tonheim Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Hei Vet at de fleste her kjører på HS3, og jeg er sikker på at det er noe av det beste man kan få tak i. Men siden jeg er helt i startgropen på det med smarthus... Så blir det litt dyrt, og hver Z-Wave device koster jo en del penger også. Kona er enda ikke en happy wife i forhold til å bruke så mye penger på dette, så det er vel et langsiktig mål. Så derfor lurer jeg på om det er noen OpenSource hjemmeautomasjonsystemer der ute? Erfaringer? Trenger ikke være komplisert men må kunne snakke med en UZ-B1 USBstick, og med en RFXtrx433E også USB. Spent på svar. Så kan det kanskje være en begynnelse. Kjørte HS3 ut gratismåneden men kunne ikke prioritere innkjøp av lisensen når måneden var over. For lite utstyr til å rettferdiggjøre det, og en kone som enda ikke såg vitsen. 1 Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Det er litt å velge mellom der ute. Jeg prøvde kjapt å installere Home Assistant på min midlertidige Linux-PC. Denne lot seg installere svært enkelt, og fant automatisk det utstyret som unne kontrolleres. Blant annet mitt Sonos-anlegg som jeg fint kunne kontrollere. Det ligger blant annet en installasjonsguide på youtube-kanalen deres. Her er en liten liste over andre open-source programmer som du kan sjekke ut. 1 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Så derfor lurer jeg på om det er noen OpenSource hjemmeautomasjonsystemer der ute? Erfaringer? De viktigste i mitt hode er Domoticz og OpenHAB. Den første er enklere å sette opp og vedlikeholde. Sistnevnte er vesentlig mer komplisert, og krever mer tid, men er til gjengjeld omtrent så fleksibelt som HomeSeer (når programvaren først kommer opp på et nivå, så er det mer "know-how" og innsatsvilje som skal til). Når det er sagt, så er ikke HomeSeer egentlig dyrt, sammenlignet med hva du antakeligvis kommer til å bruke på hardware etter hvert, så det blir en vurderingssak. Lenke til kommentar
danonym1 Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Kjører OpenHab selv. Det er en bratt læringskurve og har brukt en del timer på å få alt oppe å gå. Men når det først er oppe å går er det bare morro. Har også støtte for masse av utstyr. OpenHab2 release er vel også rett rundt hjørnet, denne skal vist gjøre ting litt enklere å få ting opp å kjøre. Har følgende utstyr (bindings) koblet opp mot openhab: Z-wave (foreløpig gjennom VeraEdge kontroller, vurderer å migrere over på en usb stick) Sonos Netatmo værstasjon Denon receiver Samsung TV Astro ur Det jeg liker best med OpenHab er fleksibiliteten og muligheten for å skrive både enkle og mer komplekse regler. Største anke punktet er GUI. Nåværende gui virker bra men ser ikke så bra ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Domoticz er det du leter etter, enkelt å starte med - enkelt å få snusen av det du vil med, helt gratis - forholdsvis stort community og kontinuerlig utvikling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå