Gå til innhold

Frykter for sikkerheten offshore: Mange ser i gulvet og tør ikke heve stemmen i frykt for å miste jobben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mye av HMS folkene som forsvinner er folk som har laget seg jobb helt alene og laget et mareritt for oss som er ute og jobber. Vi er glade for at de må finne seg noe nytt å gjør epå.

Ok...

 

http://www.aftenbladet.no/energi/Minnetavle-over-oljeofre-3079607.html

Du misforstår poenget med det jeg sier. Evt, har du ikke grunnlag til å forstå. Når HMS folk finner det for godt å forlange fallsikring på folk som jobber på bakkenivå og lager en ukes helvette ut av dette. Da må det vel være grunnlag for å betvile deres stilling. HMS er viktig, for all del. Men det finnes de der ute som gjør alt de kan for å holde på stillingen sin. Og det er disse som er farlige og må fjernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tok under 4 timer fra artikkelen ble publisert til første storulykke kom.

 

Er det noen sammenheng mellom sparekampanjene og helikopterulykken?

- Marsh publiserte i mars 2015 sin årlige oversikt over 100 verste ulykkene i bransjen globalt, og de inkluderte et plott som de mener viser tydelig sammenheng mellom lav oljepris, kostnadskutt og økt tendens til storulykker siste 30 år.

- PTIL sin RNNP rapport viser at helikoptertrafikken er kraftig redusert siste år, hele oljebransjen er presset på kostnader, og avisoppslag og regnskaper viser at CHC Helikopterservice er i alvorlige økonomiske problemer som følge av sparekampanjene. Går dette utover helikoptersikkerheten?

- NOROG hevder kutt ikke går på bekostning av sikkerheten, like fullt jobber de nå med å endre kraftig måten alle risikoanalyser utføres på for å spare kostnader (ESRA-seminar 15 april, "Fremtidens Risikoanalyser", var del av prosessen). Enkelte av de foreslåtte endringene anses uansvarlige av mange i bransjen.

 

Det meste tyder på at kostnadskutt vil gi flere storulykker; en helikopterkrasj er langt fra det verste som kan skje. Vi får håpe PTIL tar ansvar og sørger for at bransjen opptrer ansvarlig. Alternativt, om ikke myndighetene er sterke nok, bør rettstilstanden endres i retning av amerikanske forhold, med bøter som svir som vi husker fra Macondo-ulykken. Da kan alvorlige storulykker gi reell fare for konkurs og ledelse kan i større grad risikere å bli forfulgt rettslig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...