Gå til innhold

Høyt trekk?

Anbefalte innlegg

Man kan tjene 36.000kr ved siden av sin uføretrygdet. Det skal ikke mye jobb for at jeg kan tjene det ved siden av uføretrygden min. Jeg ble uføre januar iår, og har en grad på 80%. Saken er om jeg skal jobbe litt i sommer, men jeg kommer sikkert ikke til og jobbe så mye pga helse ikke rekker til. Men si om noen år at jeg hadde mulighet for og tjene en slump med penger pga helsen ble litt bedre. Er det slikt at om man har tjent over 36.000kr så blir 75% trekt av inntekten din? Si du har tjent 36.000kr før sommeren kommer, og du hadde tjent foreksempel 30.000kr på sommeren. Så 30.000 '% 75 = 7500kr så skal man trekke skatt etter der? Eller er det slikt at man sitter igjen med 7500kr av inntekt på 30.000kr?

Er en kar på 55år.

Anonymous poster hash: 18d02...43c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er visst individuelt. Logg deg inn på NAV sine sider for meir info:

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd

At du har uføregrad 80 bør spela inn. Ein skulle tru at den "friske delen" på 20 % bør kunne ha inntekt som tilsvarer dette, før ein går på grensa på 0,4 G (36 027 kr) og avkorter.

Eit døme som viser dette, dvs. inntektsgrensa vert i ditt tilfelle langt høgare enn 0,4 G, så du kan nok fint tena 70-80 000 og meir til utan at du får nokon avkorting:

http://www.fagforbundet.no/tema/pensjon/?article_id=126742

Endret av Knut Lavngard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inntektsgrensen din ( hva du kan tjene ved siden av uføretrygden ) står i vedtaket ditt. Det er kun de med 100% uføregrad som kan tjene 0,4G ( kr 36.027 ) ved siden av.

De som har gradert uføre har en litt høyere inntektsgrense.

Dersom du tjener over inntektsgrensen din blir beløpet som overstiger denne brukt til å beregne reduksjonen. Prosentsatsen som benyttes står også i ditt vedtak,det er kalt kompensasjonsgrad.

Eks. Dersom du tjener kr 10.000 over inntektsgrensen og din kompensasjonsgrad er f.eks 65% , blir det en årlig reduksjon på din uføretrygd på kr 6500,-   ( 65% av 10.000 ).  Dette trekket blir fordelt på antall måneder som gjenstår av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...