TheyStoleMyName Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Heisann! Jeg lurer på om jeg kan øke husleia (har standardkontrakt) da jeg har skiftet alle vinduer og lagt nytt gulv osv? Husleia har vært lik i ca over 3 år for samme leietaker, men sett bort ifra denne leietakeren så har prisen vært lik i over 4 år siden mitt eie. (Tidligere eier har også leid ut for denne prisen i flere/noen år). Også lurer jeg på om man kan øke leia dersom leietaker kun har bodd i leiligheten i snart ett år? Tusen takk på forhånd! :-) Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Etter ett år kan du øke leia like mye som konsumprisindeksen har økt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Husleieloven Etter minst tre år uten leieøkning kan man øke leia til "gjengs leie" under visse vilkår. Skal se om jeg finner fram paragrafen. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Kjøpte du leiligheten for ett år siden? Skrev du ny leiekontrakt med leietaker eller har leietaker samme kontrakt som han hadde med forrige eier? Hvis leieforholdet har vart i 3 år kan du justere leia til "gjengs leie". Jeg er usikker på om lengden på leieforholdet regnes etter kontraktinngåelse eller når leietaker først flyttet inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Jeg regner med det er fra kontraktsinngåelse, men det kan fort regnes som en fornyelse av eksisterende kontrakt om det ikke er nevneverdige endringer. Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Finnes det rutiner for å oppdrive gjengs leie, eller må man bare tråle finn og hybel.no etter lignende leiligheter med lignende standard i samme område og finne en ca snittpris? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Alle ganger hvor leien rettslig sett kan endres regnes som "endringer" etter husleieloven § 4-3, unntatt KPI-endringer. Det vil si alle ganger hvor det inngås ny kontrakt og alle ganger hvor det foretas en "gjengs leie"-endring, og alle ganger hvor det foretas endringsoppsigelse. Ut over de tilfellene som er nevnt i husleieloven kapittel 4 er det bare endringsoppsigelser som kan føre til endring av leie. For å kunne gjennomføre en endringsoppsigelse må vilkårene for oppsigelse være oppfylt, dvs. at det må være saklig grunn til det. Saklig grunn kan f.eks. være en betydelig endring av standard eller at utleier har påtatt seg betydelige tyngre plikter. Å skifte vinduer og legge nytt gulv er vanligvis ikke en betydelig standardendring. Gjengs leie finner man ved å sammenligne utleie for sammenlignbare boliger. Dette kan man gjøre på flere måter. Du kan kapitalisere boligverdien etter takst, du kan sammenligne med andre boliger til utleie på markedet, eller beregne en leie per kvadratmeter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå