allak Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Hei, Jeg er litt i planleggingsfasen for å bygge meg en ny pc. Hovedoppgaven vil bli redigere store filer fra høyoppløselig kamera, 36mp, også sette sammen panorama av disse store filene. Mulighet for noe videoregigering også. Jeg ønsker å bygge denne «fremtidsrettet» med tanke på å gjøre oppgraderinger i fremtiden uten å starte på bar bakke igjen. Jeg har i dag en pc jeg bygde i 2012, dette var min første selvbygde pc. Den tid hadde jeg liten plass og jeg gikk derfor for et micro tower kabinett og et micro- ATX hovedkort. Jeg har i ettertid fått følelsen av at det ligger noen begrensinger ved å velge så lite kabinett, med tanke på utvalg og pris på hovedkort, GPU etc…. stemmer dette? Nå er ikke plassen et problem lenger, ettersom jeg har flyttet, og det spørs da om jeg bør gå for et større kabinett, såfremt det ikke er noe negativt ved det? Eller er det snarere tvert om at det kun størrelsen som er negativt og at resten er utelukkende positivt ? for eksempel at en har flere muligheter og bedre utvalg med tanke på deler, bedre plass og luft-gjennomstrømming, lettere å bygge å holde orden på kabler etc….? Så første spørsmål i denne prosessen er, stemmer mine antagelser, at om en har plass nok så kjøp et større kabinett?(for en kan vel likevel sette i en micro-atx i et stort kabinett om en da ønsker det?) Eventuelt hva heter de gjennomsnittlige store, så jeg kan starte letingen etter et? Kom gjerne med tips til et godt kabinett som kan vare i mange år med oppgraderinger innvendig!? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Man kan fint bruke micro-ATX eller mini-ITX i et større kabinett. Ulempen med et mini-Tower er dårlig plass, vanligvis begrenset til ett skjermkort, få PCI-slots og dårligere luftemuligheter. Et mid-tower vil derimot være tilstrekkelig til SLI/CFX, har flere slots, plass til mer lagring og bedre kjøling. Vanligste er nok mid-tower, da det tilfredsstiller de fleste behov man skulle ha. Big-tower/de største kabinettene er unødvendige hvis man ikke skal kjøre 3-4 skjermkort og full EK-loop. Kan forsåvidt bruke full EK-loop i mid-tower og, men da går det på bekostning av HDD/SSD bracketene, men det bør ikke være et problem om du "kun skal ha et par stykk harddisker. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Fordelen med et stort kabinett er jo det åpenbare som at man har mer plass. Plass til harddisker, vannkjøling, mange skjermkort/addon-kort osv osv. I tillegg vil et stort kabinett gjerne kjøle noe bedre. Man får plass til flere vifter - kan redusere støyen (fordele kjølekapasiteten til flere vifter og så redusere turtallet på disse viftene). Det store kabinettet er også mindre trangt, som gir bedre luftflyt (igjen - mhp kjøling). Det er mange fordeler med stort kabinett, og har du god plass og ikke skal flytte på dette ser jeg ikke så mye negativt ved å ta f.eks en eATX kasse. Det eneste negativet jeg ser med en stor kasse, når man har lite HW inni der, er at det ser sykt stusselig ut. Men dette er jo helt subjektivt fra min side og betyr ingenting for ytelse/funksjon osv. mATX er heller ikke spesielt lite etter dagens standard. En mATX kasse kjøler rimelig greit, man får plass til godt med harddisker og 2-way SLI er ingen problem. Jeg tror du må begynne med å tenke på hva du vil ha plass til. Og så tenker du litt på max pris, max størrelse og design. Vil du ha et litt stort luftkjølt kabinett med grei plass så ta en titt på Be-Quiet Silent Base 800 f.eks. Endret 29. april 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
allak Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Hei igjen, og takk for gode svar. Kanskje ikke kabinettet mitt er for lite alikevel, om det i dag er «populært» med mindre kabinett. Det er jo veldig greit med alt en kan bruke opp igjen. Det er dette her jeg har nå: https://www.mpx.no/silverstone-temjin-tj08-e-micro-tower/646273 Er dette fortsatt greit å oppgradere i, eller burde jeg starte med et nytt og større ett først som sist? Med tanke på kjøling/luftgjennomgang , utvalg og pris i hovedkort etc? Jeg har i dag en Intel core i 5 3570K cpu og 16 gb ram, samt dvd spiller, trådløst nettverkskort, kortleser, SSD, HDD, kjøler og ekstra vifte. Jeg har også denne strømforsyningen: https://www.komplett.no/corsair-ax-750w-psu/600425 Vil denne fortsatt gjøre jobben med å drive en ny cpu( den beste fra skylake serien i7), 32 bg ram, og et GPU-kort, i tillegg til ekstrautstyret jeg har fra før? Vil jeg merke en vesentlig forskjell fra den jeg har i dag til en i7 6700K Skylake? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Kabinettet ditt vil gjøre en helt fin jobb hvis du planlegger det litt. Det er et godt kabinett fra en annerkjent produsent. Vedr oppgradering fra 3570K Ivy til 6700K Skylake så er jeg litt sånn... "Njaaa". Det vil yte noe bedre i applikasjoner som utnytter seg av flere kjerner. Men det vil ikke være noe enormt løft. Hvis du oppgraderer må du huske at du må ha nytt HK og RAM også. PSU er helt topp. Endret 2. mai 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
deac Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Jeg har en forkjærlighet for kabinetter med god plass, gode løsningen, gode kjøleegenskaper på luft og ikke minst uten for mye eyecandy. http://www.corsair.com/en/carbide-series-quiet-600q-inverse-atx-full-tower-case Kjører min nåværende rigg i dette, tror hands down det er det kabinettet jeg har hatt som jeg har vært mest fornøyd med. Bytta ut vifter med Noctua silent vifter med gummioppheng, pcen er så godt som lydløs ved mindre jeg fyrer opp de virkelig heavy spilla. Eneste negative slik jeg ser det er lite plass til disker, og at det for noen kan virke rart å montere ting "bak frem". Kabinettet er ganske "stort" på noen måter, men mindre enn normalt på andre. Det er litt bredere enn gjennomsnittet, og kanskje litt høyere, men er mindre dypt enn de fleste andre tilsvarende kabinetter. Ganske stor footprint med andre ord. Endret 2. mai 2016 av deac Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Fractal R5 er jo ikke å forakte. Eventuelt XLR2 om du trenger mer diskplass Lenke til kommentar
allak Skrevet 2. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2016 Takk for gode svar! Om det ikke blir all verden oppgradering med den Skylake cpu, spørs det om jeg skal vente litt, til den kommer i en annen sokkel og med flere kjerner. Noen rykter om når dette skjer? Som nevnt skal maskinen i hoedsak brukes til bildebehandling av store filer og noe videoredigering, og dette er kanskje ikke ikke så krevende og «tungt» som krevende spill i timesvis, med tanke på varmeutvikling? Slik at maskinvaren vil få nok luft og kjøling i det kabinettet jeg har fra før? Om jeg forstår riktig kan jeg trygt ved fremtidig oppgradering bruke det jeg har av kabinett og PSU og at jeg bytter ut CPU, HK og ram?(gitt bruksområde i hovedsak forblir bilderedigering med noe videoredigering). Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Ny hardware produserer mindre varme enn det du har fra før, så det burde gå greit. En vifte i front og en bak burde holde i massevis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå