Gå til innhold

Dette var helikopteret som havarerte i dag: Modellen har vært i fem ulykker på fire år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang.

 

AtW

 

Sørgelig ulykke! Jeg tenkte også først Super Puma da jeg leste om ulykken gjennom RT.com. Jeg har hørt mye godt om maskinen fra dem som flyr den, men som så mange andre så trakk vel også jeg et slags lettelsens sukk de gangene sikkerhetsinfoen før flyging var for S-92.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på tide å pensjonere dette helikopteret. Det er ein pris nokon må ta, men det er langt billigare enn prisen av menneskeliv. Særs tragisk ulykke.

 

No kan det vere ein spesiell tilstand med akkurat det helikopteret, men statistikken til Super Puma er veldig dårleg, og dette er den verste ulykka på 19 år her i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma).

I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken.

 

Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport?

Lenke til kommentar

Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma).

I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken.

 

Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport?

 

En nestenulykke og en alvorlig ulykke (nesten alle døde) såvidt jeg vet, men ingen på norsk sektor som jeg om.

 

AtW

Lenke til kommentar

CHC har ikke gjennomført nødvendig vedlikehold på helikopteret.

Luftfartstilsynet er med på leiken. Dei har godkjent alle søknadene.

 

=============GODKJENNING TIL Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS=================

LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av utvidelse av Inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225

03.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS

 

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av andre gangs utvidelse av inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225

18.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS

 

 

=============SØKNAD OM Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS=================

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad om godkjenning av ytterligere utvidelse av TBO på MGB - EC225

11.12.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS

 

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad - utvidelse av "Time Between Overhaul" på main gearbox

09.11.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS

 

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Airbus Technical Agreements vedr. TBO utvidelse på Main gearbox

14.11.2014 FRA:CHC Helikopter Service AS

 

 

Det har ikke komt fram andre plasser, men LN-OJN er i samme situasjon.

 

Link: https://oep.no/search/result.html?1=1&searchText=LN-OJF&period=none&month=all&searchType=simple&year=2016&contentSupplier=%20&start=0

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slurv med vedlikehold står i god kontrast med resultatet for CHC.

Enkelt å søke seg vekk fra vedlikehold..

 

CHC Helikopter Service AS

Tall i mill. kroner 2015 (t.o.m april) 2014 (t.o.m. april)

Driftsinntekter 2340,8 2338,1

Driftsresultat -183,6 -18,1

Resultat før skatt -238,2 -44,1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

CHC har ikke gjennomført nødvendig vedlikehold på helikopteret.

Luftfartstilsynet er med på leiken. Dei har godkjent alle søknadene.

 

=============GODKJENNING TIL Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS=================

LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av utvidelse av Inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225

03.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS

 

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - S/N 2721 - godkjenning av andre gangs utvidelse av inspeksjonsintervall (TBO) på MGB - EC225

18.12.2015 TIL:CHC Helikopter Service AS

 

 

=============SØKNAD OM Å UTSETTE VEDLIKEHOLD PÅ GIRBOKS=================

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad om godkjenning av ytterligere utvidelse av TBO på MGB - EC225

11.12.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS

 

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Søknad - utvidelse av "Time Between Overhaul" på main gearbox

09.11.2015 FRA:CHC Helikopter Service AS

 

LN-OJF - Flyteknisk mappe LN-OJF - Airbus Technical Agreements vedr. TBO utvidelse på Main gearbox

14.11.2014 FRA:CHC Helikopter Service AS

 

 

Det har ikke komt fram andre plasser, men LN-OJN er i samme situasjon.

 

Link: https://oep.no/search/result.html?1=1&searchText=LN-OJF&period=none&month=all&searchType=simple&year=2016&contentSupplier=%20&start=0

 

Synsing passer seg ikke i en slik situasjon! Du sitter ikke på all informasjon, så respekter usikkerhet!

 

"Girboks og rotorhode skiftet i 2016

 

Girboksen på ulykkeshelikopteret ble skiftet i januar 2016. Rotorhodet ble skiftet ennå senere, i mars 2016, ifølge Luftfartstilsynet.

 

- Alle de store komponentene, som hovedgirboksen, har en begrensing i tid mellom hver overhaling eller utskiftelse. For dette fartøyet utgjør den tiden 2000 timer, sier Tom Gøran Jodal, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet.

 

Service på girkassen ble forlenget to ganger i 2015, har blant annet NRK og VG meldt. Siden girboksen ble skiftet etterpå, er de forlengelsene ikke relevante, ifølge Luftfartstilsynet."

 

Melder bt.no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Synsing passer dårlig i en slik tråd. Service er gjennomført, det er også ekstremt vanlig å utsette slikt arbeid i henhold til reglene. Driftsresultatet til CHC har også nada med saken å gjøre, jeg kjenner endel teknikere som jobber på Flesland og de gjør et godt arbeid som har blitt vist de siste tiårene. Det er en grunn til at Norge er i toppen på sikkerhet i helikopterbransjen, og det er ikke på grunn av "dårlige teknikere" eller "slurv" som enkelte mener.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang.

 

AtW

Tja... Jeg lurte på om det var Bristow som hadde mistet en maskin. Han talsmannen deres kan jo det med å innby til mistillit.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma).

I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken.

 

Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cougar_Helicopters_Flight_91

 

Gearbox havari. Pluss flere tilfeller der en har mistet hydraulikk og har reddet seg på en hårsbredd.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

 

Jeg kom inn fra en servicejobb i Nordsjøen for en uke siden med helikopter (Sikorsky 92, ikke Superpuma).

I hele dag har jeg fundert på hva jeg hadde tenkt dersom jeg hadde sett hovedrotoren fly sin vei 2000 fot over bakken.

 

Har det i det hele tatt vært ulykker med S92 i offshoretransport?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cougar_Helicopters_Flight_91

 

Gearbox havari. Pluss flere tilfeller der en har mistet hydraulikk og har reddet seg på en hårsbredd.

 

 

 

Takk for linken.

Interessant og godt skrevet artikkel.

Lenke til kommentar

Men dagens havari må vel ha vært mer alvorlig enn en gearbox svikt? Jeg regner med at om gearbox svikter så mister man motorkraft, men kan fortsatt nødlande med autorotasjon?

 

Øyenvitner sier vel at rotor falt av, og da er det mer naturlig for meg å tenke metalltretthet.

Uten at jeg kan mye om helikopter så vil jeg tro at tap av bare 1 rotorblad vil føre til såpass ubalanse at man mister hele rotoren?

 

Tenker da på tidligere havari med denne helikoptertypen. Det virker som de alle har klart å utføre en nødlanding.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC225_Super_Puma#Accidents_and_incidents

 

Spekulasjoner selvfølgelig, det endrer desverre ikke at dette er en veldig trist sak.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Kan være disse blir tatt ut nå, synd å si det, men det første jeg sjekket når jeg hørte om ulykken var om det var denne typen nok engang.

 

AtW

 

Holder kanskje at noen offshore-ansatte nekter å sette seg inn i den modellen helikopter i en slags fellesstreik.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte det hørtes så rart ut at en girbokssvikt fører til at hele rotoren faller av, da girboksen har som oppgave å redusere turtall fra turbinen til et mer brukelig nivå for rotoren? (korrekt meg om jeg tar feil). Er iallefall en slik oppgave den har på et fly med turboprop.

 

Men når jeg ser hvor girboksen er plassert i helikopteret så skjønner jeg at en svikt kan føre til at hele greia faller av. Trodde den var plassert mer sentralt i helikopteret, men ser jo ut som hele rotoren så og si er festet kun i girboksen.

 

Mulig det varierer stort fra type til type?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_(mechanics)#/media/File:Helicopter_Bristol_171_Sycamore_main_gear_box_and_rotor_head.jpg

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men dagens havari må vel ha vært mer alvorlig enn en gearbox svikt? Jeg regner med at om gearbox svikter så mister man motorkraft, men kan fortsatt nødlande med autorotasjon?

 

Øyenvitner sier vel at rotor falt av, og da er det mer naturlig for meg å tenke metalltretthet.

Uten at jeg kan mye om helikopter så vil jeg tro at tap av bare 1 rotorblad vil føre til såpass ubalanse at man mister hele rotoren?

 

Tenker da på tidligere havari med denne helikoptertypen. Det virker som de alle har klart å utføre en nødlanding.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC225_Super_Puma#Accidents_and_incidents

 

Spekulasjoner selvfølgelig, det endrer desverre ikke at dette er en veldig trist sak.

Om gearboksen haverer så går ikke ting rundt i gearboksen, og da stopper rotoren og holdes fast, dvs ingen autorotasjon. Ihvertfall om jeg ikke har misforstått.

 

Ellers vet jeg ikke om lista i artikkelen er fullstendig, er ikke så lenge siden en superpuma på britisk sektor fikk girboksfeil der hovrdrotoren deretter løsnet og alle døde. AtW

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...