lesles Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Hei! Har noen erfaring med å være 100 % i jobb på dagtid, samtidig som man studerer første året på mastergrad(Økonomi)? Får vel ikke tid til å gå på skole iløpet av det året, men hvor mulig er denne tanken? Jeg jobber godt selvstendig, og har klart meg ganske bra på skolen så langt. Forrige semester var jeg ikke mer enn 2-4 uker max til sammen på skolen, men som nevnt så jobber jeg godt når eksamener nærmer seg. Dette var en bachelor i økonomi, men nå gjelder det en master og jeg vet ikke hvor stor gapet mellom en bachelor og master er, og er litt redd for å dritte meg ut. Spørsmålet mitt er rett og slett om noen har klart dette? Noen med erfaringer? Hvor mulig er det? Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Kjenner ikke så godt til forskjellen selv, men har hørt fra flere andre linjer at vanskelighetsgraden øker veldig på master. Bacheloren har vært rolig og avslappende, mens master har krevd jobbing så og si hver dag med skolearbeidet. Så ut i fra dette vil jeg da kunne si at det kan bli veldig krevende for deg. Men som sagt, ingen erfaringer selv her. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. april 2016 Del Skrevet 28. april 2016 Jeg holder på å fullføre en sivilingeniørgrad ved NTNU i Trondheim for tiden. Da jeg har vært fulltidsansatt under hele studieforløpet, men jobben min har 4-4-rotasjon og jeg har typisk 180-200 reisedøgn i året. Det er fullt mulig, men ganske stressende. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Har ikke erfaring med 100% jobb, men dette høres ikke ut som en god idé. Det er klart det er mulig, men er det verdt det? Hva er egentlig målet med mastergraden? Bestå? Gjennomsnittlige karakterer? Over gjennomsnitt karakterer? Hvis du bare ønsker å bestå for å få en mastergrad så kan det nok til nøds si at du kan klare det greit. Hvis du ønsker ålreite eller gode karakterer så er det mest sannsynlig ikke verdt det. Det er dog veldig individuelt dette. Jeg har ca en 40% jobb ved siden av masterstudier uten at det er noe problem med fritid og sånn utenom eksamenstidene, men jeg vet flere som har sagt opp jobb eller uttalt at de aldri hadde klart det med deltidsjobb. Jeg ville hvertfall lagt opp til å ta den over 3-4 år. Det er mye bedre å ta halv studiebelastning med gode karakterer over lengre tid enn å sitte igjen med middelmådige karakterer 1-2 år tidligere. Spesielt hvis du faktisk planlegger å bruke 3-4 år i forkant. PS: nå vet jeg ikke hvor du skal studere, men på masternivå er det en del flere obligatoriske ting på de to studiestedene jeg har erfaring fra (UiS og NHH). Innleveringer, obligatorisk oppmøte i visse fag etc. Sjekk opp det før du begynner/melder deg opp til fag. Endret 29. april 2016 av Nimrad Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Har ikke erfaring med ditt studie, men er i starten av min bachelor(elektro/automasjon ing.) og jobber 100%.Universitetet ligger i nabobyen og sist semester var jeg på skolen til eksamen, ett informasjonsmøte og en presentasjon av ett prosjekt. I år har jeg vært en dag for lab øvelse(skulle egentlig være 5, men tok alle på en dag i steden). Vi har heldigvis streaming i noen fag, to sist semester og to i år. For min del går det veldig greit, men det opptar mye tid! En må jobbe hardt den tiden man har til rådighet også må men "plage" professorer litt ift innlevering og oppmøte, det er ikke alltid det passer. Jeg jobber 7,5t på kontor til vanlig men har en del reising innimellom, da jobber jeg ofte 12-16 timer skift. Så det er absolutt mulig, men det krever innsats. Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar
Nøkkelknippe Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 (endret) Jeg er for tiden 200% student og 100% i jobb. Det er dog ikke økonomi, og for meg er det ikke viktig å få veldig gode karakterer. Foreløpig går det greit. Sosialt liv? Nei. Kan jeg bruke fritiden min på noe annet enn studier? Nei. Kan jeg ta en fest lørdag kveld? Nei. Edit: TS: som deg jobber jeg godt selvstendig. Alt går om man prioriterer hardt, driter i alle andre og bare jobber mot sitt eget mål. Endret 29. april 2016 av Nøkkelknippe Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Jeg er for tiden 200% student og 100% i jobb. Det er dog ikke økonomi, og for meg er det ikke viktig å få veldig gode karakterer. Foreløpig går det greit. Sosialt liv? Nei. Kan jeg bruke fritiden min på noe annet enn studier? Nei. Kan jeg ta en fest lørdag kveld? Nei. Edit: TS: som deg jobber jeg godt selvstendig. Alt går om man prioriterer hardt, driter i alle andre og bare jobber mot sitt eget mål. What tar du to grader og jobber på dagen ?:O Sick! Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. april 2016 Forfatter Del Skrevet 29. april 2016 Takk for mange gode svar! Jeg har alltid hatt i tankene om å få best mulige karakterer, så jeg satser videre på det. Snakket med sjefen på jobben nå, og jeg kan få fri blant for å gå på forelesninger (1-2 ganger i uka (3-4 timer gang), for så å komme på jobb igjen etter skole og jobbe ferdig. Jobben er innenfor forskning (studie på ett år) og mye selvstendig arbeid. Jeg har veldig lyst på jobben, og har ikke lyst til å gå glipp av muligheten, men samtidig vil jeg gjerne fullføre skole på normert tid. http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Master/OEkonomi-og-administrasjon-siviloekonom Jeg skal velge studieretning: Finansiell økonomi: 1. Semester Statiske metoder: 5 innleveringer i grupper med inntil 4 elever. 5 Sider på hver innlev.Finansstyring: En individuell skriftlig oppgave (ca. 10 sider) Strategisk personalledelse: Skriftlig oppgave på inntil 12 sider + presentere det for klassen. 2, Semester Finansiell økonometri: 5 individuelle innleveringer Finansielle markeder: 5 individuelle innleveringer. Forventet tidsbruk vil være ca. 10–15 timer per innlevering. Det er ikke nevnt noe som helst om obligatorisk oppmøte, og det har det heller aldri vært på bachelornivå, så jeg vil anta det ikke er obl. oppmøte uten om den presentasjonen. Noen formeninger? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Takk for mange gode svar! Jeg har alltid hatt i tankene om å få best mulige karakterer, så jeg satser videre på det. Alt dette er helt opp til deg selv, selv fikk jeg to A'er til eksamen i fjor. Men det krever arbeid. Det største problemet du sikkert vill få er å legge om studie teknikkene dine, siden du er vandt til å gå på skolen osv. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. april 2016 Forfatter Del Skrevet 29. april 2016 Takk for mange gode svar! Jeg har alltid hatt i tankene om å få best mulige karakterer, så jeg satser videre på det. Alt dette er helt opp til deg selv, selv fikk jeg to A'er til eksamen i fjor. Men det krever arbeid. Det største problemet du sikkert vill få er å legge om studie teknikkene dine, siden du er vandt til å gå på skolen osv. Forrige semester var jeg på skolen 2-4 uker som nevnt, klarte å få to A og en B. Jeg jobber veldig effektiv og godt når eksamener nærmer seg, og bruker aldri tid på skolearbeid uten om det. Masternivå er derimot noe ukjent og fremmed for meg, men jeg gjør mitt beste. Det er mye selvstendig arbeid under denne forsknings-jobben, og man kan ligge foran og har tid til overs til andre ting. Jeg får mitt egen kontor, og vil ha muligheten til å sette litt tid til studie der og. Og som nevnt er sjefen samarbeidsvillig, og så lenge jobben blir gjort, så er de fornøyd. Så jeg kan få 1-2 dager fri hver uke hvor jeg kan møte opp til en-to viktig forelesning, for så å komme tilbake på jobb. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 Forrige semester var jeg på skolen 2-4 uker som nevnt, klarte å få to A og en B. Jeg jobber veldig effektiv og godt når eksamener nærmer seg, og bruker aldri tid på skolearbeid uten om det. Masternivå er derimot noe ukjent og fremmed for meg, men jeg gjør mitt beste. Det er mye selvstendig arbeid under denne forsknings-jobben, og man kan ligge foran og har tid til overs til andre ting. Jeg får mitt egen kontor, og vil ha muligheten til å sette litt tid til studie der og. Og som nevnt er sjefen samarbeidsvillig, og så lenge jobben blir gjort, så er de fornøyd. Så jeg kan få 1-2 dager fri hver uke hvor jeg kan møte opp til en-to viktig forelesning, for så å komme tilbake på jobb. Høres ut som du kan ta dette med helt knusende ro Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. april 2016 Del Skrevet 29. april 2016 1. Semester Statiske metoder: 5 innleveringer i grupper med inntil 4 elever. 5 Sider på hver innlev. Finansstyring: En individuell skriftlig oppgave (ca. 10 sider) Strategisk personalledelse: Skriftlig oppgave på inntil 12 sider + presentere det for klassen.[/size] 2, Semester Finansiell økonometri: 5 individuelle innleveringer[/size] Finansielle markeder: 5 individuelle innleveringer. Forventet tidsbruk vil være ca. 10–15 timer per innlevering.[/size] Det er ikke nevnt noe som helst om obligatorisk oppmøte, og det har det heller aldri vært på bachelornivå, så jeg vil anta det ikke er obl. oppmøte uten om den presentasjonen. Noen formeninger? 1. Det blir hardt. 2. Gruppearbeid med folk som er i jobb er veldig upopulært her på skolen hvertfall. Du risikerer å måtte gjøre innleveringer alene. 3. Obligatorisk oppmøte hadde jeg aldri på bachelor, men har det i flere fag på master(studerer nøyaktig det samme som du tenker). Sjekk det opp. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 29. april 2016 Forfatter Del Skrevet 29. april 2016 Sendte en mail til de ansvarlige for å spørre om obligatorisk oppmøte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 30. april 2016 Del Skrevet 30. april 2016 Du har alt fått gode råd! Jeg tenker at det avhenger av hvilken pris du er villig til å betale for å oppnå dette og hvor viktig karakterer er. Personlig hadde dette ikke gått for min del. Hadde nok gått for å ta det over 3-4 år. Men jeg kjenner til en som tok en bachelor/master i matematikk kombinert med 100% jobb. Ikke bare det, men han hadde et snitt på mellom A og B. For meg virker det som en umenneskelig prestasjon og definitivt ikke noe jeg kunne klart. Men han hadde en litt type jobb som det du kommer til å ha (basert på det du sier) og tror han brukte hvert eneste ledige øyeblikk til å jobbe med skole. Tror ikke han så mye på TV den perioden for å si det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå