april) 2014 (t.o.m. april) Driftsinntekter 2340,8 2338,1 Driftsresultat -183,6 -18,1 Resultat før skatt -238,2 -44,1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 CHC har ikke gjennomført nødvendig vedlikehold på helikopteret. Luftfartstilsynet er med på leiken. Dei har godkjent alle søknadene. =============GODKJENNING TIL Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS================= LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av utvidelse av Inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225 03.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av andre gangs utvidelse av inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225 18.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS =============SØKNAD OM Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS================= LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad om godkjenning av ytterligere utvidelse av TBO på MGB - EC225 11.12.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad - utvidelse av "Time Between Overhaul" på main gearbox 09.11.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Airbus Technical Agreements vedr. TBO utvidelse på Main gearbox 14.11.2014 FRA:CHC Helikopter Service AS Det har ikke komt fram andre plasser, men LN-OJN er i samme situasjon. Link: https://oep.no/search/result.html?1=1&searchText=LN-OJF&period=none&month=all&searchType=simple&year=2016&contentSupplier=%20&start=0 Synsing passer seg ikke i en slik situasjon! Du sitter ikke på all informasjon, så respekter usikkerhet! "Girboks og rotorhode skiftet i 2016 Girboksen på ulykkeshelikopteret ble skiftet i januar 2016. Rotorhodet ble skiftet ennå senere, i mars 2016, ifølge Luftfartstilsynet. - Alle de store komponentene, som hovedgirboksen, har en begrensing i tid mellom hver overhaling eller utskiftelse. For dette fartøyet utgjør den tiden 2000 timer, sier Tom Gøran Jodal, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet. Service på girkassen ble forlenget to ganger i 2015, har blant annet NRK og VG meldt. Siden girboksen ble skiftet etterpå, er de forlengelsene ikke relevante, ifølge Luftfartstilsynet." Melder bt.no. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Synsing passer dårlig i en slik tråd. Service er gjennomført, det er også ekstremt vanlig å utsette slikt arbeid i henhold til reglene. Driftsresultatet til CHC har også nada med saken å gjøre, jeg kjenner endel teknikere som jobber på Flesland og de gjør et godt arbeid som har blitt vist de siste tiårene. Det er en grunn til at Norge er i toppen på sikkerhet i helikopterbransjen, og det er ikke på grunn av "dårlige teknikere" eller "slurv" som enkelte mener. Endret 29. april 2016 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang. AtW Tja... Jeg lurte på om det var Bristow som hadde mistet en maskin. Han talsmannen deres kan jo det med å innby til mistillit. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma). I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken. Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport? https://en.wikipedia.org/wiki/Cougar_Helicopters_Flight_91 Gearbox havari. Pluss flere tilfeller der en har mistet hydraulikk og har reddet seg på en hårsbredd. Endret 29. april 2016 av Bruker-245639 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma). I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken. Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport? https://en.wikipedia.org/wiki/Cougar_Helicopters_Flight_91 Gearbox havari. Pluss flere tilfeller der en har mistet hydraulikk og har reddet seg på en hårsbredd. Takk for linken. Interessant og godt skrevet artikkel. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Men dagens havari må vel ha vært mer alvorlig enn en gearbox svikt? Jeg regner med at om gearbox svikter så mister man motorkraft, men kan fortsatt nødlande med autorotasjon? Øyenvitner sier vel at rotor falt av, og da er det mer naturlig for meg å tenke metalltretthet. Uten at jeg kan mye om helikopter så vil jeg tro at tap av bare 1 rotorblad vil føre til såpass ubalanse at man mister hele rotoren? Tenker da på tidligere havari med denne helikoptertypen. Det virker som de alle har klart å utføre en nødlanding. https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC225_Super_Puma#Accidents_and_incidents Spekulasjoner selvfølgelig, det endrer desverre ikke at dette er en veldig trist sak. Endret 29. april 2016 av Apox Lenke til kommentar
G Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang. AtW Holder kanskje at noen offshore-ansatte nekter å sette seg inn i den modellen helikopter i en slags fellesstreik. Endret 29. april 2016 av G 1 Lenke til kommentar
Q9OEZ29W Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Selskapet var teknisk konk før ulykken http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-29/chc-fights-the-clock-to-avoid-bankruptcy-after-missed-payment I følge databladet på helikopteret så kunne det fly 30 min. uten olje i girboksen http://airbushelicoptersinc.com/images/products/ec225/ec225-tech_data_2009.pdf Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 I følge databladet. I følge tidligere ulykkers piloter tar det ca. 20 sekunder fra olje-alarmen går til rotoren faller av. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Tenkte det hørtes så rart ut at en girbokssvikt fører til at hele rotoren faller av, da girboksen har som oppgave å redusere turtall fra turbinen til et mer brukelig nivå for rotoren? (korrekt meg om jeg tar feil). Er iallefall en slik oppgave den har på et fly med turboprop. Men når jeg ser hvor girboksen er plassert i helikopteret så skjønner jeg at en svikt kan føre til at hele greia faller av. Trodde den var plassert mer sentralt i helikopteret, men ser jo ut som hele rotoren så og si er festet kun i girboksen. Mulig det varierer stort fra type til type? https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_(mechanics)#/media/File:Helicopter_Bristol_171_Sycamore_main_gear_box_and_rotor_head.jpg 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 (endret) Men dagens havari må vel ha vært mer alvorlig enn en gearbox svikt? Jeg regner med at om gearbox svikter så mister man motorkraft, men kan fortsatt nødlande med autorotasjon? Øyenvitner sier vel at rotor falt av, og da er det mer naturlig for meg å tenke metalltretthet. Uten at jeg kan mye om helikopter så vil jeg tro at tap av bare 1 rotorblad vil føre til såpass ubalanse at man mister hele rotoren? Tenker da på tidligere havari med denne helikoptertypen. Det virker som de alle har klart å utføre en nødlanding. https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC225_Super_Puma#Accidents_and_incidents Spekulasjoner selvfølgelig, det endrer desverre ikke at dette er en veldig trist sak. Om gearboksen haverer så går ikke ting rundt i gearboksen, og da stopper rotoren og holdes fast, dvs ingen autorotasjon. Ihvertfall om jeg ikke har misforstått. Ellers vet jeg ikke om lista i artikkelen er fullstendig, er ikke så lenge siden en superpuma på britisk sektor fikk girboksfeil der hovrdrotoren deretter løsnet og alle døde. AtW AtW Endret 30. april 2016 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå