Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Produkt til at regnvann "peller" av - frontrute

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tidligere kjøpt et produkt for frontruten som tas på ruten, slik at vann lettere sklir av. Denne jeg kjøpte var dårlig, da den lager skjolder på ruta ved påføring, i tillegg til at når jeg kjører i lavere hastighet samler vannet seg men sklir ikke av.

Noen som har noen gode produkter å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du erfaring med denne?

Hadde glemt hva den jeg har het, men der fant du den gitt. Min erfaring med denne er at den er helt katastrofalt elendig. Fungerer veldig bra i høy fart når det er mørkt uten gatelys. Men så fort det er regn i dagslys, eller mørkt med gatelys så blir resultatet 10x dårligere enn uten dette produktet. Vannet samler seg i tusen små regndråper som ikke forsvinner og gir dårlig sikt. Resultatet er at vindusviskeren må stå på kontinuerlig selv ved lite regn. I tillegg ligger produktet som et belegg på ruten slik at vindusviskeren skraper og lager fæl lyd når den går, for å ikke glemme hvor skjoldete og stygg ruten blir ved påføring.

Her er det snakk om så godt som kun negative ting og produktet er i mine øyne dårlig.

Men har både sett og hørt flere kompiser blant annet bruke lignende "repellent" produkter, så det må finnes noe bedre der ute :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Aquapel siden ca 2009, på alle bilene samt div ruter på huset. Det er et "proft" produkt, som varer betydelig lenger enn RainX og tilsvarende. Jeg opplever at det varierer endel fra bil til bil hvor lenge det varer, alt fra et halvt år (pluss) til 3 år (over 100.000KM), uten at jeg har noen forklaring på hvorfor. Det påføres omtrent som RainX, det _må_ være over 10 °C ellers er det intet spesielt. Det er IKKE silikonbasert. Jeg handler det på QMI.no men det finnes "overalt" på nettet. Visstnok utviklet og produsert av en av verdens største glassprodusenter, så det borger vel for kvalitet. SVJV finnes det proff behandling av rute, som varer rutens levetid, som utføres hos forhandlere, men jeg synes å huske at prisen er høy.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt på en video bilpleiekongen la ut om nettopp Rainx, så innser jeg at det kanskje er jeg som misbruker produktet. I filmen bruker han riktig nok hele RainX serien med dyprens og repellent osv. Men ser likevel at jeg har på for mye av produktet, og det forklarer godt skjoldene jeg pleier å få etter påføring. Om dette kan ha noe å si på resultatet ellers vet jeg ikke, men da får jeg prøve på nytt. Eventuelt teste ut Aquapel :)

Lenke til kommentar

Jeg tror også at det har litt å si hvor slitt ruta er, på ei sliten rute virker det nok dårligere

Stemmer ikke med min erfaring med Aquapel. Den bilen hvor det varte godt over 100.000KM var bilen kjørt 110-120.000KM da jeg først fikk ruten slipt, og en tid etter tok jeg på Aquapel. Det holdt så lenge vi hadde den bilen, ca 250.000KM. Den bilen hvor det varte bare et halvårs tid før den begynte å miste grepet i små felt hvor viskerne slår dobbelt, var på en helt ny bil. Det varte ca 15.000KM mellom behandlingene, så det var jo ikke dårlig, bare ikke like enormt bra.

På den bilen hvor det varte så lenge hadde vi viskere kjøpt i England, som var av typen skjelettløse, og var av 100% silikon. Bortsett fra at det hadde en tendens til å lage lye, så varte også disse viskerne så lenge vi hadde den bilen. På den bilen hvor det "bare" varte et halvår, brukte vi originale viskere (dvs Valeo), skjelettløse de og, men mer av noe plast-gummi. Bare en vill gjetning, men det kan jo muligens ha en sammenheng.

Lenke til kommentar

Kjøpte Aquapel, og har lagt på denne nå. Så får vi se når det blir dårligere vær igjen hvilken effekt den har.

Rengjorde alle rutene så godt jeg klarte uten spesiell dyprens, claybar eller lignende, og merker at det fortsatt ligger noe igjen på ruta så det blir litt skjoldete når jeg legger på slik repellent produkter.

Samtidig som jeg gjorde dette la jeg på litt RainX på enkelte steder for å teste, og denne gang tok jeg minimalt på slik jeg har lest at man skal gjøre, men likevel ble det veldig skjoldete og mye mer enn fra Aquapel, og måtte gni mye for å få det bort.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kjøpte Aquapel, og har lagt på denne nå. Så får vi se når det blir dårligere vær igjen hvilken effekt den har.

Rengjorde alle rutene så godt jeg klarte uten spesiell dyprens, claybar eller lignende, og merker at det fortsatt ligger noe igjen på ruta så det blir litt skjoldete når jeg legger på slik repellent produkter.

Samtidig som jeg gjorde dette la jeg på litt RainX på enkelte steder for å teste, og denne gang tok jeg minimalt på slik jeg har lest at man skal gjøre, men likevel ble det veldig skjoldete og mye mer enn fra Aquapel, og måtte gni mye for å få det bort.

Korleis fungerte det? Høyrest veldig moro ut dette produktet, spesielt med mine vindusviskar som knirkar. :p
Lenke til kommentar

Korleis fungerte det? Høyrest veldig moro ut dette produktet, spesielt med mine vindusviskar som knirkar. :p

Veldig bra vil jeg si! Som sagt litt trøblete å få på og måtte gnikke mye, men resultatet er fortsatt bra måneder etterpå. Vannet preller av slik som det skal, og trenger Aldri å bruke vindusviskere i fart på cirka 100kmh, uansett mengde regn. Registrerer jo at effekten minsker og hastigheten må litt høyere, men for å koste 150kr er det verdt det etter min mening.

Neste blir vell å prøve nanolex eller lignende.

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...