Gå til innhold

[Løst] Kjøpe MacBook i utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe MacBook i Canada og skal ha norsk tastatur. Hvis jeg går inn på den canadiske Apple siden får jeg ikke valge til å hente den i Toronto med norsk tastatur, men hvis jeg går til den amerikanske siden kan jeg velge norsk tastatur og hente den i en butikk i Toronto. Tror dere dette funker? Det blir vel ikke noe ekstra kostnader siden de kanskje må sende macen fra USA til Canada?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektronikk er vel omtrent det eneste det så godt som aldri lønner seg å handle utenfor landets grenser.  Den internasjonale garantien man får ved kjøp i utlandet er ofte ikke verdt papiret den er tykket på, mens den lovbestemte norske reklamasjonsperioden på fem år er verdt sin vekt i gull.  Unntaket er selvsagt om det man ønsker seg ikke selges her hjemme.

Lenke til kommentar

Hvis du er i Toronto, og de kan sende en mac fra USA med norsk tastatur, så vil jeg tro de selger deg den til den prisen dere avtaler i butikken. Ville snakka med dem om det i butikken.

Men som de andre sier, skal du bare ha den med hjem til norge, så går du glipp av garantien, eller isåfall må du sende den til Toronto for å få orden på garantien, og den er neppe så god som i Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Garanti er ikke noe jeg har tenkt på fordi det er noe jeg aldri har hatt bruk for.

Ikke heng deg opp i garanti heller for det er lite verdt. Det er reklamasjonsrettighetene som er vesentlige og i Norge har vi blant verdens beste rettigheter.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Garanti er ikke noe jeg har tenkt på fordi det er noe jeg aldri har hatt bruk for.

Det spørs litt på typen du vil kjøpe, men jeg har erfart at å ha reklamasjonsretten på Mac er veldig verdifull. Jeg drev teknisk support på en videregående skole med bare MacBooker, og hvis en maskin streiket var det ofte utrolig dyre reparasjoner som ikke ble dekket.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller aldri hatt bruk for garanti eller reklamasjonsrett før jeg plutselig fikk bruk for det for første gang.  Og produkter som jevnt over er laget for ikke å kunne repareres av andre enn produsent - altså det meste fra Apple - ville jeg definitivt ikke kjøpt uten å være sikker på at jeg hadde en generøs reklamasjonsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor vil du egentlig kjøpe den i USA? Dersom det skjer noe galt med den etter 1 år og 1 dag står du helt uten rettigheter.

Det var en sjanse jeg ville ta. Jeg hadde jo spart ca. 5000kr på å kjøpe den i usa

Endret av TorsteinHiA
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du egentlig kjøpe den i USA? Dersom det skjer noe galt med den etter 1 år og 1 dag står du helt uten rettigheter.

Det var en sjanse jeg ville ta. Jeg hadde jo spart ca. 5000kr på å kjøpe den i usa

Hvis du mener det er verdt å ofre 5 års reklamasjonsrett for det så for all del.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dere som skriver om garanti og reklamasjon. På den linken her står det at det er 2 eller 5 års garanti på Apple produkter. http://www.apple.com/no/legal/statutory-warranty/ . Jeg trodde det var reklamasjonsrett som var 2 eller 5 år. Kan noen si enkelt forklart hva forskjellen mellom garanti og reklamasjon? Hvis for eksempel batteriet eller noe på hovedkortet på en Mac ikke funker skikkelig etter 4 år. Har jeg da rett på gratis reparasjon?

Lenke til kommentar

Dere som skriver om garanti og reklamasjon. På den linken her står det at det er 2 eller 5 års garanti på Apple produkter. http://www.apple.com/no/legal/statutory-warranty/ . Jeg trodde det var reklamasjonsrett som var 2 eller 5 år. Kan noen si enkelt forklart hva forskjellen mellom garanti og reklamasjon? Hvis for eksempel batteriet eller noe på hovedkortet på en Mac ikke funker skikkelig etter 4 år. Har jeg da rett på gratis reparasjon?

Garanti er noe produsenten gir deg og de velger da hva som er innenfor, og kan da nekte deg reparasjon.

Reklamasjonsrett er noe den norske stat gir deg, dersom du handler i en norsk butikk, hvor du har rett på at de skal reparere eller gi deg nytt produkt dersom det feiler innen 5 år.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på forbrukerrettigheter og garantier, men når jeg selv vurderte hvorvidt det var verd bryet å kjøpe en MacBook fra utlandet innså jeg at det er mye man gir fra seg ved å kjøpe det fra utlandet.

Dette er hva Apple gir deg ved kjøp av et Apple-produkt. Så langt jeg vet er dette alt du får, og etter et år vil du ikke lenger ha noen rettigheter i forhold til garanti dersom jeg ikke har misforstått (gitt at du kjøper produktet i utlandet).

WHAT IS COVERED BY THIS WARRANTY?
Apple warrants the Apple-branded hardware product and accessories contained in the original packaging ("Apple Product") against defects in materials and workmanship when used normally in accordance with Apple's published guidelines for a period of ONE (1) YEAR from the date of original retail purchase by the end-user purchaser ("Warranty Period"). Apple’s published guidelines include but are not limited to information contained in technical specifications, user manuals and service communications.

Den norske forbrukerkjøpsloven gir deg derimot to eller fem år, avhengig av produktet, dersom det skulle vise seg å være mangler ved produktet.
Hentet fra lovdata:

§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Det bør være noen ganske heftige besparelser dersom det skal være verd det å kjøpe noe slikt fra utlandet.

Endret av f1zzy
Lenke til kommentar

Apple-produkter kommer med ett års garanti som dekker feil som skyldes produsent i som avdekkes i løpet av første års bruk, denne garantien gjelder uansett hvor du er og hvor produktet er kjøpt.

Norsk forbrukerkjøpslov dekker 5 år for de fleste delene i en datamaskin (OBS: batteri dekkes kun av 2 år) dersom noe skulle streike ila de første fem årene med bruk som er produsents skyld.

Alt som går feil som ikke er grunnet bruk eller skade regnes som produsents skyld, med mindre delen har utgått sin levetid. Igjen, levetid på datamaskin beregnes i Norge til å være 5 år, batteriet derimot forventes ikke å leve lengre enn 2 år. Det er de fleste feil som oppstår på en datamaskin dersom du behandler den noenlunde pent.

Med mindre du er en bruk og kast person (økonomisk uheldig dersom du liker Apple), så for all del, kjøp i utlandet. Dersom du planlegger å ha en fungerende maskin som ikke påløper store kostnader ila. de årene du har den, og du planlegger å bruke den flere år, kjøp i Norge. 

Viktig: Dersom du bor i Canada og skal bo der foreverandever hjelper det ikke med norsk forbrukerkjøpslov. 
Du kan få reparasjon dekket av forbrukerkjøpsloven dersom varen er kjøpt i Norge og man kan sende på reparasjon i Norge. I andre land vil ikke norsk forbrukerkjøpslov hjelpe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...